![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dornier
|
![]()
Nå som jeg skal på både Lista og Rygge airshow, og i år er mitt første år med speilrefleks. Kjøpte som nybegynner før sommeren en Nikon D40 som jeg er veldig fornøyd med. (fulgte med to Nikon objektiver 18-55 og 55-200) Har tatt en god del bilder med det. Men noe jeg ikke har så mye erfaring med er rett og slett og ta bilder av fly.
Mitt nye objektiv: - Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR Noen med erfaring som kan gi noen gode tips? Enkleste er jo å ha kameraet i auto, men er dette optimalt. En bør vel prøve seg litt fram med manuelle instillinger? Sier takk til noen generelle tips om flybilder. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Du kommer sikkert til å få masse svar på dette spørsmålet.
Men når du sier auto, da antar jeg at du mener denne grønne firkanten? Hold deg unna denne! Det er av flere grunner, bla annet at du ikke kan skyte i burst, men et og et bilde. Veldig ofte kan det lønne seg å kjøre en hel serie og senere velge ut det bildet som var best. Det generelle tipset er å bruke funsjonen P. Da vil kameraet ta å måle lys m.m. av seg selv og kalkulere seg til de beste innstillingene. Det er kurrant i 90% av tilfellene, men ofte kalkulerer kameraet slik at det blir skikkelig "bad taste". Dette er noen gerenelle råd fra min side, men du får sikkert andres meninger og! Da sees vi kanskje på Lista? ![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei sann Fredriksen!
Jeg har akkurat samme utstyr som deg, kamera og objektivene 18-55 og 70-300. Veldig fornøyd med det hele, vel vitende om at det er mange har inne som har råere utstyr, men for meg så synes det hele som utmerket å lære seg på. Ved å klikke på følgende link http://www.molde-airport.com/Media/a..._0230_1504.JPG så er det et bilde som er tatt på ca 150 -200 meters avstand fra flyet. Brennvidde her er 100mm. Lyset er her svakt bakfra til høyre. f/4,8. 1/3200 eksponeringstid. ISO 400. Bruker alltid manuell (M). Auto er skjeldent bra når du skal skyte fly i fart. Som sirpjalle skriver så får du da ikke muligheten til å fyre løs på automat. Lek deg mye med kameraet. Prøv ut alle mulige funksjoner. Det er slik man lærer. Neste bilde er tatt på ca 900 meters avstand. Eksponeringstid 1/2500. f/5,6. ISO 400. Brennvidde 300. http://www.molde-airport.com/Media/a..._0242_1504.JPG Tredje bilde er tatt med 18-55 objektivet. Ca 25-30 meters avstand. Brennvidde 35mm. Eksponeringstid 1/4000. f/7,1. ISO 400. http://www.molde-airport.com/Media/a..._0080_1504.JPG Alle bilder med største størrelse og satt på Vivid, samt direct sunlight. Redusert 50% for å benyttes på nett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
selv så har jeg gått over fra P og til Av-valget (litt usikker på hva det heter på Nikonisk, men det er blenderpri.) og den står konstant på f/8, justerer ISOen opp hvis jeg ikke får ønsket lukkertid (1/(brennvidden du tar bilde med)
![]()
![]() |
#5 |
Browncoat
|
![]()
Har også samme hus og 70-300 objektiv som deg.
Jeg gidder ikke å stille på ting og tang så jeg har mitt i P og bruker de settingene som Ken Rockwell kommer med. Link: http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm Bildene mine blir som regel ganske bra.
![]() |
#6 |
Ung flyspotter
|
![]()
Min Nikon D60 kan fint ta seriebilder i Auto (uten Blitz) da jeg har innstilt det
Jeg pleier å bruke sportsmodus, med manuell ISO (høyre om lukker blir for lav) Andre ganger bruker jeg A modusen, og justerer blenderen opp til 8-10 Da får jeg høy dybdeskarphet, og ofte litt bevegelse i bildet Noen ganger bruker jeg også S modus, og innstiller shutter til å være 1/100 Bevegelse i bildet (panorering), proppeler er "uklare", og dybdeskarphet |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Pass også på å ikke bruke for lav blender og høy lukkerhastighet. Da kan man risikere å få mye vignetting (mørke områder rundt bildet): http://upload.wikimedia.org/wikipedi...dusty_scan.jpg
Man bør også være forsiktig med høy ISO da det kan lage støy i bildet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dornier
|
![]()
Takk for tips alle sammen, nå får jeg bare prøve meg litt fram på flystevnene, og håpe på at det kan bli noen gode bilder. Kan eventuelt poste noen her på forumet for vurdering.
Ja, du skal ikke se bort fra det, hadde vært artig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen flybilder fra USA-turen | Eirik S | Bilder & foto | 4 | 23-09-2013 08:45 |
noen flybilder gjennom tidene | flyBG | Bilder & foto | 9 | 22-04-2012 16:30 |
Trenger tips! | dagis | Samlerhjørnet | 9 | 08-06-2010 17:43 |