Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2005, 23:30   #21
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,897
Default Re: 777 vs 330/340

Quote:
Originally posted by EB
Jeg er en passasjer og jeg skriver vel ut i fra mine erfaringer. 2-4-2 hos Airbus er bedre enn 3-4-3 eller 2-5-2 på 777.

En del selskaper med 777 har jo også 2-3-2 på Business - BA har 2-4-2 på 777 der Airbus byr på 2-2-2...

Reiser man tre personer sammen så er absolutt 777 helt topp. Reiser man alene så er også 777 helt grei hvis man velger vindussete... Men reiser man to ville jeg valgt Airbus...når som helst!
Naa har jeg ikke sett 3-4-3 paa noen 777....det er vel 3-3-3 eller 2-5-2 altsaa 9 seter i bredden....har testet 340 opp mot 777 et par ganger med samme selskap.....i Mars floey vi SFO-CDG A340 og fortsatte samme kveld CDG-BUE med 777-200.....til tross for at CDG-BUE baade var 2 timer lengre flytid (13timer mot 11timer i fra SFO) og at vi begge var slitne etter en natt ombord.....et par timers soevn paa Sheraton paa CDG, opplevde vi begge at CDG BUE foeltes raskere, vi foelte oss mere opplagte etter ankommst Buenos Aires (rett i familie selskap)....i hovedsak pga luften ombord som er langt langt bedre i 777....det skal vel taes med at AF har eldre A340.....stoeymessige er det ikke noe aa utsette paa noen av maskinene....paa vei til BUE satt vi paa nest siste rad....og kun under take-off var det antydning til stoey....selv satt jeg paa midt sete, og sjefen ved midtgangen.....maskinen var smekkfull...ikke et eneste sete ledig.....paa vei hjem det samme....13 timer i 777 var langt bedre enn 10 timer med 747-400....og paa vei hjem stoppet vi 3 dager i Paris...saa vi var utvilte foer siste legg...legg ogsaa merke til 11 timer i fra SFO til CDG med A340.....mens 10 timer fra CDG til SFO med 747-400...A340 bruker litt mere tid.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 27-06-2005, 23:40   #22
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,013
Default Re: 777 vs 330/340

BA hadde noen få 777 maskiner som var konfigrert med 3-4-3 for noen år siden. Disse gikk på de karibiske øyer. Om disse finnes ennå vet jeg ikke. Etter BA kuttet ut papirutgavene av tidtallen så har jeg mistet oversikt om de har de maskinene fremdeles.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-OSL (jun 25)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2005, 00:12   #23
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 777 vs 330/340

BA har tre konfigurasjoner på sine T7, men jeg tror alle har 3-3-3
Derimot har Emirates faktisk 2-3-2 på biz i 332. De har vel også 3-4-3 bak i sine T7.

Problem med fuktigheten som DC8 skriver om er noe som ofte har vært oppe. Det hadde vært moro å se tall på det. Jeg selv har hatt samme følelsen.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2005, 01:51   #24
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: 777 vs 330/340

Thai har vel også fortsatt noen 777 med 2-4-2 i business og 3-4-3 i økonomi.
(Er vel planer om å endre dette så vidt jeg har forstått).

Disse går vel ikke på de lengste rutene, men likevel...

http://www.thaiair.com/Travel_Destin...ps/B7722_l.htm
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2005, 02:30   #25
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: 777 vs 330/340

Jeg reiste med 777 over dammen med AF. Det virker som at setene helt bakerst i kabinen er smalere en de som er litt lengre forran(flykroppen er smalere). Synes ikke de AF setene var så god! Skal reise med AF 340-300 Tirsdag, så da skal eg komme tilbake til hva som er best. Viva la France!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2005, 05:24   #26
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: 777 vs 330/340

LN-SEK
Quote:
Og AF A343 er fremdeles det eneste store flyet som klarer avgang fra SXM (2300 m runway) (St. Maarten) med brukbar last og så fly direkte til Europa.
Dette må du forklare nærmere. En A340-300E (606,275 MGTOW) med CFM56-5C4 har et (static) thrust/weight ratio på 0.22. En B777-200ER (656,000 MGTOW) med GE90-94B har et (static) thrust/weight ratio på 0.29. Med andre ord, bedre performance der du er field limited. Trodde at A340'en hadde høyere OEW enn en B777-200ER...? Nå er det mulig at en 4 motor, selv om den har lavere performance både ved Vx og Vy, kan komme bedere ut der du er second segment climb limited...? Vet du dette 100%...?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2005, 06:22   #27
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: 777 vs 330/340

Jeg så dette på en diskusjon på A-net. Problemet var at når du må regne med motorbortfall ved takeoff så mister jo 777 50% thrust, mens A340 mister 25 %.

Tviler ikke ett øyeblikk på at 777 med begge motorer running er mye spekere
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2005, 06:38   #28
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 777 vs 330/340

Det har vært skrevet mye om dette på a-net. Grunnen til at KLM sin MD11 har gjort en mellomlanding før kursen settes mot AMS er at 70-80% av passasjerene skal til den andre destinasjonen (husker ikke navnet i farten)
AF sin 343 går med null cargo, og SXM-CDG er 6500km, så det går akkurat med tørr rullebane. Ved et tilfelle begynte det å regne, uanmeldt, og 20 passasjerer måtte av flyet før det kunne ta av.
At 744 ikke klarer SXM-CDG med full passasjerlast stiller jeg meg litt tvilende. Thrust/weight forholdet til en 744 er meget bra, det beste av alle 4-motors widebodies i trafikk i dag.

Edit: Leif
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2005, 07:14   #29
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: 777 vs 330/340

Det med MD-11 er jeg ikke sikker på, mulig du har rett. Den "andre plassen" er forøverig Curacao.

