Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2009, 15:36   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Southwest tjener godt på 0,- i bagasjegebyr

Det er mye som er galt med SAS, men mangel på First Class er ikke en av de. Etterspørselen etter First til og fra Norden er minimal av mange forskjellige grunner, inkludert kulturelle. Ja, SAS bør forbedre business produktet sitt, men å drive med First for SAS vil være renspikka idioti.
Old 11-12-2009, 23:01   #22
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Nå er ikke akkurat SAS i samme båt som nevnte selskaper når det gjelder suksess. Hadde SAS vært i samme possisjon, ville det jo aldri vært behov for å diskutere dette!
Dette er mye fordi produkt ikke er bra nok i forhold til de prisene som de selger for. Er fullstendig uenig med deg at å bli tilnærmet LCC med irriterende gebryer er løsningen for SAS. De har mye mer å vinne på å gjeninnføre service. Basic marketing er å finne differensiatorer og det er utrolig få grunner for folk flest å velge SAS når konkurrenten har tilnærmet likt produkt internasjonalt.

I tillegg er forvirringen maks med dagens SAS produkt. Folk som ikke har vanvittig med kunnskap skjønner ikke hvorfor man får frokost her og ikke der, kaffe her og ikke der etc.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2009, 23:15   #23
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Dette er mye fordi produkt ikke er bra nok i forhold til de prisene som de selger for. Er fullstendig uenig med deg at å bli tilnærmet LCC med irriterende gebryer er løsningen for SAS. De har mye mer å vinne på å gjeninnføre service. Basic marketing er å finne differensiatorer og det er utrolig få grunner for folk flest å velge SAS når konkurrenten har tilnærmet likt produkt internasjonalt.

I tillegg er forvirringen maks med dagens SAS produkt. Folk som ikke har vanvittig med kunnskap skjønner ikke hvorfor man får frokost her og ikke der, kaffe her og ikke der etc.
Slik jeg oppfatter MartinL så skriver han at SK ikke er posisjonert slik at de kan hente ut en mer-betalingsvilje (jfr. BA og LH), og ikke at SK skal bli som en LCC. Jeg tror ikke SK har noen som helst sjanse å konkurrere på kostnader med LCC'er, så SK må basere seg på å levere et produkt som folk er villige til å betale et premium for. Per i dag er det lite i SK sitt produkt som gjør at folk er villige til å betale veldig mye mer for intra-europeiske reiser. Jeg sliter med å finne gode argumenter for å velge SK kontra f.eks. DY på de fleste reiser jeg gjør (annet enn når det er reiser som involverer via OSL - da velger jeg det alternativet som innebærer minst reisetid og muligheten for ombooking når det er behov for det). Så SK har definitivt ikke vært veldig gode på å finne attributter ved reisen som gjør at jeg er villig til å betale merverdig for reise med SK. Det jeg ser på som en fordel med SK kontra f.eks. DY er innsjekk via internett, og flight information på SMS. Fordelen med DY er muligheten til å betale for en fast plass selv på billige billetter, og for en anglogfil som meg, muligheten til å reise direkte til London fra Tromsø de gangene det er aktuelt.

Hva angår SK sitt produkt så har det etterhvert sunket inn hos meg at frokost får man på SK i NO før kl. 0900, gratis kaffe/te får man innenriks i Norge, men ikke utenriks fra Norge (forstå det den som vil....).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2009, 23:24   #24
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Endelig datt poletten ned! Takk TOS!
Old 12-12-2009, 13:06   #25
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Skulle ikke SAS ha iverksatt felles servicekonsept i Skandinavia nå i høst, eller husker jeg feil?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 16:59   #26
Isbamse
ScanFlyer Molded

For meg som flyr mellom EVE og SVG er valget mellom SK og DY ganske enkelt: Pga at det er få avganger fra EVE er korrespondansen på OSL avgjørende. Hvis jeg bare skal bytte fly er det nesten alltid best med SAS, særlig nedover er det håpløst å få det til å passe med DY. Oppover noe lettere. Jeg gjør imidlertid ofte stopp i Oslo pga familie og en samboer som jobber der for øyeblikket, og i de tilfellene er det hipp som happ hva jeg flyr med. Jeg trenger fleksibiliteten i å kunne bytte dager og avganger, men jeg trenger ikke at det er så tett at jeg må ha frekvensene til SAS mellom OSL og SVG. Og de fleksbillettene koster hos DY vanligvis maks ca 2/3 av hva SAS krever.

De fleste flightene er i jobbsammenheng, bestilt via reisebyrået på nett, og derfor slipper jeg klikke-mellom-gebyrene-helvete. Av den grunn bruker jeg faktisk jobbens reisebyrå til å bestille private reiser (men betaler dem bare selv når amexregninga kommer) de gangene det bare er jeg som flyr. Hvis jeg tvinges til å bestille på selskapenes egne nettsider når vi er fler som reiser forbanner jeg gebyrene og alt deres vesen. I de tilfellene foretrekker jeg SAS fordi det er enklere (så lenge prisforskjellen ikke er for stor).

En annen grunn til å velge SAS er finger-ID, slipper å sjonglere med papir og kort ved gate, men det er dessverre ikke verdt en forskjell på 600 kroner mellom OSL og SVG å slippe det.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules