![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
NOTAM utstedes ikke bare for hva som rører seg i lufta... Utstedes NOTAM så vil flygeren kanskje være ekstra påpasselig med å klarere bakken ved å fly over plassen før han eller hun lander... Siden man ikke har hverken AFIS eller tårn til å klarere bakken visuelt for flygeren, så er det verdifull informasjon for flygeren at noe kan begynne å røre seg på bakken når han er i landingsrunden. Og det er ikke alltid like lett å oppdage at noe er på RWY... Det trenger man ikke lang tid i luftfarten for å få seg flere erfaringer med! (Og på RWYs i Texas kan det være ... Texas!)
![]() Men denne diskusjonen gjelder ikke denne NOTAMen i første post men meldinger generelt som Avinor ikke gidder å issue som NOTAM fordi de ikke tjener penger på de stedene...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 14-01-2010 at 17:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Du setter frem to ganske sterke påstander. 1. Avinor gidder ikke å gi ut Notam de ikke tjener penger på 2. De gidder ikke å gi ut sikkerhetsrelaterte meldinger Vet du at det er sånn, og at det er manglende inntjening som ligger bak så bør du nesten kunne dokumentere det. Hvis en VFR-flyver ikke ser en skokk med brannbiler med blålys på ute på RWY vil jeg påstå at sikkerheten til det aktuelle flyet var kompomittert lenge før det kom til sluttinnlegget på Hamar. Dessuten vil jeg si at det første innlegget ditt i høyeste grad var koblet til "Notam'et" fra Hamar, så å prøve å frikoble diskusjonen fra den blir litt pussig. Hadde det vært luftaktivitet i luftrommet rundt Hamar er jeg sikker på at Avinor hadde gitt ut ihvertfall en NAV-warning. Aktiviteter på bakken blir liksom noe annet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]() Quote:
Akkurat den biten er litt tilfeldig, ref. mitt tidligere innlegg lenger opp.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Men ta en tur nedover i Europa, der er G-luft virkelig indian territory. I Tyskland blir ofte de som flyr i G-luft bedt om å skru av transponderen og holde kjeft inntil de eventuelt vil inn i kontrollert luftrom. Og f.eks. seilfly finnes det "overalt". I Norge gir jo ATC flight-info i G-luft også så langt kapasiteten rekker til. Men det betinger jo at trafikken er kjent, så jeg ville jo si at en Notam var berettiget hvis det foregår ekstra intens trafikk. Men at det ligger en flystripe på Hokksund burde jo være kjent, og få folk som flyr i nærheten til å kikke ut av vinduet, da. Eller hva? Last edited by Wig-wag; 14-01-2010 at 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]() Quote:
Hva om det er mørkt og det ligger noe på rullebanen? "Noen" traff en gang et dyr på en rullebane. Dette var på kvelden, i mørket, og dyret ble liggende. Hverken politi/andre kom for å rydde opp dyreskrotten. Dette var ikke i luften, men på rullebanen. Men fly som kom til flyplassen i mørket kunne ikke vite om det. Hadde det stått på NOTAM (vi ringte i alle fall og gav beskjed om det) så visste i alle fall fly som ankom og tok av at dette var tilfellet. (Dette var ikke i Norge). Den økonomiske biten ved det jeg skrev i det første innlegget var selvfølgelig uten rot i virkeligheten (håper jeg!).
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 14-01-2010 at 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
|
![]()
Jeg mener dette skal falle innenfor NOTAM-katigorien uansett. Hvis man er på tur, og passerer over ENHA er greit å vite hva som skjer der. Så man ikke får den overraskelsen når man flyr over ENHA.
Det er litt lett å sitte her å si at enhver småfly-pilot bør legge merke til masse biler på rullebanen, men legg på litt stressfaktor hvis man evt har noen problemer, så skal det ikke mye til før det går på marginer. Hvis det skjer noe, kan man fort bli varm i toppen. Det er såpass få flyplasser, så det er greit å vite litt for mye, enn litt for lite. Har selv ikke sjekket et NOTAM, og fant ut at det var billøp på rullebanen den dagen. Lesson learned osv. Med dagens teknologi så bør dette være lett å legge til rette for. Sitter de så opptatt på NOTAM-kontoret? ![]()
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality. Last edited by Southwind; 14-01-2010 at 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hjelp: Fjellfly på Hamar (Skien-Torp-Fornebu-Hamar) | seilfly | Flyhistorisk forum | 0 | 02-08-2008 11:06 |
Lese notam's | krølle | Flyforum | 7 | 04-03-2007 00:42 |
Notam for Gardermoen | Chainly | Flyforum | 3 | 03-12-2005 23:17 |
NOTAM...hva er det? | M609 | Flyforum | 2 | 08-01-2005 18:32 |
METAR / TAF / NOTAM | BEF | Flyforum | 3 | 03-12-2004 18:59 |