![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,989
|
![]()
Har omsider fått lest artikkelen, og synes også det var mye flås rundt nødlandinger og røyklukt. Fjas.
MEN - Setter man denne i sammenheng med forrige artikkel om "bogus parts" føles det som om SAS har hatt en tvilsom ledelseskultur. Det er åpenbart for enhver at ingen starter selskaper på Cayman Islands fordi det er så praktisk. Det er soleklart at man gjør det for å skjule noe. Det er i mine øyne et tydelig eksempel på dårlig corporate governance, og lite samfunnsmessig engasjenemt. EN ANNEN ting er at når ingen vet hvem de leier flyene av kan det åpne for en del spekulasjoner. For eksempel er det teknisk mulig at ledere i SAS er eiere i selskapene som eier flyene. Med andre ord vil de ha egeninteresse av å lease fly derfra. Det kalles korrupsjon. Det har sikkert ikke skjedd, men ved å skjule fakta er muligheten åpenbar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]() Quote:
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]() Quote:
__________________
![]() Last edited by LN-KKY; 13-06-2009 at 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Det er ut som om DN har jobbet parallelt med alle disse tre sakene, og så slipper de litt og litt når de ikke har noen annet. Det var mange sider og forholdsvis lite tekst. Det beste hadde kanskje vært om de spanderte et magasin oppslag på sakene og ikke tre oppslag. Selv jeg får litt agurk og spikersuppe smak i munnen av å lese det. Men helt på jordet er de jo ikke.
Last edited by intransfer; 13-06-2009 at 13:57. Reason: skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Jeg tror nok SAS får lide litt under at de er det eneste norske flysellskap som har hen "historie". Norwegian er ikke gammelt nok enda, til at det er så mye som dukker opp fra arkivene, og det er jo bare de siste 2-3 årene at Norwegian virkelig har blitt store. Dog burde en god jouralist uansett påpekt at de samme forholdene med leie av fly fra ukjennte eiere eksisterer der også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Ja, dette er jo ikke unikt for SAS. Hele flybransjen er jo fullt av leasede fly, fra selskaper i skatteparadiser. Det er sånn sett litt urettferdig hvis folk får inntrykk av at dette kun er noe som gjelder SAS.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 127
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Må si det som det er at jeg ble kjempesjokkert over hva som ble skrevet i det stykket!
At et fly flyr da det ennda er under utredning skremmer meg litt faktisk....:O |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Artikkelen er etter mitt syn spekulativ fra ende til annen. At DN bruker SAS som skyteskive er enda mer spekulativt, poenget er at DN beskriver forhold som vil gjelde for ethvert luftfartsselskap, uansett hvor i verden det måtte befinne seg.
Her blander DN eierskap med operatøransvar, noe som er helt uhørt. Journalisten har ikke bekymret seg med å sette seg inn i luftfartens operative premisser. At det stilles spørsmål ved enkelte sider av luftfartsoperasjoner får vi leve med, men at problemstillingen relateres til SAS er etter min oppfatning en komplett samrøre. Jeg mistenker at motivet er å skade SAS på generelt nivå. Etter hva jeg har forstått er den eneste ulykken som hittil er påvist forårsaket av "bogus parts", Partnair-flyet i 1989. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Noen små spørsmål fra meg, som ikke kan all verdens om luftfartsregler. Hvilken rolle har en eier i en slik sammenheng? Hviler det idet hele tatt noe annsvar på en eier, i såfall finner jeg det relevant å kunne identifisere ieren, selv om SAS ha hveddelen av annsvaret som operatør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
På "dry lease" (som jeg antar gjelder de fleste "leasede" SAS fly) har eier intet operativt ansvar for flyet eller sikkerheten. Eierens ansvar ligger i å overlevere fly og "service-historie" (logg, mm.) til leietakeren. Det er leietakeren selv (her; SAS) som har ansvar for vedlikehold og reparasjoner dersom noe skulle skje. Og om jeg ikke husker helt feil, så er det vel også leietakeren som har snavaret for forsikring...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
§ 4-7. Eiers og brukers ansvar
Eieren eller brukeren av et fartøy som brukes til luftfart etter denne lov, skal påse at fartøyet er luftdyktig og miljødyktig, og har foreskrevne luftdyktighetsbevis og miljødyktighetsbevis. Har det inntrådt noe forhold av betydning for luftdyktigheten eller miljødyktigheten, skal han snarest mulig gi luftfartsmyndigheten melding om det i samsvar med nærmere forskrifter som departementet fastsetter. Han plikter å gi luftfartsmyndigheten de opplysninger som trengs for utøvingen av tilsynet med luftdyktigheten og miljødyktigheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Det er nok litt dumt å stadig la seg provosere av media og jeg også etterhvert fått et ganske avslappet forhold til nettavisene som etterhvert ligner mer på blogger en aviser.
