Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2009, 09:12   #21
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Default Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Ja jeg visste ikke helt hva jeg skulle tro når jeg hørte om dette (MartinL) og fikk KrabiA flashback umiddelbart. Men dette er et virkelig seriøst prosjekt ser jeg. Håper de spiller kortene riktig for jeg tror absolutt det er et marked for dette.

Flott initiativ og støtter alle som tenker nytt og satser! Jeg bestiller billett any day.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:13   #22
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Flott bilde der MartinL...
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:18   #23
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by uppercut View Post
Flott bilde der MartinL...
Jeg har allerede skaffet meg VIP sete på fanklubbens tribune!

Nå blir det jo 3 selskaper til Bangkok og New York skal vi tro Ola Strand. For ikke å glemme Boston
Old 02-10-2009, 09:19   #24
RIBRO
ScanFlyer Gold

Er det all economy konfig, eller vil det også være en form for Economy extra?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:20   #25
jb1
ScanFlyer Rusty

Spennede prosjekt. Jeg tipper TG kan leve med denne konkurransen om de kommer i luften, da jeg tror endel charterselskaper vil kjøpe seter ombord i disse maskinene. New York er jeg litt skeptisk til, der er det allerede beinhard konkurranse og prisene er lave. Jeg lurer på om ikke Krabi og Boston hadde vært bedre destinasjoner, men jeg håper de lykkes, og at vi får beholde nettverkselskapene som er på rutene de skal betjene. Service ombord er jo en annen sak, en ting er at man må betale for å se film o.l. Det er også sympatisk at man får med en koffert gratis på lavpris, men jeg håper de skal dele ut i det minste drikke gratis ombord, det er viktig å drikke på lange flyvninger. Når det gjelder mat, blir det sikkert en mulighet til å forhåndsbestille måltider.

For scanairs forumister er jo en slik nyhet som julaften, vi får god tid til å spekulere og synse i lang tid fremover.

Last edited by jb1; 02-10-2009 at 09:27.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:20   #26
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Er virkelig BKK og NYC det beste valget? Det er jo faktisk to av de meget få IC rutene som allerede opereres ut fra OSL.
Min umiddelbare tanke - som en person som håper å snart skal ta sin første "IC"-tur - var: "....kjedelige destinasjoner". Og det var jo ikke den beste umiddelbare reaksjonen jeg kunne fått. Er nordmenn virkelig så glad i BKK?

Men that be said, håper jeg de får suksess slik at de kan utvide rutetilbudet Spennende, så absolutt.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:20   #27
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Jag har lite mer tro på detta än Krabi men det skall i ärlighetens namn inte allt för mycket till.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:21   #28
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

får håpe at den f`n de har på halen ikke kommer i konflikt med en liten gjeng som lager strengeinstrumenter i scottsdale, arizona da ;-) Veldig gøy dette, krysser fingra jeg for dem :-)
Old 02-10-2009, 09:37   #29
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Spenstig! Ikke hvert år det lanseres planer om et nytt norsk-svensk intercont-selskap.
For all del, hvor artig vil det ikke være om disse gutta får til det de har planer om? Har meget stor sans for de som tør satse, lykke til!
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:38   #30
jb1
ScanFlyer Rusty

Om dette går bra, kan vi kanskje se for oss at Feel blir Norwegians langdistanseavdeling.
Old 02-10-2009, 09:51   #31
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Med så mange erfarne folk, bør vel dette gå greit, skulle jeg anta.
Spør du meg, så er jo idèen med en A330 til JFK ganske grei.

Noen som har tenkt på at de plutselig kommer med en billig 767?
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:51   #32
sukram
ScanFlyer Gold

Oioi, kjempespennende! Dette gleder jeg meg til å se fortsettelsen på. Men skepsisen er der. Er det i det hele tatt noen selskap som har klart low-cost IC-reiser med base i Europa?
sukram is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 09:52   #33
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Legg merke til at de skriver "destinasjoner som blandt annet New York og Bangkok". Med andre ord, skal de nok sette inn støtet på flere destinasjoner. Tipper de også ser på noe etninsk trafikk samtidig som navnet på selskapet helt klart indikerer at horisonten er større enn skandinavia.
Old 02-10-2009, 09:55   #34
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Her er pressemeldingen:

Quote:
Pressemelding, Oslo/Stockholm, 2. oktober 2009

Nytt Skandinavisk lavpris langdistanse flyselskap etablert

Skandinavia får nå sitt første lavprisselskap som kun vil fly langdistanseflygninger. Selskapet FEEL Air er i ferd med å avslutte en emisjon på 240 millioner kroner sammen med DnBNOR Markets og de første flyene letter fra Arlanda og Gardermoen i 2010. Åpningsrutene går til New York og Bangkok.

