![]() |
|
![]() |
#121 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,604
|
![]() Quote:
Her har "hu derre Joly-dama" og (Tåke)Solheim'en skaffet seg jobb på livstid. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
SAS har hatt disse 737 i over 10 år, og at det er har tatt så lang tid at noen begynner å stille spørsmålstegn er rart. Kommer ikke mye opp når man søker opp selskapene som står som eiere. Jeg gjorde det selv for noen år siden
![]() Er ikke noe av grunnen til at SAS fly har skiftet reg fra SE til LN, noe med sale and leaseback ikke er lov i Sverige, men lov i Norge? Noen som vet sikkert?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Dette klippet er hentet - med tillatelse - fra et privat hjertesukk på en annen webside.
----- Hr Redakteur! INTERNO er et kjærkomment innslag i posthyllen og leses med stor glede fra perm til perm, av hele familien. Ja, når far kommer hjem med INTERNO, da sloss barna om å få være først i rekken, etter mor selvfølgelig. Senere tas det med på hytten hvor det leses om og om igjen på regnvåte sommerdager. Mye interessant stoff, må særlig få berømme redaktørens side, intet kommer opp mot den. Men jeg er litt bekymret. Det er urolige tider i avis og tidsskrift markedet, se bare på dine kolleger i hovedstadsavisen Dagens Næringsliv: I forfjor hadde de et driftresultat på 82 MNOK, i fjor bare 45 MNOK og første kvartal i år; minus 29 MNOK. Nedbemanning, avgangsvederlag, pakker, stress og mas. Men DN møter utfordringen aggressivt. Skuta skal snues, inntektene økes, koste hva det koste vil. Pussig taktikk egentlig, alle vet jo at nøkkelen til suksess ligger i å skjære ned og kutte kostnader. Det er her jeg tror vi må se litt på vårt eget eminente blad. Jeg ser mørke skyer i horisonten. Vårt oppsett har hittil fungert tålelig bra: Styret informerer, Redakteurens eminente side, litt om dette og annet, en som er misfornøyd med noe som skjedde en gang på 90tallet og til sist (den samme gamle) som er sint på styret. Dette er det vi forventer og setter pris på, særlig om (xxx) har tegnet forsiden. Slik har bladet vært i all den tid, og slik kunne det sikkert godt fortsatt, men vi har et problem med demografien. Vi eldes og desimeres. Om 15 år er det ingen SAS piloter igjen! Rett nok tyvleses bladet av BSF folk, eller hva de nå heter denne uken. Men det monner heller ikke, har hørt de nå er oppført på WWF liste over utrydningstruede arter. Ikke går bladet vårt med særlig overskudd heller. Det er vel bare Norwegian som kan vise til flere måneder på rad uten profitt. Nei , noe må gjøres. I DN har de skjønt det. Der er Dagbladet inne med 20% eierskap i moderselskapet Norges Handel og Sjøfartstidende. Og de har nok hvisket noen ord i øret om hva som skal til: Konspirasjon og katastrofe pluss litt pupper og lår til far og sosialporno til mødre av alle kjønn. Dette må også bli veien videre for vårt kjære INTERNO skal den kommende opplagstilbakegangen hindres og framtiden sikres. Jeg foreslår en serie framover og har gravet fram en rekke saker: KORUPSJON: SAS BETALER AP FOR Å LANDE PÅ OSL. Da Sovjet var jaget ut av Afghanistan sendte de nye makthaverne et brev til bl.a SAS og forsikret om at de ikke var en trussel mot luftfarten over landet. (ikke hadde de noe å true med heller). Deretter la de ved et kto nr for underveisavgiften. Det har kommet meg for øret at SAS må ha tillatelse for å lande flyene på OSL. Det statlige selskapet Avinor utsteder landingstilatelse på OSL hver eneste gang et SAS fly kommer dit, om SAS deretter ikke betaler blir de fort nektet å lande. OG hvem sitter ved makten i Norge? Arbeiderpartiet, liksom Taliban tidligere satt ved makten i Afghanistan. KORUPSJON! SAS: FLYENE ER SATT SAMMEN AV RESERVEDELER. Allmennheten har krav på å vite at SAS bytter ut originaldeler med deler de har handlet i det åpne markedet etter at flyet var levert. De både kjøper og selger, ja til og med iblant låner fra og til andre selskap. Er litt tynt dette, innrømmer det, men med dobbel linjeavstand, hissig bruk av adjektiv og overforbruk av bilder ligger det an til et bra oppslag likevel! SAS: UKJENTE EIERE OG UTE AV KONTROLL: En historie om flyet Dustleif Viking som på en og samme dag nesten traff en spurv, som måtte svinge skarpt høyre for å lande i Alta og hvor det etter ankomst i OSL vrimlet av mekanikere som skiftet et hjul. Riktignok skrives det tusenvis av rapporter fra SAS hvert år, men ingen av disse hendelsene ble verken rapportert eller etterforsket av Statens Havaritilsyn. I tillegg viser det seg at Dustleif Viking, i motsetning til hele verdens skipsflåte er eiet av et selskap registrert der det lønner seg best og der det er minst innsyn. Vi bør nok i denne artikkelen ikke fokusere for mye på at det er operatøren som er ansvarlig osv. Never check a good story. Etter denne artikkelserien tror jeg nok INTERNO skikkelig vil være med på å sette dagsorden i samfunnsdebatten og opplagstallet vil være sterkt økende. Da ser jeg for meg at Herr Redakteur kanskje vil ønske å øke nedslagsfeltet og foreslår at man går videre ved å sette søkelyset på den fjerde statsmakt: PRESSEN. Mye kjedelige aviser i dette landet: Sotra nytt og Stjørdalens blad. Triste greier. Foreslår at vi går etter selveste ørnen: DAGENS NÆRINGSLIV, tidligere NORGES HANDELS OG SJØFARTS TIDENE. Det er et kjent faktum, anerkjent av eksperter at akkurat som det alltid er en kjede av hendelser før en luftfartsulykke, minner her om spurven og høyresvingen før hjulkatastrofen, slik er det også i finansnæringens indre gemakker. Det skjer saker i det skjulte og så er det opp til de søkende journalister å se rekken av tilsynelatende tilfeldige hendelser og avdekke det grusomme mønsteret bak dem. Fram mot høsten foreslår jeg en serie oppslag som følger: DN I KRISE, INFILTRERT AV KRIMINELLE. Ved hjelp av gravende journalistikk har vi avdekket at DN skjuler en rekke vaneforbrytere i sin midte. Din kollega, sjefsredaktør Djuve og hans kollega journalist Knut Gjernes ble begge høsten 07 dømt i tingretten for å ha krenket en kar i en artikkel som handlet om noen helt andre folk. Den samme Gjernes ble så i fjor stevnet inn for retten av Arne Fredly for krenkelser. Gjernes unngikk så vidt en fellende dom ved å inngå et forlik. Det er den samme Gjernes som ble verdensberømt da han avslørte at Dustleik Viking hadde svingt unna et annet fly mens det var i luften nå for nylig. DN har en rekke klagesaker på vent i PFU, bl.a fra SAS. Den saken de ble dømt for ble anket og overprøvd, men pytt sann. DN STØTTET APARTEIDREGIMET I SØR AFRIKA! Etterforskning har avdekket tette bånd mellom Den gang NHST og Botha regimet i Sør Afrika. På 70-80 tallet var Sør Afrika satt under handelsblokade av FN. Det er i ettertid avdekket at en rekke norske redere brøt denne blokaden. Samtlige av disse hadde tette økonomiske bånd til DN og overført jevnlig pengesummer til avisen. Da ofte kamuflert som abonnement, men vi lar oss ikke lure. TETTE BÅND MELLOM DN OG AL QUAIDA. Nitidige undersøkelser har avdekket at det er tette bånd mellom terrororganisasjonen al Qaida og finanstidskriftet DN. En rekke personer med tilknytting til DN har forbindelse med transportfabrikanten Toyota. Ja, så mange at det nesten blir påfallende. Samtidig vet vi at hver gang vi ser bilder av en røverflokk med skjegg, turban, stikkende øyne og maskingevær montert på taket foran lasteplanet på pickupen, så befinner de seg om bord i - nettopp, en Toyota! Dette er så påfallende at det må ligge noe mer bak. Vi vet også at det fra Somalier miljøet på Grønland foregår pengeoverføringer til Afrika. Dette er avdekket av PST. Det kan nå avsløres at det fra en kiosk nettopp på Grønland selges flere eksemplarer av DN daglig, og bak disken står utrolig nok en somalier! Dette foregår rett over gaten for Oslo politikammer, som bare vender ryggen til. DN KONTROLERT AV NAZISTER OG NARKOMAFIA. Studerer en aksjonærlisten i NHST finner en en gruppering kalt ACONCAGUA. Dette er Sør Amerikas høyeste fjell og befinner seg på grensen mellom Chile og Argentina. Hvor var det Nazistene rømte etter krigen? Dette kan ikke være tilfeldig. Likeledes er Sør Amerika kontinentet der de skumle narkobaronene holder til. Dette er en indisierekke det er umulig å overse, selv om Odfjell også har et selskap som heter noe liknende. Mange av disse opplysningene er avslørt for meg av to tidligere gravejournalister med erfaring fra bl.a Kriminaljournalen. De ønsker ikke fokus på seg selv, men i fortrolighet kan jeg røpe at det er det kjente radarparet Asbjørnsen og Moe. De har forsikret meg at det ligger minst en SKUP pris i kortene her. Jeg er overbevist om at ved å slå inn på en slik offensiv linje vil Redakteuren kunne sikre en strålende fremtid for vårt INTERNO, slik at det vil ha et liv lenge etter at den siste SAS pilot stille har slukket lyset, lukket døren forsiktig etter seg og ridd sakte inn i solnedgangen. God helg! ----- ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
|
![]()
Aiaiaiai .. dette var brennhot ... her får vi avslørt det jeg som guttunge på 60-tallet allerede da ante - at kriminaljournalen bare for med eventyr .. og sett i denne sammenhengen blir det rent skummelt. Det skulle ikke forbause meg om K-journalen og Sjøfarten ble trykket samme sted ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Dette var faktisk utrulig bra skrevet. All honnør til den hjertesukkende, hvem det no er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Dritbra! Lo så jeg ristet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
na24.no: De ansatte i SAS nektet å dele ut avisen til de reisende.
