Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2009, 22:27   #1
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

OSL Ferietur i august/september.. forslag?

Det sitter så mye folk her inne som har vært ute og reist med utrolig mange erfaringer, så hvorfor ikke spørre folket her inne

Ferietur i slutten av august starten av september, lengde på 1-3 uker, feriepengene er bra, så er det noen som har forslag til et nytt sted å oppleve? Noen erfaringer og anbefallinger?

Å nevne er at jeg har tenkt på Hawaii, Brasil, Australia og New Z.. Men må ikke nødvendigvis være et sted hvor det er hav og strand.. New York igjen er heller ikke å forakte.. Men har noen forslag til en reiserute hadde det vært knall

Hjelp til litt her nå folkens
Old 19-06-2009, 10:04   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: Ferietur i august/september.. forslag?

Har du någon budget att leka med?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 10:52   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Å reise til Australia og New Z (nå når det er vinter der) er hvertfall billig nå hvis du ønsker å reise lengst mulig for pengene. Sjekk priser fra London i så fall (i bøtter og spann med priser under 5000 kr t/r)

Old 19-06-2009, 10:56   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

£399 T/R LHR med SQ til mange plasser i Australia og New Zealand fra september i hvert fall.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 11:26   #5
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

budsjett 15-40 tusen.. så en fin rute med CO i går, OSL-EWR-LAS , kjøre bil til San Fransisco, og videre til LAX-HNL.. Tilbake en uke senere, -HNL-EWR, være der noen dager og back to OSL igjen
Old 19-06-2009, 11:27   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KKY View Post
budsjett 15-40 tusen.. så en fin rute med CO i går, OSL-EWR-LAS , kjøre bil til San Fransisco, og videre til LAX-HNL.. Tilbake en uke senere, -HNL-EWR, være der noen dager og back to OSL igjen
Hadde vurdert å snu rundt på den. Vegas er et glimrende sted å avslutte turen på og et flott sted å svi av resten av feriebudsjettet Men mellom SF og Vegas ville jeg fløyet (Virgin America er et glimrende alternativ på ruten) da det er bortimot ingenting mellom LAS og SFO og det er faktisk billigere å fly enn å kjøre
Old 19-06-2009, 11:55   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Slutter meg til Someone.. Hvis tid i HNL ta en dagstur over til enten Kauai eller Maui, lei bil en dag og kjør rundt..Kan gjerne gi tips på hvilken som helst av disse fabelaktige "holmer".. Også kjøretips..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 12:20   #8
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Hvis man ikke vil svi av siste rest av feriebudsjettet i LAS (eller hvis man ikke er en så stor gambler som Someone), så er også NYC et fint sted å avslutte turen før hjemreise.

Someone: Når kommer TR fra turen din?

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 12:22   #9
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Slutter meg til Someone.. Hvis tid i HNL ta en dagstur over til enten Kauai eller Maui, lei bil en dag og kjør rundt..Kan gjerne gi tips på hvilken som helst av disse fabelaktige "holmer".. Også kjøretips..
Ja takk tips tas gjerne i mot Eneste grunnen til at jeg vil til LAS samme dag jeg lander er at ingenting slår fylla etter 14 timer med fly, når man lander halv syv på fredags kvelden... gjorde det samme sist og vet det er bra hehe men kanskje dytte inn en flight mellom LAS og San fransisco... sjekket med hawaiianair og koster jo 48 dollar en vei.. så kankjse overnatte å bruke tid på OGG i stede for HNL? Eller hva tror folket som har vært der?
Old 19-06-2009, 12:54   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

OGG bør værste førstevalget og bo i Lahaina..
Old 19-06-2009, 12:58   #11
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Quote:
gode tips, gode tips.. hotell tips også eller? hehe er vel rimelig dyrt der er det ikke? hvordan er priser på mat osv?
Old 19-06-2009, 14:57   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Hvis man ikke vil svi av siste rest av feriebudsjettet i LAS (eller hvis man ikke er en så stor gambler som Someone), så er også NYC et fint sted å avslutte turen før hjemreise.

Someone: Når kommer TR fra turen din?
Jeg gamblet bort $100 iløpet av tre dager i Vegas.........barregningene mine derimot

TR kommer så snart jeg for tid, men har hatt det travelt siden jeg kom hjem. Men tipper den kommer litt etter litt fra og med starten av neste uke.

Men tilbake til topic: Er jo selvsagt ikke noe i veien å ta LAS først hvis det er preferansen (hver sin smak ), men uansett så ville jeg droppet å kjøre mellom Vegas og SF. Tror vi betalte $60 med Virgin America mellom de to stedene
Old 19-06-2009, 17:03   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Hotelpriser er på bånnivå. Da vi var der i april hadde de meget lavt belegg og røverkjøp på alt.
Old 19-06-2009, 17:41   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men mellom SF og Vegas ville jeg fløyet (Virgin America er et glimrende alternativ på ruten) da det er bortimot ingenting mellom LAS og SFO og det er faktisk billigere å fly enn å kjøre
Kommer vel litt anpå hva man vil se og hvor man kjører. Har selv kjørt SF-LV, routing gjennom Yosemite og Death Valley, vanvittig mye flott natur og stor ekontraster over et kort område. Er man ute etter liv og røre, fyll og spetakkel så tar man fly.

Old 19-06-2009, 18:11   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Majoriteten av hotellene ligger vel i Kaanapali.

Lahaina har de beste restaurantene og barene i omraadet, men paa hotellfronten er det ingen resort der.

Vet ikke om vaar venn her vil bo paa Reidarhoteller eller bo fint, men jeg kan ihvertfall anbefale baade Sheraton og Westin i Kaanapali. Hyatt saa ogsaa flott ut. Store bassengomraader, private basseng for voksne saa man kan unngaa ungekjoeret. Prisene er som Reidar sier halvparten av normalt. Vi betalte rundt 400 dollar da vi var der, naa ligger prisene i det tidsrommet du henviser til rundt 200-250 dollar natta.

Naar det gjelder mat paa Maui, maa jeg si at vi slet med aa finne god mat. Maten er overpriset og vi var paa hele 4 middager vi syntes var helt pyton. Kan hende vi var uheldig, men vi maatte liksom paa gourmet restaurant for aa faa ett godt maaltid. Maui Taco er en kjede som er helt panser og har god lunchmat. Naar jeg sier overpriset, er prisene selvsagt langt under norske priser. Er frokost inkludert paa hotellet, ligger lunch paa en bra restaurant paa stranda paa rundt 15 dollar med en oel, det samme i bassengbaren. Middag fra 20-40 dollar til normalt 13-30 paa fastlandet.

Er man paa party tur, ville jeg kanskje heller anbefale Oahu og Honolulu. Der er hotellprisene enda lavere.

De andre stedene du henviser til i din foreslaatte USA turne har jeg vaert mange ganger, saa har anbefalinger naar det gjelder restauranter, shopping og hoteller, dersom det er det som blir ruta kan jeg poste mer

Last edited by Tommy777; 19-06-2009 at 18:18.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 18:15   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Skal jeg komme med egne anbefalinger, kan jeg ikke akkurat si at jeg er forelsket i San Fran. Er der en gang i maaneden med jobben og synes det er greit aa bo utenfor sentrum.

Steder paa vestkysten jeg synes er bra er Portland og San Diego. Foretrekker Washington og Oregon istedetfor California, saerlig San Fran.

Skal man absolutt til San Fran, kan det vaere greit aa ta ett par dager i selve byen og stikke ut til Monterrey og Pebble Beach. Mye mer vennlig atmosfaere, ett hyggelig sted ved kysten ikke lange kjoereturen fra San Fran
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2009, 05:55   #17
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Majoriteten av hotellene ligger vel i Kaanapali.