– Historisk sett har det største hinderet for å etablere flyselskaper vært behovet for betydelige investeringer og risikoen for å ikke få skalafordeler raskt nok. I dag er leasingkostnaden på nye fly historisk lav og bakkehåndteringen kan outsources til store profesjonelle partnere. Det gjør at det ikke er behov for investeringer for disse tjenestene. I tillegg har vi en flåteutnyttelse i verdensklasse på 16,7 timer per døgn som gir oss umiddelbare skalafordeler, sier administrerende direktør Kai Holmberg i FEEL.

Med 240 millioner kroner er selskapet meget komfortable med den økonomiske situasjonen.

– Ut fra vårt operative behov kunne vi startet opp med mindre, men Luftfartstilsynet stiller høye krav til garantikapital. Som for alle flyselskaper er drivstoff den minst forutsigbare kostnaden, men denne har vi bygd komfortable sikringsrammer rundt. Med en forsiktig budsjettering på inntekter og et kostnadsbudsjett der drivstoff øker markant de neste kvartalene skal vi likevel ha positiv EBITDA i 2011, sier han.

FEEL Air har privatpersoner som sin primære målgruppe og de første rutene går til New York og Bangkok. IATA, International Air Transport Association, har en vekstprognose på 4,9 prosent årlig for bransjen og hele 6 prosent for lavprisselskapene.

– Det betyr at den underliggende substansen i bransjen er god til tross for at nettverks-selskapene taper. I finanskrisetider tar lavprisselskapene store markedsandeler. Det skandinaviske markedet for langruter er underutviklet og det er ikke mulig for nettverksselskapene å konkurrere på pris når vi nå starter med blanke ark, sier Holmberg.
Holmberg er tidligere konserndirektør i VIA Travel Group og er en av gründerene i FEEL Air. Holmberg er reiselivsentreprenør og har arbeidet med byrå, verdikjedeutvikling, teknologi og hotell de siste 12 årene. Han har med seg tidligere Luftfartsdirektør Otto Lagarhus, som har lang erfaring i ulike ledelsesposisjoner i SAS, blant annet som konserndirektør med ansvar for flyproduksjonen. Lagarhus har i de senere år vært rådgiver for en rekke kjente internasjonale flyselskaper på området sikkerhet og kvalitet.

Holmberg og Lagarhus har ansatt meget erfarne ledere i de andre nøkkelfunksjonene og ser nå frem til å få hele organisasjonen på plass.

– Mange kolleger i flybransjen synes det er spennende å få være med i oppbygningen av et nytt skandinavisk selskap, det skjer jo ikke hver dag. Derfor har vi fått på plass en meget kompetent ledelse fra dag 1. Og rundt det hele bygger vi en ”FEEL Good” merkevare, service og selskapskultur som skal engasjere alle som er med, avslutter Kai Holmberg.

For ytterligere informasjon:
Administrerende direktør Kai Holmberg, tlf: 90 19 00 58, e-post: kai.holmberg@feelair.com
Og faktablad:

Quote:
Fakta om FEEL
 FEEL Air er et skandinavisk lavpris flyselskap, som flyr langdistanse.
 Selskapets starter opp direkteruter fra Oslo Lufthavn (OSL) og fra Stockholm-Arlanda Airport (ARN) til henholdsvis New York (JFK) og Bangkok (BKK).
 Den primære kundegruppen er privatpersoner. FEEL Air gjør nå at Skandinaver kan fly langt mye billigere enn hva de er vant til fra før. FEEL Airs forretningsmodell er bygd på samme prinsipper som for lavpris kortdistanse, men med tilpassninger for langdistanse operasjon.
 FEEL Air er pr. 2. oktober 2009 i ferd med å sluttføre en emisjon på 240 millioner kroner gjennom DnBNOR Markets.
 Selskapet budsjetterer med positiv EBITDA på 48 millioner kroner i 2011.
 FEEL Air leaser nye fly og bemanner disse selv, men kjøper bakke- og vedlikeholdstjenester fra de ledende aktørene i markedet.
 Selskapet ledes av Kai Holmberg og Otto Lagarhus.
Old 02-10-2009, 10:03   #35
seatsniffer
ScanFlyer Blue

seatsniffer's Avatar

Skal si jeg liker den grafiske layouten veldig godt! Håper dette blir en ny norsk lavprissuksess! Fint å se at de ikke legger opp til en norsk/skandinavisk profil.
Er spent på å se hva som blir esset i ermet; kanskje greit å ha noe som gjør at de skiller seg ut litt ekstra i konkurransen mot nettverksselskapene.
Skulle gjerne likt å sett noe ala Virgin Amerika, og jeg ser allerede en del likheter.

Fortsatt mange ubesvarte spørsmål her, men jeg regner med slikt komme på løpende bånd fremover. En rute til Pakistan ligger kanskje høyt opp på lista?
Old 02-10-2009, 10:07   #36
Toffen
ScanFlyer Blue

OSL Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg har trua på Feel Air. Det er svært dyktige, entusiastiske og profesjonelle folk som står bak. Jeg har sjelden eller aldri sett et mer gjennomarbeidet business case. Til tross for at vi har direkteruter fra OSL til Bangkok og New York/Philadelphia, er det fortsatt svært mange passasjerer som velger å fly via andre lufthavner til Thailand og New York. Hovedårsaken er selvsagt at de finner billigere billetter ved å fly indirekte. Feel Air vil ha svært konkurransedyktige priser, og kombinasjonen av lav pris, direkterute og et trivelig brand vil gjøre at de fyller flyene. Kjos' innvending om at de ikke har nødvendig feed, må tas på alvor. Jeg tror imidlertid at passasjerer fra Bergen, Stavanger, Bodø, Tromsø osv. vil kunne ordne seg med relativt billige tilknytningsbilletter med Norwegian selv, slik at totalprisen for reisen fortsatt vil være konkurransedyktig. I tillegg ser vi at passasjerer er villige til å kjøre ganske langt på bakken for å spare noen tusenlapper på en langdistanseflyging. Jeg tror at mange passasjerer vil kjøre helt fra Trøndelag og Møre og Romsdal for å fly med Feel Air.

Det store spørsmålet er: Er lavkostkonseptet levedyktig på langruter? Jeg mener Feel Air har funnet en forretningsmodell som gjør at de får store kostnadsfordeler, først og fremst gjennom høy utnyttelse av flyene. I tillegg starter de med blanke ark og en slank organisasjon. Det blir spennende å følge Feel Air framover.
Toffen is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 10:14   #37
seatsniffer
ScanFlyer Blue

seatsniffer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Toffen View Post
Det store spørsmålet er: Er lavkostkonseptet levedyktig på langruter?
Det kommer vel an på hva de legger opp til å tjene penger på. Nettverksselskapene tjener pengene på business. Tror de må tilby en eller annen form for premium seter skal det gå rundt.

Men nå er jeg heller ingen ekspert.
Old 02-10-2009, 10:16   #38
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Min umiddelbare tanke - som en person som håper å snart skal ta sin første "IC"-tur - var: "....kjedelige destinasjoner". Og det var jo ikke den beste umiddelbare reaksjonen jeg kunne fått. Er nordmenn virkelig så glad i BKK?
Jeg tenkte derimot, oi kanskje vi kan ta en langhelg til NY når minstemann ikke er avhengig av mor.. spennende satsing, håper de lykkes. Å satse på de store destinasjonene tror jeg er lurt, så får de evt bli litt mere eksotisk etter hvert. Boston vil jeg ikke til..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 10:20   #39
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Er nordmenn virkelig så glad i BKK?
Helt klart ! Om ikke nødvendigvis Bangkok så i alle fall Thailand.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 10:23   #40
Mugnas
ScanFlyer Blue

Spennende!

Er det Bangkok og NY som gjelder fra BÅDE Oslo og Stockholm? Det kan jo virke slik på pressemeldingen...

Det er vel kanskje naturlig å satse på de störste IC-rutene, men samtidig håper man jo på noen nye destinasjoner...
Mugnas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules