![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
For min del blir det litt vanskelig å vurdere denne artikkelen - på den ene siden kan den være interessant, på den andre siden tendensiøs. Det er sikkert grunn til å stille spørsmål ved både eierstrukturen på fly, omfanget av hendelser og oppfølgingen av hendelser. Men er det nødvendig å adressere alt til SAS? Mye av denne problematikken må vel være gjeldende for svært mange andre selskaper også - ja, for bransjen generelt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Jeg skulle ikke kaste bort tid paa en slik artikkel da dette er fullstendig sludder fra ende til annen. Slike artikler er "pyntet" opp med litt fakta her og der for aa gjoere de troverdige og saa trekker publikum en konklusjon at dette maa jo vaere riktig... ![]() ...og Quote:
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Såvidt jeg har skjønt, har eieren på Cayman satt ut leasing og administrasjon av flyet til Babcock & Brown Aircraft Management - som sist jeg sjekket var et børsnotert selskap listet på New York-børsen. Jeg kan ikke forstå at eieren dermed har noe som helst interesse - annet enn for eventuelle skattevesener. Å eie et fly, og så sette ut all administrasjon og drift - kan være en helt legitim investering. Og det å minimere skatt behøver slettes ikke være ulovlig - ei heller noen fare for flysikkerhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
|
![]()
Uansett drøyt at et statelig selskap bruker fly som er eid gjennom skatteparadis og at luftfartstilsynet tydeligvis ikke har kapasitet, systemer eller tilstrekkelig kontroll til å ta seg av alle innrapporterte hendelser.. Og at et fly bare kan fly videre etter en nødlanding uten at det er utredet fullt ut er vel drøyt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Flyet er jo reparert, så det er vel ikke drøyt.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Og jeg vet ikke om det er så drøyt at SAS bruker fly der selve eieren holder til i et skatteparadis. SAS betaler da skatt!? OM slikt hadde vært et problem så er det jævlig mange fly og skip som bør settes på bakken å legges til kais. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]() Quote:
Flyselskapene reparerer maskinene etter fabrikantens manualer, og disse er godkjent av luftfartsmyndighetene. Hvis man skulle vente på utredning og OK fra Tilsynet hver gang man hadde en teknisk diversion, hadde det ikke vært mange fly i luften .... hverken i Norge eller alle land. I tillegg ville det hindret myndighetene å jobbe med ting som kanskje BETYR noe for sikkerheten. Systemet er og må være basert på en viss grad av tillit - og konsekvensene bør være alvorlige når denne tilliten blir brutt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Dn følger opp artiklen i dag. SAS har betalt 2,2 milliarder kroner for å leie fly fra hemmelige eiere i skatteparadiset Cayman Islands.
For SAS er dette uinteressant. Les artiklen her. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1688296.ece
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Om man liker skatteparadiser eller ei, er en helt annen sak. Litt OT: Norge er faktisk et skatteparadis på utvalgte områder, greit å vite, er det ikke? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Jeg skulle gitt meg for lenge siden, men jeg kan ikke la vaere aa lese dette... ![]() Problemet her er at de (DN) og andre her roter med forskjellen mellom finansiering og operasjon. Banker, finans trust og leasing firmaer som eier og/eller finasnsierer fly vil som regel aldri se disse flyene og har ingen innvirkning paa hvordan de opereres eller holdes ved like. Dette er ene og alene opp til operatoeren... og dette gjelder selvfoelgelig for alle selskap... ![]() ph-ndr! Ja, dette er et godt eksempel og du kan jo ta det enda enkelere. Naar du kjoeper en bil og finansierer den i en bank saa "eier" jo banken bilen til du har den nedbetalt. Banken staar jo ikke annsvarlig for hvordan du opererer denne bilen... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,170
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Men jeg bør vel rapportere til banken at jeg har vasket da. Og fikset noen hull. Men kanskje jeg skal sende inn til DN også så ikke de kommer og anklager meg for å rapportere i all stillhet...
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg må si at jeg synes denne vinklingen og de voldsomme overskriftene er noe misvisende for det saken gjelder og for hvordan flybransjen faktisk fungerer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Det er ikke ulovlig for nordmenn eller dansker, trusts og selskaper, og opprette selskaper med norske/danske navn på Cayman - eller andre øgrupper for den saks skyld...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,710
|
![]()
På den annen side, hvis man graver litt i saker og ting hos DN eller ansatte som er belånt eller leaset så hadde det jo vært spennende å sett om man havnet på en eller annen øy.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Flyenes omflakkende liv | Discus | Flyforum | 2 | 21-09-2008 20:52 |