Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2009, 18:15   #1
imm
ScanFlyer Crusty

Default Priskrig mellom selskapene

De fleste har sikkert fått med seg Dagbladets reportasje i dag, som til og med var førstesideoppslaget deres. "krigen" mellom SAS, Norwegian og Ryanair kommer forbrukerne til gode. Ikke mye nytt i reportasjen, som ikke har vært diskurtert opp i mente her før. Annet enn at folk reiser helt fra Bergen for å reise billig fra Torp med Ryanair. Og ja - de hadde sjekket prisene på andre selskaper.

Quote:
Ryanair har lenge herjet vilt med sine konkurrenter, men nå har ellers så politisk korrekte SAS kastet seg med i ordkampen med sine konkurrenter.
http://www.dagbladet.no/2009/07/19/n...anair/7265792/

Last edited by Martin; 19-07-2009 at 18:28.
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 18:23   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Priskrig mellom selskapene

Det var da ikke så veldig billige billetter de hadde funnet, de som var intervjuet. Men regner med de har sjekket andre...

Ellers er jeg enig med Geelmuyden i at SAS bør la være å ta furte- og offerrollen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 19:27   #3
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Det var da ikke så veldig billige billetter de hadde funnet, de som var intervjuet. Men regner med de har sjekket andre...

Ellers er jeg enig med Geelmuyden i at SAS bør la være å ta furte- og offerrollen.
Jeg synes da ikke 1000 kroner for 4 personer tur/retur Bologna var så dyrt da. Familien sier de sjekket et alternativ som var ti ganger så dyrt.

2600 tur/retur for 4 personer tur/retur Birmingham er da heller ikke så kostbart, eller er det?

4200 for to personer tur/retur Alicante er jo dyrt nok da. Der er vi enige.

IMM
Old 19-07-2009, 19:52   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
KJØRTE FRA BERGEN: Jens Moos og sønnen Harald (12) kjørte fra Bergen til Torp, og skal ta fly til Bologna i Italia. - Det er billig, og det er det viktigste. Vi har sjekket prisene nøye og sammenlignet med flere flyselskaper. De har betalt 1000 kroner for to voksne og to barn. - Hos SAS var det ti ganger så dyrt, mens det var dobbelt så dyrt hos Norwegian.
Mulig jeg ikke hadde kjørt Bergen-Torp-Bergen får å spare 1000,-
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 20:01   #5
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Kanskje var det Norwegian fra Oslo?
Familien har åpenbart sjekket både SAS og Norwegian, og gjort en bedømmelse om hva som er best for de. Kanskje de tok turen over fjellet som en del av ferien? Hvem vet...

Jeg dro til København en gang for å kjøpe brukte høyttalere, og tok med både kone og barn med meg. Ser man rent økonomisk på det, så er det kanskje litt rart å gjøre det sånn. Men vi hadde en hyggelig tur, samtidig som vi (eller jeg) sparte litt penger, og da var vi alle fornøyde, sant?

(vi tok fly, og høyttalerne ble sjekket inn som bagasje 2x65 kilo - på den måten var det godt å ha med familien for å slippe så mye overvekt også, )

Last edited by imm; 19-07-2009 at 20:06.
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 20:02   #6
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Kanskje han hadde gratis bil og bensin?

Skulle han hatt det billigst mulig kunne han blitt hjemme.
mo is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 20:07   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

imm og ehall , ja mulig dere har rett, men da fremkom det ikke i sammenligningen og da blir det vel ikke reelt ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 20:16   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
imm og ehall , ja mulig dere har rett, men da fremkom det ikke i sammenligningen og da blir det vel ikke reelt ?
Jeg vil anta at prisene de snakket om var fra "Oslo" (inkl. OSL og TRF), og ikke fra BGO. Siden de hadde gjort en rekke prissammenlikninger så får man vel ha tiltro til at de også klarer å vurdere kostnaden med å kjøre BGO-TRF t/r.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 20:23   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Denne priskrigen er sterkt overdrevet. Norwegian og SAS har høyere priser både på innenlands og utenlands i dag sammenliknet med for både et, to og tre år siden. Ryanair konkurrerer for øvrig ikke på noen av rutene til Norwegian og SAS, men de åpner opp nye markeder.
Old 19-07-2009, 20:35   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Denne priskrigen er sterkt overdrevet. Norwegian og SAS har høyere priser både på innenlands og utenlands i dag sammenliknet med for både et, to og tre år siden. Ryanair konkurrerer for øvrig ikke på noen av rutene til Norwegian og SAS, men de åpner opp nye markeder.
Det er vel forsåvidt riktig, men det kan fortsatt være konkurranse selv om selskapene ikke flyr på de samme destinasjonene all den tid det er en viss mulighet for substitusjon mellom destinasjonen. Det er ikke alle som må fly akkurat til en bestemt by (iallefall når man ser på ferie-/fritidsreisende), og da kan det tenkes at lave priser hos FR til f.eks. Bologna presser SK og DY til lavere priser enn de ellers ville valgt til sine italienske destinasjoner. Slik sett er det en type priskonkurranse (men ikke med helt identiske produkter, hverken mht destinasjon eller service).
Old 19-07-2009, 20:42   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ja, det er skal bli interessant å se hva slags effekt Ryanair etter hvert vil få på SAS og Norwegian. Lenge fløy de jo bare fra Torp til Stansted, nå har de en lang rekke ruter fra Torp - mange er lagt ned, mange har kommet til. Foreløpig føler jeg at Ryanair mest av alt har vært et tilbud for folk i Vestfold/Telemark og for prissensitive kunder i Oslo. Nå som de skal begynne å fly fra Rygge, kan konkurransebildet bli mer interessant, kanskje særlig mellom Norwegian og Ryanair, ettersom SAS mer og mer trekker seg ut av deres markeder. Merker meg ellers at Ryanair er oppe i fire ruter fra Haugesund.
Old 20-07-2009, 03:36   #12
imm
ScanFlyer Crusty

Synes egentlig det er litt rart at SAS ikke oppfatter Ryanair som en konkurrent. For eksempel flyr Ryanair 4 ganger daglig til London. Ville alle disse vært hjemme dersom Ryanair ikke fløy, eller ville noen kanskje ha reist med SAS?

I mine øyne konkurerer alle mot hverandre, og også mot selskaper som Color line m.fl.

IMM
Old 20-07-2009, 08:03   #13
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Dette blir helt klart spennende..genialt av Ryanair aa faa til en konkurranse mellom Torp og Rygge...
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 09:34   #14
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

For oss forbrukere er konkurranse genialt. Men for OSL-Torp-Rygge vil dette ende med en viss grad av kannibalisering, det er jeg overbevist om.

Og, før vi vet ordet av det har vi EasyJet på OSL............
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 09:36   #15
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Ryanair flyr mellom to flyplasser på Østlandet og ved London, som ikke er plassert eller tilrettelagt så godt hverken for forretnings- eller forbindelsesmarkedet i noen av endene, og slik sett er det nok ikke en direkte konkurranse mellom SAS og Ryanair mellom Oslo og London. Om en passasjer kun skal fra "Østlandet" til "London-regionen" og pris er mye viktigere enn tid, kan man kanskje hevde at det er direkte konkurranse om de samme produktene for akkurat denne reisende.

Det samme gjelder gjerne de som reiser fra Østlandet til Franfurt/Hahn istedetfor OSL-FRA, o.l. Torp har flere innenlands forbindelser i Norge, men også der er det langt færre enn på OSL, mens Rygge så og si har ingen, og således i hovedsak må kunne sies å betjene et relativt folkerikt marked i nærområdet, mens det ikke kan påstås å være en flyplass for resten av landet.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 10:15   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Ryanair flyr mellom to flyplasser på Østlandet og ved London, som ikke er plassert eller tilrettelagt så godt hverken for forretnings- eller forbindelsesmarkedet i noen av endene, og slik sett er det nok ikke en direkte konkurranse mellom SAS og Ryanair mellom Oslo og London. Om en passasjer kun skal fra "Østlandet" til "London-regionen" og pris er mye viktigere enn tid, kan man kanskje hevde at det er direkte konkurranse om de samme produktene for akkurat denne reisende.
Jeg ser hvor du vil, og det er selvsagt slik at SAS og FR ikke konkurrerer om alle de samme kundene. Likefullt så er det nok litt underlig av SAS å hevde at man ikke oppfatter FR som en konkurrent, da det kan være liten tvil om at en del av de som reiser med FR vurderer andre alternativer i tillegg til FR (ikke bare selskap, men kanskje også destinasjon).

