![]() |
|
![]() |
#201 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Skillnad skulle väl vara att Norwegian med sina ekonomiska förutsättningar har större uthållighet för att ge sig in i en grej som denna. Hur som helst tror jag det blir lika svårt att lyckas oavsett vem av dom som kommer på banan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]()
I tillegg har Norwegian et merkenavn, et etablert feedernettverk og ikke minst et AOC ... Enig med Dag - stooor forskjell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Nja, det Kjos sa var at en eventuell IC satsning skulle startes som eget sellskap. Det betyr at han ikke risikerer DY's økonomi, i alle fall bare en begrenset del av kapitalen. Egentlig kan han bare spytte inn det Feel skulle hente i aksjemarkedet og han er i gang. Som storaksjonær vil han kunne påvirke besluttninger i Feel, og sikkert få til et sammarbeide med Norwegian.
Tror faktisk det kunne være veldig bra for Feel, og veldig lettvinnt for han å gå inn som aksjonær der. Feel har gjort godt forarbeide, og er et godt stykke på vei til første take off, men de mangler feed (med gjennomgående billett), og noen kontanter. I min mening perfekte sammarbeidspartnere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
DY har vel en eier som driver IC så det er mulig at de holder igjen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,286
|
![]()
Joda, men eventuelle leasing selskaper og andre kreditorer vil fremdeles kreve at Norwegian må stå som garantist, så helt risikofyllt er det ikke
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Det kan jeg ikke se, så lenge man oppretter et uavhengig sellskap, med egen aksjekapital som er tilstrekkelig så skal man ikke trenge noen annsvarlig garantist utover det. Dog vil det jo kreve en brukbart stor aksjekapital, Feel sa de trengte 250.000.000 for å operere 2 maskiner, så da må vel en eventuell satsning med 4+ maskiner kreve en del mer, men kanskje ikke det dobbelte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,286
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann jikswoboB!
Quote:
![]() ...vi faar se... Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,286
|
![]()
Så noen veldig løse rykter om at man skal ha snust på to maskiner som var bestilt av Marsans og som skulle vært levert til Air Comet og som nå står lagret i fulle Air Comet farger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Etter mine notater går det med et sted mellom 50 og 80 mill for rén oppstart av et flyselskap, litt avhengig av omfang og type rutestruktur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Mulig dette er kjent på nettet her før, men...anyway...:
Selskapet opplyser at de allerede har tegnet leasingavtale på to A330-200, og at man på sikt håper på å øke med en eller to til. Man ser for seg priser ned til kr 1450 til New York og 2900 til Bankok (Regner med at det er t/r man snakker om). De har regnet på det, og med en konfig på 307 seter, trenger de kun en kabinfaktor på 62,5 %, for break even. Har de 75 %, regner de med et overskudd på 48 millioner allerede i 2011. For meg virker dette helt urealistisk. Hvordan kan de tjene penger på dette??? Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Hører rykter om at de sliter med å skaffe pengene.
Ikke utenkelig at Kjos sine utspill om IC trafikk kan være ren taktikk for å finte ut finansieringen av dette prosjektet.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Jeg tror redningen for Feel air er at Norwegian eier selskapet, evt. et tett sammarbeid. Norwegian kommer aldri til å starte langruter, da de ikke ønsker å rocke ved suksess modellen med enhetsflåte og Europeisk bussdrift. Etter å ha studert bilder av Norwegian fly som langdistansefly synes jeg ikke de passer heller. Derfor en perfekt mach, Norwegian som eier, og Feel er som langdistanse navn, logo, og avdeling.
Håper virkelig disse finner hverandre, |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Location: Vettre, Norway
Posts: 78
|
![]()
Feel Air tror jeg ikke er ikke liv laga. Hvorfor kommer de nå etter at Thai har startet? De fleste med stor interesse for luftfart (og Feel Air er vel bemannet med et par av dem) viste at markedet til Asia var klart til å melkes for flere år siden. Timer man dårlig mister man konkurranse fortrinnet. Ved planlagt oppstart i april 2010, årstiden da Thai vanligvis kjører kampanje med store rabatter for barn, vil Feel merke noen smertefulle måneder. Business folket som til nå har brukt Thai skifter ikke over natta selv om de sparer noen lapper. De ønsker service og gode valgmuligheter videre rundt i Asia fra BKK. Om Feel air får tak i penger til to fly vil disse den første sommeren renne ut av kassen.
Norwegian vil heller starte et eget juridisk selskap enn å 'kjøpe' seg inn i noen underfinansierte luftslott bemannet med andre ledere enn Kjos selv. Norwegian har vist at de duger, og har god kapasitet til å analysere behovet for langruter og nødvendig kostnadsstruktur for lønnsom drift. Godt rykte nå etter fine resultater vil lettere muliggjøre emisjon i et nytt juridisk selskap. Går denne satsningen dårlig vil Norwegian original leve videre. Ingen grunn til å dele med Feel Air om de vurdere ic som lønnsomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
DY kan godt komme til å sette evt langdistanse til et eget selskap av formelle årsaker, beskytte sine assets ved konkurs etc, men jeg vil bli overrasket om DY vanner ut merkenavnet sitt ved å bruke et annet navn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Stille rundt dette prosjektet om dagen. noen som vet mer?
Fant et nytt bilde som jeg likte.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt flyselskap: Nigeria Air | LN-MOW | Flyforum | 18 | 01-06-2024 01:03 |
Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen) | Discus | Flyforum | 1487 | 31-01-2023 19:20 |
Skal Noreg få eit nytt Feel-Air? | wf145 | Flyforum | 19 | 21-06-2011 17:12 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |