Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-06-2009, 14:14   #61
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

For min del blir det litt vanskelig å vurdere denne artikkelen - på den ene siden kan den være interessant, på den andre siden tendensiøs. Det er sikkert grunn til å stille spørsmål ved både eierstrukturen på fly, omfanget av hendelser og oppfølgingen av hendelser. Men er det nødvendig å adressere alt til SAS? Mye av denne problematikken må vel være gjeldende for svært mange andre selskaper også - ja, for bransjen generelt?
__________________
FlightDeck is online now   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 14:31   #62
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Heisann!

Jeg skulle ikke kaste bort tid paa en slik artikkel da dette er fullstendig sludder fra ende til annen. Slike artikler er "pyntet" opp med litt fakta her og der for aa gjoere de troverdige og saa trekker publikum en konklusjon at dette maa jo vaere riktig...

...og

Quote:
§ 4-7. Eiers og brukers ansvar

Eieren eller brukeren av et fartøy som brukes til luftfart etter denne lov, skal påse at fartøyet er luftdyktig og miljødyktig, og har foreskrevne luftdyktighetsbevis og miljødyktighetsbevis...
Jeg regner med at dette er et utdrag fra luftfartslover og det finnes en lignende FAR regel her i USA, men dette er ikke rettet til en eier bank, trust eller leasing firma. Operatoeren har stort sett ene og alene annsvar for airworthiness av flyet.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 14:44   #63
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Såvidt jeg har skjønt, har eieren på Cayman satt ut leasing og administrasjon av flyet til Babcock & Brown Aircraft Management - som sist jeg sjekket var et børsnotert selskap listet på New York-børsen. Jeg kan ikke forstå at eieren dermed har noe som helst interesse - annet enn for eventuelle skattevesener. Å eie et fly, og så sette ut all administrasjon og drift - kan være en helt legitim investering. Og det å minimere skatt behøver slettes ikke være ulovlig - ei heller noen fare for flysikkerhet.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 14:45   #64
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Uansett drøyt at et statelig selskap bruker fly som er eid gjennom skatteparadis og at luftfartstilsynet tydeligvis ikke har kapasitet, systemer eller tilstrekkelig kontroll til å ta seg av alle innrapporterte hendelser.. Og at et fly bare kan fly videre etter en nødlanding uten at det er utredet fullt ut er vel drøyt?
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 14:51   #65
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Uansett drøyt at et statelig selskap bruker fly som er eid gjennom skatteparadis og at luftfartstilsynet tydeligvis ikke har kapasitet, systemer eller tilstrekkelig kontroll til å ta seg av alle innrapporterte hendelser.. Og at et fly bare kan fly videre etter en nødlanding uten at det er utredet fullt ut er vel drøyt?
Nå ville ikke jeg heller kalle SAS et statlig selskap, fordi om staten er aksjonær i et børsnotert selskap...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 15:04   #66
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Og at et fly bare kan fly videre etter en nødlanding uten at det er utredet fullt ut er vel drøyt?
Flyet er jo reparert, så det er vel ikke drøyt.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 15:09   #67
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Jeg regner med at dette er et utdrag fra luftfartslover og det finnes en lignende FAR regel her i USA, men dette er ikke rettet til en eier bank, trust eller leasing firma. Operatoeren har stort sett ene og alene annsvar for airworthiness av flyet.

Dag
Dette er jo heller ikke strengt tatt mer komplisert enn det er å kjøre en bil her på berget. Du kan peke alt du orker på at eieren visste eller skulle fikse noe, men det er sjåføren som er ene og alene ansvarlig for at bilen han/hun kjører følger forskriftene.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 15:26   #68
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Uansett drøyt at et statelig selskap bruker fly som er eid gjennom skatteparadis og at luftfartstilsynet tydeligvis ikke har kapasitet, systemer eller tilstrekkelig kontroll til å ta seg av alle innrapporterte hendelser.. Og at et fly bare kan fly videre etter en nødlanding uten at det er utredet fullt ut er vel drøyt?
Litt drøyt å parkere et fly i et par år bare pga en hendelses der selve feilen forlengst er fikset men raporten ikke ferdigskrevet.

Og jeg vet ikke om det er så drøyt at SAS bruker fly der selve eieren holder til i et skatteparadis. SAS betaler da skatt!? OM slikt hadde vært et problem så er det jævlig mange fly og skip som bør settes på bakken å legges til kais.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2009, 15:30   #69
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Og at et fly bare kan fly videre etter en nødlanding uten at det er utredet fullt ut er vel drøyt?
Du må da ikke vente til Biltilsynet sier OK etter at du har hatt bilen på verksted?
Flyselskapene reparerer maskinene etter fabrikantens manualer, og disse er godkjent av luftfartsmyndighetene. Hvis man skulle vente på utredning og OK fra Tilsynet hver gang man hadde en teknisk diversion, hadde det ikke vært mange fly i luften .... hverken i Norge eller alle land. I tillegg ville det hindret myndighetene å jobbe med ting som kanskje BETYR noe for sikkerheten.

Systemet er og må være basert på en viss grad av tillit - og konsekvensene bør være alvorlige når denne tilliten blir brutt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 08:17   #70
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Dn følger opp artiklen i dag. SAS har betalt 2,2 milliarder kroner for å leie fly fra hemmelige eiere i skatteparadiset Cayman Islands.
For SAS er dette uinteressant.

Les artiklen her. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1688296.ece
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 08:20   #71
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Uansett drøyt at et statelig selskap bruker fly som er eid gjennom skatteparadis og at luftfartstilsynet tydeligvis ikke har kapasitet, systemer eller tilstrekkelig kontroll til å ta seg av alle innrapporterte hendelser.. Og at et fly bare kan fly videre etter en nødlanding uten at det er utredet fullt ut er vel drøyt?
Det er da ikke drøyt når all operasjoner foregår innen lovens bokstav og iht. etablerte og godkjente prosedyrer?

Om man liker skatteparadiser eller ei, er en helt annen sak.

Litt OT: Norge er faktisk et skatteparadis på utvalgte områder, greit å vite, er det ikke?
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 12:36   #72
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Heisann!

Jeg skulle gitt meg for lenge siden, men jeg kan ikke la vaere aa lese dette...

Problemet her er at de (DN) og andre her roter med forskjellen mellom finansiering og operasjon. Banker, finans trust og leasing firmaer som eier og/eller finasnsierer fly vil som regel aldri se disse flyene og har ingen innvirkning paa hvordan de opereres eller holdes ved like. Dette er ene og alene opp til operatoeren... og dette gjelder selvfoelgelig for alle selskap...

ph-ndr! Ja, dette er et godt eksempel og du kan jo ta det enda enkelere. Naar du kjoeper en bil og finansierer den i en bank saa "eier" jo banken bilen til du har den nedbetalt. Banken staar jo ikke annsvarlig for hvordan du opererer denne bilen...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 12:48   #73
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
ph-ndr! Ja, dette er et godt eksempel og du kan jo ta det enda enkelere. Naar du kjoeper en bil og finansierer den i en bank saa "eier" jo banken bilen til du har den nedbetalt. Banken staar jo ikke annsvarlig for hvordan du opererer denne bilen...

Dag
Eller for å ta det enda enklere.....selv om banken eier halve leiligheten min så før jeg ikke den med på å ta på seg jobben med å ta husvasken annenhver gang
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 15:16   #74
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Eller for å ta det enda enklere.....selv om banken eier halve leiligheten min så før jeg ikke den med på å ta på seg jobben med å ta husvasken annenhver gang
Damn... jeg som trodde jeg kunne fått med meg DnBNOR...
Men jeg bør vel rapportere til banken at jeg har vasket da. Og fikset noen hull. Men kanskje jeg skal sende inn til DN også så ikke de kommer og anklager meg for å rapportere i all stillhet...
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 15:45   #75
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Jeg må si at jeg synes denne vinklingen og de voldsomme overskriftene er noe misvisende for det saken gjelder og for hvordan flybransjen faktisk fungerer.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sas-sak.jpg
Views:	160
Size:	64.8 KB
ID:	23169  
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 15:49   #76
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg må si at jeg synes denne vinklingen og de voldsomme overskriftene er noe misvisende for det saken gjelder og for hvordan flybransjen faktisk fungerer.
Mja, men her vil jeg si de har en sak. Jeg regner ikke med at en tilfeldig rasta-dude på Cayman Islands lager et selskap som heter Bergen, Trondheim, Odda eller Fyn og driver med flyutleie til SAS. Det er for meg litt mer enn bare tilfeldig.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 16:02   #77
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Det er ikke ulovlig for nordmenn eller dansker, trusts og selskaper, og opprette selskaper med norske/danske navn på Cayman - eller andre øgrupper for den saks skyld...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 16:04   #78
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Det er ikke ulovlig for nordmenn eller dansker, trusts og selskaper, og opprette selskaper med norske/danske navn på Cayman - eller andre øgrupper for den saks skyld...
Det er jeg veldig klar over. Det gjør ikke det slik at jeg uten videre ikke synes det kunne være spennende å se om det skjulte seg noe mer "moro" i den retningen.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 16:07   #79
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,710
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

På den annen side, hvis man graver litt i saker og ting hos DN eller ansatte som er belånt eller leaset så hadde det jo vært spennende å sett om man havnet på en eller annen øy.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2009, 16:10   #80
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
På den annen side, hvis man graver litt i saker og ting hos DN eller ansatte som er belånt eller leaset så hadde det jo vært spennende å sett om man havnet på en eller annen øy.
Helt klart, men bare forid noen andre kan sitte på en god historie så ekskluderer ikke det SAS-saken. Ting er ikke gjensidig ekskluderende, slik janteloven ofte indikerer.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 09:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28
Flyenes omflakkende liv Discus Flyforum 2 21-09-2008 20:52


All times are GMT +2. The time now is 16:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.