![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]()
Så har vi vært på tur igjen!
Denne gangen har vi besøkt Thailand og de. Turen gikk med SAS i biz fra KRS via CPH til BKK og samme vei tilbake. Dette er da forsøket på en trip report med bilder fra turen. Turen startet fredag den 13ende. For de overtroiske er vel ikke dette noen ideell dag å starte reisen på, men vi er enkelte som liker å leve litt farlig. Det var en heller grå og regnfull dag da vi skulle forlate KRS Kjevik ![]() Inne på Kjevik trodde vi først at vi hadde funnet en Jägermeister reklame ![]() Tenk å ha en barnevognpose med Jägermeister reklame på??? Var bare logoen som var feil. Flere avganger fra KRS i dag: ![]() Tenkte jeg skulle ta et bilde under taxing i vår 50 seters Canadaair jet på vei mot rullebanen, men pga mye regn ble resultatet slik: ![]() På de siste reisene jeg har gjort med SK i Y har man fått et danske type smørrebrød av typen rugbrød med 2 typer pålegg på. Det var dessverre endret til det verre: ![]() 2 skiver svinestek med rødbetesalat og 2 halve skiver rugbrød man selv måtte smøre på. Synes egentlig det var litt kinkig og ville foretrukket den smørbrødstypend de tidligere har servert her. Men vår venn Nicolas var gledelig tilstede! Turen fra KRS til CPH tar bare snaue timen, og denne gangen fikk vi faktisk landet på en rullebane jeg aldri har landet på før. Husker ikke nummeret på banen, men det er den banen som går på tvers og retningen var mot storebeltsbroen. Dvs at vi landet med innenriksterminalen på venstre side. Ikke rart jeg var litt forvirret før landing om hvor vi var hen! Vel iland på Kastrup var det inn i buss og inn til terminal. Siden vi ankom CPH allerede kl 1630 og videre avgang var 2250 hadde vi planlagt en tur inn til Københavnstrup sentrum for å besøke det dejlige etablissement "Cafe Sorgenfri" www.cafesorgenfri.dk Vi tok Metroen inn til Kongens Nytorv og spaserte derfra. Eneste minuset var at regnet høljet ned, og resultatet var at vi var kliss klass da vi ankom dette dejlige sted! Men vi tørket fort. Cafe Sorgenfri er en dansk kro som har de ekte danske smørrebrødene! ![]() Heldigvis hadde de noe utmerket drikke som fikk oss til å glemme hvor våte vi har! Og tro det eller ei, men vi fikk hele flasken på bordet. De trodde nok vi trengte det!!! ![]() Ikke lenge etterpå kom smørrebrødene på bordet ![]() Vi hadde et riktig herremåltid på Cafe Sorgenfri og hygget oss der til ca kl 20 da vi pga regnværet tok en taxi tilbake til Kastrup da ingen av oss hadde lyst til å sitte kliss klass på flyet hele natten. Turen til Kastrup gikk på knappe 15 minutter. Ingen trafikk på denne tiden, men det regnet og var skikkelig grisevær. Vel fremme på Kastrup var det ingen kø i sikkerhetskontrollen, så vi sjekket litt sortimentet i taxfree butikken før vi innfant oss i Gullstuen a.k.a. Scandinavian Lounge hvor det også var stille denne fredagskvelden. ![]() Der fant vi også en gammmel bekjent. Også omtalt som den første sne! ![]() Etter litt gode drikkevarer var det tid for å bevege seg gjennom passkontrollen og finne gate 28. Der stod Gidrod Viking klar til å fly oss til BKK gjennom natten. ![]() Kveldens flight var fullbooket! Og det var litt kø for å komme ombord. ![]() Davy Watne var rett bak oss i køen. Han skulle tydeligvis sitte bak i bussen. Og så han da som tjener mer en millionen i året! tsk tsk! Snart var vi dog ombord: ![]() Og så må vi bruke noen flere poster for å komme i mål med denne rapporten! BF ![]() Last edited by Bizflyer; 03-12-2009 at 21:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]()
Som mange sikkert husker var jeg ikke veldig fornøyd med min forrige tur i SK C for et drøyt år siden. Den gang skrev jeg et lengre brev til SAS og fikk faktisk telefon tilbake fra deres productmanager som var glad for mine innspill. Det var derfor spennende å se hva som hadde endret seg siden da.
Det begynnte iallefall fra med pre-departure champagne som kom i skikkelige glass (ikke i hardplassglass - halvfulle sådanne i fjor!) ![]() Det var like mye innhold i både juiceglass og champagne glass. Meget bra. Og enda bedre ble det da vi ble tilbudt refill. MEGET bra SAS!! ![]() Det ble servert Pieper Heidsieck før avgang. Dette er nok en billigere champis enn den de serverte oppe i luften. Personlig har jeg vanskelig med å forstå at det skal være så veldig mange kronene å spare på dette!!! Vannflaskene var allerede på plass: ![]() Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor ikke amenity kit og høretelefoner ligger i setet når man kommer ombord. Dette deler de fortsatt ut når man kommer opp i luften istedet for å tilby de biz reisende en drink før matvogna kommer. Det var en helt full kabin på denne flighten. Faktisk var den helt full på alle klasser. ![]() Jeg har alltid vært en fan av nesekameraet på SAS sine store busser. Men når det er mørkt ute så er gleden mer begrenset: ![]() Etter en time og 15 min kom matvarene ![]() Menyen så slik ut: ![]() ![]() ![]() ![]() Reisekamerat T valgte trosset farene for bacon feber og valgte grisen: ![]() Selv ville jeg prøve fisk for første gang på et fly. ![]() Forretten var faktisk kjempegod! Smakte riktig godt, og det brødet de serverte til var utmerket. Tror faktisk de hadde 4-5 forskjellige brødtyper i kurven sin. Og jeg valgte et glass Henriot champagne til forretten, og dette smakte deilig. ![]() Kveita var faktisk utmerket den også! Spesielt var potetene og de ovnsbakte grønnsakene noe av det absolutt bedre jeg har fått på fly. Fisken var saftig og fin og ikke knusktørr som jeg hadde forventet den. Crozes-Hermitages til smakte deilig!! Den chilenske rødvinen, synes jeg ikke smakte spesielt godt. De var også veldig flinke tl å komme rundt med flaskene for å tilby re-fill! ![]() Minuset som jeg holder mot SAS for hovedretten er den lillle skålen maten serveres i. Eneste forskjellen til turist er at biz får den i porselen og eco får den i aluminium folie. Jeg skulle ønske at det ble servert på større tallerkner. LX hadde runde tallerkner, dog noe dype, mens SQ har vanlige tallerkner. Det ser jo noe bedre ut da. Jeg tror SAS hadde gjort det bedre hvis de hadde brukt buffet style serveringen også for middagen. Men minuset er vel at dette tar for lang tid på kvelden. Men når det gjelder kvaliteten på maten er det ikke tvil om at man hadde servert et mye bedre måltid om alle komponentene i måltidet hadde vært varmet opp hver for seg. Men det var vel mer et lite hjertesukk! Når hovedretten så var fortært kom servitrusene rundt med portvin til osten. Heldigvis var osten også forbedret siden sist. Det ble servert en brie/camenbert og en blåskimmelost. Meget godt. Da så dette også var fortært ble brettene samlet inn, og deretter kom kaffevogna frem. På denne var det petit fours og avec'er. Og litt cognac etter måltidet takker man alltids ja til. Spesielt når hele flaska blir satt på bordet ![]() Så ble det noen timers søvn før vi ble våknet til frokost. Frokosten til SAS er MEGET bra på denne ruta. Buffet style. Velg hva du vil ha. Her kan dere kikke på brettet og buffeten mens jeg stikker ut i kjøleskapet og henter meg en øl. Blir tørst av denne skrivingen. hehe ![]() ![]() (Da var jeg tilbake fra kjøleskapet, skål!!) Og snart var det tid for landing. Landet på gate E-ett-eller-annet. Når man kom inn i terminalen stod det mange lokale piker der med skilter. Bl.a. om hvilket baggasjebånd vi skulle bevege oss til, men også et skilt med EPB og tre navn på. Så det var tydelig at det var 3 EBP'er ombord, og ifølge flyertalk har SAS en ekstra service for EBP'er i BKK hvor de blir kjørt i golf bil inn til immigration og tatt gjennom diplomat luken for å unngå kø. Ikke værst. For SAS tilbyr ingen FastTrack til sine biz class passasjerer ved ankomst. Nå var det heller ikke noe problem på den tiden SAS landet, så når jeg kom frem til passkontrollen etter 15 minutters gange var det bare 1 før meg i køen. Gjennom passkontrollen var det å finne frem til baggasjeutleveringen ![]() Prioritert baggasje ble ikke fikset i BKK heller, så jeg stiller meg stort spørsmål med hva som er vitsen med at SAS i det hele tatt har Prioritert baggasje, da jeg fortsatt ikke har opplevd en eneste flyplass hvor dette har funk'et. ![]() Men etter å ha navigert forbi toll og en haug med masende mennesker om ikke vi skulle kjøre med dem, så var vi på vei inn til BKK sentrum Konklusjonen er at dette var veldig mye bedre enn sist gang. Hele teamet til SAS hadde en utmerket innstilling og leverte meget bra service, maten smakte veldig bra og det manglet ikke noe. Det som kunne vært gjort bedre var utenfor crewet sin kontroll og det blir småting. Så dette var kjempebra SAS, og jeg gleder meg til returen!! BF ![]() Last edited by Bizflyer; 29-11-2009 at 03:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]()
Vel fremme i BKK sjekket vi inn på vårt favoritt hotell, Stable Lodge (www.stablelodge.com)
![]() Her bor man helt greit til knappe 300 kroner natta. Og så har de en skikkelig dansk kro på stedet! Så etter ankomst ble det noen smørrebrød sånn for å stille sulten. ![]() ![]() I Sukumvit Soi 8 har vi et favoritt vannhull som ser slik ut: ![]() For ikke å snakke om min absolutt favoritt massage sted i Soi 8. Eksklusivt men allikevel 300 bath for en times fotmassage ![]() En tur på markedet langs Sukumvit er jo alltid hyggelig ![]() ![]() En tur til Bangkoks høyeste bygning fikk vi også, men vi gadd ikke stå i den lange køen for å ta turen helt til topps! ![]() Videre gikk turen til MBK kjøpesenteret ![]() Der fant vi også Toy Store som har et fantastisk utvalg av modellfly. Selv kjøpte jeg en A380 fra SQ og en A330 fra US ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så måtte vi jo innom vår faste skredder for å få oss noen nye plagg ![]() Så bar det videre ut til Pattaya for noen hyggelige dager hos den norske sjømannskirken der. BF ![]() Last edited by Bizflyer; 29-11-2009 at 03:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]()
Hotellet hadde en deilig takterasse med svømmebasseng og bar!
![]() Vi tok siste natta i Bangkok før vi dro hjemover. Avgangen gikk natt til søndag. SAS har avg 0025, så vi dro fra hotellet 2110. 30 min senere var vi på BKK og fant fremt til SAS sin innsjekk: ![]() ![]() En nyhet var at SAS hadde sørget for at biz pax og EBG's fikk tilgang til fast track. Heldigvis ikke TG sin da denne ofte har lang kø. SAS hadde tydeligvis kjøpt seg inn hos dem som har diplomat køen. Her var det ingen kø overhodet, så det var rett i sikkerhetskontrollen og rett til ledig luke i passkontrollen. Deretter videre til TGs lounge ved E gatene da vår gate for kvelden var E2. ![]() ![]() Matutvalget i TGs lounger er ok, men ikke one å bli mett av. Det er mer som snacks. Drikkeutvalget er bra bortsett fra at de verken serverer rød eller hvitvin, noe jeg finner meget underlig! ![]() ![]() Ved midnatt bega vi oss til gaten. Her var de fleste gått ombord. Så det var ingen kø. SAS hadde egen kø for biz og eco pax. Men begge var åpen da vi var klare for boarding. Det hele startet med velkomst av en sloppy påkledt steward. Dvs skjorte med slipset veldig løst i halsen. Ikke at det bryr meg. Spesielt ettersom det skulle vise seg at denne norske karen skulle vise seg å være den allerbeste flyverten på denne flighten. På vei til setet møtte vi på en dansk, skjev, ikledd høyhalset genser og dressjakke (i den varmen - puhhhhh) flyvert og jeg spurte ham om de hadde noen norske aviser ombord. Fikk et bryskt svar med at det skulle jeg tatt med meg før jeg gikk ombord. Deretter snudde han på hælen og forsvant. Jeg så ingen avisstativ da vi gikk ombord! Dog kom han tilbake med danske BT etter vi var kommet i luften. Heldigvis serverte ikke denne personen i biz på denne turen. Champagne ble servert før avgang. ![]() Dessverre så vi denne gangen at alle champagne glass var fyllt mindre opp enn juiceglassene. Og refill var overhodet ikke på tale. Selv ikke da vi så at de gikk bakover med en nesten full flaske. Personen i raden foran meg holdt ut sitt glass som et hint om refill, men flyvertinna bare strenet forbi uten å ense ham. Jeg lurer på om SAS sitt personell får bonus ut fra hvor lite champagne de serverer??? Opp i lufta var det den vanlige ordenen. Dvs først ut med amenity kit og høretelefoner, før de kom med matvogna. Drikkevarene var akkurat de samme som på utreisen, men menyen var anderledes. Og den så slik ut ![]() Matbrettet så slik ut: ![]() Forretten var ikke spesielt appetittelig. Den grønne salaten hadde blader som var mer brune enn grønne, så jeg stod over den også. ![]() Hovedretten med oksefilet var helt ok. Men ingen højdare! Potetmos er forsåvidt greit, men å servere 2 cherrytomater og noen skiver inntørket squash til er jo totalt intetsigende. ![]() Deretter ble det petit fours igjen som var meget lekre. Måtte også prøve Sauternen. Som var deiiiiilig!! ![]() Cognac fikk vi også av vår ypperlige norske flyvert. Han lurte sågar på om vi skulle ha cognac til ett eller 2 ben! Han var som sagt den beste av crewet på denne flighten. På ingen av flightene var cabinsjefen innom biz cabinen bortsett fra i raskt tempo på vei mellom cabinene. Det var spesielt en eldre dansk matrone som var rundt. Hun burde vært pensjonert for lenge siden. For det var som å ha sin gamle strenge tante ombord. Før jeg la meg tok jeg en tur på toalettet ![]() Da det var opptatt måtte jeg vente litt og gikk bak og kikket inn i Eco Extra kabinen. Etter et par sekunder stod hun der og prikket meg på skulderen, og med brillene nede på nesetippen pekte hun bestemt mot biz kabinen, og budskapet var ikke til å ta feil av. Herregud! ![]() Var innom og kikket på buffeten i biz som er bra! ![]() Fikk meg så en Gin/tonic før det var sovetid ![]() Så ble fotoapparatet pakket bort, og jeg var vel for trøtt til å ta det frem til frokost. Foroksten var iallefall av samme stylen som på utreisen. Landet på Kastrup på rutetid, kanskje noen minutter