![]() |
|
![]() |
#181 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
Sikkert denne du ville se, jeg finner ingen andre.
Men det var et lengere intervjuv på tv2 nyhetskanalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
For aa gaa litt dypere inn i min teori saa viser vel AA A300 i 2001 at fatale strukturelle skader kan oppstaa in flight, men som i alle ulykker er dette en av mange faktorer som foerer til ulykken. Denne ulykken skjedde mest sannsynlig i det en kaller "Conversion Zone" et omraade hvor en ofte ser sammenhengde Storm Systemer, og hvor man ikke kan fly rundt men maa finne en rute igjennom systemene utenom de vaerste "thunder cells" at maskiner baade foer og etter og kanskje ogsaa pararellt (TAM?) kommer seg fint igjennom, behoever ikke aa bety at AF maskinen ikke moette et vaer system den ikke kunne komme igjennom. Som OJB nevner, de av oss som har floeyet mye paa denne strekningen vet hva slags vaer en kan komme ut i.... Jeg ser heller ikke bort i fra at vaersystemer oppe i hoeyden har forsterket seg som en foelge av global warming slik vi har sett nede paa bakke nivaa med orkaner etc. Speculation is always much more fun than a empty discussions treads filled with no facts. ![]()
![]() |
![]() |
#185 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
Hvorfor kaller dem ferdskriveren og taleregistratoren for den "svarte boksen" når de etter hva jeg vet er orange eller røde??
Selv flygesjefen (Hesthammer) sa de "sorte boksene" i intervjuvet på tv2 nyhetskanalen, han burde vel finne seg for god til å bruke et sånt utrykk ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Speculation is always much more fun than a empty discussions treads filled with no facts
![]() |
![]() |
#187 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det er klart at det ikke er en faktor alene som foerer til en ulykke, men at at vaeret kan ha vaert en av flere faktorer vil jeg fremdeles hevde at det sannsynelig....
![]() |
#188 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Skjønner ikke helt dette med de SMSene fortsatt. Det virker jo som det er sendt mange SMSer fra flyet og da må det vel ha vært rimelig nære land en periode.
Er det slik at alle flyene fra Sør-Amerika til Europa flyr med noenlunde samme routing? Trodde ikke man kom inn så langt sør i Afrika, men at man hadde en mer nordlig retning, men jeg har aldri fløyet i området. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hører på tv2 nyhetskanalen nå at de spekulerer i mulig overlevende.
Skal visst være varmt i vannet, og lav bølgehøyde der de har funnet vrakrestene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
bt.dk: En dansk ekspert i flystyrt mener, at et uvejr må have forårsaget så voldsomme skader på Air France-flyet, at det ikke nåede helskindet ud af de tunge skyer.
http://www.bt.dk/article/20090602/nyheder/90602046/ Høres vel nokså fornuftig ut dette at været i kombinasjon med andre ting har forårsaket denne ulykken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Interessant fra Aviation Herald
http://avherald.com/h?article=41a81ef1/0004&opt=0 New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Her er et kabinbilde fra AF A330-200 for de som måtte være intressert i det:
http://www.airliners.net/photo/Air-F...c70d65e6736c9f
![]() |
#193 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
http://www.nytimes.com/2008/04/19/te...rssnyt&emc=rss Så igjen, ta alt som brazilianske myndigheter sier med en STOR klype salt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Disse feilene er i h t mine kilder IKKE kritiske i seg selv:
- Primary Flight Control Computer 1 lost - Secondary Flight Control Computer 1 lost - Air Data Inertial Reference Unit 1 lost - Integrated Standby Instrument System los Det er vissnok 3 prim'er , 3 sec'er . Tror dette blir en laaaang historie med mye synsing på veien. Pilot-Stein kommer vel på banen etterhvert. :-))) |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det finnes knapt nok tilfeller der været alene er skyld i en flyulykke, men dårlig vær har vært medvirkende årsak ved flere tragiske ulykker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det som jeg synes er mystisk her er at så mange systemer, som egentlig er uavhengige slutter å virke. Hvordan kan dette skje? ISIS skal jo svjv være helt uavhengig av resten og være et backupsystem for viktige instrumenter. Hvordan vil en flight controller computer reagere på at farten ble 0, eller at all fart og høydeinformasjon var forskjellig? Jeg tenker da i retning av alvorlige pitot static problemer, eller defekte sensorer. Tar alle flight controller computerene info fra "sine egene" sensorer, eller deler de sensorer? Bare spekulasjoner, men så vidt jeg vet er det lagt inn veldig god beskyttelse mot spenningstopper / lynnedslag i design av FCC, og andre vitale komponenter. Derfor synes jeg det er utrolig rart at så mange av disse feiler helt plutselig. Da er det mer naturlig at noe skjer med sensorer etc. Pitot rør er SVJV oppvarmet, men greier det varmeelementet virkelig å ta av for store mengder underkjølt regn i 800km/h? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg så tilfeldigvis en dokumentar om AA-ulykken i Little Rock i går. Der var delårsaken til ulykken crew som fløy mellom værsystemer men feilberegnet kursen og hastigheten til disse så de landet under livsfarlige forhold.
Det kan være noe av det samme her, enten ved at de prøvde å fly imellom systemer eller ved at værradaren konket ut og at de dermed fløy inn i uvær som var for kraftig til at maskinen tålte det .. Men som nevnt til det kjedsommelige - det er sjelden en enkeltstående faktor som fører til en ulykke ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt på siden av selve ulykken: StatoilHydros representant i Rio sier at ruten var "hovedrute" for selskapet (jeg antok at han sa mente Rio-Norge). Ville det ikke være mer logisk for norske selskaper å bruke Lufthansa eller KLM, i alle fall om de skal til andre steder enn Oslo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
|
![]()
Denne ruten, og TAP er svært vanlig blant Statoils ansatte. Grunnen til at Lufthansa og KLM ikke er logisk er fordi de flyr kun fra Sao Paulo, og jeg har hørt at å fly via GRU er ikke like enkelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Fatal Flight 447" går nå på TV2 | 73H | Spotteralerts | 0 | 08-09-2013 23:03 |
Bokanbefaling: Understanding Air France 447 | Cecilie | Småprat | 1 | 23-08-2013 18:52 |