De sterkt kritiserte SAS-artiklene til Dagens Næringsliv, har fått begeret til å renne over for de ansatte i selskapet. http://www.na24.no/propaganda/article2653796.ece Ikke uventet at DNs voldsomme negative fokus på SAS har skapt reaksjoner. Skjønner jo frustrasjonen til de ansatte til en viss grad, men en slik aksjon er nok ikke veien å gå, som det også sies. Men SAS burde kanskje kutte ut å bruke annsonsebudsjettet på DN?
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
http://e24.no/naeringsliv/article3138395.ece
"Men aksjonen ble rakst stoppet av ledelsen i selskapet som ikke syntes aksjonsformen var spesielt god. Kommunikasjonsdirektør i SAS, Claus Sonberg, skrev ifølge nettstedet på selskapets intranett at «Sensur gjør vondt verre», og ville ikke gå med på å si opp distribusjonsavtalen for DN, slik som noen i selskapet har bedt." |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]()
Da har i alle fall en journalist fått med seg at det er flere i Norge som leier av Babcock & Brown:
http://e24.no/boers-og-finans/article3138615.ece "Men også Norwegian (NAS) har leaset inn fly fra Babcock & Brown, medgir Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik overfor E24. Selskapet har hentet inn fire fly fra Babcock & Brown - inkludert Boeing-modellen 737-8FZ med Edvard Grieg på haletippen.Men at også noen av disse flyene - eller noen av de mange andre Norwegian-flyene eiet av leasingagenter - har koblinger til skatteparadiser, sier Norwegian at de ikke kjenner til. " (Jeg tror det var en liten artikkel i DN som dokumenterte at Babcock & Brown har "koplinger til skatteparadiser", men kanskje NAS har kuttet DN-abonnementet for å kutte kostnader og ikke fikk det med seg ![]() Last edited by Flyer; 26-06-2009 at 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Og nå svarer SAS med samme mynt. Denne er også god:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
TILTREDES!!!
(Noen her inne er kanskje gamle nok til å huske Dagbladets "Dusteforbundet" spalte...) Man blir etterhvert kronisk matlei av å lese avisenes "ikke-nyheter"!
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Vil trappe ned Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
Altså er min generasjon for erfaren til å bite på annonseinnholdet, hvilket må være grunnen til at jeg/vi kjeder oss ihjel av all den svada som serveres. Godt det finnes forumer som dette der man kan få elendigheta servert ferdigtygget, "og takk for det" (enda en oldis)... ![]() Har forlengst lovt meg selv at jeg ikke burde plage dagens ungdom, men det var fristende å se om noen husket "Dusteforbundet" da.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Strengt tatt har vel Norwegian rett i at det er bedre å eie enn å lease. Leaser man skal jo både leasingagent og flyets eier ha sin del av profitten, og dessuten så mye ekstra at de kan tjene inn tap på kunder som ikke gjør opp for seg på en skikkelig måte.
Men det var det der med å skaffe til veie nok kapital til å kjøpe et par 3 737 da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
|
![]()
De må jo låne penger for å eie også, da ...... Same same but not same ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
Dusteforbundet hadde sin glanstid for mange år siden ja, og jeg husker Fredrik Stabels glitrende penn den gang. Men nå må du ikke la nostalgien gå helt til hodet på deg (etter tesen "alt var mye bedre før"), og hvis du blir så "matlei" av å lese aviser, så burde du kanskje la være å lese dem? Ellers kan jeg trøste deg (og andre surmulere her inne) med at vi som jobber i medier i alle fall forsøker å lage nyheter. Det er ikke med hensikt at det blir ikkenyheter som du kaller det. Om det er noen trøst .... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
QA gjelder like mye media som andre bransjer. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Les uttalelsen en gang til så vil du se at nettop denne setningen ikke hadde noe med leasing/ikke leasing å gjøre. "Det er også bedre for miljøet og bedre for passasjerene, og mer behagelig med nye fly" Bedre for miljøet med nye fly, det er jo helt klart. Men det har ikke noe å si om man leaser eller eier et nytt fly. Jeg var forresten i København denne uken og sto å så et MD fly tok av. Jeg trodde nesten at noe var galt, så mye sort røyk det kom ut av disse motorene. IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Flyenes omflakkende liv | Discus | Flyforum | 2 | 21-09-2008 20:52 |