Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-08-2009, 07:57   #21
Joker7913
ScanFlyer Blue

Default Re: CAU går til urnene

Det CAU forhindrer ved deres snak om ekslusivitet, er at SAS No flyver eksempelvis OSL-CPH-OSL, eller at et norsk crew flyver OSL-CPH-LHR-CPH-OSL hvis det passer SAS bedre. Med andre ord CAUs esklusivitet begrænser SAS handlemuligheder.
Old 07-08-2009, 09:38   #22
Utflyttet
Ute på tur

Hvis dette stemmer så har jeg atter en gang liten forståelse for CAU sine metoder om å samarbeide om å få en butikk til å gå rundt.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 10:04   #23
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LeftSaidFred View Post
Slankebrusmannen, vær snill og sett deg inn i saken før du kommenterer. Det ser ut som om det er god grunn for at du ikke er SAS-Sjef. Det er helt vanlig at arbeidere som ikke er medlem av fagforeningen har samme lønn som kollegaer som er medlem av fagforeningen, gitt at de har den samme stillingen/ansiniteten.
Til dere alle, jeg har tydeligvis formulert meg litt dårlig. Poenget er at om det finnes to fagforeninger; A og B, og fagforening A har greid å få noen med på at alle som jobber et sted skal ha de godene som de fremforhandler, har det ingen mening å være medlem av fagforening B. Nei, det er ikke tvang (direkte), men hva skulle nå poenget med ikke å være medlem i fagforening A være i et sånt scenario? Til info er det ikke slik alle steder at den beste avtalen blir gjeldende for alle, dette er faktisk avhengig av at fagforeningene blir enige om å kjøre felles lønnsforhandlinger.

Forøvrig er det nok ingen fare for at jeg noengang blir sjef i SAS, men det betyr ikke at jeg ikke har rett i at den danske virksomheten koster mer enn den genererer av penger - og det på alle mulige måter. Forøvrig er jeg ikke veldig imponert over at man ikke er villig til å redusere mer enn 7% i lønnen.

Last edited by slankebrusmannen; 07-08-2009 at 10:08.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 10:54   #24
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Til info er det ikke slik alle steder at den beste avtalen blir gjeldende for alle, dette er faktisk avhengig av at fagforeningene blir enige om å kjøre felles lønnsforhandlinger.
Det vanlige er at første forening som forhandler ferdig, men krever at ingen andre foreninger skal få et bedre resultat, og dersom noen får det skal de ha samme vilkår selv. Jeg jobber et sted der LO typisk forhandler først, så blir Tekna og Nito ferdig litt senere. Får Nito mer enn LO, så vil LO kreve samme tillegg.
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 11:00   #25
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Noen bør minne CAU om hva den første S-en i SAS står for.
Er det "Svensk" den første S-en står for....?

CAU signaliserer jo en formidabel evne til å sørge for at skuta går rett til bunns. Slike krav bør man rett og slett svare med å sette hardt mot hardt. Ingen CAU/DK crew ut fra NO eller SE (og dermed i realiteten fjerne SAS DK fra hovedstadstriangelet), flytte mer IC produksjon til ARN (der krever de vel ikke eksklusivitet for flygninger ut fra SE?) osv.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 11:09   #26
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
Det CAU forhindrer ved deres snak om ekslusivitet, er at SAS No flyver eksempelvis OSL-CPH-OSL, eller at et norsk crew flyver OSL-CPH-LHR-CPH-OSL hvis det passer SAS bedre. Med andre ord CAUs esklusivitet begrænser SAS handlemuligheder.
CAU forhindrer ikke dette - der findes allerede aftaler for at norsk personale og materiel kan flyve OSL-CPH-OSL eller svenskerne kan flyve ARN-CPH-ARN. Mht. modellen OSL-CPH-LHR-CPH-OSL skal jeg lade det være usagt, men det er ikke meningen med aftalen - det er udelukkende at undgå at SAS henter billig arbejdskraft fra f.eks. Polen el.lign. Jeg kender ikke de præcise aftaler for at f.eks. norsk eller svensk crew skulle flyve på materiel ud af CPH på en enkelt tur hvis det passer bedre, men som nævnt tidligere så skulle SAS-ledelsen have godkendt aftalen og hvis det passer SAS bedre at gøre det sådan er jeg sikker på at SAS har fået det med i aftalen. Uden at kende de præcise måder SAS slinger deres fly på, så sker det vel allerede. Ihvertfald har jeg set eksempler på at dansk personale har fløjet f.eks. CPH-FRA-GOT-FRA-CPH - så jeg kunne ikke forestille mig det skulle være et problem. Så skulle svenskerne da være mere end almindeligt dumme, hvis de går med til dette uden selv at kunne gøre det omvendt. Jeg er overbevist om at CAU ikke har noget problem med en sådan model. Ihvertfald har CAU aldrig udtalt sig om at de er imod det og så er det også forkert at beskylde dem for det uden facts.