Men er jeg litt provosert igjen. Artikkelen er skrevet så dramatisk og omstendig at det kunne vært manus for en film eller en episode fra "Flyhavarikommisjonen". Det skal litt mer en vanlig filter til for å få det som er interessant ut av artikkelen. PH-NDR kom med en fin oppsummering. Men språkbruket i artikkelen gjør at poenget koker bort og det vi står igjen med er sverting av bransjen og SAS, nok en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Eierstrukturen på flyene til SAS kommer opp i nyhetene fra tid til annen, men det blir alltid stille etter en stund, så det virker ikke som journalistene finner noe som er verdt å ta opp utenom sensasjonen...
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
[QUOTE=laurenz;386975]
Det skal litt mer en vanlig filter til for å få det som er interessant ut av artikkelen. PH-NDR kom med en fin oppsummering. Men språkbruket i artikkelen gjør at poenget koker bort og det vi står igjen med er sverting av bransjen og SAS, nok en gang.[/QU Du har rett! Jeg fikk 3 venner, normalt oppegående mennesker, til å lese artikkelen for å få deres inntrykk. Reaksjonen var helt som du er inne på, hva er poenget? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Newcomer
Join Date: Oct 2008
Location: Stockholm
Posts: 21
|
![]()
Fikk lest DN i loungen i CPH igår. SAS vet vi er på vei ned. DN tar opp eierforhold og ansvar. Dette bör vi kunne tåle. DN er rimelig seriös og leverer de fleste saker bra. At så mange her på forumet blir irriritert er bra. SAS trenger ikke aktiv dödshjelp. Snart skal lokket legges på kisten. Det er ikke DNs fortjeneste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Hmm... Noen ganger lurer man på hvem som er bak innleggene. En som leser DN i loungen i CPH har "avdelingsleder i frikirke" (SDA) i profilen sin, men ikke annen kontaktinformasjon.
Utledede facts: 1. Kirkeleder reiser på business. 2. Kirkeleder på business mener DN er seriøs, at det er bra at mange blir irritert, og at SAS sitt lokk snart skal legges på kirken. Interessante spørsmål: 1. Hvem har betalt businessloungentilgangen og reisen til kirkelederen? 2. Hvorfor leser kirkelederen finansaviser istedetfor verdslig litteratur? 2. Hvem støtter kirken/sekten som betaler reisen? Er det statlige midler, skattepenger eller innsamlede midler fra minstepensjonister, barn og kirkekollekter? Det trenger ikke være noe mistenkelig i det hele tatt, men forumets lesere kan jo etter at journalisten/forumisten har skrevet om det fatte mistanke om at det er noe snusk her, og da bør det tas opp til granskning. Dette bør vi tåle. Og man bør kunne skrive om det i de journalene som leses av de som skal gjøre seg valg om hvilke kirkesamfunn/sekter man skal støtte. To sider av samme sak, er det ikke? For ordens skyld har jeg personlig intet imot verken businessbilletter eller kirkesamfunn, eller eventuelle kombinasjoner av dette. Men siden jeg vet at andre kan ha interesse av det kan jeg jo som enhver annen samle sammen litt løs informasjon "offentlig tilgjengelig", og kanskje stille noen ledende og vanskelige spørsmål til andre innen kirken, og plutselig er det på Dagsrevyen og i Expressen. Festlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Ellers er det rart du viser så lite medmenneskelighet. "Snart skal lokket legges på kisten". Tenk på de SAS-ansatte her på forumet, og deres familier, som blir berørt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Hehe, den var morsom! Det hadde kanskje vært greit at DN eller andre også satte søkelyset mot trossamfunn, hvor mye de eier, hvor mye de reiser og hvor mye de mottar i en eller annen form for offentlig støtte. 2 av 3 ganger jeg har vært i Sierra Leone, har jeg reist sammen med kirkefolk som har vært på "tjenestereise" og fått reisen dekt, mens jeg selv (som driver barnehjem der nede) har betalt pengene av egen lomme, hvorpå lønnen kommer fra Widerøe. 20 minutter unna her ligger BCC ( www.bcc.no ) som er en millionindustri, verdt å sette søkelys på. Men, nå er det nå en gang fly vi driver med her da, og jeg har lest artiklen fra A til Å nå, og synes det er litt vås, og litt berettiget kritikk. Men når det står at "SAS i det stille rapporterte..." begynner jeg å lure. Hva mener egentlig forfatteren av artiklen at SAS skal gjøre? Annonsere rapportene i avisene? SAS rapporterer på den måten de skal, verken mer eller mindre. Jeg stusset på at SAS uttalte at "de trolig rapporterer mer enn andre flyselskap". Hvordan vet de det? Er det grunn for de å tro at andre hemmeligholder sine hendelser? IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]()
nå skal det vel også sies at man ikke trenger dyre billetter for å sitte i loungen på CPH da :P holder med et eller annet kredittkort, som Diners Club f.eks....
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Flyenes omflakkende liv | Discus | Flyforum | 2 | 21-09-2008 20:52 |