før. De 4 timerne å vente før SAS tok oss videre til KRS ble tilbragt i gullstuen. Fikk nok en frokost der, før jeg fikk meg en deilig dusj og deretter en time på en sofa i loungen før det var avgang hjem. Fikk heldigvis ledig sete ved siden av meg, og serveringen på hjemreisen var akkurat lik den på utreisen. Jeg byttet god ut Nicolas med cola. Konklusjonen må være at SAS er blitt veldig mye bedre på det siste året, men at det fortsatt avhenger av humøret til crewet ombord. Utreisen var veldig mange ganger bedre enn hjemreisen, som ble reddet av den tidligere omtalte norske flyverten som var av det meget joviale slaget. Jeg flyr gjerne SAS igjen på denne ruten!! Spesielt ettersom SAS har så mange kampanjer på gang for tiden, slik at jeg fikk 60 000 grunnpoeng for denne turen, og totalt 61 000 poeng til bruk. Det kaller jeg tidenes beste uttelling!! Gullkort for et ekstra år sikret på baren en reise!! Toppers!! Håper dere likte rapporten! BF ![]() Last edited by Bizflyer; 29-11-2009 at 04:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,173
|
![]()
Takk for spennende rapport sålangt. Vi gleder oss til fortsettelsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,277
|
![]()
Ser fremover til resten av rapporten
Quote:
![]() Last edited by Someone; 29-11-2009 at 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Flott start på denne rapporten, gleder meg til resten
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]() Quote:
Takk, men det var feil type øl! Men sangen var deilig!er litt opptatt med trip-report skriving, men her har du en sang for hun som slapp unna i går!! http://www.youtube.com/watch?v=DsixWInkCp8
BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,277
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,058
|
![]()
Flott rapport !
![]() Last edited by Eirik; 29-11-2009 at 13:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
|
![]()
Bortsett fra den trøstesløse Kim Larsen-låta, var dette riktig god lesning!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Veldig bra rapport dette.. !
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
|
![]()
Flott rapport. Har TRD-CPH-BKK i C i midten av januar og skal også bo på Stabel Lodge. Gleder meg vedlig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer King
Join Date: Oct 2009
Location: Drammen
Posts: 231
|
![]()
Hvordan får du råd til å reise i biz hele tida?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
|
![]()
Kjekk lesning. Nå fikk jeg lyst å dra på tur
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Dæven har de vindu på dass?!
![]() Fint å lese, veldig bra med bilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
|
![]()
Hårt och bra betalt arbete skulle jag tro.
Flott rapport Bizflyer får mig att längta till nästa SK intercont tur och BKK. Snart borde jag på tummen ur att skriva om min förra SKIC upplevelse som är väldigt lik din. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]()
Vel vel! Hvis 2 ganger i år er "hele tida" så vet ikke jeg. Billetten i sommer kostet 15' og denne 16' så da er det innenfor smertegrensen. Det er bare å droppe å gå på byen på fredag/lørdagskvelder resten av året, så er det fort spart inn!
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Veldig bra beskrevet Biz !
SAS leverer som regel et meget bra produkt i fremre kabin, og er etter min mening bedre enn både TG, OS og LH som jeg har hatt gleden av å sammenligne med i år. Totalpakken til SAS er det som fenger hos meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dagens gladeste passasjer? Nr 10.000.000 på MOL | Wiggo Hovde | Småprat | 0 | 13-02-2015 19:54 |
Vil KRS og AES runde 1 000 000? | rosinbolle | Flyforum | 17 | 13-10-2012 01:29 |
TRD rekord idag! Pax nr 3 000 000 passert!!! | LTH | Flyforum | 25 | 09-12-2006 11:36 |
På søndag runder CPH passager nummer 500.000.000 | PP | Flyforum | 0 | 05-04-2006 15:35 |