Men lad os vente til aftalen rent faktisk bliver offentliggjort inden den bliver kritiseret. Der er rent faktisk ikke mange der kender indholdet og vilkårene i aftalen endnu og derfor er det også et meget tyndt grundlag at kritisere aftalen på.
Old 07-08-2009, 11:17   #27
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Quote:
Til dere alle, jeg har tydeligvis formulert meg litt dårlig. Poenget er at om det finnes to fagforeninger; A og B, og fagforening A har greid å få noen med på at alle som jobber et sted skal ha de godene som de fremforhandler, har det ingen mening å være medlem av fagforening B. Nei, det er ikke tvang (direkte), men hva skulle nå poenget med ikke å være medlem i fagforening A være i et sånt scenario?
Jo, hvis fagforening B har enten lavere månedskontigent, og/eller godtgjørelser (som rettshjelp osv) som passer bedre for den personen.

Poenget med å ikke være med i fagforening A kan være å slippe å betale månedkontigent, og/eller godtgjørelsene ikke passer personen.

Quote:
Til info er det ikke slik alle steder at den beste avtalen blir gjeldende for alle, dette er faktisk avhengig av at fagforeningene blir enige om å kjøre felles lønnsforhandlinger.

Forøvrig er det nok ingen fare for at jeg noengang blir sjef i SAS, men det betyr ikke at jeg ikke har rett i at den danske virksomheten koster mer enn den genererer av penger - og det på alle mulige måter..
Jeg har ikke påstått at du ikke har rett angående kostnaden av den danske virksomheten

Quote:
Forøvrig er jeg ikke veldig imponert over at man ikke er villig til å redusere mer enn 7% i lønnen.
Javel? En kabinansatt som har jobbet i et par år, med familie, bør være villig til å gå ned mer enn 7% i lønn?
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 12:23   #28
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LeftSaidFred View Post
J

Javel? En kabinansatt som har jobbet i et par år, med familie, bør være villig til å gå ned mer enn 7% i lønn?
tjaa 7% ned er vel bedre en 50% ned som vil være resultatet hvis han skulle på dagpenge?
Old 07-08-2009, 12:26   #29
Joker7913
ScanFlyer Blue

[QUOTE=CAU's hjememside]. Vælger SAS at bryde med denne forudsætning og sætte udenlandsk kabinepersonale til at flyve ind og ud af Danmark, bortfalder aftalen og lønnen hæves igen med de 7 %.
[QUOTE] Nordmænd og svenskere er vel også "udenlandsk kabinepersonale"?
Old 07-08-2009, 12:52   #30
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Nordmænd og svenskere er vel også "udenlandsk kabinepersonale"?
Nu er aftalen nok lidt mere detaljeret end den ene linie.... Så lad os få facts på bordet får vi "går efter" CAU....

Last edited by FlyHi; 07-08-2009 at 13:01.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 15:12   #31
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Quote:
tjaa 7% ned er vel bedre en 50% ned som vil være resultatet hvis han skulle på dagpenge?
Da kan alle gå ned 49% i lønn siden det er bedre enn 50% ned i lønn?
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 15:58   #32
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Er det noen som kommer på andre bransjer der det forventes at de ansatte stadig går ned i lønn (for det har skjedd mange ganger i luftfarten de siste årene) for at produktene skal selges billigere?

Bensinprisene? Presses Shell, StatoilHydro, Esso-ansatte på lønn for å gi kundene billigere bensin?

Statsansatte? Presses de ned i lønn for å gi billigere skatt eller flere veier?

Bankansatte? Presses de ned i lønn for å gi mer konkurransedyktig rente?

Andre?
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 16:25   #33
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Nu er aftalen nok lidt mere detaljeret end den ene linie.... Så lad os få facts på bordet får vi "går efter" CAU....
,em det er tilsyneladende de få linier folk stemmer ud fra.

Desudenn lader det til at der slet ikke er en aftale med sas.

"Verner" siger til DR: " - Medlemmerne har ved deres klare tilkendegivelse vist imødekommenhed, ansvar og samarbejdsvilje. Nu må vi blot vente og håbe på, at SAS' ledelse og bestyrelse gør det samme"

Som jeg læser det, er det altså ikke tilfældet at man har stemt om en indgået aftale, men mere om, at man har stemt om et forhandlingsoplæg. hvis det er rigtigt er de reelt ikke kommet nogen vegne
Old 07-08-2009, 16:55   #34
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Er det noen som kommer på andre bransjer der det forventes at de ansatte stadig går ned i lønn (for det har skjedd mange ganger i luftfarten de siste årene) for at produktene skal selges billigere?

Bensinprisene? Presses Shell, StatoilHydro, Esso-ansatte på lønn for å gi kundene billigere bensin?

Andre?
Statsansatte: her er det eneste eksempelet på garantert jobb livet ut.

Bankansatte: Om du har fulgt med igjennom de siste 15 årene så har det vært flere runder oppsigleser i de sotre bankene etterhvert som arbeids-intensive oppgaver er gjort om til nettbanker og filialer får mer automater.

Shell-ansatte: 58 Shell-stasjoner har gått konkurs så langt i år.

IT-verdenen: her sies det opp løpende og rullende med folk etter hvert som bedriften presenterer resultater. Det er ikke uvanlig å lese i avisen at når EDB ASA presenterer svake tall så følger det med en bisetning om "vi ser på å sparke 10% av de ansatte".

Min verden: jeg varierer markedspris etter hva merkedet tåler, og jeg har varierende mengde arbeide etter konjunkturene i markedet.

Så da er ballen tilbake til deg: skal jeg som passasjer sponse at ditt selskap skal behandle deg som en statsansatt?

-A
Old 07-08-2009, 16:59   #35
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:

Andre?
Alla andra branscher som befinner sig i kris? Fordonsindustrin, verkstadsindustrin, stålindustrin...
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 18:00   #36
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Så kom der lidt mere info om aftalen:

Quote:
Det er vigtigt at understrege, at CAU, via aftalen selvfølgelig accepterer, at vore norske og svenske kolleger flyver ind og ud af Danmark i det omfang den allerede gældende aftale, specifikt berettiger dem til det ("3-2-2 Afviklingsaftalen"), samt giver mulighed for at vore svenske og norske kolleger flyver mellem Norge – Sverige og Danmark; endeligt at aftalen giver mulighed for at japansk og kinesisk baseret kabinepersonale kan flyve efter de regler og begrænsninger der allerede eksisterer. D.v.s. ingen ændring i forhold til praksis i dag.
Quote:
CAU’s bestyrelse forventer allerede i dag, fredag den 7. august 2009, at indgå ovenstående aftale med SAS
Quote:
Stemmernes udfald:
Ja : 80,8 %
Nej: 12,9 %
Ved ikke: 6,3 %
http://cau.dk/flora/flora.asp?page=13840

Altså ingen ændringer ift. de aftaler man allerede har idag - men en lønnedgang for kabinen på 7% på både løn og tillæg.

Det synes jeg faktisk er et ret godt tilbud som kabinen har givet SAS og tydeligvis er er meget stor opbakning blandt personalet når det gælder om at redde SAS, siden 80% har stemt ja til dette.
Old 07-08-2009, 18:29   #37
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Statsansatte: her er det eneste eksempelet på garantert jobb livet ut.

Bankansatte: Om du har fulgt med igjennom de siste 15 årene så har det vært flere runder oppsigleser i de sotre bankene etterhvert som arbeids-intensive oppgaver er gjort om til nettbanker og filialer får mer automater.