Hva angår STN sine (manglende) egenskaper for forretningsmarkedet, så er det vel bare delvis riktig. STN ligger et stykke ut på landet - det er riktig, men samtidig så ender du opp midt i City når du ankommer med toget. Tar du taxi fra LHR og skal inn til City så vil det på gode dager med lite trafikk ta deg nokså nærme 1 time. Litt mer behagelig reisemåte, men det tar omtrent like lang tid som å reise med STN Express til Liverpool Street.
Old 20-07-2009, 10:22   #17
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva angår STN sine (manglende) egenskaper for forretningsmarkedet, så er det vel bare delvis riktig. STN ligger et stykke ut på landet - det er riktig, men samtidig så ender du opp midt i City når du ankommer med toget. Tar du taxi fra LHR og skal inn til City så vil det på gode dager med lite trafikk ta deg nokså nærme 1 time. Litt mer behagelig reisemåte, men det tar omtrent like lang tid som å reise med STN Express til Liverpool Street.
Joda, du har et poeng. Men av en eller annen grunn oppfatter jeg reisen fra LNR som mer behagelig og enkel enn fra STN. Så det har sikkert med preferanser å gjøre.

Etter hva jeg har skjønt, så oppfattes STN som "langt på landet" av London-folk selv.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 10:31   #18
imm
ScanFlyer Crusty

Stansted ruten fra Torp er nok den med høyest grad av forretningsreisende hos Ryanair. Jeg har to bekjente som begge er eks-pandion kunder, som nå reiser til London med Ryanair. Å si at SAS ikke taper noen kunder til Ryanair er nok litt feil.
Old 20-07-2009, 11:15   #19
Kua
ScanFlyer Blue

"Dette kommer forbrukerne til gode"
På kort sikt er jeg helt enig. Publikum får tilgang til billige billetter, men man har fremdeles mulighet for å fly med LH, BA, SAS osv hvis man vil ha litt mer service.
Men hva kommer til å skje på lang sikt?
Low cost drift av et flyselskap blir malen? Publikums- og ansattes rettigheter og goder forringes, fly som lander og tar av på tid blir ikke prioritert, servering på innenriks blir historie osv. De dagene alt går på skinner er det greit, men de dagene ting går i ball vill man merke stor forskjell.
Per i dag virker det som om pris er det eneste som teller. Da vil hele bransjen bli deretter.
You feed peanuts, you get monkeys!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 11:50   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Joda, du har et poeng. Men av en eller annen grunn oppfatter jeg reisen fra LNR som mer behagelig og enkel enn fra STN. Så det har sikkert med preferanser å gjøre.

Etter hva jeg har skjønt, så oppfattes STN som "langt på landet" av London-folk selv.
Jeg tror nok helt klart at du har rett i at folk i London oppfatter STN som langt ute på landet - det er jo nesten i Cambridge, som nok ikke inkluderes i London-begrepet for noen...

Hva angår STN kontra LHR så har jeg litt blandede erfaringer. De siste gangene jeg har fløyet ut fra STN så har det vært en helt smertefri prosess, med lite stress og lite køer. LHR T3 synes jeg rett og slett er en lite kjekk terminal å reise fra. Det er veldig mye folk og relativt lite plass. Det fine med LHR er at man faktisk kan ta en taxi ut til flyplassen om man føler for det - og det er ikke mulig til STN og man ikke har veldig god tid og veldig mye penger...
Reply

Posting Rules