Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2010, 19:57   #21
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by PP View Post

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.
Ai ai, fingrene av fatet kjære nabo. Send heller noen widebodys til OSL
Old 07-01-2010, 20:04   #22
basejumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.
Enig i enveis-dilemmaet, men så er det stor forskjell på USA og Kina. Både Danmark og Norge flyter over av varer fra Kina, så returlast fra Kina er allerede sikkert før ruten kommer i gang.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:19   #23
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Enig i enveis-dilemmaet, men så er det stor forskjell på USA og Kina. Både Danmark og Norge flyter over av varer fra Kina, så returlast fra Kina er allerede sikkert før ruten kommer i gang.
Her i USA flyter vi ogsaa over med varer fra Kina, men 99.9% av disse kommer med baat da flyfrakt er for dyrt.....
Old 07-01-2010, 20:25   #24
basejumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Her i USA flyter vi ogsaa over med varer fra Kina, men 99.9% av disse kommer med baat da flyfrakt er for dyrt.....
Helt riktig, men selv 0,01 % er mange daglige 747 , jeg lover deg. i Shanghai har DHL bygget verdens største flyfrakt terminal, for å nevne noe. Jeg vet det da jeg er selv i bransjen.

Last edited by basejumper; 07-01-2010 at 20:31.
Old 07-01-2010, 20:34   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Helt riktig, men selv 0,01 % er mange daglige 747 , jeg lover deg. i Shanghai har DHL bygget verdens største flyfrakt terminal, for å nevne noe. Jeg vet det da jeg er selv i bransjen.
...hvorfor er det da ingen frakt ruter til Norge....om det er et saa stort marked potensiale, sammen med ledig kapasitet (FedEx og UPS i hvertfall - vet ikke om DHL da ser ut til aa legge ned all virksomhet her i USA) skulle en tro at ruter ble startet.....
Old 07-01-2010, 20:35   #26
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men med dette volumet går alt på kontraktrater og de er svært, svært lave ...
Det sier vel også noe om at volumet er spesielt stort, eller at det er stort overskudd på fraktkapasitet fra Europa til Asia.
Old 07-01-2010, 20:37   #27
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Men PP har et poeng. Det er lettere for Cargo selskapene å få økonomi fra en destinasjon som allerede er frekvent fra flere kanter.

Tror alle er enige om at Osl har et vanvittig potensial, men jeg er redd dette ikke fylles med kun Sundt med 2 ukentlige. Her må det flere selskap til og en etablering av Osl som transit for varer fra andre destinasjoner.
Old 07-01-2010, 20:38   #28
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Laksechartere fra Norge har vært et tema siden jeg satt på Swissair Cargo for over 20 år siden. Det er fortsatt ingen som har fått det til å lønne seg ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:44   #29
basejumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
...hvorfor er det da ingen frakt ruter til Norge....om det er et saa stort marked potensiale, sammen med ledig kapasitet (FedEx og UPS i hvertfall - vet ikke om DHL da ser ut til aa legge ned all virksomhet her i USA) skulle en tro at ruter ble startet.....
Her mente jeg flyfrakt mellom Kina og USA. Flyfrakt fra Kina til Norge vil jeg tippe er en full 747 om dagen, men det er spredt over mange fraktselskaper, og mange flyplasser.
Old 07-01-2010, 20:47   #30
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by uppercut View Post
Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...
For ikke å snakke om en annen operatør med rettighetene til å fly strekket!
Old 08-01-2010, 22:59   #31
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.
Tja. Sundt er scheduled til JFK i morgen kl 09.30...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 19:14   #32
basejumper
ScanFlyer Blue

OSL Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Vist det går 6 ukentlige fraktfly fra CPH til Kina, har jeg regnet ut at det skulle gått 8! fra Norge i forhold til norsk konsum. I dag går det 0 !!!!!

Dette forteller at det finnes et vanvittig potensiale på frakt fra Oslo, og at det er ganske flaut i forholdt til hva norsk næringsliv faktisk har fått til.

Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap.
Old 12-01-2010, 19:21   #33
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Quote:
Herlig! Vi her på forumet uten den samme brilliante evnen til å se åpenlyse forretningsmuligheter gleder oss til å diskutere hva du burde gjort annerledes, når du kommer i gang Jeg synes du bør gå raskt ut i media for å komme eventuelle konkurrenter i forkjøpet, og er du billig nok sender jeg gjerne frakt med selskapet ditt.
Old 12-01-2010, 19:25   #34
basejumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Herlig! Vi her på forumet uten den samme brilliante evnen til å se åpenlyse forretningsmuligheter gleder oss til å diskutere hva du burde gjort annerledes, når du kommer i gang Jeg synes du bør gå raskt ut i media for å komme eventuelle konkurrenter i forkjøpet, og er du billig nok sender jeg gjerne frakt med selskapet ditt.
Takk for dé.....
Old 12-01-2010, 19:36   #35
basejumper
ScanFlyer Blue

Kan vel ellers legge til at det virker som det er totalt mangel på satsing og optimisme i Norge, med få unntak som Sudt air.
Ellers vil jeg tippe at vist Sundt Air sliter, så er det bare for det konkurrentene som DHL osv er livredde for de, og dumper prisene før å skvise de ut. Tipper Norsk laks er hyper attraktiv fraktvare.
Old 12-01-2010, 19:38   #36
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Vist det går 6 ukentlige fraktfly fra CPH til Kina, har jeg regnet ut at det skulle gått 8! fra Norge i forhold til norsk konsum. I dag går det 0 !!!!!
Hvilket klart fortæller mig at du ikke forstår mekanismerne bag - det lyder måske hårdt men det er sandheden...

PP is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 19:48   #37
basejumper
ScanFlyer Blue

OSL Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Hvilket klart fortæller mig at du ikke forstår mekanismerne bag - det lyder måske hårdt men det er sandheden...
Nei jeg forstår at ikke alle disse 6 flyene er kun til Danmark, osv. Men jeg velger dette eksempel for det det viser det tydelige skjeve bilde.
Hadde tidlige diskusjon om hvor mange nordmenn på IC fly osv, men dette blir en umulig diskusjon.
Uansett så ser jeg et stort potensiale ( oppside ) fra Norge, meg jeg håper selvsakt at det også blir mange ruter fra CPH. Jeg er ikke ute ette dere i Danmark bare brukte det som et godt eksempel.
Old 12-01-2010, 20:54   #38
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Nei jeg forstår at ikke alle disse 6 flyene er kun til Danmark, osv. Men jeg velger dette eksempel for det det viser det tydelige skjeve bilde.
Hadde tidlige diskusjon om hvor mange nordmenn på IC fly osv, men dette blir en umulig diskusjon.
Uansett så ser jeg et stort potensiale ( oppside ) fra Norge, meg jeg håper selvsakt at det også blir mange ruter fra CPH. Jeg er ikke ute ette dere i Danmark bare brukte det som et godt eksempel.
Dette handler ikke om Norge kontra Danmark. Det er blot et forsøg på at påpege over for dig at de ting de forsøger at bruge som indikatorer for potentiale, ikke hænger sammen med den virkelige verden - den er langt mere kompleks...

PP is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 21:46   #39
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

KLM frakter også en god del fisk til verdensmarkedet - med trailer fra OSL til Malmø, hvor lasten enter blir flydd ut eller lastes om og kjøres videre til Amsterdam, for så å fraktes ut.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 23:30   #40
Flopp
ScanFlyer Blue

Quote:
Kan jeg være sjef ettellerannet?

Det er helt klart at det er stort marked for flyfrakt fra Norge. Det kjøres jo ekstreme mengder gods til/fra utlandet som går/kommer med fly.

Det er kanskje et litt for skummelt marked siden ingen tør å prøve. Bortsett fra Sundt da.
Flopp is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules