![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Hmmm..... Da var den i lufta gitt...
Jeg vet at det er en del i min bedrift som har jobbet på dette prosjektet. Mon tro om de vet det? Ja, det gjør de nok! ![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Så Blålid styrer skuta fortsatt..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]()
Charles holder ut...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Saa Norge skal motta 14 NH90 totalt for aa erstatte Lynx og i tillegg nytt til Fridtjof Nansen klassen?
Ser at vi har 6 Lynx, saa dette er jo en kjempebra forbedring |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
NH90 skal være det nye helikopteret for Fridtjof Nansen klassen. Men det skal ikke være klart før neste år.
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Var det ikke planen at de skulle ta over for Seakingen også?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det var snakk om det, ja, men ikke foer i 2015
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det er godt aa se at man ser en oekning i materiell til forsvaret for en gangs skyld. Det blir mer og mer sjelden med de som styrer for tiden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Det er vel kanskje av den grunn at de sjeldent hører på de som har faglig innsikt. Til slutt får de enten kutte ut helt eller anskaffe noe nytt. Ergo Hercules-hastekjøpet. Heldigvis har noen tipset våre styremenn-og-kvinner om at vi trenger nye kampfly slik at det ikke også ble et hastekjøp. Tipper de kun vet om kampfly av alle flyene Luftforsvaret har - i tillegg til Jet Falcon, men i lys av en nylig artikkel om statsministerens forbruk av penger på privatflyleie så skulle man tro de ikke vet om 717skv heller
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]()
Prosessen med ertatter for Sea King har startet på nytt, og NH-90 er fremdeles med. Opsjonen på 10 NH ble ikke løst ut. Man går en helt ny runde og evaluerer alle aktuelle kandidater på nytt.
Hverken Kystvakt eller fregatthelikoptrene blir klar neste år. Maskinene som leveres i 2010er tomme skall og skal brukes til evaluering og trening på basic nivå. Det vil ta lang tid for man ser NH-90 i operativ tjeneste. Forsinkelsene skyldes ikke Forsvaret. Fordelingsnøkkelen er forøvrig 8 til KV og 6 til fregatt. Økningen fra 6 Lynx til 8 NH er fordi man har fått ett ekstra helikopterbærende KV fartøy (KV Svalbard) samt noe utvidede bruksmuligheter med NH-90. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Apropos Fridtjof Nansen klassen. Huffameg...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3328808.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Jeg husker godt når FLO måtte stanse utbyggingen av nytt radio nett for kontroll og varsling for en 4-5 år siden. Samme sommeren som mange andre prosjekter ble stanset tvert.
.......da var det pga noen fregatter som Norge måtte ha...... Jeg tror faktisk at det er en admiral eller to som er skjeleglad for at det ble et piratproblem utenfor Afrika så de får brukt leketøyet sitt til noe. Det grisedyre leketøyet. NH90 som redningshelo, vel de er vel like mye med i konkuransen som V-22 vil jeg tro. Hva sier du Brave, retur til Forsvaret om et par år, du har jo relevant erfaring på det neste redningshelikopteret du! ![]() ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
![]() Det er ikke tvil om at Forsvaret har manøvrert seg ut i grøfta med sin personellpolitikk. Personellkategorier som man har brukt store summer på å utdanne har gått til det sivile (vi er mange) , disse tar det mange år å erstatte. Foreksempel de som var tiltenkt oppgaven med å fly NH-90, eller for den saks skyld de som skulle seile Nansen-klassen. Her mangler man mye personell begge steder. Vi får se hva fremtiden bringer, hadde vært morro å fly NH-90. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Det strømmer jo inn nye unge piloter til helikoptermiljøet i forsvaret!
![]() Gjenstår bare å se om de rekker å bli sjekket ut på 412 før alle instruktørene rømmer til 0´ern og 7 érn ![]() Personalpolitikken i Luftforsvaret begynner å ligne mye på den Avinor hadde da fru Flesland og hennes idioter hadde ansvaret! ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Flyr NH90 som BRAVE når de er ute å flyr for tiden? Hørte nemlig BRAVE40 innom Bodø og slo meg at de var ved Helligvær når de landet på KV Nordkapp
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Det ser bra ut for et kompetansesenter for helikopter på Sola, inkludert simulator for NH90. Det tror jeg vil øke muligheten for at fregattskvadronen blir plassert på Sola. Det står nå mellom Sola, Haakonsvern og Bardufoss.
http://www.aftenbladet.no/innenriks/...ertrening.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
Fregatthelikopterskvadronen 334 er forlengst vedtatt lokalisert til Bardufoss (det omtalte Dok 8 vedtaket som gjorde at 334 ble flyttet fra Sola). Lokaliseringsdiskusjonen det nå er snakk om er et detatsjement med 2 NH-90 sørpå. Her vurderes Sola eller Haakonsvern/Flesland. Begge NH-90 skvadronene, 337 og 334, blir liggende på Bardufoss. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Du har nok rett i det ja. Håper vi får et detasjement på Sola da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om NH90 i Norge | Nervevrak | Flyforum | 58 | 11-06-2022 17:54 |
Stratolaunch prosjektet | Edvard | Flyforum | 27 | 15-06-2019 15:50 |
NH90 - Hva er problemet? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 18 | 13-02-2018 22:31 |
NH90 - Kjevik 25/11 | LN-GBM | Bilder & foto | 15 | 27-11-2010 19:38 |
Mars 500 prosjektet | CFN_001 | Flyforum | 5 | 07-06-2010 09:31 |