Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2009, 00:59   #41
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Er så hjertens enig med -MOW, MAKKVERK!
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 09:31   #42
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Quote:
Originally Posted by Grunde View Post
Hva er problemet liksom?

Alt avisen skriver er at flyene har vært operert for selskaper som har vært bannlyst...
Hva er det som er så ille med å skrive og informere om dette.
Hvis man leser hele artikkelen, og ikke bare nettversjonen (som de sikkert har enret) så trekker de frem at et av flyene har vært eid av Virgin Nigeria (som var eid av Virgin "him self"). Hvorfor trekker de frem det, fordi det står "Nigeria" i navnet? Virgin Nigeria har ikke vært svartelistet. Cameroon Airlines ble svartelisted av Frankrike og UK pga. dårlig navigasjonsdokumentasjon og vedlikehold av hjul. (kommentar: Hvis bilen du eier tidligere har vært kjørt av en som ikke har lappen og har kjørt med slitte sommerdekk så er bilen farlig nå også?)

DN påpeker at over 80 mennesker har omkommet i flyulykker med Cameroon Airlines (uten å si noe om det er lite eller mye ifht. selskapets størrelse).

Så utover i artikkelen dysses Nigerie litt ned og man trekker frem Afrika som det store stygge kontinentet der:
Quote:
111 afrikanske flyselskaper er i dag bannlyst av EU som utrygge fordi de ikke møter sikkerhetskravene.
Så her bygges det opp til det store stygge "et-eller-annet" helt til litt lenger ned i samme avsnitt:

Quote:
Cameroon Airways og Virgin Nigeria, som har operert Norwegians afrikanske fly, er ikke blandt disse


Så både Cameroon Airways og Virgin Nigeria har IKKE vært bannlyst av EU, og bare Cameroon Airways har vært bannlyst av Frankrike og UK, særlig pga. manglende navigasjonsdokumentasjon og vedlikehold av hjul. Så da koker det ned til at man kanskje kunne ha et problem med hjulene på de/det flyet som ble operert av Cameroon Airways...hadde det ikke vært for at de har gjennomgått en C/D-sjekk før DY tok over og komponentene antagelig er skiftet ut.

(Sitatene er fra papirutgaven av DN)

Blir spennende å se hvor lenge DN skal rote rundt i sommer.
Attached Images
 
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 10:07   #43
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
DN påpeker at over 80 mennesker har omkommet i flyulykker med Cameroon Airlines (uten å si noe om det er lite eller mye ifht. selskapets størrelse).
De er da ingenting; SAS har klart 114 personer på en enkel ulykke!

Nei, jeg forsøker ikke å ufarliggjøre det som hendte på Linate, men er helt enig i at antall døde etter ulykker ikke alltid er den beste målestokken for sikkerheten i et selskap. Fra det jeg klarer å hente på Wikipedia, så kommer jeg frem til at 203 personer har omkommet i flyulykker med SAS. Så dersom antall døde er det vi skal gå etter, så er SAS langt mindre trygg enn Cameroon Airlines...

Ærlig talt tror jeg faktisk ikke jeg ville hatt noe som helst problem med å gå ombord i en av Norwegian sine (jfr. DN) "likkister". Derimot ville jeg nok bli skeptisk dersom en (eller begge) av pilotene nektet, eller en av selskapets egne teknikere nektet...
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 18-06-2009 at 20:40.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 10:32   #44
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,581
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Nå kommer pinadø Teknisk Ukeblad på banen med samme revolverjournalestikk.
De refererer ukritisk til DN.
http://www.tu.no/motor/article214346.ece
OJB is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 11:40   #45
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Her er svar jeg fikk fra TU etter mail :

" Takk for tilbakemelding, Frode.

Saken er ikke en redaksjonelt utviklet sak her fra huset, men rett og slett en SITATSAK fra DN. Derfor blir det naturlig nok feil hos oss når de har tatt feil.

Artikkelen er slettet fra våre nettsider og vårt arkiv. Jeg var ikke på kontoret i går, derfor fikk jeg dessverre ikke gjort det øyeblikkelig.

Ha en fortsatt fin dag!

Mvh. Mona "

Om dere ikke finner den fra OJB's link mener jeg......
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 11:55   #46
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

TU skal i det minste ha ros for at de kan innrømme feil!
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 13:46   #47
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Dagens papirutgave av DN har to debattartikler om hva som har vært skrevet. Luftfartsdirektøren går hardt ut mot DN og sier at mange rapporter er bedre enn få rapporter, og at journalistikk som dette kan medføre at SAS innrapporterer færre hendelser i redsel for dårlig omtale. Færre innrapporteringer kan gjøre at viktige ting og trender innen sikkerhet ikke fanges opp. Flott!
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 14:21   #48
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Dagens papirutgave av DN har to debattartikler om hva som har vært skrevet. Luftfartsdirektøren går hardt ut mot DN og sier at mange rapporter er bedre enn få rapporter, og at journalistikk som dette kan medføre at SAS innrapporterer færre hendelser i redsel for dårlig omtale. Færre innrapporteringer kan gjøre at viktige ting og trender innen sikkerhet ikke fanges opp. Flott!
Helt enig, imm, det var et frisk spark og en pekefinger tilbake til journalistene. Han refser også avisen for å ikke sette seg skikkelig inn i sakene og å ikke ta med balanserte uttalelser fra ham eller andre fra LT.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 15:53   #49
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Blir spennende å se om det kommer en beklagelse fra redaksjonen...
Stian is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 16:02   #50
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Blir spennende å se om det kommer en beklagelse fra redaksjonen...
Dream on ....

Tror nok dessuten at den jevne leser av DN er såpass oppegående at de gjennomskuer mesteparten av dette som rør. Ingen av løssalgsavisene har heller vist interesse for dette, noe jeg også tar som et tegn på Jan Ovind og andre som dekker luftfart bare sitter og flirer ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 16:20   #51
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tror nok dessuten at den jevne leser av DN er såpass oppegående at de gjennomskuer mesteparten av dette som rør.
Mulig det. Men det er vel god presseskikk å beklage når man kommer med artkler som det blir avslørt er feilaktige?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 18:30   #52
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Selvfølgelig er det det. Men tror jeg det vil skje? Nei.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 18:31   #53
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Mulig det. Men det er vel god presseskikk å beklage når man kommer med artkler som det blir avslørt er feilaktige?
God presseskikk hadde vært å ikke publisert en slik artikkel...!
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 23:01   #54
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Jeg har bilder jeg av Norwegian fly som er tapet både her og der. Men ikke sikkert det er nok for å true flysikkerheten.
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 10:04   #55
72velle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 86
Smil Re: Norwegian "flygende likkister"

Quote:
Originally Posted by Bluejuice View Post
Jeg har bilder jeg av Norwegian fly som er tapet både her og der. Men ikke sikkert det er nok for å true flysikkerheten.
Så får man bare håpe at ikke Norwegian teiper for å holde flyene sammen ...
72velle is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 13:16   #56
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Quote:
Originally Posted by Bluejuice View Post
Jeg har bilder jeg av Norwegian fly som er tapet både her og der. Men ikke sikkert det er nok for å true flysikkerheten.
Hurra for deg...... Er du virkelig så dum at du tror DY bruker tape på noe som kan påvirke flysikkerheten......

Herre min skaper..........
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 15:25   #57
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Norwegian "flygende likkister"

Idioti uansett at de i det hele tatt skriver om dette...
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus utvikler flygende "bil" Blubird Flyforum 12 30-10-2019 13:13
Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen! LN-REF Småprat 33 11-05-2013 17:19
Flygende "Snoopy" Desk pilot Flyforum 0 13-06-2010 16:57
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 17:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.