![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Statsadvokaten som påpeker at:
- Eier av fly har et ansvar etter luftfartsloven, som er umulige å spore opp hvis de er i skattepradiser, jfr. Scandinavian Star og Arisan-ulykkene. - Skatteparadiser ofte brukes til skatteundragelser og hvitvasking, og at SAS således indirekte kan bidra til dette. Merkelig nok ikke et ord om Dys leasingavtaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Her finnes greie prosedyrer. Overleveringsprosessene er omfattende og ikke tilfeldige. Det kan kreves testflighter i enkelte tilfeller også. Mange myndighets organer er inne i bildet også. Spesielt Luftfartsmyndighetene som en gammel og ny leietager av fly svarer til må utstede luftdyktighetsbevis, registreringsbevis og forsikringsbevis av forsikringsselskapet før en flymaskin overhode får ta til luften. B&B er meget seriøse og jeg har personlig erfaring med selskapet for noen år tilbake med B733 transaksjoner. Dine spekulasjoner over er grunnløse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
SAS som mange andre selskaper kjøper materiell fra flyfabrikantene og som alle vet opptil flere år i forveien. Innen levering har verdien på de enkelte fly steget betydelig. Det er da ikke uvanlig at man foretar såkalt sale-and leaseback av materiell ved levering eller eller rimelig kort tid etter. Fordelen ligger i at man kan da kan tjene på et salg på grunn av verdiøkningen, noe som er en ærlig sak, og sende ut på anbud i finanskretser objektet med stipulerte krav til tilbakeleie. Dette kalles forretninger. Det er i både SAS og andre selskapers interesse å skaffe best mulige vilkår av hensyn til konkuransen selskapene imellom med hensyn til leie av kapitalgjenstander og finanskostnader. Slike transaksjoner har skjed de siste 30 årene siden Mr Ryan startet GPA borte i Irland. Om finansinstitusjonene ligger på Grorud, Dundass , Timbuktu eller Cayman Island er irrelevant. Det som teller er hvor kapitalkostnadene er gunstigst. Her taper som kjent Kongeriket Norge fordi vi har så høyt kostnadsnivå. Kanskje man skal fokusere litt på dette også? Norske finansinstitusjoner har forsøkt i mange år å være med å finansiere interessante nærlingsliv objekter som fly , fartøyer og oljerigger blant annet. Skal de klare å være med må de etablere seg utenlands. Det skal vi være glad for ellers ville det stå dårlig til med våre banker her til lands. Neste gang jeg er med å dra igang et større luftfartsforetak vet jeg hvor finansieringen finnes og hvem aktørene er . Geografien er intet hinder. Last edited by OJB; 17-06-2009 at 10:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Og ikke bare testflighter. En del selskaper (vet ikke om det gjelder SK) kjører full C- eller D-sjekk ved overtagelse av brukte fly.
![]() |
#105 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nogle fly har dog været udlejet til fx JK, men det gælder vel ikke helt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Dette relaterte seg til OBJs innlegg vedr overtagelse av fly fra annen leietager. Om SK ha overtatt brukte fly fra andre, eller leid bort egne for så å ta dem tilbake, får andre svare for. De har/hadde jo også BU-fly i stallen.
![]() |
#107 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Det gjelder en rekke flytyper. DC-9, DC-8, DC-10 , B747 , MD80 osv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
I dag er det stort oppslag i DN om DY-flyenes historie, blant annet fly fra Cameroon Airlines som visstnok ikke har det beste ryktet. DY benekter at de har hatt trøbbel med dem mer enn andre fly, men understreker at de skal fases ut så hurtig som mulig. Stort bilde av LN-KKD.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
- Helt uakseptabelt av SAS
Quote:
Denne vinklingen var jo forøvrig mer betimelig og fokuserer på investeringsmoralen mer enn sikkerheten. Så kan det jo til gjengjeld pekes på at det er smått urettferdig å ta SAS/flyselskapene for en slik praksis uten samtidig å peke på andre bransjer samtidig. Shipping, f.eks! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg anbefaler også å lese Finansavisen i dag, hvor Trygve Hegnar i sin leder radbrekker Morten Eriksen i Økokrim. Tittelen er "Hetsen mot SAS".
"Vi har hittil oppfattet Økokrims Morten Eriksen som en fornuftig mann, med gode juskunnskaper, så heretter må vi når vi vurderer å reise med et SAS eller Norwegian-fly skaffe oss kunnskap om hvem som eier flyet, om eierne har base i et skatteparadis og om eierne i finansselskapet er kjent. Det Morten Eriksen bedriver er skadelig skremselspropaganda", er noe av det Hegnar skriver. Ganske morsom lesing... |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Mer apropos: Hva med disse eier-selskapene som er døpt eksempelvis med trøndernavn? Hvor er disse registrert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Trygve Hegnar tar et kraftig oppgjør med artiklen i sin leder i Finansavisen i dag (19.juni).
Han skriver mye bra, og lager litt morro med at vi som passasjerer kanskje bør sjekke hvem som eier flyet før vi sjekker inn. Hegnar avslutter artiklen med å si at Morten Eriksen i Økokrim bør finne seg en ny jobb.
Life is Brutale Last edited by imm; 19-06-2009 at 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Litet O/T: hur är det exempelvis med de norska och svenska statsägda järnvägarna? Kanske lok och vagnar är ägda av leasingföretag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg synes DN har vært helt på bærtur i disse artikklene sine og greid å undergrave det som måtte være av interessante problemstillinger ved å gjøre alt skummelt. Ting kan være både interessante og betenkelige, uten at de trenger å være katastofale, opprørende, sjokkerende og alt annet.
Selv er jeg av oppfatningen at de som holder noe hemmelig har noe å skjule. I en del tilfeller kan jeg se at man ønsker å beskytte forretningshemmeligeheter osv, men unødig hemmelighold synes jeg bare er betenkelig. Det at omtrent alle leaser fly uten å vite hvem som egentlig eier flyet er en ting, men HVORFOR får man ikke vite det? Er det foretningssensitiv informasjon (jeg kan ikke se hvordan), er det noen som har noe å skjule (jeg håper ikke det), eller er det bare "tradisjon" i bransjen (i såfall kan det kanskje endres, så fremt ikke noen har interesser nevnt i de to foregående punkter). |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Enten er det lovlig eller så er det ikke lovlig.
Hva man "liker" eller "ikke liker" har liten relevans i forretningsverden, og det bør både Økokrim, politikere og DN være de første til å vite, for prinsippet gjelder ikke bare flyselskaper, men også rettsvesenet og redaktørers begrep om egne handlingsrammer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det gleder meg å se at vi Forumister har tatt monumental avstand både fra artiklene i DN, men også påstandene til Morten Eriksen.
Dette er et eklatant eksempel på hvordan mangel på kompetanse og innsikt kan gi de mest tøvete utslag. Feirer Forum med et par kalde øl i ettermiddag, jeg for min del ![]() Last edited by JetBlue; 19-06-2009 at 12:27. Reason: Spelling error |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Flyenes omflakkende liv | Discus | Flyforum | 2 | 21-09-2008 20:52 |