Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2009, 05:05   #1
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Varianter av flytyper

Hei. Lurer på dette med de ulike variantene av de ulike flytypene. Vi vet alle at det f.eks finnes Boeing 737-modeller med versjoner fra 100-900.

Det jeg lurer på er derimot hva den siste delen betyr? Hvorfor heter ikke modellene bare 737-300 istedenfor 737-329 og Boeing 737-732. Dette gjelder også Airbus (Airbus A330-243 og Airbus A330-202.) Ser at det siste varierer mellom de fleste flyselskaper. Er dette et slags operatørnummer gitt fra Boeing og Airbus?

Ser det ble litt rotete forklart, men håper noen vet svaret.

Last edited by LN-AØR; 03-10-2009 at 05:13.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 09:54   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,052
Default Re: Varianter av flytyper

For Boeing så er det to siste tegnene kundekoder. Dvs man kan se hvilken kunde som har opprinnelig bestilt flyet. Derfor er f.eks SAS sine Boeinger x83, da 83 er Boeing sin kundekode, og de tidligere BU maskinene er 05, da 05 var BU sin kode. Norwegian sine egne maskiner er xJP, mens de innleide har leasingselskapet sin kode.

For Airbus så viser tall nummer to til hvilket motorprodusent som har levert motorer til flyet, mens de siste talle viser til hvilken versjon av motoren som sitter på. F.eks er SAS sine 330, 330-343, da 4 står for RR og de har den 3. utgaven av Trent 700 motoren på vingene (Trent 772B-60).

Airbus sine motorkoder:
0 General Electric
1 CFM International
2 Pratt & Whitney
3 International Aero Engines
4 Rolls-Royce
6 Engine Alliance
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 10:26   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Varianter av flytyper

Takk for informativt svar, Someone.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 16:03   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Varianter av flytyper

Tusen takk!
Et lite tilleggsspørsmål: hva er x'en på slutten av 340-313X ?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 16:07   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,052
Default Re: Varianter av flytyper

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Tusen takk!
Et lite tilleggsspørsmål: hva er x'en på slutten av 340-313X ?
Den har høyere MTOW enn den "uten" X-en
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 16:16   #6
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Varianter av flytyper

Takk for opklaringen på Airbus'ene, Someone
Klarer du det samme på alle A318/319/320 og A321 også?
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 17:26   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,052
Default Re: Varianter av flytyper

Quote:
Originally Posted by Leorim View Post
Klarer du det samme på alle A318/319/320 og A321 også?
Det er de samme talkodene som gjelder for 32x også, i likhet med alle andre Airbustyper
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 17:50   #8
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Varianter av flytyper

Enda et tilleggsspørsmål: når jeg var up front hos norwegian pratet vi litt om flytyper og forskjeller, hvor jeg mener å huske at kapteinen nevnte noe om forskjeller innen 737-300? Går det på nesten det samme som kundekodene, at flyselskapene kan "forme" bestillingene sine og dette dermed utgjør små / ubetydelige forskjeller mellom flyene?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 21:37   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,889
Default Re: Varianter av flytyper

Ikke bare smaa og ubetydelige forskjeller...Ryanair merker vel dette noe i disse dager (har hoert dette internt i Boeing) de sliter visst noe med aa selge sine -800 da de har 'ribbet" maskinen for en del utstyr....."Window Shades" - Bord og tildels en enklere cockpit (vi hoerte vel litt av dette far en Ryanair pilot paa forumet som ikke kjennte til utstyret DY og SK hadde i Cockpit...)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 23:18   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Varianter av flytyper

Var det ikke snakk om at en eller flere av DY sine -300 ikke hadde noen airvents til crewet i cockpit? Da tenker jeg på de der nozzlene som man kan styre...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 13:12   #11
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,230
Default Re: Varianter av flytyper

Bumper denne da jeg har et spørsmål som kan forbindes med dette.

Hvordan har det seg at nye fly, som A380 som starter på -800, eller 787 som startet på -8, gjør det? Hvorfor starter de ikke på "bunnen", som 737-100?
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 14:30   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Varianter av flytyper

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Var det ikke snakk om at en eller flere av DY sine -300 ikke hadde noen airvents til crewet i cockpit? Da tenker jeg på de der nozzlene som man kan styre...
Jeg har i hvert fall sittet på med to DY -300 som ikke har luftedyser. Husker ikke reg i farten.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 18:31   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Varianter av flytyper

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Bumper denne da jeg har et spørsmål som kan forbindes med dette.

Hvordan har det seg at nye fly, som A380 som starter på -800, eller 787 som startet på -8, gjør det? Hvorfor starter de ikke på "bunnen", som 737-100?
Det er et bevisst valg av Airbus/Boeing. Det høres bedre ut å komme med en -800 enn en -100 for folk flest, spesiellt hvis de ikke er så glad i å fly. Det ligger en hel del psykologi i det.

Kan vel egentlig gjøre det ganske enkelt...

Polaris: Med din flyskrekk og tidligere uvitenhet om fly. Ville du ha valgt å flydd A380-100 eller A380-800, med valgfrihet selvsagt?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 18:50   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,052
Default Re: Varianter av flytyper

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Det er et bevisst valg av Airbus/Boeing. Det høres bedre ut å komme med en -800 enn en -100 for folk flest, spesiellt hvis de ikke er så glad i å fly. Det ligger en hel del psykologi i det.
Et annet viktige aspekt er at blant annet 8 er et lykketal i store deler av Asia....og endel der er relativt overtroiske av seg
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 19:01   #15
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Varianter av flytyper

Det var jeg ikke klar over. Men det viser også at det ligger en del psykologi i det.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 23:39   #16
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Varianter av flytyper

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Polaris: Med din flyskrekk og tidligere uvitenhet om fly. Ville du ha valgt å flydd A380-100 eller A380-800, med valgfrihet selvsagt?
Med min tidligere uvitenhet var jeg ikke vært klar over at det fantes "undertyper" av fly. Jeg trodde alt var 737 og at flyselskapene kjøpte inn faste fly til hver rute

Det høres så absolutt bedre ut med -800 enn -100. Dog er det kun fordi jeg per akkurat nå har et "forhold" til -100 fly som "gamle og udaterte". Vet ikke om det egentlig er så mange "hvermannsens" som har forhold til fly på den måten?
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Askesertifisering av flytyper RJon Flyteknisk forum 1 24-08-2014 15:00
Avinor og flytyper... Gunnar Småprat 1 15-10-2013 23:45
Med diverse SAS-varianter til Aberdeen Someone TripReports 20 22-02-2013 13:46
Flytyper og betegnelser Roxman Flyteknisk forum 3 25-03-2011 22:00
Journalister og flytyper Il-86 Flyforum 27 31-03-2010 17:18


All times are GMT +2. The time now is 10:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.