Men 2300 meter bane er vel kort for en 744 med mye last?

Det blir vel omtrent samme lengde som FBU hadde, og vi husker jo at de fleste widebody returer til US gikk via andre plasser (unntatt DC-8 og 767).

I tillegg har SXM denne åsen.

På alle filmer og bilder jeg har sett har AF 340 alltid svingt brått til høyre før denne åsen. Mens KLM 744 stiger krafig rett fram. Det er mulig den har problemer med en så skarp sving så lavt ?

http://www.airliners.net/open.file/728649/L/

http://www.airliners.net/open.file/638925/L/

Mitt poeng er at A340 ikke er en så dårlig performer (i praksis) som mange skal ha det til....
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2005, 12:35   #30
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: 777 vs 330/340

Hei igjen LN-SEK...
Quote:
Problemet var at når du må regne med motorbortfall ved takeoff så mister jo 777 50% thrust, mens A340 mister 25 %
Joda, jeg er klar over dette, og derfor må dette beregnes i takeoff performance. Vi har 648K MGTOW på B777'ene våres og bruker GE90-90B. Fra HKG til EWR - hot day - på bane 07 er det en del "kreativ" flygning om du får motorkutt etter V1...

BTW... Fine bilder selv om det ser litt mere "dramatisk" ut fra denne vinkelen med zoom linse...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2005, 00:42   #31
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: 777 vs 330/340

Etter å ha sammenlignet Air France A340 og 777 på min siste USA tur, ble resultatet slik:

B777: SØLV
A340: BRONSE

Den mest behagelige flyturen jeg hadde i USA var med DELTA MD-88, Orlando til Cincinnati!!!





MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2005, 04:28   #32
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 777 vs 330/340

Du hadde en fin tur tilbake? Savner ikke 33 grader og bra fuktighet i DAB?
Om 12 timer er jeg på vei til Orlando, da blir det narrowbody over dammen for første gang.

Jeg er helt enig angående MD80, det er snadder på høyt nivå! Servicen hos Delta innenriks er derimot ikke noe å rope høyt om, ikke engang på 1.kl.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2005, 04:33   #33
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: 777 vs 330/340

Nuvel ... MD80 er ikke BARE snadder ..Alaska's MD80'er er rimelig ukomfortable .. setene de har installert er direkte vonde.
Og DL's fysta klasse har jeg nettopp samplet ... en vei raevva, en vei OK .. og setene .. til foersteklasseseter aa vaere, er de annenklasses .. men det gjelder jo generelt for foerste klasse innenriks paa alle selskaper. Ingen fotstoetter, daarlig recline og middels avstand.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 03-07-2005, 04:42   #34
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 777 vs 330/340

Hva slags seter et selskap har vel ikke så mye med flytypen å gjøre? Jeg sikter mer til støynivå (fra vingen og fremover) og oppførsel i turbulens.
Har ikke prøvd mer enn 2 selskaper på 1.klasse her borte, og Delta sine seter var desidert dårligst. I morgen blir det CO 738.
1.kl seter her borte er dessuten mye bedre enn det man får i Europa. Et standard økonomisete med ledig midtsete på biz-klasse. En vits!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2005, 23:24   #35
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: 777 vs 330/340

God tur over dammen Varmen i Florida vil du garantert IKKE savne
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2005, 23:28   #36
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 777 vs 330/340

Hmm, jeg fant akkurat ut at jeg har glemt å ta med jakke. Har ikke brukt den på 4 mnd, så den var bortgjemt i skapet.
Trenger kanskje ikke sånt i Norge i juli?
Takk forresten
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2005, 23:32   #37
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: 777 vs 330/340

Flighten med Delta MD-88 var behagelig. Setene var gode og beinplassen bra (bedre en AF). Kabinpersonalet var hyggelig, og serveringen var lik som på de fleste flyselskap (Chips og brus)

Dette var Kapteinens siste flight etter 36 år i Delta, så alle passasjerene klappet for han, og håndhilste ved utgangen!!! (Fremdeles litt glamorøst å være pilot)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2005, 14:26   #38
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: 777 vs 330/340

Heisann Dag... du får ha en god tur og god sommer...

Kunne godt tenkt meg et par uker i Norge akkurat nå... med temperatur bortimot 100F strot sett hver dag her i Texas... eller nærmere 40 grader for dere som snakker Celsius...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2005, 14:06   #39
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: 777 vs 330/340

Her i Oslo sentrum sier termometeren 25C, eller 77F for dere over der. Og varmere enn det vill jeg faktisk ikke ha i et land uten A/C som standard innendørs!
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2005, 14:37   #40
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: 777 vs 330/340


Takker Dag
Det ble en flott tur, bizfirst var meget bra. Narrowbody kontra wide spiller INGEN rolle når man sitter foran. Rapporten kommer i det andre forumet så snart jeg får litt bedre tid. Hadde meg en liten prat med styrmann også. Det ble ikke winglets, jeg så to 757 med det på EWR, en gikk til ARN og den andre vet jeg ikke helt.
Tempen i Oslo er perfekt. Fortsatt shortsvær, men det går an å sove med vinduet åpent.
Vi snakkes vel på Oskosh!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Airbus 330 og 340 Fysikeren Flyteknisk forum 11 20-09-2010 17:49
Flytypebytte 330/MD11/777 VIVALDI Flyforum 3 20-06-2010 13:23
A-330 og A 340 OSL 19 april 2010 JanSev Bilder & foto 12 20-04-2010 16:06
Airbus 330/340 nr 1000 levert Someone Flyforum 0 01-08-2009 12:14
SAS 330/340 mellom CPH og LHR Someone Flyforum 47 30-11-2007 10:31


All times are GMT +2. The time now is 01:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.