Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2009, 00:46   #1
NAX-RAMP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 69
OBB 78 Øke turtall på stand

Har lurt på en liten sak en stund; Noen ganger når B737 taxer inn på stand, parkerer, og blir tilknyttet GPU, så throttler de ekstra hardt på i rundt 3 sekunder før de kobler inn bakkestrømmen å shutter ned. Hva er grunnen til dette, og hvorfor gjøres det kun enkelte ganger?

Last edited by NAX-RAMP; 26-11-2009 at 00:50.
NAX-RAMP is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 14:55   #2
huey
Newcomer
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 22
OBB 80 Re: Øke turtall på stand

Quote:
Originally Posted by NAX-RAMP View Post
Har lurt på en liten sak en stund; Noen ganger når B737 taxer inn på stand, parkerer, og blir tilknyttet GPU, så throttler de ekstra hardt på i rundt 3 sekunder før de kobler inn bakkestrømmen å shutter ned. Hva er grunnen til dette, og hvorfor gjøres det kun enkelte ganger?
Hei,

Det er ingen grunn til dette. Faktisk skal det ikke gjøres, Boeing sier at man skal holde motorene i eller nær idle for tre minutter før de stenges av. Det enetse jeg vet er at hvis motorene går, og man ikke har Ac power, vil de dra opp til flight idle, som er ca 10% N1 over ground idle. Mulig at crewet har prøvd å koble inn Ground Power, og så har den falt ut igjen før de får den på, dermed vil motoren spoole opp mot flight idle. Ellers kommer ikke jeg på noen god grunn. Det er i vhert fall ikke nomral prosedyre å gi på litt før shut down.

Huey
huey is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2009, 15:48   #3
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Øke turtall på stand

Quote:
Originally Posted by NAX-RAMP View Post
Har lurt på en liten sak en stund; Noen ganger når B737 taxer inn på stand, parkerer, og blir tilknyttet GPU, så throttler de ekstra hardt på i rundt 3 sekunder før de kobler inn bakkestrømmen å shutter ned. Hva er grunnen til dette, og hvorfor gjøres det kun enkelte ganger?
Er du sikker på at de ikke bare prøver å flytte flyet de siste 1-2 meterne fram til broen? Det skjer av og til (opplever jeg) at man bremser litt for mye og dermed stopper "short" og dermed må gi på gass for å komme litt lenger fram.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2009, 18:21   #4
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: Øke turtall på stand

De kan jo ikke få Ground power før de har parkert, det er ikke noe som heter å taxe med utv.kabel tilkobblet.VERBOTEN!
terje t is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2009, 07:25   #5
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Øke turtall på stand

Vi får OFTE gnd pwr før vi har parkert av ivrige bakkemannskaper, og det hender man stopper litt tidlig f.eks. dersom det er oppoverbakke. Da må man ruse motorene litt for å komme helt frem.

Ellers har jeg mere troa på at det er i tilfeller hvor GND PWR disconnecter igjen at man har hørt dette mest. Da vil som sagt endel maskiner gå i "flight idle", som er høyere enn ground idle.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Stand Wesco? LN-GBM Samlerhjørnet 0 02-07-2015 19:00
Maks turtall og thrust ved marsjøyde ? C130 Flyteknisk forum 18 02-02-2013 21:38
Stand Code c? Grunde Flyforum 1 20-04-2009 14:24
Stand by for .. Tu204NG !! LN-MOW Flyforum 4 12-04-2006 09:39
Ryanair fortsetter å øke DY Flyforum 3 07-05-2005 00:46


All times are GMT +2. The time now is 16:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.