Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2010, 17:00   #1
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

NOTAM utstedes ikke bare for hva som rører seg i lufta... Utstedes NOTAM så vil flygeren kanskje være ekstra påpasselig med å klarere bakken ved å fly over plassen før han eller hun lander... Siden man ikke har hverken AFIS eller tårn til å klarere bakken visuelt for flygeren, så er det verdifull informasjon for flygeren at noe kan begynne å røre seg på bakken når han er i landingsrunden. Og det er ikke alltid like lett å oppdage at noe er på RWY... Det trenger man ikke lang tid i luftfarten for å få seg flere erfaringer med! (Og på RWYs i Texas kan det være ... Texas!)

Men denne diskusjonen gjelder ikke denne NOTAMen i første post men meldinger generelt som Avinor ikke gidder å issue som NOTAM fordi de ikke tjener penger på de stedene...
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 14-01-2010 at 17:08.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 20:51   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Men denne diskusjonen gjelder ikke denne NOTAMen i første post men meldinger generelt som Avinor ikke gidder å issue som NOTAM fordi de ikke tjener penger på de stedene...
Vet du at dette er grunnen?
Du setter frem to ganske sterke påstander.
1. Avinor gidder ikke å gi ut Notam de ikke tjener penger på
2. De gidder ikke å gi ut sikkerhetsrelaterte meldinger

Vet du at det er sånn, og at det er manglende inntjening som ligger bak så bør du nesten kunne dokumentere det.

Hvis en VFR-flyver ikke ser en skokk med brannbiler med blålys på ute på RWY vil jeg påstå at sikkerheten til det aktuelle flyet var kompomittert lenge før det kom til sluttinnlegget på Hamar.

Dessuten vil jeg si at det første innlegget ditt i høyeste grad var koblet til "Notam'et" fra Hamar, så å prøve å frikoble diskusjonen fra den blir litt pussig. Hadde det vært luftaktivitet i luftrommet rundt Hamar er jeg sikker på at Avinor hadde gitt ut ihvertfall en NAV-warning. Aktiviteter på bakken blir liksom noe annet.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 20:56   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Hadde det vært luftaktivitet i luftrommet rundt Hamar er jeg sikker på at Avinor hadde gitt ut ihvertfall en NAV-warning. Aktiviteter på bakken blir liksom noe annet.

Akkurat den biten er litt tilfeldig, ref. mitt tidligere innlegg lenger opp.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:07   #4
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Akkurat den biten er litt tilfeldig, ref. mitt tidligere innlegg lenger opp.
Ja, forsåvidt. Men jeg kan ikke se at begrunnelsen fra Avinor er relatert til penger, slik du beskriver det.

Men ta en tur nedover i Europa, der er G-luft virkelig indian territory. I Tyskland blir ofte de som flyr i G-luft bedt om å skru av transponderen og holde kjeft inntil de eventuelt vil inn i kontrollert luftrom.

Og f.eks. seilfly finnes det "overalt".

I Norge gir jo ATC flight-info i G-luft også så langt kapasiteten rekker til. Men det betinger jo at trafikken er kjent, så jeg ville jo si at en Notam var berettiget hvis det foregår ekstra intens trafikk. Men at det ligger en flystripe på Hokksund burde jo være kjent, og få folk som flyr i nærheten til å kikke ut av vinduet, da. Eller hva?

Last edited by Wig-wag; 14-01-2010 at 21:12.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:18   #5
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Men at det ligger en flystripe på Hokksund burde jo være kjent, og få folk som flyr i nærheten til å kikke ut av vinduet, da. Eller hva?
NOTAM er en genial kilde til å gi et heads up! Du vet vel at NOTAM også utstedes for bakkerelaterte issues og at det ikke bare finnes NAV-warnings?

Hva om det er mørkt og det ligger noe på rullebanen? "Noen" traff en gang et dyr på en rullebane. Dette var på kvelden, i mørket, og dyret ble liggende. Hverken politi/andre kom for å rydde opp dyreskrotten. Dette var ikke i luften, men på rullebanen. Men fly som kom til flyplassen i mørket kunne ikke vite om det. Hadde det stått på NOTAM (vi ringte i alle fall og gav beskjed om det) så visste i alle fall fly som ankom og tok av at dette var tilfellet. (Dette var ikke i Norge).

Den økonomiske biten ved det jeg skrev i det første innlegget var selvfølgelig uten rot i virkeligheten (håper jeg!).
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 14-01-2010 at 21:20.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 21:50   #6
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: NOTAM for Hamar 25Jan-03Feb

Jeg mener dette skal falle innenfor NOTAM-katigorien uansett. Hvis man er på tur, og passerer over ENHA er greit å vite hva som skjer der. Så man ikke får den overraskelsen når man flyr over ENHA.

Det er litt lett å sitte her å si at enhver småfly-pilot bør legge merke til masse biler på rullebanen, men legg på litt stressfaktor hvis man evt har noen problemer, så skal det ikke mye til før det går på marginer. Hvis det skjer noe, kan man fort bli varm i toppen. Det er såpass få flyplasser, så det er greit å vite litt for mye, enn litt for lite.

Har selv ikke sjekket et NOTAM, og fant ut at det var billøp på rullebanen den dagen. Lesson learned osv.

Med dagens teknologi så bør dette være lett å legge til rette for. Sitter de så opptatt på NOTAM-kontoret?
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality.

Last edited by Southwind; 14-01-2010 at 21:56.
Southwind is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hjelp: Fjellfly på Hamar (Skien-Torp-Fornebu-Hamar) seilfly Flyhistorisk forum 0 02-08-2008 11:06
Lese notam's krølle Flyforum 7 04-03-2007 00:42
Notam for Gardermoen Chainly Flyforum 3 03-12-2005 23:17
NOTAM...hva er det? M609 Flyforum 2 08-01-2005 18:32
METAR / TAF / NOTAM BEF Flyforum 3 03-12-2004 18:59


All times are GMT +2. The time now is 05:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.