![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: enzv
Posts: 142
|
![]()
http://www.airliners.net/photo/Emira...841/0974876/L/
fant ein bildet på airlienrs.net og lurte på hva dette er? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Det er et fly av typen Airbus A380 ikledd flyselskapet Emirates sine farger.
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: enzv
Posts: 142
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Luftfuktigheten er såpass høy at undertrykket (og dermed lavere temperatur) på oversiden av vingene gjør at luften blir avkjølt til duggpunktet, og det blir laget "skyer".
Her er et annet eksempel på akkurat det samme: ![]() Mvh, Last edited by Gandalf; 17-10-2009 at 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: enzv
Posts: 142
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
|
![]()
Kondens, eller som på siste bildet kondesstriper, som det så fint heter. Dette er bl.a. søkbart på wikipedia hvis du trenger tterligere info
![]()
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Hva er forskjellen på førstnevnte bilde mot "vanlige" kondensstriper da? Da tenker jeg på hva som direkte påvirker forskjellen fra kondensSKY som på første bilde, mot kondensSTRIPE som på andre bilde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
I begge tilfellene saa er det Bernoulli sitt prinsipp som er til stede; naar hastigheten av luften oeker saa faller trykket. Det du kan se i begge tilfellene er luft der den relative fuktigheten er naere mettningstemperaturen og et lite trykkfall faar temperaturen til aa synke slik at du naar mettningstemperaturen og faar kondensasjon. I det tilfelle med den A380'en ser du lavtrykkfordelingen over vingespennet og viser veldig godt hvor du har mest loeft og hvordan loeftet faller mot vingetuppen... elliptical lift distribution. I det andre tilfelle ser du en trykkforskjell mellom hoeytrykket under vingen og lavtrykket over vingen, mye av det samme du ser ved vingetuppen som vi proever aa bli kvitt men winglets. Naar du senker flapsen vil luften i hoeytrykksomraadet under flapsen slippe opp til lavtrykkomraadet over vingen og danne en vortex. Luften i en vortex er akselerert, trykket faller som resulterer i et temperaturfall og danner kondensasjon. Fysikk i hverdagen... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Så det viser altså områdene med mest løft.... Egentlig ganske logisk, men fint å få det fortalt!
Det neste jeg automatisk lurer på da, er hva som har forårsaket selve kondenseringen på A380 bildet? Altså - hvorfor vi ser det på bildet her, men ikke til vanlig på flyene utenfor stuevinduet mitt? Har det noe med climb/descent å gjøre, på "akkurat den flighten"? (For eksempel at angrepsvinkelen på vingene (og farten til flyet?) akkurat matchet forholdene for å få kondensdannelse?) Eller er det kanskje en vanlig ting å se i den "ekstreme" lufta over De forente arabsike emirater? Eventuelt er det kanskje vanskelig å si uten noe mer info om bildet? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Dersom den relative fuktigheten er høy nok, dvs at luften er nær mettet med hvor mye fuktighet den kan holde ved temperaturen man har i lufta så vil du også se dette utenfor stuevinduet ditt.
Jeg skvatt nesten litt første gang jeg så skyer bli dannet over vingen på et fly under utklatring fra Gardermoen på vei til Bodø. Fløy med daværende Braathens. Høy fuktighet i lufta og lavt trykk over vingen. I det tilfelle ble skyene dannet over hele vingespennet, akkurat som på bildet av tre-åttien...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 20-10-2009 at 04:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Så da var det under utklatring altså? For da er det stor trykkforskjell pga. vinkelen til vingen i forhold horisontalen. Da vil det vel også dannes når man "presser" flyet ned under descent, siden det blir lavt trykk under vingen og høyere over. Jepp. Da tror jeg at jeg er fornøyd med logikken og min egen forståelse. Man skal ikke gi seg før man føler full "opplysning"
![]() Takk til Dag Johansen og seilfly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Vel... dette er vel antakelig større trykkforskjell over og under vingen når flyet tar av siden det er tyngst under takeoff (naturligvis).
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Hei igjen polaris!
Som Andreas nevner ovenfor saa er dette stort sett noe du ser til dagelig, men sikkert ikke tenker over. Hvor er skyene? Dette kan regnes ut fra bakketemperaturen og vite den relative luft fuktigheten. Toerr adiabatisk lapse rate for ikke-mettet luft er sirka 5.4 grader F (3C) per 1,000 fot, og duggpunkt temperaturen faller med sirka 1 grad F per 1,000 fot, saa da kan du fort regne ut hvor skyene er; Ta bakke temperaturen og trekk fra duggpunkt temperaturen, del paa 4.5 (F) og gange med 1,000. La oss si du har en fin dag i Houston paa 80 grader F og bakke duggpungt temperaturen er 62 grader F. Dette gir deg en temperatur / duggpunkt forskjell paa 18 grader F. Deler du 18 grader F med 4.5 grader F (lapse rate) vil du finne at skybasen ligger paa sirka 4,000 ft AGL. Et fly som klatrer opp vil passere et luftlag, i tilfelle ovenfor, foer den naar 4,000 ft, der undertrykket over vingen vil senke temperaturen slik at man ofte kan se kondensasjon. Vil flyet ta en krapp sving vil load faktor ogsaa oeke, husker du traaden vaares om bank angle og G faktor, og du kan da ofte se dette. Regner med at Andreas vil se mye av dette opp i nord Texas utover hoesten da han trekker jeten rundt i high G svinger... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Dag: Nei - nye stikkord er nord Florida og fire motorer! Det ble ikke noe besøk i Houston; kun en tur til Sjømannskirka 17 mai og gjennomfart med flyttelasset mid-oktober. Det var for øvrig morsomt å se en utregning av skybasen igjen!
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Du får bli med til Seattle/Houston i januar. Da får du treffe kilden selv
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,652
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Ikke umulig
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Hva skjer i Januar? -tydeligvis en tur til Houston...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]() Last edited by Someone; 21-10-2009 at 23:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva er dette? | Concorde | Småprat | 0 | 14-10-2017 16:40 |
Hva er dette? | Concorde | Flyforum | 9 | 03-09-2010 14:22 |
Hva er dette? | pk772 | Flyteknisk forum | 1 | 10-01-2010 02:16 |
Hva er dette? | salmon-air | Bilder & foto | 4 | 01-12-2008 10:21 |
Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå? | Utflyttet | TripReports | 120 | 18-07-2008 13:42 |