Shell-ansatte: 58 Shell-stasjoner har gått konkurs så langt i år.

IT-verdenen: her sies det opp løpende og rullende med folk etter hvert som bedriften presenterer resultater. Det er ikke uvanlig å lese i avisen at når EDB ASA presenterer svake tall så følger det med en bisetning om "vi ser på å sparke 10% av de ansatte".

Min verden: jeg varierer markedspris etter hva merkedet tåler, og jeg har varierende mengde arbeide etter konjunkturene i markedet.

Så da er ballen tilbake til deg: skal jeg som passasjer sponse at ditt selskap skal behandle deg som en statsansatt?

-A
Spør du meg, jobber jeg for en fast inntekt, og for min kompetanse og for at jeg er uthvilt når jeg flyr deg og ikke trøtt fordi jeg har måtte flippet burgere på seven-eleven hele natten, må du faktisk finne deg i å betale det jeg - og mine kolleger i konkurrerende selskaper, koster. Ønsker du billigste mulige løsning, går du i flyklubben og finner en 18-åring med 50 timer som tar av uansett hvilket vær det er. Men det å fly gratis eller for frimerker samtidig som kompetanse, sikkerhet, regeloverholdelse og integritet settes som første prioritet, får du nok verken meg eller kollegaer til å gjøre, enten du liker det eller ikke. Sikker passasjerflyging er ikke for amatører...eller dagsarbeidere.

Når det gjelder oppsigelser, var ikke det spørsmålet, og ja, jeg vet hvordan en avis ser ut. De samme avisene skriver at mange mister jobben i luftfarten, og de jobbene er selvfølgelig ikke vernet. Spørsmålet var lønnsnedgang for å få billigere produkter (som f eks bensin).

Last edited by Jumper G5; 07-08-2009 at 18:32.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2009, 18:34   #38
Joker7913
ScanFlyer Blue

Kan ikke læse ud af det du skriver, om det betyder, at SAS SE kan flyve CPH-FRA som eksempel. Hvis ikke det er tilfældet skyder SAS's ledelse sig i foden ved at tage i mod det "tilbud".

SAS's ledelse skal naturligvis sørge for at få det bedste økonomiske resultat for SAS - og hvis det er at lade svenske/norske flyve ud af CPH skal de naturligvis have mulighed for det.
Old 07-08-2009, 18:44   #39
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
SAS's ledelse skal naturligvis sørge for at få det bedste økonomiske resultat for SAS - og hvis det er at lade svenske/norske flyve ud af CPH skal de naturligvis have mulighed for det.
Og hvis SAS-ledelsen godkender tilbuddet (hvilket det jo lyder til de gør) så er jeg sikker på SAS-ledelsen også er tilfredse med resultatet - ellers godkender de det vel ikke.

Det er jeg ret sikker på SAS-ledelsen bedre kan bedømme end vi andre sofa-CEO'er.

Uanset er det positivt at kabinen tilbyder så stor en lønnedgang for at bakke op om selskabet. Det er absolut ikke sket i andre brancher - opsigelser eller ej. På toppen er lønnedgangen har kabinen jo allerede været ramt at mange opsigelser, så der har de jo også taget deres del - ligesom mange andre faggrupper i SAS.

Hvis man regner de tidligere spareplaner med har kabinen i DK givet over 10 procent i løbet af meget kort tid - dertil kommer også en forøgelse af arbejdstid m.v.

Som nævnt andetsteds her i, så er det flot at at personalet (også andre faggrupper i SAS) går med til lønnedgang for at hr. og fru skandinavien kan købe endnu billigere flybilletter.
Old 07-08-2009, 23:43   #40
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Når det gjelder oppsigelser, var ikke det spørsmålet, og ja, jeg vet hvordan en avis ser ut. De samme avisene skriver at mange mister jobben i luftfarten, og de jobbene er selvfølgelig ikke vernet. Spørsmålet var lønnsnedgang for å få billigere produkter (som f eks bensin).
Det er da bare to sider av samme sak. Det er problemet med fagforeninger, istedet for at arbeidsgiver kan justere med å si opp når det går nedover, så er man tvunget til å holde på veldig mange og heller smøre inntektene tynnere over alt.

-A
Reply

Posting Rules