Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-10-2009, 21:20   #81
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Default Re: Store Danske virksomheder dropper SAS

Det kan tyde på at mange glemmer at Norge kan faktisk ikke sammenlignes med f eks USA, Storbritannia, Tyskland etc når det gjelder bonus. Vi er kun 4,5 mill. her på berget og Konkurransetilsynet så hvilken vei det bar når BU forsvant inn i SAS. Her kom det overhodet ikke til å bli noen som helst konkurranse på norsk innenriks. WF var allerede eid av SAS. SK kunne skalte og valte som de selv ville og selvsagt også ta de prisene de ville.

Er det slik vi ønsket at det skulle være? Slik at Tommy777 og gutta kunne skamkose seg med bonuspoeng mens resten av det reisende publikum skulle betale?

Selvsagt ikke, og det så konkurransetilsynet, heldigvis. Derfor har vi i dag en bærekraftig B737 operatør i Norge i dag som gir SK konkurranse. Til alles glede Og hvis det er bonuspoeng som skal redde SAS, ja da synes jeg ikke synd på de.

Last edited by MD11; 27-10-2009 at 21:22.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 21:42   #82
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Til alles glede
en usandhed bliver ikke korrekt af at blive gentaget

Quote:
Og hvis det er bonuspoeng som skal redde SAS, ja da synes jeg ikke synd på de.
Det er manglen på bonuspoint der har skabt DY i form af statens indgreb på et velfungerende marked.

En marked betyder at en aktør kan forsvinde hvis den ikke kan klare sig. Et marked er ikke at en aktør forkæles på bekostning af andre.

Ved at forbyde bonuspoint på norsk indenrigs svækkes SK i forhold til eksempelvis KLM.
Eksempel: En person ønsker at rejse FCO-TRD. Med SAS kan han flyve FCO-OSL-TRD med point på en strækning, med KLM kan han flyve med point på alle strækninger. Så den kunstige indgriben mod konkurrencen på indenrigsmarkedet for at forkæle en anden aktør, går ud over sas ikke bare indenrigs med også udenrigs.

Det er kun i misundelige personers optik at det at sætte sund konkurrence ud af kraft kan være at styrke konkurrencen!
Old 27-10-2009, 21:47   #83
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
OJB er ett godt eksempel paa mange tusen high yield passasjer
Sist jeg traff på han så fløy han billig tilbake til SVG med DY (og det fra Rygge)
Old 27-10-2009, 21:51   #84
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Vi skamkoser oss ikke med noen som helst poeng....jeg tror at vi som mottok/mottar poeng ogsaa bidrar sterkt til aa holde gjennomsnitts prisen nede...selv ved vaar bruk av LCC endte vi mest opp med de dyrere billettene fordi vi kjoeper ofte sent, og dermed bidrar til at en hoeye andel billigere billetter kan selges....at vi som ofte betaler 2-3 ganger saa mye for billetten faar igjen 2-3% i form av bonus poeng kan neppe belaste det reisende publikum....(mitt lokale LCC har et bonus system (...og ingen gebyrer))

Naar vi vi naa kutter sterkt i reise aktiviteten er det ikke billettprisene som er grunnen, det er en saapass liten del av kostnadene ved aa reise, men derimot som non-profit har vi ikke raad til det tidstapet utstrakt reisevirksomhet medfoerer-det er her de virkelige kostnadene ligger....

Denne uken har jeg 7 prosjekt moeter med Oxford, Liverpool og Yale....og ja vi har et "state of the art" konferanse system...og det er den virkelige konkurenten til baade Netverk, LCC og LCHSC selskapene.....

Last edited by dc-8-63; 27-10-2009 at 22:35.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 21:54   #85
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Naar vi vi naa kutter sterkt i reise aktiviteten er det ikke billettprisene som er grunnen, det er en saapass liten del av kostnadene ved aa reise, .....
Jeg husker den gang bedriften forsøkte seg med forbud mot fleksible billetter, det ble fort dyrt og så avskaffet. Det kostet å ha folk sittende med pålagt overtid og vente tre timer på et fly, eller stadige kjøp av nye billetter.

Old 27-10-2009, 21:56   #86
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Dette kan jeg skrive under på. Jeg har flydd noen ganger med DY de siste par månedene, der jeg har betalt ca. 4.500kr for en enveis reise BDU-BGO. Ikke akkurat det jeg kaller billig!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 22:13   #87
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Sist jeg traff på han så fløy han billig tilbake til SVG med DY (og det fra Rygge)
Men det var også unntaket dette året. Eneste flytur jeg har vært i stand til å planlegge med fast ut - og tilbakereise.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 22:19   #88
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Er det noen som snakker om bonustripper her? Det som er mest attraktivt for en som reiser mye i joben er oppgraderingene, loungene, prioriteringene .. alle tingene som gjør hverdagen som road warrior lettere, IKKE gratisreisene. De som reiser riktig mye er sjelden interesserte i å reise med fly på fritiden ....
Amen, jeg kan definitivt støtte deg med denne oppsummeringen Andreas.
Dette passer helt inn i min hverdag.
Har startet min yrkes karriere med reise i jobb i 1973 og er still going strong noen år til.
Jeg får si som Stein kaptein sier ; jeg drar da ikke for å se på jobben min når jeg har fri!
Old 27-10-2009, 22:30   #89
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Hvis du er misfornøyd med lønn og goder så finnes det andre jobber.....og gudskjelov så er poengene borte på norsk innenriks. Ingen vil tilbake til de tider da folk reiste fra BGO til CPH via OSL bare for å få mer poeng. Bonusen skapte unaturlige reisemønstre og jeg kan aldri tenke meg at dette var optimalt for bedriftene. Husker med grøss tiden da jeg jobbet i bryå og kundene ville ha mellomlandinger og flybytte i stedet for direkte og mindre poeng.
Ja , jeg vet at dette skjedde , men det var jo bedrifter som hadde dårlig utviklet Travel Policy og ikke fikk formidlet til sine ansatte hvordan de skulle bruke huet i å tolke det lille de hadde på dette området!
Unaturlige reisemønstre skyldtes at folk var lite skjønsomme , ikke at bonusordningene var lite gunstige i seg selv for hverken bedrifter eller brukere.
Old 27-10-2009, 22:35   #90
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Ingen vil tilbake til de tider da folk reiste fra BGO til CPH via OSL bare for å få mer poeng.
Dette er det da ingen endring på, tvert i mot. Man får bedre uttelling av slike "triks" i dag enn tidligere da differansen mellom innenriks og utenriks er større. Som OJB skriver, dette har med reisepolicy å gjøre, den dag i dag.

Old 27-10-2009, 22:54   #91
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Vi er kun 4,5 mill. her på berget og Konkurransetilsynet så hvilken vei det bar når BU forsvant inn i SAS. Her kom det overhodet ikke til å bli noen som helst konkurranse på norsk innenriks. WF var allerede eid av SAS. SK kunne skalte og valte som de selv ville og selvsagt også ta de prisene de ville.
Tja, BU og SK levde fint side om side med bonusprogram begge to tidligere.

....at BU gikk under skyldes ikke Eurobonus for å si det sånn, men heller lettere stormanngalskap blant BU-ledelsen
Old 27-10-2009, 22:55   #92
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
Ved at forbyde bonuspoint på norsk indenrigs svækkes SK i forhold til eksempelvis KLM.
Eksempel: En person ønsker at rejse FCO-TRD. Med SAS kan han flyve FCO-OSL-TRD med point på en strækning, med KLM kan han flyve med point på alle strækninger.
Jeg kan ikke annet enn å være uenig med deg i forhold til hva som er et velfungerende marked (men hva vet vel jeg om slikt...).

Eksempelet du trekker frem viser jo også at du ikke har satt deg godt inn i saken. Skal en person reise fra de fleste store byer i Sør-Norge og ut i Europa så finnes det muligheter til å opptjene bonus fra utreisebyene. Fra TRD (og muligens også fra KRS) kan man fly WF til CPH og så videre derfra, med bonusopptjening fra TRD. Ingen ulempe for SK-konsernet vis a vis f.eks. KLM. Skal man reise fra SVG eller BGO har man mulighet enten til å fly via CPH eller f.eks. via FRA med Star Alliance og opptjene bonus hele veien. Skal du reise fra Oslo-området og ut i verden så tjener du bonuspoeng fra første leg. Den eneste (litt) "store" byen i Norge hvor du ikke kan opptjene bonus på første leg ut i verden er vel Tromsø. En stor ulempe for SAS-konsernet? Neppe. Ingen som reiser fra andre steder i Norge har et alternativ til å fly via f.eks. OSL på første leg uansett om de skulle ønske å bytte til f.eks. KLM, BA eller andre, ut i den store verden.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 23:18   #93
Joker7913
ScanFlyer Blue

Et velfungerende marked er ikke et hvopr statsmagten griber ind og giver favorable forhold til en aktør på bekostning af andre.

Et velfungerende marked har mulighed for tabere og vindere. Det var der i Norge - SAS vandt over BU. men derefter blev markedet sat ud af kraft.

Du kan ikke argumentere mod at eksemplet er en svækkelse af SAS. At der så også er andre muligheder er en anden sag, men det gør ikke eksemplet dårliger.
Old 27-10-2009, 23:18   #94
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Derfor håper jeg bonuspoengene forsvinner en gang for alle, bare tull hele greia. Ansatte som flyr på arbeidsgivers regning skal meske seg med goder på fritiden.
Jeg regner med at du ikke benytter deg av noen rabatter, ikke er medlem av bonusordninger på bensin eller liknende, eller benytter deg av noen fordeler i ditt liv? Hva med gunstige lånebetingelser eller kredittkort gjennom jobben? Skal jeg slutte å bruke alle godene jeg får med OBOS-medlemskapet mitt kanskje?

Quote:
Massene kommer til LCC'ene og flyr rimelig i stedet.
Ja! ....de tror i hvert fall de flyr rimelig
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 23:51   #95
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Et velfungerende marked er ikke et hvopr statsmagten griber ind og giver favorable forhold til en aktør på bekostning af andre.

Et velfungerende marked har mulighed for tabere og vindere. Det var der i Norge - SAS vandt over BU. men derefter blev markedet sat ud af kraft.

Du kan ikke argumentere mod at eksemplet er en svækkelse af SAS. At der så også er andre muligheder er en anden sag, men det gør ikke eksemplet dårliger.
På hvilken måte har det skadet SAS vis a vis konkurrenter på flygninger ut av Norge? Jeg har jo nettopp illustrert at det er fullt mulig å opptjene bonuspoeng fra første fløyede km fra de fleste større byer i Norge og ut i verden.

Et velfungerende marked er ikke definert som fraværet av inngripen, og en slik holdning er som oftest basert på en politisk ideologi om at markedet alltid ordner opp (noe jeg skulle tro at siste års finanskrise kanskje kan gi en indikasjon på at så ikke alltid er tilfelle). I en rekke tilfeller vil markedet selv ikke gi en løsning som er det beste for kundene (eller velferden), og bør i slike tilfeller reguleres ved hjelp av ulike former for inngrep.
Old 28-10-2009, 00:00   #96
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:

Dette er noe av den snodigste tolkning av markedskrefter jeg har kommet over! Din Darwinistiske fremstilling av markeder totalt blottet for regulering har gjenntatte ganger vist seg å ikke holde tritt. Dette blir som om enhver regulering av børs og bankhandel skulle vært fjærnet. Finanskrisen vi nå er inne i ville kanskje vært unngått dersom markedene fikk herje fritt?

