Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2010, 19:57   #21
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by PP View Post

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.
Ai ai, fingrene av fatet kjære nabo. Send heller noen widebodys til OSL
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:04   #22
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.
Enig i enveis-dilemmaet, men så er det stor forskjell på USA og Kina. Både Danmark og Norge flyter over av varer fra Kina, så returlast fra Kina er allerede sikkert før ruten kommer i gang.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:19   #23
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Enig i enveis-dilemmaet, men så er det stor forskjell på USA og Kina. Både Danmark og Norge flyter over av varer fra Kina, så returlast fra Kina er allerede sikkert før ruten kommer i gang.
Her i USA flyter vi ogsaa over med varer fra Kina, men 99.9% av disse kommer med baat da flyfrakt er for dyrt.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:25   #24
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Her i USA flyter vi ogsaa over med varer fra Kina, men 99.9% av disse kommer med baat da flyfrakt er for dyrt.....
Helt riktig, men selv 0,01 % er mange daglige 747 , jeg lover deg. i Shanghai har DHL bygget verdens største flyfrakt terminal, for å nevne noe. Jeg vet det da jeg er selv i bransjen.

Last edited by basejumper; 07-01-2010 at 20:31.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:34   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Helt riktig, men selv 0,01 % er mange daglige 747 , jeg lover deg. i Shanghai har DHL bygget verdens største flyfrakt terminal, for å nevne noe. Jeg vet det da jeg er selv i bransjen.
...hvorfor er det da ingen frakt ruter til Norge....om det er et saa stort marked potensiale, sammen med ledig kapasitet (FedEx og UPS i hvertfall - vet ikke om DHL da ser ut til aa legge ned all virksomhet her i USA) skulle en tro at ruter ble startet.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:35   #26
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men med dette volumet går alt på kontraktrater og de er svært, svært lave ...
Det sier vel også noe om at volumet er spesielt stort, eller at det er stort overskudd på fraktkapasitet fra Europa til Asia.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:37   #27
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Men PP har et poeng. Det er lettere for Cargo selskapene å få økonomi fra en destinasjon som allerede er frekvent fra flere kanter.

Tror alle er enige om at Osl har et vanvittig potensial, men jeg er redd dette ikke fylles med kun Sundt med 2 ukentlige. Her må det flere selskap til og en etablering av Osl som transit for varer fra andre destinasjoner.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:38   #28
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Laksechartere fra Norge har vært et tema siden jeg satt på Swissair Cargo for over 20 år siden. Det er fortsatt ingen som har fått det til å lønne seg ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:44   #29
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
...hvorfor er det da ingen frakt ruter til Norge....om det er et saa stort marked potensiale, sammen med ledig kapasitet (FedEx og UPS i hvertfall - vet ikke om DHL da ser ut til aa legge ned all virksomhet her i USA) skulle en tro at ruter ble startet.....
Her mente jeg flyfrakt mellom Kina og USA. Flyfrakt fra Kina til Norge vil jeg tippe er en full 747 om dagen, men det er spredt over mange fraktselskaper, og mange flyplasser.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 20:47   #30
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by uppercut View Post
Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...
For ikke å snakke om en annen operatør med rettighetene til å fly strekket!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 22:59   #31
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.
Tja. Sundt er scheduled til JFK i morgen kl 09.30...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 19:14   #32
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
OSL Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.
Vist det går 6 ukentlige fraktfly fra CPH til Kina, har jeg regnet ut at det skulle gått 8! fra Norge i forhold til norsk konsum. I dag går det 0 !!!!!

Dette forteller at det finnes et vanvittig potensiale på frakt fra Oslo, og at det er ganske flaut i forholdt til hva norsk næringsliv faktisk har fått til.

Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 19:21   #33
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap.
Herlig! Vi her på forumet uten den samme brilliante evnen til å se åpenlyse forretningsmuligheter gleder oss til å diskutere hva du burde gjort annerledes, når du kommer i gang Jeg synes du bør gå raskt ut i media for å komme eventuelle konkurrenter i forkjøpet, og er du billig nok sender jeg gjerne frakt med selskapet ditt.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 19:25   #34
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Herlig! Vi her på forumet uten den samme brilliante evnen til å se åpenlyse forretningsmuligheter gleder oss til å diskutere hva du burde gjort annerledes, når du kommer i gang Jeg synes du bør gå raskt ut i media for å komme eventuelle konkurrenter i forkjøpet, og er du billig nok sender jeg gjerne frakt med selskapet ditt.
Takk for dé.....
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 19:36   #35
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Kan vel ellers legge til at det virker som det er totalt mangel på satsing og optimisme i Norge, med få unntak som Sudt air.
Ellers vil jeg tippe at vist Sundt Air sliter, så er det bare for det konkurrentene som DHL osv er livredde for de, og dumper prisene før å skvise de ut. Tipper Norsk laks er hyper attraktiv fraktvare.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 19:38   #36
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Vist det går 6 ukentlige fraktfly fra CPH til Kina, har jeg regnet ut at det skulle gått 8! fra Norge i forhold til norsk konsum. I dag går det 0 !!!!!
Hvilket klart fortæller mig at du ikke forstår mekanismerne bag - det lyder måske hårdt men det er sandheden...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 19:48   #37
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
OSL Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Hvilket klart fortæller mig at du ikke forstår mekanismerne bag - det lyder måske hårdt men det er sandheden...
Nei jeg forstår at ikke alle disse 6 flyene er kun til Danmark, osv. Men jeg velger dette eksempel for det det viser det tydelige skjeve bilde.
Hadde tidlige diskusjon om hvor mange nordmenn på IC fly osv, men dette blir en umulig diskusjon.
Uansett så ser jeg et stort potensiale ( oppside ) fra Norge, meg jeg håper selvsakt at det også blir mange ruter fra CPH. Jeg er ikke ute ette dere i Danmark bare brukte det som et godt eksempel.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 20:54   #38
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Nei jeg forstår at ikke alle disse 6 flyene er kun til Danmark, osv. Men jeg velger dette eksempel for det det viser det tydelige skjeve bilde.
Hadde tidlige diskusjon om hvor mange nordmenn på IC fly osv, men dette blir en umulig diskusjon.
Uansett så ser jeg et stort potensiale ( oppside ) fra Norge, meg jeg håper selvsakt at det også blir mange ruter fra CPH. Jeg er ikke ute ette dere i Danmark bare brukte det som et godt eksempel.
Dette handler ikke om Norge kontra Danmark. Det er blot et forsøg på at påpege over for dig at de ting de forsøger at bruge som indikatorer for potentiale, ikke hænger sammen med den virkelige verden - den er langt mere kompleks...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 21:46   #39
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

KLM frakter også en god del fisk til verdensmarkedet - med trailer fra OSL til Malmø, hvor lasten enter blir flydd ut eller lastes om og kjøres videre til Amsterdam, for så å fraktes ut.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 23:30   #40
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap.
Kan jeg være sjef ettellerannet?

Det er helt klart at det er stort marked for flyfrakt fra Norge. Det kjøres jo ekstreme mengder gods til/fra utlandet som går/kommer med fly.

Det er kanskje et litt for skummelt marked siden ingen tør å prøve. Bortsett fra Sundt da.
Flopp is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Et annet lakseeventyr LN-MOW Småprat 15 09-06-2017 21:28
Kina innenlands? Roxman Reiseforum 10 29-08-2010 14:06
Lakseeventyr i Billund Lufthavn Bll spotter Flyforum 1 15-05-2009 20:44
Kina B777ER TripReports 26 22-10-2008 16:05


All times are GMT +2. The time now is 05:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.