Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2009, 21:51   #1
anders320
ScanFlyer Silver

Default Problemer med flybillett. What to do?

Skal få besøk av to venner fra Belgia i sommer som har denne reiseruten:

18. jul: Brussel-København-Stavanger
5. aug: Molde-Oslo-Brussel

Alt i èn referanse.

Problemet er at de vil reise til Oslo den 1. august og ikke møte opp til Molde-Oslo-flighten den 5. august, men gå rett på flyet Oslo-Brussel.

Da jeg ringte SAS tidligere i dag, fikk jeg beskjed om at det var mulig å ikke møte opp på Molde-Oslo-flighten uten at resten av reisen ble kansellert dersom man ga beskjed tidligere. Etter at flybilletten Molde-Oslo den 1. august ble bestilt, ringte jeg tilbake til SAS, fikk ny kundebehandler og fikk totalavslag på at dette var mulig og at dersom man ikke møtte opp i Molde, ble reisen Oslo-Brussel kansellert.

Er det noen som aner hva som kan gjøres her? Kan sende referansenr. på PM.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 22:49   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Default Re: Problemer med flybillett. What to do?

Var en tråd her inne for en stund siden om noen nye EU regler som ikke gir flyselskapet lov til å kansellere billettene selv om en ikke møter opp på første strekning.
Rart om SAS følger en slik praksis. Ring på nytt og snakk med en annen saksbehandler.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 22:58   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

Var bare DK som skulle innføre noe slags forbud mot slik kansellering(som vel i praksis vil bety en reprising til enveisbillett...) - ikke EU. Slik praksis er normalt. Du må eventuelt, hvis det er mulig, betale endringsgebyr og få billetten endret.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 23:53   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Var en tråd her inne for en stund siden om noen nye EU regler som ikke gir flyselskapet lov til å kansellere billettene selv om en ikke møter opp på første strekning.
Rart om SAS følger en slik praksis. Ring på nytt og snakk med en annen saksbehandler.
Muligens jeg tar feil, men nå er ikke de reglene vedtatt ennå slik jeg har skjønt det.

Så slik det ser ut nå må de begynne i MOL hvis ikke de vil få OSL-BRU kansellert. Husk at de har kjøpt en billett Molde-Brussel, ikke Oslo-Brussel
Old 17-07-2009, 23:54   #5
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Hvis det er en slik "billigst mulig" billett så er kanskje det beste/billigste alternativet å ikke bruke MOL-OSL-BRU billetten og få igjen skatter og avgifter. Og så kjøpe ny OSL-BRU billett.
Old 18-07-2009, 00:08   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Jeg har flere gange gjort det samme med SAS-billetter og der har aldrig været et problem med ikke at bruge den resterende del af billetten. Det kræver dog at man ringer til dem og får lavet en note på billetten, så den ikke bliver slettet automatisk.

Hvordan reglerne præcist er ved jeg ikke helt, men i praksis er det ihvertfald altid lykkes for mig hos SAS. Både når det er et enkelt segment der ikke benyttes, men også når jeg f.eks. ikke har benyttet udrejsen, men stadig gerne vil benytte hjemrejsen.

Billetterne slettes dog for det meste automatisk hvis man ikke giver besked.

Mener at have læst for nyligt, at SAS har udtalt til pressen (ifm. omtale af de nye regler) at det altid er muligt hos dem blot man ringer og giver besked i forvejen. Men jeg kan selvfølgelig ikke finde det sted jeg har læst det nu.

Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe op til SAS igen - det lyder som om du 2. gang blev behandlet af en der havde en dårlig dag. Henvis til hvad du har fået besked på ved første opkald og noter så navn på den du har talt med og fået bekræftet at OSL-BRU ikke slettes. Mød herefter op i OSL i god tid for at være sikker på der ikke er problemer - og hvis der skulle være det, så er der tid til at få dem løst.
Old 18-07-2009, 02:26   #7
anders320
ScanFlyer Silver

Ja, jeg synes det er rart at hele reisen skal bli slettet bare pga. at man ikke møter opp til en flight når man har gitt beskjed på forhånd.

Det som skjedde var at jeg snakket med en behandler i forveien og hun mente at man måtte kansellere MOL-OSL-BRU og gjøre om - noe som ikke gikk an. Snakket med henne i 15 minutter før hun ringte meg opp igjen og sa det ikke gikk.
Old 18-07-2009, 11:20   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Ja, jeg synes det er rart at hele reisen skal bli slettet bare pga. at man ikke møter opp til en flight når man har gitt beskjed på forhånd.

Det som skjedde var at jeg snakket med en behandler i forveien og hun mente at man måtte kansellere MOL-OSL-BRU og gjøre om - noe som ikke gikk an. Snakket med henne i 15 minutter før hun ringte meg opp igjen og sa det ikke gikk.
Ring igen
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2009, 11:40   #9
anders320
ScanFlyer Silver

Tusen hjertelig takk Savipix
Har fått bekreftet av SAS at alt er i orden og at jeg faktisk får besøk fra mine belgiske venner siden dette ordnet seg så bra
Nyt finværet (dere som har det )
Reply

Posting Rules