Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-01-2010, 21:04   #21
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Frokosten til SAS

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
At du velger å kritisere DY's reisende på denne måten får du stå for selv. Selvsagt trist at du ikke er fornøyd med DY's produkt men da har du iallefall et annet valg.
...og du kom ikke med en tilsvarende kritikk av SAS sine passasjerer som ikke deler din oppfatning ??
Old 13-01-2010, 21:07   #22
B777ER
ScanFlyer Blue

SAS kuttet vel også ut servering i det hele tatt for noen år siden? Men innførte frokost igjen fordi en så stor prosentandel av passasjerene vill ha dette. Det motsier vel alle dine spekulasjoner om at forretningsreisende "har skjønt det".
B777ER is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 21:09   #23
Polaris
Free Luigi

Sorry at jeg er OT, men halloi for en diskusjon. Snakk om flisespikking på et ekstremt nivå. Greit at man er litt fanatisk rundt fly, men... Få litt bakkefeste? (akk, jeg innser ironien ) Også er det bittelitt barnslig å flisespikke så mye at man skal begynne med statistikkdropping om hvem som har sett flest fornøyde folk hvor, hva de spiste og når de snorket...

Men for all del. Det er god underholdning for oss som sitter utenfor og leser. Jeg trekker iallefall litt i smilebåndet når jeg leser denne tråden
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 21:09   #24
kops
ScanFlyer Blue

Quote:
At så mange velger å fly med de, sier mer om det norske folk enn om selskapet. Så er jo rema en populær butikk og grandiosa en populær matrett her på berget også. Jeg er såpass misfornøyd med mine opplevelser med DY at jeg strekker meg langt for at mine jobbreiser (som alltid er i fullflex) går i et fly uten rød nese.
Kaffe meg hit og frokost meg dit, god eller dårlig service............ er det ingen som ser dette i en større sammenheng og kan hoste opp et godt argument for at SAS skal opprettholde, eller helst øke servicenivået, når SAS Airline isolert sett ikke har tjent penger siden de fleste forumister gikk med bleier........... og når det gjelder Grandiosa så er det vel SAS som omsider har innsett at "det enkleste er kanskje det beste"

Last edited by LN-MOW; 13-01-2010 at 21:11. Reason: fikse quote
kops is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 21:11   #25
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by kops View Post
og når det gjelder Grandiosa så er det vel SAS som omsider har innsett at "det enkleste er kanskje det beste"
Dagens!
Old 13-01-2010, 21:12   #26
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det enkleste er ikke alltid det beste - men det selger ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 21:14   #27
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
...og du kom ikke med en tilsvarende kritikk av SAS sine passasjerer som ikke deler din oppfatning ??
Må vel vite at det ikke er kritikk men sannheten vet du

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 21:28   #28
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
...det leverer jo et produkt som er totalt bak mål. At så mange velger å fly med de, sier mer om det norske folk enn om selskapet. Så er jo rema en populær butikk og grandiosa en populær matrett her på berget også. Jeg er såpass misfornøyd med mine opplevelser med DY at jeg strekker meg langt for at mine jobbreiser (som alltid er i fullflex) går i et fly uten rød nese.
Nå er jeg egentlig rimelig lei av DY / SK debatter og skitkasting, men jeg synes jeg må kommentere dette.
Jeg tilhører hverken SK eller DY sin fanclub, men at DY leverer et produkt som er helt bak mål, se det kan jeg ikke skjønne. Utenom i den berømmelige frokosttiden ser jeg egentlig ingen forskjell på produktene til de to selskapene innenriks. Min mest frekventerte reisestrekning er TRD-OSL, og jeg må si at når jeg reiser så er det en ting jeg ser på, og det er pris. Frekvensen er jo ikke så helt ulik, så det spiller sjelden noen særlig rolle. Jeg sjekker begge selskaper, og velger dem som frakter meg billigst på den enkelte strekning (Da blåser jeg i at det er noe som heter gebyrer og servicetillegg - det er sluttprisen som interesserer meg). Noen ganger vinner SAS og andre ganger Norwegian.
Når det gjelder service ombord, så er det selvfølgelig koselig med frokosten dersom man reiser med SAS, og det kan være noe som slår ut i deres favør dersom prisen forøvrig er den samme. Ellers i døgnet har synes heg egentlig ikke det spiller noen rolle hvem jeg reiser med. Enkelte fly har gode seter og andre ikke fullt så gode. Noen fly er trange og andre er helt OK, og det gjelder begge selskaper. Det er mulig jeg har vært heldig, men jeg har ikke hatt særlige forsinkelser med noen av selskapene i løpet av det siste året.
Når jeg reiser utenriks derimot, er det naturlig for en som har TRD som utgangspunkt å velge SAS eller KLM for å slippe unna OSL på returen. DY er av kjente grunner et lite egnet alternativ pga få og sjeldne direkteruter.
Når det gjelder dine karakteristikker av nordmenn Dag Viking, så får de stå for egen regning. Det kan hende at du anser folk som reiser med Norwegian som sirompa harryfolk, men det er ikke min erfaring. Heldigvis er det slik at vi kan velge fritt hvem vi vil reise med, og det kommer jeg til å fortsette med
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 21:35   #29
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Meget godt sagt VC-10, har også sett meg lei av generaliseringen og latterliggjøringen av de som velger å reise med DY, det er en temmelig grunnleggende og oppbrukt hersketeknikk.
Old 13-01-2010, 21:59   #30
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Det generaliseres og latterliggjøres i begge retninger, både mot DY og SAS, i stadig flere diskusjoner. Alle bør nok gå litt i seg selv, hvis ikke mister forumet sin verdi. Finnes tråd i "Forum feedback": http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57702
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2010, 22:10   #31
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Poenget var hverken sidrompa harryfolk eller hersketeknikk, men at nordmenn er veldig pris-sensitive. Så lenge det er billig nok, så har kvaliteten lite å si.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 01:45   #32
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by kops View Post
og når det gjelder Grandiosa så er det vel SAS som omsider har innsett at "det enkleste er kanskje det beste"
Som feks aa ikke ha en hinderloeype med gebyrer i bestillingsprosessen? Ja, det er flere som har noe aa laere
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 08:09   #33
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Fordelen med frokosten er at de aller fleste trenger en matbit om morgenen. Og siden tiden i flyet uansett ikke kan kortes ned, så er det en behagelig måte å bruke tiden og man kan slippe å bruke den tiden hjemme. Men det er sikkert noen som foretrekker å sove på flyet framfor hjemme i egen (eller andres) seng og heller spise frokosten hjemme, eller på flyplassen, eller ikke i det hele tatt. Det som jeg synes er synd, er at SAS sine stadige endringer av konsept ombord, har gjort passasjerne usikre på om hva man kan forvente og dermed tar sine forbehold. Dermed så er den merverdien frokosten har mindre enn hva den kunne ha vært.
Old 14-01-2010, 09:13   #34
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Ja ja folkens......

