![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
|
![]()
Så dette bildet: http://www.airplane-pictures.net/ima...-7/24/5876.jpg
Om det er ekte eller ikke er ikke så farlig. Det er bare et eksempel. Spørsmålet mitt er: Er det noen piloter her på forumet som vet hva som er minimum avstand fra et fly til et annet i luften? Takk på forhånd!
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Er det ekte, altså ikke manipulert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Det er manipuleret, det må det være
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
|
![]()
Jaja, jeg sa det var en sjanse. Men jeg lurte på om reglene for minimum avstand for to fly i luften!
![]()
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
|
![]()
Bildet kunne umulig være ekte.
Tenker det er noe mellom 2 til 5 nm. Spørs hvor man befinner seg. om man er på cruise eller inbound eller outbound fra en flyplass. Noen som vet mer kan sikkert forklare) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Reduced...aration_Minima
Det er mange faktorer som spiller inn. Eksempel ved take-off kode F øker minima, LVP etc etc. Kan rote litt og finne ut mer i morgen kveld om du ikke har fått svar til da.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det du tenker på er sikkert den horisontale seperasjonen i samme høyde og hvis flyene er på samme kurs eller på kryssende kurser. En flygeleder på forumet vil kunne gi det et fornuftig svar. Det er forskjellige regler i fht om flyet er på radarkontroll eller ikke.
Vertikal seperasjon er 1000 fot i RVSM-luftrom (godkjent luftrom, og godkjente fly med fungerende godkjent utstyr) over FL290, 2000 mellom flyene over FL290 utenfor RVSM-luftrom, og 1000 fot under FL290 med mindre annet er bestemt. Akkurat dette bildet er tatt med såkalt "time lapse", det vil si at et kamera (på stativ) tar flere bilder på samme ramme. Flyet på bildet er således det samme flyet med et sekund eller tres mellomrom.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Adskillelsesminima er avhengig av kvaliteten på radarutstyr o.l.. I Norge er det 5 NM i underveisfasen, mens man har 3 NM adskillelsesminima i Oslo TMA (rundt Gardermoen) dersom visse kriterier oppfylles.
Andre steder er det 10 NM, og i luftrommet over Nord-Atlanteren utenfor radardekning er det 60 NM/10 minutter på samme rute i samme høyde med samme hastighet. Vertikaladskillelse er 1000 fot under FL285 og 1000 fot over FL285 dersom flyet er utstyrt for dette i RVSM-luftrom. Russland bruker meter, det samme gjør Kina. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
|
![]()
Ja, det var det jeg tenkte på, Jumper!
Tenkte nok at det var en time lapse det der ja! Takk for svar! ![]() ![]()
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]()
Det er riktig at det i Norge benyttes 5 NM eller 1000 ft. som generell regel. Rundt GM er atskillelsen 3 NM.
Det er BSL-F som regulerer hvilke flyginger som skal atskilles i Norge, og den har følgende å si: Luftromsklasse A: Kun tillatt for IFR. All trafikk atskilles Luftromsklasse B: All trafikk atskilles Luftromsklasse C: IFR atskilles fra IFR, og IFR fra VFR. Luftromsklasse D: IFR atskilles fra IFR men ikke fra VFR. Luftromsklasse E: IFR har krav på trafikkinformasjon om IFR/VFR Luftromsklasse F: Ukontrollert. Ingen atskillelse. Luftromsklasse G: Ukontrollert. Ingen atskillelse (ordforklaringer: IFR = Instrument Flight Rules. Alle rutefly. VFR = Visual Flight Rules. Typisk LN-småtasser) I Norge har man stort sett D-luftrom i TMAene rundt de større flyplassene, og C-luftrom over disse. Det finnes et par tilfeller hvor man kan fravike disse atskillelsesminimaene: - I luftromsklasse D/E under FL100 dersom èn pilot rapporterer et annet i sikte og ber om å få klatre/descende gjennom levelen til det andre flyet. - I nærheten av en flyplass dersom: a) Den ene piloten ser det andre flyet og kan følge etter dette b) Flygelederen ser begge flyene c) Begge pilotene ser hverandre - Ved påfølgende visuelle approacher hvor fly nr. 2 har rapportert det forangående i sikte og påtar seg egenatskillelse "to space up behind". I tillegg har man jo flere steder i Nord-norge hvor man ikke har radardekning og det benyttes prosedyrekontroll (en heeeelt annen ball-park). Utover dette skal man også sørge for at fly under radarkontroll ikke havner i wake-turbulencen til andre fly. Da benytter man opp til 6 nm atskillelse (dersom man har ett fly over 136.000kg og et andre med en vekt på under 7000 kg. Mvh. TH |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
|
![]()
Ref bildet; her snakker man om effektivisering innenfor ATC
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Det mest ekstreme tilfellet har vi i Bodø OFIR, der vi på det meste skal ha 120nm sideveis atskillelse.
Feks inn og ut av Svaldbar, et fly skal ned og et skal opp- de skal gå gjennom høydene til hverandre. Da må vi klarere den ut via OMESU-ASTID (se link) og den inn BJO-BARNI. Den inn må da gjerne ligge på BARNI til den er under flyet på vei ut.. Dette kan skape endel forsinkelser, men sikrer de påkrevde 120nm sideveis når de går gjennom høyden.. http://www.ippc.no/norway_aip/curren..._6_2-17_en.pdf
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]() nå er det bare noen få måneder igjen før alt E-luft i Norge blir D-luft (B og F finnes ikke i Norge, A kun i Bodø OFIR)
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt flyregler | Robin882 | General Aviation og sjøfly | 20 | 29-01-2010 09:32 |