Lahaina har de beste restaurantene og barene i omraadet, men paa hotellfronten er det ingen resort der.

Vet ikke om vaar venn her vil bo paa Reidarhoteller eller bo fint, men jeg kan ihvertfall anbefale baade Sheraton og Westin i Kaanapali. Hyatt saa ogsaa flott ut. Store bassengomraader, private basseng for voksne saa man kan unngaa ungekjoeret. Prisene er som Reidar sier halvparten av normalt. Vi betalte rundt 400 dollar da vi var der, naa ligger prisene i det tidsrommet du henviser til rundt 200-250 dollar natta.

Naar det gjelder mat paa Maui, maa jeg si at vi slet med aa finne god mat. Maten er overpriset og vi var paa hele 4 middager vi syntes var helt pyton. Kan hende vi var uheldig, men vi maatte liksom paa gourmet restaurant for aa faa ett godt maaltid. Maui Taco er en kjede som er helt panser og har god lunchmat. Naar jeg sier overpriset, er prisene selvsagt langt under norske priser. Er frokost inkludert paa hotellet, ligger lunch paa en bra restaurant paa stranda paa rundt 15 dollar med en oel, det samme i bassengbaren. Middag fra 20-40 dollar til normalt 13-30 paa fastlandet.

Er man paa party tur, ville jeg kanskje heller anbefale Oahu og Honolulu. Der er hotellprisene enda lavere.

De andre stedene du henviser til i din foreslaatte USA turne har jeg vaert mange ganger, saa har anbefalinger naar det gjelder restauranter, shopping og hoteller, dersom det er det som blir ruta kan jeg poste mer
Jeg skal ærlig innrømme at jeg er fan av fancy hoteller... foretrekker Marriot og Hilton, men Sheraton er også bra syns det er moro å sitte å lete etter bra priser på fancy hoteller..(ja vet det er litt sært:P).. Kjøring igjennom death valley hadde vært en opplevelse tror jeg.. har kjørt fra las vegas, via bryce canyon og grand canyon til denver i collorado, og syns det var en herlig tur.. liker å se litt natur og ting som man ikke kan se i hvilken som helst annen by når man først er på en sånn tur.. liker godt småbyene i usa herlig å sove på motell på landet, stå opp og dra på en diner og spise frokost

Hawaii delen er jeg litt mer usikker på, ikke noe sælig erfaring der kan man si... men hvis man da skal ha litt mer å velge i, så kan det med andre ord være at HNL er et bedre valg? både i hotell og mat? Man får vel det man tåler av strand og bading på HNL like bra som på OGG, eller er ikke dette tilfellet?

SFO er valgt bare pga jeg har lyst til å se byen i seg selv, og ikke minst kjøre yttersiden ned til LA.. har hørt denne turen er fin.. noen som har noen erfaringer der?
Old 20-06-2009, 14:29   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kommer vel litt anpå hva man vil se og hvor man kjører. Har selv kjørt SF-LV, routing gjennom Yosemite og Death Valley, vanvittig mye flott natur og stor ekontraster over et kort område. Er man ute etter liv og røre, fyll og spetakkel så tar man fly.
Selvsagt, men det der er vel ikke akurat raskeste veien? Siden trådstarter ikke skrev noe om det så antok jeg at LV til SF var en ren transport etappe
Old 20-06-2009, 17:56   #19
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Quote:
Selvsagt, men det der er vel ikke akurat raskeste veien? Siden trådstarter ikke skrev noe om det så antok jeg at LV til SF var en ren transport etappe
men som sagt, alle forslag tas i mot med så åpne armer som mulig Tror Death Valley kunne vært moro og sett =)
Old 20-06-2009, 18:57   #20
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Jeg gamblet bort $100 iløpet av tre dager i Vegas.........barregningene mine derimot
Hæh, trenger da ikke betale for drekka i Vegas! Det er like unødvendig som å betale innmeldingsavgift på Sats eller Elixia.

Posting Rules