Jeg siterer Kardemommeloven ;

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei å snill....og forøvrig kan man gjøre som man vil"

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 09:32   #35
Molinari
ScanFlyer Silver

Molinari's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Poenget var hverken sidrompa harryfolk eller hersketeknikk, men at nordmenn er veldig pris-sensitive. Så lenge det er billig nok, så har kvaliteten lite å si.
Og dette er en svært uheldig utvikling. Snart mister vi alle spesialister og kvalitetsleverandører fordi folk ikke lenger bryr seg om kvalitet.
Et eksempel på dette er at det nå kun er en slakterforretning igjen i Oslo..... skammelig!!

Og mens jeg er igang - hva pokker er det som får folk til å kjøpe First Price-produkter. Lavere kvalitet skal man jaggu lete lenge etter!! Men fordi prisen er lav, så aksepteres dårligere kvalitet. First Price burde forbys, alle detaljister burde være lovpålagt å ha 25% andel av butikken fra frittstående leverandører slik at Tine, Gilde, Prior etc var nødt til å levere varer av bedre kvalitet. Sportswiener!!?? PØH!

Deilig å gå sikkelig OT
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 09:47   #36
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Jeg synes det er utrolig bra med gratis servering i fly, men svaret på dette er jo i stor grad gitt av responsen i markedet. De fleste flyturer fra Osl har mindre reisetid enn det de reisende bruker til/fra flyplassen/slutt destinasjon.

På kortere ruter tror jeg derfor at dette er et tilbud som i sin enkelhet, neppe er avgjørende for valg av selskap. Derimot forventes det ofte på lengre flighter der flytiden representerer et forbruk av tid som vanlig vis ville vært dekket av et måltid (2-3 timer).
Her er det et skille som jeg tror mange av fullpris selskapene skal merke seg.
Deres produkt på economy er til tider så dårlig, at maten ikke innbyr til den lune og avslappede stemningen som den har som hensikt å gi. Maten som blir servert er hos de fleste selskap kuttet så mye ned, at det ikke gir noen forventninger.
Flyr man selskap der servering er et tilbud mot betaling, later det til at kvaliteten er bedre, utvalget større og de reisende står friere til selv å velge det de måtte ønske.

Da kommer man også til spørsmålet som mange selskap står ovenfor. Skal vi klassifisere servering som utgifter eller inntkter? Desverre er det slik at når selskapene ser denne servicen som en utgift, slankes den også der etter.

Jeg skal ikke konkludere på hva som er rett og galt, men jeg mener at om SAS virkelig skal sette seg i markedet som et full service selskap, må det også servering til på ruter der det faktisk forventes at man får mat. Gratis frokost på morgenflyet til Bergen er et bra tilbud, men neppe avgjørende for valg av selskap!
Old 14-01-2010, 09:57   #37
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Fordelen med frokosten er at de aller fleste trenger en matbit om morgenen. Og siden tiden i flyet uansett ikke kan kortes ned, så er det en behagelig måte å bruke tiden og man kan slippe å bruke den tiden hjemme.
Helt enig her. Har man en 0645-flyvning fra Tromsø (der det er bare Point og baguettbaren som har åpent så tidlig...) og kanske 40 minutters transfer til en flight der du ikke heller får noe å spise så er frokosten verd sin vekt i gull .
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 09:58   #38
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Flyr man selskap der servering er et tilbud mot betaling, later det til at kvaliteten er bedre, utvalget større og de reisende står friere til selv å velge det de måtte ønske.
Hadde det enda vært slik at maten man kjøpte ombord holdt høy kvalitet så, men det er jo bare den samme kjipe brødmaten uansett, så jeg heller vel mer mot at gratis mat gir inntrykk av "kvalitet". Men hvorfor man ikke er like opptatt av å levere kvalitet etter klokken 0930 er jo en sak...

Last edited by LCH; 14-01-2010 at 10:01.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 10:01   #39
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Frokosten mellom sør og nord Norge er jo noe helt annet, og faktisk grunn god nok til å velge selvskap, enn det frokosten i sør er.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 10:03   #40
kops
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Som feks aa ikke ha en hinderloeype med gebyrer i bestillingsprosessen? Ja, det er flere som har noe aa laere
Det må vel være en av de enkleste hinderløyper som finnes, og jeg tror at SAS også snart har en liten hinderløype man må igjennom, i alle fall dersom de skal tjene penger spesielt ettersom de fleste innlegg i denne tråden gjelder høyning av servicegraden og servering....
kops is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules