Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2009, 15:58   #101
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Uansett om dette er en god eller dårlig ide. Så tror jeg de kommer i lufta. Det er de riktige folkene og det virker som de klarer å reise 240 millioner. Så får tiden vise hvem som får rett.
storg is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:03   #102
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post

BKK-OSL kan 330 vel ikke flyve direkte heller? Det kan vel lige gå på OSL-BKK men ikke den anden vej.
En -200 klarer det fint.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:05   #103
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Nå har jeg ikke akkuart finlest fra side 1 og bakover i denne tråden. Delvis off-topic fra det flytekniske. Men men....

Men hvis jeg bruker det som står tb.no så skal de få billetter ned i 2000,-

Quote:
Reisende får tilbud om enveisbilletter helt ned i under 2000 kroner for strekningen Oslo - Bangkok.
http://tb.no/article/20091002/NYHETE...9/1011/NYHETER

Er det da så forbanna billig? Jeg tolker dette sånn som ala 1800-1995,-skiktet. Han sier selv at Nordmenn er flinke å saumfare nettet å finne billige priser.

Til sammenligning betalte jeg 4374,- t/r SVG-FRA-IAD med Lufthansen, og da er det ikke mange kronene som skiller sammenlignet med en Lecay-Carrier og et Lavprisbolag.

Og de få kronene er verdt en del hvis det blir forsinkelse f.eks. pga av teknisk.

Jeg bare spør, og jeg vil sikkert få litt verbalt bank her.....?
Old 02-10-2009, 16:07   #104
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Det er ikke bare det å ha de laveste prisene, men mer å sementere en oppfatning i markedet om at man er billigst. Da slutter mange av kundene å saumfare de andre konkurrentene, siden de går ut fra at selskap x uansett er billigst.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:09   #105
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Quote:
Finnes det med andre ord ingen restriksjoner?
Bare støyrestriksjoner Du får ikke komme med noe gammalt ræl på natta sånn helt uten videre
Old 02-10-2009, 16:15   #106
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Det er ikke bare det å ha de laveste prisene, men mer å sementere en oppfatning i markedet om at man er billigst. Da slutter mange av kundene å saumfare de andre konkurrentene, siden de går ut fra at selskap x uansett er billigst.
..... et selskap jo stort hell med denne måten å jobbe på

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:17   #107
JoeW
ScanFlyer Rusty

Sirpjalle: Jeg tror det er snakk om tur/returpriser, men det gjenstår jo og se. Hvis ikke tilbyr de jo strengt tatt ikke noe særlig nytt heller.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:19   #108
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Er det da så forbanna billig? Jeg tolker dette sånn som ala 1800-1995,-skiktet. Han sier selv at Nordmenn er flinke å saumfare nettet å finne billige priser.

Til sammenligning betalte jeg 4374,- t/r SVG-FRA-IAD med Lufthansen, og da er det ikke mange kronene som skiller sammenlignet med en Lecay-Carrier og et Lavprisbolag.
Med 1500 t/r betyr det en forskjell på 3200 kroner - det er jo verdt litt, men en ekstra overnatting pga snag kan blåse en del av det. Pluss irritasjon. 1500 t/r er nok lokkeprisen, ikke snittprisen, og da blir regnestykket enda mindre fristende.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:19   #109
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Til sammenligning betalte jeg 4374,- t/r SVG-FRA-IAD med Lufthansen,
Du får snart en e-mail fra Lufthansa som sier at billetten er kansellert da den er for billig!

Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:30   #110
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Quote:
Originally Posted by trimmet Opel Ascona View Post
re.307 seter

My Travel(Thomas Cook) sine maskiner har 360 seter i 2 class config.
Pleide å blokke ca. 30 seter for å klare Oslo-Cancun nonstop.

mvh
trimmet opel ascona
Thomas Cook har da vitterlig 405 seter i sine A330 ? men de mellomlander da også i Dubai(?)på veg til/fra Thailand.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 16:35   #111
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Thomas Cook har da vitterlig 405 seter i sine A330 ? men de mellomlander da også i Dubai(?)på veg til/fra Thailand.
Det er vel ikke første gang det er nødvendig å konkretisere at det er A 330-200 vi snakker om og ikke A 330-300?!?!?!?!?!?!!?!??!

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 17:14   #112
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Som økonom tillater jeg meg å være skeptisk.
De reklamerer med 2000 kr t/r.
Så for en full maskin Osl-Nyc får de inn 307 000 kroner.
Så skal man trekke fra kostnader til fuel, landingsavgifter, flyplassavgifter, lønn til crewet, handlingkostnader, salg- og markedsføringskostnader, administrasjon osv.

Da lurer jeg litt på hvor mye som er igjen?

Kan dette virkelig gjøres lønnsomt med de prisene???????

BF
økonomer stopper vel de fleste ideer Spoek tilside...her er hva LH's kostnader er FRA-PDX-FRA USD 100.000 som dekker en A340 med alle Crew Deler, drivstoff, handling, overnatting / diett, avgifter (flyplass etc.) - Det dekker ikke avskrivninger, salg og markedsfoering og andre Adminstrative utgifter....kun hva det koster aa operere en A340 roundtrip.

