![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Jeg fortrekker å fly via AMS uansett om det kommer en terminal til eller ikke på OSL.
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Ja vel? Syns ikke det var så veldig off-topic. Artikkelen omhandlet jo KLM sin posisjon i Norge.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]() Quote:
Hollandsk koloni For de 42 avinorflyplassene som ikke tjener penger kan det dessuten bli dramatisk dersom OSL tjener mindre penger og Avinor får mindre handlingsrom til kryssubsidiering. Lien ser tegn til at for eksempel Amsterdam lufthavn Schiphol er i ferd med å ta opp konkurransen med OSL om å være hub for norske utenlandsreisende. – KLM har vært smarte og har hver natt seks fly på overnatting i seks norske byer som flyr første bølge inn til Nederland hver morgen. Litt humoristisk kan vi se på dette som et forsøk på rekolonisering av Norge, sa Lian. Hentet fra: http://www.tu.no/bygg/article229920.ece
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]()
Det som er så forbaska irriterande med OSL som hub, er at om du har ein annan norsk destinasjon som siste stopp, må du ut av sikker sone og gå gjennom den forbaska sikkerhetskontrollen igjen. Dette er så tragisk, at det er laaaangt bedre å bruka ein utanlandsk hub. Kvifor kan ikkje OSL sette opp toll på sikker sone??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Fordi du kan ha hatt en kniv i kofferten som du tok ut før du leverte kofferten igjen... Bare et eksempel, men det forklarer ihvertfall det med tollklarering innforbi sikker sone på OSL.
Men det kunne vel vært mulig å hatt tollklarering på endestasjon?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Men utover det er jeg helt enig, i at man bør kunne finne en løsning ala den svenske(forbeholdt SAS-SAS connections) hvor tollklarering fortsatt skjer på første destinasjon, men uten at du må finne bagasjen din. Jeg ser at det kan bli problematisk om man må ha tollere på vakt på alle norske kortbanelufthavner, slik man i teorien må dersom man skal kunne tollklarere på final destination. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Enig med deg om at det er en dårlig løsning, men om dette tar deg én time ekstra, vel da har du tatt deg en grundig sightseeingtur på veien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]()
Tollproblematikken er vel godt debatert her inne allerede, og diverse byråkrater og politikere jobber (etter sigende) mot en løsning.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]() Quote:
Jeg er blant dem som gjerne benytter KLM, eller evt. SK via CPH for å unngå OSL på hjemturen. Det er et mareritt når du kommer hjem og har en time på deg til å ta ut bags og gjennom hele den lange prosessen en gang til. Er rimelig overbevist om at den nye ordningen vil gi en merkbar positiv effekt for OSL og norske selskaper! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]() Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,230
|
![]()
Tja. Det er jo tre ting man skal gjøre med mulighet for kø og venting for alle tre:
1. Hente egen bagasje. 2. Levere bagasjen på bagdrop i etasjen over. 3. Sikkerhetskontroll. En halvtime bare i sikkerhetskontrollen på Gardermoen har jeg jo opplevd, selv om dette sikkert er utenom det vanlige. Uansett blir dette en stressfaktor som man helst unngår hvis man kan. Særlig etter en allerede lang reise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
KLM har ihvertfall et servicekrav om at first bag on belt skal være der 10 minutter etter landing. Gi bagen 15 minutter. SAS bagdrop mener jeg skal gå på max 5 minutter om bemanning etc er riktig. 20. G4S har vel også et servicekrav om max 10 minutter ventetid i sikkerhetskontrollen, og får vel endog bøter om ventetiden overstiger 15 min. Så bag(15)+bagdrop(5)+security(10)= 30 minutter. Det forutsetter naturlig nok at alt klaffer, men det er faktisk ikke umulig - selv uten stress. Det betyr ikke at jeg ville anbefale en 30 minutter connection utland-innland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Hvor mange ganger har du gjort dette uten at du opplevde det som stress?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Bag har jeg opplevd at har tatt 45 min på OSL i ekstreme tilfeller. 15-20 min i kø på bagdrop er heller ikke unormalt enkelte tider på dagen. Dette kombinert med 15-20min i sikkerhetskontroll, så holder det med en slik tur før en skyr OSL som pesten i fremtiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Mener minimum connection time fra utland-innland ble justert opp tidligere i år? Noen som kan sjekke Amadeus - er det 40 minutter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Jeg er helt enig i at det er slitsomt å tollklarere bag på første destinasjon - men alternativet som de fleste andre land benytter er jo toll på samtlige flyplasser. Kortbaneflyplassene våre er vel ikke alle klare for tollbehandling. Sverige har en annen løsning fortsatt på teststadiet, og kun med SAS, som virker å passe det norske flyplassnettet bedre. I tillegg gjør jo den tollfrie EU-sonen det hakket enklere, da det er snakk om færre bag som skal tollklareres i Sverige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS?) | Trdfly | Småprat | 20 | 08-06-2013 02:59 |
Om tollbehandling ved transfer | Andre1980 | Reiseforum | 6 | 07-09-2009 17:26 |
KLM DC3 i Norge | Discus | Flyhistorisk forum | 3 | 08-08-2009 18:26 |
KLM DC-2 i Norge | Olebno | Flyhistorisk forum | 8 | 04-09-2008 19:40 |
KLM i Norge! | MartinL | Flyforum | 20 | 05-10-2005 19:38 |