![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Skal en liten førjulstur til Helsinki i desember og lurer i den forbindelse om noen tips? Itillegg er det noen som kan anbefale et billig, men sentralt hotell?
Hva kan man forvente av Finnair på business class på OSL-HEL i junglejettene? Og forstår jeg det riktig at det kun er de med status som kan ha med seg gjest i loungen? (både OSL og HEL) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Regn hvertfall ikke med å kunne bruke metroen:
Quote:
Ellers er Radisson SAS/Blu Plaza et hotell som jeg trivdes på. Angående loungetilgang hos Oneworld, så stemmer det at man med status kan ha med seg en gjest inn i loungen, og at man må ha det for å få med seg en gjest. Planlegger du å reise med noen som du skal plassere lenger bak? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Hvis du har lyst til å besøke et flymuseum så ligger Suomen Ilmailumuseo i gangavstand eller en kort buss/taxi tur fra terminalen. http://www.ilmailumuseo.fi/index.php?page=home-eng Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Helsinki er en koselig by! Det er nok ganske kaldt og surt der i desember, men det er jo ikke noe problem for en nordmann. Jeg var i Helsinki i januar i år, du kan lese trip report fra Finnair her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=41114. Det var i Economy Class med Airbus A319, men jeg har tidligere reist med deres Embraer 170 - og det var en meget positiv opplevelse! Stillegående og fresh!
Om du skal dit før jul, er desginshopping en mulighet. Fabrikkutsalget til Arabia er en sikker vinner, med blant annet Marimekko, Alvar Aalto, Arabia og Iittala til sterkt reduserte priser. Prisene er mye høyere på Esplanaden og Stockman, men det er fint å ta noen runder her også. Esplanaden er hyggelig - gå også ned til sjøsiden og stikk innom Salu-torget. Heller ikke langt til Helsinki-katadralen. Kiasma og Designmuseet har ofte noen bra utstillinger. Jeg har tidligere bodd på Scandic-hotellene eller Radisson SAS/Blu og vært veldig fornøyd med dem. I juni i fjor bodde jeg på Radisson SAS Seaside Hotel - og det hadde meget spesielt design (en gammel ostefabrikk), hadde veldig store rom og flott sjøutsikt fra balkong. Det lå 15 minutters gange fra sentrum, men området rundt var fint. Jeg bodde på Scandic Simonkenttä i januar - ikke like flott, men mer sentralt - ligger i Kamppi-kjøpesenteret like ved sentralstasjonen. Et billig alternativ er leilighetene til StayAt - jeg har bodd på det ved parlamentet. Se her: http://www.stayat.se/. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da hadde ikke en evt. status hjulpet deg heller. Både kortholderen og gjesten må ha en OW-billett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ta dere en tur på Mikado nightclub eller Alcatraz nightclub!
Det e sånn så ungdommen lika!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Skal jeg være helt ærlig så er vel Helsinki den byen som har skuffet meg mest her i verden. Men så regna det de to dagene jeg var der, og det var kaldt på våren.,,,
Likevel - fant ikke helt ut av den. Kanskje litt på samme nivå som Oslo. Altså langt mindre tiltrekkende enn Køben og Stockholm. Og de største turistattraksjonene som trekkes fram er katredralen (som jeg synes er stygg), samt Kiasma, som jeg var på. Og dessuten Sibelius-monumentet. Hva i all verden? Sibelius har laget noe bra musikk, men jeg gidder da ikke å oppsøke et monument over ham? Hehe. Litt smått ironisk, selvsagt. Men Mannerheim-statuen og riksdagen er flott å se, og gir en følelse av Finlands historie, som jo både har vært dramatisk og tragisk. Og så er jo det mye bra design, selvsagt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Nå skal det sies at vi dette er vel en tur hvor innslaget av drikking og dame spotting (gjennom øl-briller?
![]() ![]() ![]() Men litt juleshopping blir også kanskje lagt inn...kan jo ha med meg 30kg bagasje! Last edited by Someone; 09-11-2009 at 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Lov å spørre hvorfor dere flyr hvert deres fly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Kameraten min hadde noen Eurobonuspoeng som var i ferd med å løpe ut. Samtidig hadde modern endel FinnairPluspoeng som var i ferd med å lide samme skjebne og som hun hadde sagt at jeg kunne få bruke hvis jeg ville. Så da ble det da Helsinki siden både SAS (Blue1) og Finnair flyr dit fra OSL, men vi reiser da med hvert vært fly siden man reiser på bonusbilletter med forskjellige selskap
Og siden avgangstidene til Blue1 og Finnair er veldig like, så er det heller ikke noe problem at vi ikke får sitte på samme fly. Ellers var avgiftene for bruk av bonusbilletter omtrent like på både SK/KF og AY med 550kr Itillegg har jeg aldri vært i Finland elelr Helsinki før, og Finnair blir også et nytt selskap på listen. Itillegg blir E-190 en ny flytype, så håper bare ikke den blir byttet, da jeg har både E-170 og 319 fra før ![]() Last edited by Someone; 09-11-2009 at 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ser ut som hotellvalget står mellom de 3 Radisson Blu Hotellene. Men hvilket av dem er nærmest utesteder og mest sentralt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Plaza ligger hvertfall veldig sentral i forhold til jernbanestasjonen, som er dit man kommer med AY sin flybuss.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jernbanestasjonen i HEL burde være sentral nok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
- Seaside-hotellet er det kuleste og har de beste rommene og er kjent for sin fantastiske frokostbuffet. Men det er det minst sentrale av de tre med ti-femten minutters gange til jernbanestasjonen. - Plaza ligger nærmest jernbanestasjonen og har mer classy innredning, men rommene er inndelt i det kjipe Italian, Nordic og Classic-konseptet som Radisson SAS i sin tid oppgraderte mange hoteller i. - Rommene på Royal er nyere og mer moderne og jeg ville valgt dette hotellet fremfor Plaza. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Bestilte på Plaza tidligere idag. 622kr for et dobbeltrom inkludert frokost er det uansett ikke noe å si på. Synes Radisson hotellene virker veldig mye billigere i Helsinki i forhold til andre byer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er fordi det er vinter. Da kutter de prisene enormt i forhold til sommersesongen da du gjerne må ut med 1500 kr. for det samme rommet. Det er stor overkapasitet på hoteller i Helsinki om vinteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Noen som har noen gode tips når det kommer til barer, klubber og restauranter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
http://www.zetor.net/etusivu_en.html Ellers finnes jo flere gode russiske restauranter i Helsinki. Du burde ikke gå sulten i Helsinki ![]() Når det gjelder nattelivet er jeg kun kjent med den "skeive verden" i Helsinki....og den er knallbra ![]()
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen spørsmål om Codeshare | CFN_001 | Småprat | 2 | 09-02-2012 19:38 |
Noen Sola-spørsmål (2/10) | WestAir | Flyforum | 3 | 02-10-2010 16:49 |
Bagasjeregler SK - noen spørsmål | Discus | Reiseforum | 12 | 02-10-2008 04:21 |
Noen spørsmål om OSL | flyKSU | Flyforum | 8 | 20-04-2007 08:42 |
Noen spørsmål | flyKSU | Flyforum | 6 | 13-04-2007 20:17 |