Naa er Frankfurt - Portland en god del lengre enn Oslo - New York, A340 koster muligens noe mere aa operere, og LH har sikkert noe hoeyere utgifter (Crew Deler og Service ombord).....men det burde vaere et utgangs punkt for et regnestykke.....
Old 02-10-2009, 17:31   #113
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

...og de som garanterte oss Krabi Air har blitt veldig stille!
EB is online now   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 17:54   #114
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Mener til og med å huske at det opprinnelig var 407 seter. Men her er det som står på deres hjemmesider nå:

Under vintersäsongen 2009/2010 flyger Thomas Cook Airlines Scandinavia med två olika versioner av Airbus 330-200 med 323 respektive 360 platser.

På A330-200 med 323 platser erbjuder vi RoyalClass i den främre kabinen (se information ovan) och SunClass med benplats på 84 cm i resterande del av flyget. Denna flygtyp flyger nonstop både ut och hem till de flesta långdistansresmålen.

På A330-200 med 360 platser erbjuder vi SunClass i den främre kabinen med benplats på 90 cm. Resterande del i flyget är ekonomiklass.Denna flygtyp flyger nonstop på utresan till alla långdistansresmål.

På våra A330-300 flyg erbjuder vi SunClass i den främre kabinen med benplats på 84 cm. resterande del i flyget är ekonomiklass.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 18:33   #115
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De har nok gjort hjemmeleksa si, men jeg tror ikke de har mye marginer aa gaa paa, saa det skal ikke mye til foer dette gaar paa trynet.

To timers groundstop paa en utestasjon er greit nok - det er paa hjemmebasene man skal ta inn forsinkelsene. Lagarhus har god operativ erfaring, saa jeg er trygg paa at de vil ha en realistisk backup-prosedyre paa plass. Det jeg er mest redd for er cash bleed, og at de fort kan komme i en situasjon at de gaar tom for cash. LCC longhaul har ennaa til gode aa lykkes, og jeg ser ingen grunn til at Feel blir de foerste til aa klare seg ... (Virgin regner jeg ikke med og Air Asia X er saavidt i gang)
Jeg melder meg paa som uenig....LCC longhaul har lykkes opp igjennom historien...Laker's operasjon var vel isolert vellykket, men den ble effektivt drept av British Airways med metoder som kun AA vel kan male seg opp i mot....Virgin som en maa kunne si er vellykket startet ogsaa som LCC Long Haul ja i et stoerre marked, men med langt hardere konkuranse og igjen var BA paa plass med Dirty Tricks LLC Inc. og denne gangen ble BA doemt for aa ha hatt BA ansatte med Falske Virgin Uniformer som foerte VS pax over til BA....

At de starter med New York og Bangkok tyder paa at de har forberedt seg bra....New York markedet er 10x Chicago, 30x Boston og mere enn nok til aa fylle et par avgnager i uken....de behoever ikke aa daglige avganger....de kommer til aa hente kunder som i dag flyr knoter seg via AMS, FRA, LHR og gud forby CDG....fordi det er billigere....naar disse kommer paa banen med nonstop til samme total pris....ja da har de et marked stort nok til aa fylle en gjeng med glade 330 maskiner....

Det er vel ogsaa et par A330-200 tilgjengelig som egentlig skulle til Excel, saa Groupe Marsans...noen av disse ender vel opp hos Aerolineas Argentinas...men jeg tror det er 2-3 stykker som ikke har et hjem hos Marsans....(noen er vel ogsaa bestillt av Marsans direkte)....
Old 02-10-2009, 19:13   #116
SNSK
ScanFlyer Blue

SNSK's Avatar

Dette var veldig overraskende...Håper de lykkes, sånne nyheter er det bare å ta en fredags pils for...
Old 02-10-2009, 19:28   #117
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Veldig spennende !

Noen SK A3 Styrmenn som er klare for denne tro ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 19:35   #118
Glenn
ScanFlyer Molded

Dette er gode nyheter!!

Endelig er det et norskt flyselskap som virkelig tør å satse på longhaul fra OSL. Og så til low cost til og med! Vi vil nok se flere ruter etterhvert, de vil bare satse på rutene som går skikkelig bra i starten. De vil fly til JFK, ikke EWR som CO gjør. Jeg foretrekker JFK, så dette blir bra!

Feel Air-navet liker jeg. Dette kan bli en suksess.

Dette kan ikke bli bedre. Ønsker de lykke til, håper virkelig dette blir stort.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 19:54   #119
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Toffen View Post
Jeg har sjelden eller aldri sett et mer gjennomarbeidet business case.
Jeg har, naturlig nok, ikke sett business caset deres, men ut i fra media så vet vi:
  • Oppstart med to A330
  • Utgangspunkt i Oslo og Stockholm
  • Satser på 11% markedsandel på oppstartstrekkene OSL-NYC, OSL-BKK, STO-NYC og STO-BKK.
  • Lave billettpriser med betydlig fokus på merinntekter fra mat, gebyrer og tjenester
  • 240 millioner startkapital

Bortsett fra 11% markedsandel på fire strekninger med meget sterk konkurranse, så er det veldig lite håndfast å forholde seg til for å vurdere om dette ser lønnsomt ut eller ikke.
Old 02-10-2009, 19:56   #120
Andre1980
ScanFlyer Blue

Veldig spennende dette med Feel Air... og jeg tror nok de kommer på vingene, men for hvor lenge er et annet spørsmål.

Lurer fælt på hva som skjer med bagasjesaken på OSL. Har det kommet noe nytt der? For OSL er og blir en B-flyplass så lenge en må gå og hente bagasjen for å sjekke den inn igjen ved retur OSL. Jeg er sikker på at både Thai, Continental og US Airways taper en god del passasjerer på det.

Last edited by LN-MOW; 02-10-2009 at 20:56.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules