![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det CAU forhindrer ved deres snak om ekslusivitet, er at SAS No flyver eksempelvis OSL-CPH-OSL, eller at et norsk crew flyver OSL-CPH-LHR-CPH-OSL hvis det passer SAS bedre. Med andre ord CAUs esklusivitet begrænser SAS handlemuligheder.
![]() |
#22 |
Ute på tur
|
![]()
Hvis dette stemmer så har jeg atter en gang liten forståelse for CAU sine metoder om å samarbeide om å få en butikk til å gå rundt.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Forøvrig er det nok ingen fare for at jeg noengang blir sjef i SAS, men det betyr ikke at jeg ikke har rett i at den danske virksomheten koster mer enn den genererer av penger - og det på alle mulige måter. Forøvrig er jeg ikke veldig imponert over at man ikke er villig til å redusere mer enn 7% i lønnen. Last edited by slankebrusmannen; 07-08-2009 at 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det vanlige er at første forening som forhandler ferdig, men krever at ingen andre foreninger skal få et bedre resultat, og dersom noen får det skal de ha samme vilkår selv. Jeg jobber et sted der LO typisk forhandler først, så blir Tekna og Nito ferdig litt senere. Får Nito mer enn LO, så vil LO kreve samme tillegg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det "Svensk" den første S-en står for....?
![]() CAU signaliserer jo en formidabel evne til å sørge for at skuta går rett til bunns. Slike krav bør man rett og slett svare med å sette hardt mot hardt. Ingen CAU/DK crew ut fra NO eller SE (og dermed i realiteten fjerne SAS DK fra hovedstadstriangelet), flytte mer IC produksjon til ARN (der krever de vel ikke eksklusivitet for flygninger ut fra SE?) osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men lad os vente til aftalen rent faktisk bliver offentliggjort inden den bliver kritiseret. Der er rent faktisk ikke mange der kender indholdet og vilkårene i aftalen endnu og derfor er det også et meget tyndt grundlag at kritisere aftalen på.
![]() |
![]() |
#27 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Poenget med å ikke være med i fagforening A kan være å slippe å betale månedkontigent, og/eller godtgjørelsene ikke passer personen. Quote:
Javel? En kabinansatt som har jobbet i et par år, med familie, bør være villig til å gå ned mer enn 7% i lønn? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
tjaa 7% ned er vel bedre en 50% ned som vil være resultatet hvis han skulle på dagpenge?
![]() |
#29 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
[QUOTE=CAU's hjememside]. Vælger SAS at bryde med denne forudsætning og sætte udenlandsk kabinepersonale til at flyve ind og ud af Danmark, bortfalder aftalen og lønnen hæves igen med de 7 %.
[QUOTE] Nordmænd og svenskere er vel også "udenlandsk kabinepersonale"?
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 07-08-2009 at 13:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er det noen som kommer på andre bransjer der det forventes at de ansatte stadig går ned i lønn (for det har skjedd mange ganger i luftfarten de siste årene) for at produktene skal selges billigere?
Bensinprisene? Presses Shell, StatoilHydro, Esso-ansatte på lønn for å gi kundene billigere bensin? Statsansatte? Presses de ned i lønn for å gi billigere skatt eller flere veier? Bankansatte? Presses de ned i lønn for å gi mer konkurransedyktig rente? Andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Desudenn lader det til at der slet ikke er en aftale med sas. "Verner" siger til DR: " - Medlemmerne har ved deres klare tilkendegivelse vist imødekommenhed, ansvar og samarbejdsvilje. Nu må vi blot vente og håbe på, at SAS' ledelse og bestyrelse gør det samme" Som jeg læser det, er det altså ikke tilfældet at man har stemt om en indgået aftale, men mere om, at man har stemt om et forhandlingsoplæg. hvis det er rigtigt er de reelt ikke kommet nogen vegne
![]() |
![]() |
#34 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Bankansatte: Om du har fulgt med igjennom de siste 15 årene så har det vært flere runder oppsigleser i de sotre bankene etterhvert som arbeids-intensive oppgaver er gjort om til nettbanker og filialer får mer automater. Shell-ansatte: 58 Shell-stasjoner har gått konkurs så langt i år. IT-verdenen: her sies det opp løpende og rullende med folk etter hvert som bedriften presenterer resultater. Det er ikke uvanlig å lese i avisen at når EDB ASA presenterer svake tall så følger det med en bisetning om "vi ser på å sparke 10% av de ansatte". Min verden: jeg varierer markedspris etter hva merkedet tåler, og jeg har varierende mengde arbeide etter konjunkturene i markedet. Så da er ballen tilbake til deg: skal jeg som passasjer sponse at ditt selskap skal behandle deg som en statsansatt? -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Så kom der lidt mere info om aftalen:
Quote:
Quote:
Quote:
Altså ingen ændringer ift. de aftaler man allerede har idag - men en lønnedgang for kabinen på 7% på både løn og tillæg. Det synes jeg faktisk er et ret godt tilbud som kabinen har givet SAS og tydeligvis er er meget stor opbakning blandt personalet når det gælder om at redde SAS, siden 80% har stemt ja til dette.
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Når det gjelder oppsigelser, var ikke det spørsmålet, og ja, jeg vet hvordan en avis ser ut. De samme avisene skriver at mange mister jobben i luftfarten, og de jobbene er selvfølgelig ikke vernet. Spørsmålet var lønnsnedgang for å få billigere produkter (som f eks bensin). Last edited by Jumper G5; 07-08-2009 at 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan ikke læse ud af det du skriver, om det betyder, at SAS SE kan flyve CPH-FRA som eksempel. Hvis ikke det er tilfældet skyder SAS's ledelse sig i foden ved at tage i mod det "tilbud".
SAS's ledelse skal naturligvis sørge for at få det bedste økonomiske resultat for SAS - og hvis det er at lade svenske/norske flyve ud af CPH skal de naturligvis have mulighed for det.
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er jeg ret sikker på SAS-ledelsen bedre kan bedømme end vi andre sofa-CEO'er. Uanset er det positivt at kabinen tilbyder så stor en lønnedgang for at bakke op om selskabet. Det er absolut ikke sket i andre brancher - opsigelser eller ej. På toppen er lønnedgangen har kabinen jo allerede været ramt at mange opsigelser, så der har de jo også taget deres del - ligesom mange andre faggrupper i SAS. Hvis man regner de tidligere spareplaner med har kabinen i DK givet over 10 procent i løbet af meget kort tid - dertil kommer også en forøgelse af arbejdstid m.v. Som nævnt andetsteds her i, så er det flot at at personalet (også andre faggrupper i SAS) går med til lønnedgang for at hr. og fru skandinavien kan købe endnu billigere flybilletter.
![]() |
![]() |
#40 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
CAU og SAS nok en gang | TOS | Flyforum | 53 | 27-01-2012 18:28 |
Bråk i CAU | Someone | Flyforum | 8 | 08-09-2010 16:07 |
CAU-brev til medlemmene | Pjokken | Flyforum | 2 | 29-03-2010 01:27 |
CAU Verner med en lite ydmyk fremtoning til takeoff weekly. | MartinL | Flyforum | 5 | 20-03-2010 12:45 |
CAU sin hjemmeside | TL | Flyforum | 0 | 12-05-2007 21:07 |