![]() |
|
![]() |
#241 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
I Aftenpostens artikkel idag fant jeg følgende uttalelse:
"På en pressekonferanse onsdag indikerte Jobim at høyoktandrivstoff ville ha tatt fyr og brent opp om det hadde vært en eksplosjon eller brann før flyet styrtet." Også jeg som trodde høyoktandrivstoff er noe som brukes av stempelmotorer. Kan begrepet også brukes om jet-fuel (A-1)? ![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
|
![]()
Her er en utdypende artikkel om været den aktuelle kvelden
http://www.weathergraphics.com/tim/af447/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,308
|
![]()
Ser på Ekstrabladet.dk at man mener å ha sett lyskule fra himmel mot hav fra et passasjerfly på vei fra Lima, Peru til Madrid og mener at det kan ha vært det styrtende flyet. Der er bilder av det også, men jeg så for meg at dette skjedde i mørket, og at det var dårlig vær! Her er det noe som ikke stemmer helt, tror jeg? Eller hur?
Link:http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigo...cle1177157.ece Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Banned
Join Date: Nov 2008
Location: ENZV
Posts: 685
|
![]()
Kan dette være årsaken ??
Quote:
Last edited by oddi; 04-06-2009 at 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Sitat fra VG-artikkelen:
Hvis du reduserer farten for mye, blir du stående fast. Hvis BEA minner pilotene om å ikke senke farten for mye, betyr det da at flyet fra Rio til Paris senket farten for mye? spør den tidligere piloten Jean Serrat retorisk. Nå har nok pensjonistens opprinnelige franske utsagn blitt "tolket" og forsøkt oversatt i en del ledd før den har nådd VG, men at et fly blir stående fast hvis det reduserer farten for mye, er nok mer relevant for snefonner i polare strøk, enn det er for et fly i luften. Det mannen kanskje kan ha ment er at hvis man sakker farten for mye, kan man havne "behind the power curve", som betyr at man må gasse på det man har bare for å (prøve å) beholde fart og høyde. Hvorfor han spekulerer på at Airbusen har havnet så sakte hastighet, må gudene vite. Kanskje mer relevant for DC-3 o.l.? Moderne fly har en offisiell "Turbulence penetration speed" som gir det best mulige forholdet mellom faren for overspeed/over-G og faren for å komme lav på hastighet og få stall warning, og er det mye turbulens, så er det den hastigheten man justerer seg til. Svaret på hvorvidt dette flyet fløy "fort", "sakte", "på rett hastighet", og om det eventuelt hadde betydning, ligger i noen bokser på havets bunn. De boksene tror jeg forøvrig de vil kunne klare å finne, selv om det selvfølgelig ikke blir spesielt lett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]() Quote:
..se f. eks. her: Air Crash Spurs Black-Box Issues Investigators said the "black boxes" from the Air France jet that crashed in the Atlantic may never be found, while new details of automated warnings sent by the plane suggested a violent breakup amid severe thunderstorms. Les hele: http://online.wsj.com/article/SB1244...ist_smartbrief Common GPS could help better track airline flights CHICAGO - Get lost in the woods and a cell phone in your pocket can help camping buddies find you. Drive into a ditch and GPS in your car lets emergency crews pinpoint the crash site. But when a transcontinental flight is above the middle of the ocean, no one on the ground can see exactly where it is -- in the air, or worse, in the water. Les hele: http://www.chicagotribune.com/news/c...,4995854.story Air France Crash May Show Pilots Can Be Overwhelmed by Weather June 4 (Bloomberg) -- The crash of an Air France jet this week over a remote stretch of the Atlantic Ocean may show the limits of pilots’ ability to cope with severe weather even after decades of advances in technology, analysts said. Les hele: http://www.bloomberg.com/apps/news?p...d=aFJpkiypC8cw |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Så vidt jeg har kunnet lese meg til fra pprune så er den viktigste hindringen for at all info streames nå, båndbereddekostnader (og begrensninger om alle skulle gjøre det). AF sender tydligvis ACARS data via satelitt, ettersom de var utenfor HF-com rekkevidde, det er ikke alle som gjør det, mange lagrer info og sender så fort det er et landbasert nettverk tilgjengelig (det er billigere å sende data der). Tanken med ACARS info er at vedlikehold / service / reperasjoner skal kunne planlegges i forkant, så vanligvis vil det gi brukbart med forvarsel om info kommer når flyet nærmer seg land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
|
![]()
AF447 er nå på vei til CDG for siste gang.
Fra søndag bytter flighten "navn" til AF445. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Nå melder flere nyhetskanaler, bl. a CNN og BBC at vrakrestene som er funnet ikke stammer fra AF-flyet.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8083474.stm |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
Television Española meldte i dag på morgensendingen at restene som er funnet ikke stammer fra flyet, men er kompost.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 111
|
![]()
Fant en interessant problemstilling på Twitter i går. Brukeren "clydemiles" stilte følgende spørsmål: Why are there still flight data "boxes" and not flight data feeds? #airfrance
Kanskje er svaret opplagt, men for en amatør som meg er det en relevant problemstilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
For satelittkommunikasjon er dette et større problem. Først og fremst er det vanskelig å lage celler av begrenset størrelse (der en mobilsender dekker et kvartal eller to, vil en satelitt dekke en andel av et kontinent), og det er begrenset med frekvenser som kan brukes av kommunikasjonssatelitter. Dette er ikke noe stort problem for å f.eks. et begrenset antall TV-kanaler, men er et merkbart problem for f.eks. satelitttelefoni. For å sende et antall lydstrømmer, en del måledata og kanskje videostrømmer fra hvert eneste fly over verdenshavene vil kreve betydelig med frekvenser. Dette er vanskelig å få til på en fornuftig måte med satelitt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Lierskogen
Posts: 327
|
![]()
Noen som vet om andre fly som fløy den strekningen i tidsrommet har rapportert inn noe om uvanlig krafig turbulens..? De var vel ikke eneste som fløy der den natta...
Kan ikke se at det står noe om det i tråden... Bare lurer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
|
![]()
Stemmer det at det ofte er svært mye turbulens på akkurat den ruta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
Quote:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...86&postcount=9
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
For de som har nevnt disse automatiske ACARS-meldingene, så kom jeg over denne linken:
http://img32.imageshack.us/img32/7547/acarsaf447d.png -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
|
![]()
Da er det kommet en ops bulletin basert på en Accident Information Telex fra Airbus hvor de bl.a. sier:
"The following data have been approved for release by the French BEA. The route of the aircraft was crossing a tropical multicell convective area at the time of the accident. Failure/ maintenance messages have been transmitted automatically from the aircraft to the airline maintenance center. The above mentionned messages indicate that there was inconsistency between the different measured airspeeds. Therefore and without prejudging the final outcome of the investigation, the data available leads Airbus to remind operators what are the applicable operational recommendations in case of unreliable airspeed indication." Så det er tydelig at noe har foregått der ute i havet... T |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Fatal Flight 447" går nå på TV2 | 73H | Spotteralerts | 0 | 08-09-2013 23:03 |
Bokanbefaling: Understanding Air France 447 | Cecilie | Småprat | 1 | 23-08-2013 18:52 |