Når det gjelder statens inngripen i forhold til Bonusordninger så var dette gjort for å sikre forbrukeren, ikke selskaper. Videre så gir reguleringen her ingen noe forfordeling. Alle konkurrerer under like vilkår i Norge, dog med forbud mot opptjening av Bonus. Så kan en kanskje ønske seg at dette litt merkelige duopol vi nå har fikk ennå mer konkurranse men det er en annen diskusjon.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2009, 00:12   #97
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Jeg regner med at du ikke benytter deg av noen rabatter, ikke er medlem av bonusordninger på bensin eller liknende, eller benytter deg av noen fordeler i ditt liv? Hva med gunstige lånebetingelser eller kredittkort gjennom jobben? Skal jeg slutte å bruke alle godene jeg får med OBOS-medlemskapet mitt kanskje?
Jeg innser at det er en utfordrende oppgave å skulle forsøke å formidle hva de faktiske problemene med bonus i luftfarten er. Jeg har forsøkt mange ganger, så jeg gjør ikke noe annet forsøk enn å bare konstatere at markeder er forskjellige og at bonus per se ikke nødvendigvis er ugunstig (i finans/bank har vi f.eks. noen fler aktører enn en eller to). I det norske innenriksmarkedet har man kommet til at skaden er større enn fordelen, men hadde man sett på bonus i et annet innenriksmarked så hadde man kanskje kommet frem til en annen konklusjon.
Old 28-10-2009, 00:53   #98
Gunnar
ScanFlyer Gold

EuroBonus var, og er, en del av SAS sitt "produkt". Det staten gjør er å forby SAS å tilby deler av sitt produkt på innenriks-markedet under argumentet at bonuspoengene vil være "konkurransevridende" og hindre nye aktører fra å komme på banen. Siden har vi fått en ny aktør ganske tungt inn på banen - Norwegian - og det er på tide at konkurransemyndighetene revurderer forbudet med tanke på at vi nå snakker om to likeverdige kunkurrenter. Norwegian har ikke lengere behov for spesiell beskyttelse mot SAS...

Er det noen her inne som med hånden på hjertet kan si at de tror Norwegian kommer til å gå ad dundas bare fordi SAS får gjenninføre EuroBonus på innenriks?
Old 28-10-2009, 01:03   #99
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Og det tillater jeg meg å gjøre, uten at jeg skjærer alle over en kam. Det finnes selvsagt hederlige unntak. Men det må være tillatt og ta opp problemstillingen for min mening er at disse poengene koster mer enn de smaker, enkelt og greit.
Det har du all rett til å gjøre, men regn med motbør - særlig fordi du i dine første innlegg faktisk skjærer alle over en kam. Men hva er et hederlig unntak egentlig? Sånn som jeg ser det, så problematiserer du dette ekstra mye fordi noen få utnytter systemet - i stedet for å la de store massene (og flertallet) av brukerne av bonusprogrammer være styrende for ønsket praksis. Allerede der er det noe i øra mine som skurrer veldig.
Old 28-10-2009, 01:12   #100
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Det kan tyde på at mange glemmer at Norge kan faktisk ikke sammenlignes med f eks USA, Storbritannia, Tyskland etc når det gjelder bonus. Vi er kun 4,5 mill. her på berget og Konkurransetilsynet så hvilken vei det bar når BU forsvant inn i SAS. Her kom det overhodet ikke til å bli noen som helst konkurranse på norsk innenriks. WF var allerede eid av SAS. SK kunne skalte og valte som de selv ville og selvsagt også ta de prisene de ville.

Er det slik vi ønsket at det skulle være? Slik at Tommy777 og gutta kunne skamkose seg med bonuspoeng mens resten av det reisende publikum skulle betale?

Selvsagt ikke, og det så konkurransetilsynet, heldigvis. Derfor har vi i dag en bærekraftig B737 operatør i Norge i dag som gir SK konkurranse. Til alles glede Og hvis det er bonuspoeng som skal redde SAS, ja da synes jeg ikke synd på de.
Din deltakelse i denne traaden beviser hvor ufattelig lite du vet om hvordan profesjonelle forretningsfolk reiser og om hvordan flybonus fungerer.

Ikke noe vits for meg aa si mer. De andre deltakerne i traaden har jo plukket fra hverandre svadaen din for lenge siden
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules