Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2009, 16:33   #181
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Har du en lenke til artikkelen? Jeg finner den ikke...
Sikkert denne du ville se, jeg finner ingen andre.

Men det var et lengere intervjuv på tv2 nyhetskanalen.

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:36   #182
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Noen som vet om CPDLC var inne i bildet her?
Og for oss uvitende som prøver å lære, så betyr det?
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:39   #183
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Og for oss uvitende som prøver å lære, så betyr det?
Controller Pilot Data Link Communications
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:56   #184
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Tror nok det er alt for tidlig å spekulere i akkurat dette, men at hardt vær får ett fly til å styrte skal ikke være mulig ett fly produsert i 2005, så det tviler jeg meget sterkt på er årsaken. At turbulens kan ha ødelagt avionics kan jo selvsagt være årsaken, men at det er strukturelt er umulig.

.[/I]
Det er vel mere en teori enn spekulasjon, og jeg synes at vi skal vaere veldig aapne for aa kunne legge frem teorier.

For aa gaa litt dypere inn i min teori saa viser vel AA A300 i 2001 at fatale strukturelle skader kan oppstaa in flight, men som i alle ulykker er dette en av mange faktorer som foerer til ulykken.

Denne ulykken skjedde mest sannsynlig i det en kaller "Conversion Zone" et omraade hvor en ofte ser sammenhengde Storm Systemer, og hvor man ikke kan fly rundt men maa finne en rute igjennom systemene utenom de vaerste "thunder cells" at maskiner baade foer og etter og kanskje ogsaa pararellt (TAM?) kommer seg fint igjennom, behoever ikke aa bety at AF maskinen ikke moette et vaer system den ikke kunne komme igjennom. Som OJB nevner, de av oss som har floeyet mye paa denne strekningen vet hva slags vaer en kan komme ut i....

Jeg ser heller ikke bort i fra at vaersystemer oppe i hoeyden har forsterket seg som en foelge av global warming slik vi har sett nede paa bakke nivaa med orkaner etc.
Speculation is always much more fun than a empty discussions treads filled with no facts.
Old 02-06-2009, 16:57   #185
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Hvorfor kaller dem ferdskriveren og taleregistratoren for den "svarte boksen" når de etter hva jeg vet er orange eller røde??

Selv flygesjefen (Hesthammer) sa de "sorte boksene" i intervjuvet på tv2 nyhetskanalen, han burde vel finne seg for god til å bruke et sånt utrykk ?

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 17:00   #186
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by hurvert View Post
Hvorfor kaller dem ferdskriveren og taleregistratoren for den "svarte boksen" når de etter hva jeg vet er orange eller røde??

Selv flygesjefen (Hesthammer) sa de "sorte boksene" i intervjuvet på tv2 nyhetskanalen, han burde vel finne seg for god til å bruke et sånt utrykk ?
The Black box utrykket har ingenting med fargen, men det er et innarbeidet utrykk paa engelsk som brukes til aa beskrive situasjoner en ikke vet noe om, saa derav "open the Black Box will reveal" Den sorte boksen avsloerer det vi ikke vet....
Speculation is always much more fun than a empty discussions treads filled with no facts
Old 02-06-2009, 17:10   #187
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TommyT View Post
Franske aviser har intervjuet flere Air France Airbus-piloter som sier at det er "helt umulig" at lynnedslag og turbulens alene kan ha forårsaket denne ulykken.
Det er klart at det ikke er en faktor alene som foerer til en ulykke, men at at vaeret kan ha vaert en av flere faktorer vil jeg fremdeles hevde at det sannsynelig....
Old 02-06-2009, 17:12   #188
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Skjønner ikke helt dette med de SMSene fortsatt. Det virker jo som det er sendt mange SMSer fra flyet og da må det vel ha vært rimelig nære land en periode.

Er det slik at alle flyene fra Sør-Amerika til Europa flyr med noenlunde samme routing? Trodde ikke man kom inn så langt sør i Afrika, men at man hadde en mer nordlig retning, men jeg har aldri fløyet i området.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 17:15   #189
Turbofan
ScanFlyer Blue

Turbofan's Avatar

Hører på tv2 nyhetskanalen nå at de spekulerer i mulig overlevende.
Skal visst være varmt i vannet, og lav bølgehøyde der de har funnet vrakrestene.
Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 17:21   #190
litt-amatør
ScanFlyer Molded

bt.dk: En dansk ekspert i flystyrt mener, at et uvejr må have forårsaget så voldsomme skader på Air France-flyet, at det ikke nåede helskindet ud af de tunge skyer.

http://www.bt.dk/article/20090602/nyheder/90602046/

Høres vel nokså fornuftig ut dette at været i kombinasjon med andre ting har forårsaket denne ulykken.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:16   #191
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Interessant fra Aviation Herald

http://avherald.com/h?article=41a81ef1/0004&opt=0

New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:19   #192
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Her er et kabinbilde fra AF A330-200 for de som måtte være intressert i det:

http://www.airliners.net/photo/Air-F...c70d65e6736c9f
Old 02-06-2009, 18:27   #193
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turbofan View Post
Skal visst være varmt i vannet, og lav bølgehøyde der de har funnet vrakrestene.
Jeg tror vi skal ta ALT som kommer fra Brazils luftforsvar og alle offentlige instanser med en stor klype salt..

Quote:
Originally Posted by TommyT View Post
Såvidt jeg vet har Air France installert GSM basestasjoner i flere av sine langdistansefly. Så disse meldingene som tilsynelatende har blitt sendt, har nok blitt sendt av urolige passasjererer før noe i det hele tatt gikk galt.
Du kan ikke sende en SMS fra 35.000 fot uten at det er installert utstyr ombord og det produktet AF har på teststadiet ville ikke fungere i dette området uansett. Teknologien som AF fortsatt har på teststadiet, går via satelitt til basestasjoner på bakken. Så vidt meg bekjent har ikke AF introdusert dette i stor skala grunnet store problemer, på langdistanse bruker man satcom og man kan ikke sende sms med egne telefoner derfra. Jeg har ikke hørt at AF har installert noe som helst på langruter. Dette er siste oppdateringen jeg kan finne.

http://www.nytimes.com/2008/04/19/te...rssnyt&emc=rss

Så igjen, ta alt som brazilianske myndigheter sier med en STOR klype salt
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:35   #194
Merrilfield
ScanFlyer Blue

Disse feilene er i h t mine kilder IKKE kritiske i seg selv:
- Primary Flight Control Computer 1 lost
- Secondary Flight Control Computer 1 lost
- Air Data Inertial Reference Unit 1 lost
- Integrated Standby Instrument System los

Det er vissnok 3 prim'er , 3 sec'er . Tror dette blir en laaaang historie med mye synsing på veien.
Pilot-Stein kommer vel på banen etterhvert. :-)))
Merrilfield is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:41   #195
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Takk for link Cedlind.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:49   #196
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turbofan View Post
Nå tror jeg vi skal la alle spekulasjoner ligge og vente på fakta. Alle flyulykker skyldes et sett med "chain of events", og det gjelder også her.

Det finnes knapt nok tilfeller der været alene er skyld i en flyulykke, men dårlig vær har vært medvirkende årsak ved flere tragiske ulykker.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 19:00   #197
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Merrilfield View Post
Disse feilene er i h t mine kilder IKKE kritiske i seg selv:
- Primary Flight Control Computer 1 lost
- Secondary Flight Control Computer 1 lost
- Air Data Inertial Reference Unit 1 lost
- Integrated Standby Instrument System los

Det er vissnok 3 prim'er , 3 sec'er . Tror dette blir en laaaang historie med mye synsing på veien.
Pilot-Stein kommer vel på banen etterhvert. :-)))
Hmm, jeg mener å ha hørt 3 primary og 2 sec, men er ikke 100%, uansett om bare prim 1 og sec 1 gikk ned så skulle ikke det være farlig.

Det som jeg synes er mystisk her er at så mange systemer, som egentlig er uavhengige slutter å virke. Hvordan kan dette skje? ISIS skal jo svjv være helt uavhengig av resten og være et backupsystem for viktige instrumenter.

Hvordan vil en flight controller computer reagere på at farten ble 0, eller at all fart og høydeinformasjon var forskjellig? Jeg tenker da i retning av alvorlige pitot static problemer, eller defekte sensorer. Tar alle flight controller computerene info fra "sine egene" sensorer, eller deler de sensorer?

Bare spekulasjoner, men så vidt jeg vet er det lagt inn veldig god beskyttelse mot spenningstopper / lynnedslag i design av FCC, og andre vitale komponenter. Derfor synes jeg det er utrolig rart at så mange av disse feiler helt plutselig. Da er det mer naturlig at noe skjer med sensorer etc. Pitot rør er SVJV oppvarmet, men greier det varmeelementet virkelig å ta av for store mengder underkjølt regn i 800km/h?
Old 02-06-2009, 19:11   #198
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeg så tilfeldigvis en dokumentar om AA-ulykken i Little Rock i går. Der var delårsaken til ulykken crew som fløy mellom værsystemer men feilberegnet kursen og hastigheten til disse så de landet under livsfarlige forhold.

Det kan være noe av det samme her, enten ved at de prøvde å fly imellom systemer eller ved at værradaren konket ut og at de dermed fløy inn i uvær som var for kraftig til at maskinen tålte det ..

Men som nevnt til det kjedsommelige - det er sjelden en enkeltstående faktor som fører til en ulykke ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 19:16   #199
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Litt på siden av selve ulykken: StatoilHydros representant i Rio sier at ruten var "hovedrute" for selskapet (jeg antok at han sa mente Rio-Norge). Ville det ikke være mer logisk for norske selskaper å bruke Lufthansa eller KLM, i alle fall om de skal til andre steder enn Oslo?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 19:36   #200
mikro
A330

mikro's Avatar

Denne ruten, og TAP er svært vanlig blant Statoils ansatte. Grunnen til at Lufthansa og KLM ikke er logisk er fordi de flyr kun fra Sao Paulo, og jeg har hørt at å fly via GRU er ikke like enkelt.

mikro is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules