Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2010, 10:54   #1
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
OSL Norsk lakseeventyr i Kina

Nå selger Norge 23.000 tonn laks årlig til Kina og Hong Kong

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6934756

Det er nesten en full 747 om dagen bare til Kina !
Og Kina er mindre en Japan.

Hvem er det som frakter all denne fisken, noen som vet det ?
Burde vel ligge grunnlag for nye ruter, både som frakt og passasjertrafikk.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 10:56   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

bare lufthansa frakter ukentlig 350 tonn med lastebil fra Osl (all frakt type frakt) til Gøteborg og Tyskland for frakt med fly. Regner med at det ikke er enestående.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 11:00   #3
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Var det ikke snakk om en nye kjølehall på OSL på 100 000 m2 ?
Jeg personlig synes Norge burde bli flinkere til å nyttegjøre seg litt bedre av all denne eksporten, med direkteruter som er bra for turisme. En ren vinn vinn situasjon.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 11:02   #4
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Ja, slik blir det vel fortsatt, vi er for dyre på alt vi skal foreta oss. Synd at de fleste som starter opp med noe i dette landet skal bli millionærer før de har slukket lyset på kontoret etter første dag.
terje t is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 11:14   #5
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Kanskje på tide at reisenæringen og eksportnæringen holder et fellesmøte.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 11:37   #6
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 11:55   #7
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Jeg tipper SAS blokkerer denne muligheten, kan ikke se noen annen årsak til at ruten burde vært der for lenge siden.
Derfor er jeg overbevist om at Korean Air starter meget snart fra Oslo. ASAP.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 12:29   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

En del går vel med TG tror jeg. De har jo daglig mellom 15 og 20 tonn Cargo på sin 777.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 13:08   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Sundt Atlanta Skybridge sier at de veldig gjerne vil fly fisk til Asia, problemet er å få lov til å fly over Russland
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 13:46   #10
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

LH frakter mye ut fra OSL men ikke via GOT lenger. Nå er det DUS som er den nye store HUB,en i tillegg til FRA/MUC. Noe går også med SAS via CPH.
Men det er helt klart plass til en mega-carrier som kan fly direkte Kina fra OSL.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 13:55   #11
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

...men egentlig er det vanvittig at fisk fraktes i trailer fra vest- og nordnorge til Oslo. Burde fraktes ut fra der fisken blir produsert.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 14:07   #12
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
OSL Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by uppercut View Post
Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...
Ellers enig i at China air hadde vært bedre en Korean air. Jeg undersøkte bookingen til Korea air, fra Amsterdam og Praha til Shanghai, og Korea har blodpris på Business, rundt 50 000,-, og også høy pris på økonomi.
China air koster kun SEK 19 000 fra Stockholm til Shanghai på business, og også kun rundt 5000 SEK på økonomi.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 14:10   #13
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
En del går vel med TG tror jeg. De har jo daglig mellom 15 og 20 tonn Cargo på sin 777.
Ja, men dette er jo fremdeles kirsebær i forhold til hva som bli eksportert ut fra Norge.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 14:26   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Man skal ikke glemme at fraktprisene paa fisk er svaert lave, og det er medvirkende til at det ikke er finansielt gangbart med dedikert frakter for fisk. Man maa ha annen og bedre betalende frakt i tillegg for aa faa regnestykket til aa gaa opp. I tillegg trenger man returfrakt. Mange har forsoekt og gitt opp. Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 16:09   #15
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
OSL Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man skal ikke glemme at fraktprisene paa fisk er svaert lave, og det er medvirkende til at det ikke er finansielt gangbart med dedikert frakter for fisk. Man maa ha annen og bedre betalende frakt i tillegg for aa faa regnestykket til aa gaa opp. I tillegg trenger man returfrakt. Mange har forsoekt og gitt opp. Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.
Tror ikke OSL planlegger å bygge en frysehall på 100 000 m2 vist det ikke er lønnsomt å frakte fersk fisk.
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.
Jeg tror problemet i Norge er at det ikke er bygget ut en infrastruktur som kan håndtere så store mengder.
Men jeg tipper at der en en endring på gang snart.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 18:18   #16
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.
Hæ? Hva har skjedd med de 2 ukentlige turene? Det kan jo ikke ha blitt mange turer
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 18:32   #17
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Nei det kan ikke ha blitt mange turer. Synd hvis de sliter med å få nok Cargo allerede. Hadde stor tro på denne fraktruten til Sundt.
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 18:40   #18
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Det er ganske komplekst logistikkmessig. Fra Norskehavet til middagstallerken i Asia skal den raskt gjennom flere ledd uten forsinkelse. Det høres så enkelt ut men det er faktisk MYE arbeid med fisketransport. Nå skal det sies at vi er rimelig flinke til å eksportere fisk fra Norge, men vi skal ikke slå oss på "kassa" og være fornøyd med det.
Frysehaller er det på OSL, men det er ikke her fisken skal være, det skal ombord i fly og ut av landet umiddelbart.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 19:05   #19
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Tror ikke OSL planlegger å bygge en frysehall på 100 000 m2 vist det ikke er lønnsomt å frakte fersk fisk.
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.
Jeg tror problemet i Norge er at det ikke er bygget ut en infrastruktur som kan håndtere så store mengder.
Men jeg tipper at der en en endring på gang snart.
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 19:09   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Re: Norsk lakseeventyr i Kina

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.
Hvis du sender en pakke på 10 kilo, stemmer nok det ...

Men med dette volumet går alt på kontraktrater og de er svært, svært lave ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Et annet lakseeventyr LN-MOW Småprat 15 09-06-2017 21:28
Kina innenlands? Roxman Reiseforum 10 29-08-2010 14:06
Lakseeventyr i Billund Lufthavn Bll spotter Flyforum 1 15-05-2009 20:44
Kina B777ER TripReports 26 22-10-2008 16:05


All times are GMT +2. The time now is 07:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.