![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Da jeg tidligere i dag så et rart vindu på en B707 i Iran og la inn en tråd ang. dette, kom jeg til å tenke på denne B727-200 fra United som jeg fotograferte på SFO i 1987. Som dere ser, har jeg laget en sirkel rundt et område der man ser på bildet, og tydelig kunne se på flyet at det hadde vært en dør:
![]() Jeg prøvde i sin tid å finne ut av dette, men fant ikke noe i litteraturen (dette var før internetts tid ![]() I dag fant jeg fram igjen bildet, og ut fra reg. fant jeg dette bildet av samme maskin på nett i de gode gamle fargene: ![]() Her er jo denne døren inntakt. Siden jeg jo har sett noen hundre B727 både live og på bilder, men aldri lagt merke til det før, vil jeg slenge ut spørsmål til andre forståegpåere: hvorfor denne døra ![]() Ved litt videre googling, har jeg funnet en annen UA-maskin med tilsvarende dør, men kan ikke se noen fra andre selskaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
|
![]()
Det er en såkalt "hat rack door" ble innstallert på cargo versjoner. Cargo ble lastet foran i cabinen. Så denne ble innstalert for å ha flere exit doors. Den har samme høyde som nødutgang, men går helt ned til dørken. Var standard på blandt annet 707-320C. Kan ikke se at denne har cargo door, men den er kanskje fjernet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Det er ikke på Cargo eller Combi (QC) utgavene av Boeing 727-200 du finner disse dørene. De ble innstallert på United's tidlige -200 fordi det var snakk om et FAA krav om ekstra nødutganger som det aldri ble noe av. Derfor ble de etter en tid forseglet og de ble følgelig ikke innstallert på senere utgaver av 727-200.
Har vært oppe i Airliners.net sitt forum og et annet nettsted: http://www.airliners.net/aviation-fo....main/4407872/ http://www.plexoft.com/SBF/aviation/spot727.html langt nede under punktet "Trivia"
__________________
Mad dog... Last edited by LN-MEH; 15-12-2009 at 13:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Takk for info LN-MEH. Da har jeg fått svar på dette etter 22 år
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,402
|
![]()
Fantastisk. Dette har jeg aldri sett - men at svaret/løsningen skulle komme fra noen på forumet forundrer meg ikke...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Takk. Så ett bilde av en 727 som ble fraktet i Sør-Amerika på lastebil. Så da denne døren og lurte meg skvatt hakkende gal. Endelig fikk jeg svar på det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS B727? | KnutW | Flyhistorisk forum | 20 | 09-02-2017 20:58 |
Sterling B727 (Valsan) | RolfL | Flyteknisk forum | 4 | 18-11-2013 20:54 |
Servisair B727 | Blubird | Bilder & foto | 3 | 08-03-2009 19:41 |
B727 low pass | Madman | Flyforum | 2 | 04-07-2008 15:35 |
Flybuss dør til dør! | Isbamse | Flyforum | 1 | 02-11-2005 09:58 |