Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2009, 11:40   #161
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 888
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Vrakdeler rapportert i Atlanterhavet.

VG NETT:
__________________
LA2TUA


Last edited by hurvert; 02-06-2009 at 15:30.
hurvert is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 12:42   #162
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Heisann!

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg stusset litt på dette med at flyet ikke har kontakt med noen kontrollsentral i det hele tatt en times tid ute over Atlanterhavet. I dagens samfunn med satelittkommunikasjon osv, burde da dette være en smal sak å løse?

Er det slik også for dem som flyr over nordatlanteren og stillehavet også? I såfall må jo oppholdet på en time i kommunikasjonen være mye lenger på de 2 nevnte strekningene? Noen som vet noe her?

BF
Normalt saa bruker flyene HF radio over Atlanterhavet og Stillehavet, men nyere fly er ofte ogsaa utstyrt med SatCom som du nevner.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 12:47   #163
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Noen som vet om CPDLC var inne i bildet her?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 12:48   #164
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

En annen ting med HF-radioer, er at det er myye støy på det frekvensbåndet. Derfor har man noe som heter SELCAL, eller selective calling. Ved å gå inn på reiseplanen til en bestemt flygning, så vil man se en SELCAL-kode. ATC påkaller oppmerksomheten til crewet på det aktuelle flyet ved å "pinge" den koden på HF-båndet. I praksis kan dette bety at man ikke hører noe fra en flymaskin annet enn over obligatoriske rapporteringspunkter underveis, alternativt at et fly ikke hører noe fra hverken ATC eller andre fly mellom rapporteringspunktene.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 12:48   #165
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Quote:
Jeg stusset litt på dette med at flyet ikke har kontakt med noen kontrollsentral i det hele tatt en times tid ute over Atlanterhavet. I dagens samfunn med satelittkommunikasjon osv, burde da dette være en smal sak å løse?
Jepp, man må bare bli enig om en felles standard. (Det er man egentlig), og så må noen betale for infrastrukturen. Der er det et noooe lenger lerret å bleke.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 13:13   #166
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Hei BU662, at jeg har falske konklusjoner er meget mulig. Min hensikt var kun på en folkelig måte si at en A330 ikke faller ned fra himmlen, selv med tap av de fem (3 PRIM og 2 SEC) computere, og at den normalt kan kontrolleres kun med mech. bach up, selv om dette vil være en mer krevende affære.

Tally-Ho

Last edited by Tally-Ho; 02-06-2009 at 13:34.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 13:52   #167
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Mer om A330....
A330 har to motorgeneratorer, en APU-generator og en fjerde RAT-generator. Denne kan settes ut manuelt, eller kommer ut automatisk, ved f.eks dual engine failure. Denne nødgenerator forsynes av motorenes "grønne hyd.system", eller av den beskrevne RAT. (Der kommer BU662 tall om 8,6 kVA eller 3,5 kVA inn i bildet).
I tillegg har vi 2 + 1 batterier som nok kan gi strøm i inntil 30 min., ved shedding.

Airbusfamilien er designet slik at tap av el. skal vare så kort som mulig, før alternativt system overtar. Denne "transition" kan være krevende nok, spesielt om natten, og hvis man skulle gå fra Normal Law til Mech back up, som beskrevet tidligere.

Total el.failure har vel aldri skjedd på en Airbus før, så vidt jeg vet, men alt er jo mulig (brann, eksplosjon etc).

Min A330 FCOM (A330-200 og A330-300) har i mine ti år hatt samme tekst;

" Back up - to control the aircraft during a TEMPORARY complete loss of electrical power".
Med andre ord - Airbus anser det som nærmest usannsynlig at man skal ende på "varig" tap av strøm.

Blir interessant å følge med - vi håper på en konklusjon.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:05   #168
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

BU662 svarer tally-ho

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror du drar litt falske konklusjoner.

AF sier at de har mottatt flere meldinger som hinter pa total loss of electronic system.

Med loss av elektronisk system havner fly automatisk i "Mechanical Backup". Da er det mörkt i cockpit og etter noen sekunder skal egentlig komme batteri-ström opp og da har du absolut minimalt instrumenter tilgjenlig. Pilot PDF, ~halve ECAM og en ur. Ikke mye mer. Ingen Pilot ND, ingen Co-Pilot instrumenter i det heile tatt.
Dette tvilker jeg på, rett og slett fordi ACARS rapporteringen til CDG må være noe av det mindre kritiske for flygingen, og således ha lav prioritet på power. Så vidt jeg har kunnet lese andre steder er ACARS avhengig av AC1 bussen for å sende data, og vil følgelig ikke kunne sende data om flyet går i EMER ELEC CONFIG, som igjen er et langt stykke før totalt strømtap, og batteribackup. Følgelig vil vel ikke rapporter om hverken totalt strømtap, eller EMER ELEC CONFIG komme til CDG, før eventuellt flyet lander og data lastes ned, eller at AC1 bussen kommer online igjen.

I følge http://avherald.com/h?article=41a81ef1&opt=0, så er følgende rapportert:

New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified.

EDIT: OK, jeg leser at du skriver HINTER om totalt strømtap, og det kan være de har mottatt det, ser ut som meldingene listet på avherald.com bare er en rask oppsummering.
__________________
siden august 2007

Last edited by O_K_; 02-06-2009 at 15:07. Reason: Står som EDIT i teksten
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:09   #169
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Jeg får virkelig ikke denne hendelsen til å stemme i det hele tatt. Men når man kommer til konklusjonen (om man gjør det) må den jo være ganske revolusjonerende?!

Og er det bare jeg som synes det er rart at Norwegian er utpekt som flyfaglige eksperter i norsk media, som aldri har hatt en A330 i stallen?
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:12   #170
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Jeg får virkelig ikke denne hendelsen til å stemme i det hele tatt. Men når man kommer til konklusjonen (om man gjør det) må den jo være ganske revolusjonerende?!

Og er det bare jeg som synes det er rart at Norwegian er utpekt som flyfaglige eksperter i norsk media, som aldri har hatt en A330 i stallen?

Det syns jeg også, men kom til den konklusjonen at han tross alt kjenner til de grunnleggende prinsippene. Og vedkommende uttalte seg jo ikke mer enn på generelt grunnlag heller, nevnte jo svært lite om flytypen på nyhetskanalen annet enn den var sikker og hadde kort ulykkeshistorie.
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:20   #171
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Quote:
Det brasilianske luftforsvaret meldte for kort tid siden at det er funnet vrakrester som kan stamme fra Air France-flyet som er savnet over Atlanterhavet, ifølge nettavisen til den brasilianske TV-kanalen Globonews.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3102311.ece

Quote:
Wreckage has been found in the Atlantic Ocean that could have come from a missing Air France jet that disappeared Monday with 228 passengers and crew on board, Brazilian aviation officials said Tuesday.

Floating objects and seats were found 720 kilometers (447 miles) from the island of Fernando de Noronha, said Brazilian Air Force spokesman Jorge Amaral.
http://www.cnn.com/2009/WORLD/americ...ing/index.html
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:23   #172
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Meget godt tenkt, O K.
Det er riktig at det er AC-bus 1 som feeder ACARS. I EMERG CONFIC feedes ikke ACARS. I alle fall ikke i henhold til Airbus FCOM, section COMM.

Derfor - er det noe i dette at CDG fikk ACARS-beskjeder, så måtte AC1 fungere, noe som i seg selv indikerer at man på det tidspunkt ikke var i en EMERG CONFIC.

Men at det var noe på "g" i flyet, kan jo ha vært tilfelle.

Det er dermed, etter FCOM, en selvmotsigelse at CDG (eller hvor det nå var mottakeren satt), kunne få ACARS-meldinger under "total el. failure". Hva skulle produsere strømmen for å sende denne beskjed?

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:30   #173
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Enig med Jarlabanke Vking.
Leste Dagbladet's artikkel vedr. samtale med flygesjefen i Norwegian, og den inneholdt flere fakta-feil.
Nå betyr dette sikkert ikke så mye for en legmann, men på den annen side reagerer man på at en fagmann kommer med åpenbare feilopplysninger. Da burde han kunne reservere seg, og si at "beklager, jeg kjenner kun Boeing på dette området". Dette var ikke omtale av generelle ting det gjaldt, men feilopplysninger av teknisk art.

Men så er jo ikke Dagbladet den mest etterrettelige avisen, så feilen kan ligge der også?....

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:35   #174
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Hvordan er det med "Black box", tåler den dypene på 3000-4000m vi snakker om her?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:41   #175
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

The quotation "total loss of electrical system" was taken from the 2nd AF Press conference where the CEO stated that this could have happened.

As the facts from the ACARS Logs lay now in front of us (I am sure we did not get the full transcript here):

- Primary Flight Control Computer 1 lost
- Secondary Flight Control Computer 1 lost
- Air Data Inertial Reference Unit 1 lost
- Integrated Standby Instrument System lost

That is a terrible cascade. A little too much for co-incidence. ADIRU losses have in past lead to emergency landings with Qantas. But that system is backed up with a 2nd one (though the ACARS does not state if one or both were lost). Loosing your Inertial Reference Data is severe, as you fly blind in dark night. ISIS loss can't be compensated.

All that, plus the fact that the messages abruptly stopped, can lead to the assumption that the aircraft had severe electrical problems, which lead the pilots to either use EMER ELEC intentionally or they abruptly lost the normal electrical power supply. Both would instantly cut off:

- one of the Radios
- ACARS
- FDIU (Flight Data Input Unit)
- DFDR (Digital Fligth data recorder)
+ a long list of equipment in cabin and galley.

Again, these are assumptions. We do hear some reports that also pressurisation was lost. That could give the impression that the aircraft could have broken up in flight. Another assumption.

Let us hope that the FDR and CVR provide the answers...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:57   #176
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Enig med Jarlabanke Vking.
Leste Dagbladet's artikkel vedr. samtale med flygesjefen i Norwegian, og den inneholdt flere fakta-feil.
Nå betyr dette sikkert ikke så mye for en legmann, men på den annen side reagerer man på at en fagmann kommer med åpenbare feilopplysninger. Da burde han kunne reservere seg, og si at "beklager, jeg kjenner kun Boeing på dette området". Dette var ikke omtale av generelle ting det gjaldt, men feilopplysninger av teknisk art.

Men så er jo ikke Dagbladet den mest etterrettelige avisen, så feilen kan ligge der også?....

Tally-Ho
nå er ikke jeg ekspert på fly, men vet såpass om Airbus at det var et par ting jeg stusset på. Som regel forholder meg minst mulig til norsk media i sånne tilfeller, fordi det blir "litt enkelt" rett og slett når det kommer til innhenting av ekstern informasjon. Jeg vet ikke hvorfor de valgte å snakke med flygesjef i Norwegian, da man faktisk har et par operatører av større Airbus`er i Skandinavia som jeg ville tro er bedre rustet til å gi bedre opplysninger.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:00   #177
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Jeg vet ikke hvorfor de valgte å snakke med flygesjef i Norwegian, da man faktisk har et par operatører av større Airbus`er i Skandinavia som jeg ville tro er bedre rustet til å gi bedre opplysninger.
Har inntrykket av at de intervjuer de fleste som kan litt om fly. Bare på vei til jobben i dag morges, hørte jeg de intervjuet først formannen og deretter nestformannen i flygerforeningen.

Hvorfor har ingen intervjuet Stein Kaptein enda? Han må da kunne en masse om dette?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:07   #178
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Leste Dagbladet's artikkel vedr. samtale med flygesjefen i Norwegian, og den inneholdt flere fakta-feil.
Har du en lenke til artikkelen? Jeg finner den ikke...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:09   #179
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Jeg synes ingen ting om at avisene bretter opp bilde av de savnede på nettisidene!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:11   #180
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Innslag på NRK nyhetene nå kl 16 angående funn av vrakdeler og man kunne ikke bekrefte at det var AF flyet før man fant deler med serienummer eventuellt produksjonsnummer.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Fatal Flight 447" går nå på TV2 73H Spotteralerts 0 08-09-2013 23:03
Bokanbefaling: Understanding Air France 447 Cecilie Småprat 1 23-08-2013 18:52


All times are GMT +2. The time now is 06:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.