Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2009, 11:40   #161
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Default Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Vrakdeler rapportert i Atlanterhavet.

VG NETT:

Last edited by hurvert; 02-06-2009 at 15:30.
hurvert is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 12:42   #162
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold

Dag Johnsen's Avatar

Heisann!

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg stusset litt på dette med at flyet ikke har kontakt med noen kontrollsentral i det hele tatt en times tid ute over Atlanterhavet. I dagens samfunn med satelittkommunikasjon osv, burde da dette være en smal sak å løse?

Er det slik også for dem som flyr over nordatlanteren og stillehavet også? I såfall må jo oppholdet på en time i kommunikasjonen være mye lenger på de 2 nevnte strekningene? Noen som vet noe her?

BF
Normalt saa bruker flyene HF radio over Atlanterhavet og Stillehavet, men nyere fly er ofte ogsaa utstyrt med SatCom som du nevner.

Dag
Old 02-06-2009, 12:47   #163
Thomas
ScanFlyer Rusty

Noen som vet om CPDLC var inne i bildet her?
Old 02-06-2009, 12:48   #164
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

En annen ting med HF-radioer, er at det er myye støy på det frekvensbåndet. Derfor har man noe som heter SELCAL, eller selective calling. Ved å gå inn på reiseplanen til en bestemt flygning, så vil man se en SELCAL-kode. ATC påkaller oppmerksomheten til crewet på det aktuelle flyet ved å "pinge" den koden på HF-båndet. I praksis kan dette bety at man ikke hører noe fra en flymaskin annet enn over obligatoriske rapporteringspunkter underveis, alternativt at et fly ikke hører noe fra hverken ATC eller andre fly mellom rapporteringspunktene.
Old 02-06-2009, 12:48   #165
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Quote:
Jeg stusset litt på dette med at flyet ikke har kontakt med noen kontrollsentral i det hele tatt en times tid ute over Atlanterhavet. I dagens samfunn med satelittkommunikasjon osv, burde da dette være en smal sak å løse?
Jepp, man må bare bli enig om en felles standard. (Det er man egentlig), og så må noen betale for infrastrukturen. Der er det et noooe lenger lerret å bleke.
Old 02-06-2009, 13:13   #166
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Hei BU662, at jeg har falske konklusjoner er meget mulig. Min hensikt var kun på en folkelig måte si at en A330 ikke faller ned fra himmlen, selv med tap av de fem (3 PRIM og 2 SEC) computere, og at den normalt kan kontrolleres kun med mech. bach up, selv om dette vil være en mer krevende affære.

Tally-Ho

Last edited by Tally-Ho; 02-06-2009 at 13:34.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 13:52   #167
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Mer om A330....
A330 har to motorgeneratorer, en APU-generator og en fjerde RAT-generator. Denne kan settes ut manuelt, eller kommer ut automatisk, ved f.eks dual engine failure. Denne nødgenerator forsynes av motorenes "grønne hyd.system", eller av den beskrevne RAT. (Der kommer BU662 tall om 8,6 kVA eller 3,5 kVA inn i bildet).
I tillegg har vi 2 + 1 batterier som nok kan gi strøm i inntil 30 min., ved shedding.

Airbusfamilien er designet slik at tap av el. skal vare så kort som mulig, før alternativt system overtar. Denne "transition" kan være krevende nok, spesielt om natten, og hvis man skulle gå fra Normal Law til Mech back up, som beskrevet tidligere.

Total el.failure har vel aldri skjedd på en Airbus før, så vidt jeg vet, men alt er jo mulig (brann, eksplosjon etc).

Min A330 FCOM (A330-200 og A330-300) har i mine ti år hatt samme tekst;

" Back up - to control the aircraft during a TEMPORARY complete loss of electrical power".
Med andre ord - Airbus anser det som nærmest usannsynlig at man skal ende på "varig" tap av strøm.

Blir interessant å følge med - vi håper på en konklusjon.

Tally-Ho
Old 02-06-2009, 15:05   #168
O_K_
ScanFlyer Silver

BU662 svarer tally-ho

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror du drar litt falske konklusjoner.

AF sier at de har mottatt flere meldinger som hinter pa total loss of electronic system.

Med loss av elektronisk system havner fly automatisk i "Mechanical Backup". Da er det mörkt i cockpit og etter noen sekunder skal egentlig komme batteri-ström opp og da har du absolut minimalt instrumenter tilgjenlig. Pilot PDF, ~halve ECAM og en ur. Ikke mye mer. Ingen Pilot ND, ingen Co-Pilot instrumenter i det heile tatt.
Dette tvilker jeg på, rett og slett fordi ACARS rapporteringen til CDG må være noe av det mindre kritiske for flygingen, og således ha lav prioritet på power. Så vidt jeg har kunnet lese andre steder er ACARS avhengig av AC1 bussen for å sende data, og vil følgelig ikke kunne sende data om flyet går i EMER ELEC CONFIG, som igjen er et langt stykke før totalt strømtap, og batteribackup. Følgelig vil vel ikke rapporter om hverken totalt strømtap, eller EMER ELEC CONFIG komme til CDG, før eventuellt flyet lander og data lastes ned, eller at AC1 bussen kommer online igjen.

I følge http://avherald.com/h?article=41a81ef1&opt=0, så er følgende rapportert:

New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified.

EDIT: OK, jeg leser at du skriver HINTER om totalt strømtap, og det kan være de har mottatt det, ser ut som meldingene listet på avherald.com bare er en rask oppsummering.

Last edited by O_K_; 02-06-2009 at 15:07. Reason: Står som EDIT i teksten
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:09   #169
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Jeg får virkelig ikke denne hendelsen til å stemme i det hele tatt. Men når man kommer til konklusjonen (om man gjør det) må den jo være ganske revolusjonerende?!

Og er det bare jeg som synes det er rart at Norwegian er utpekt som flyfaglige eksperter i norsk media, som aldri har hatt en A330 i stallen?

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:12   #170
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Jeg får virkelig ikke denne hendelsen til å stemme i det hele tatt. Men når man kommer til konklusjonen (om man gjør det) må den jo være ganske revolusjonerende?!

Og er det bare jeg som synes det er rart at Norwegian er utpekt som flyfaglige eksperter i norsk media, som aldri har hatt en A330 i stallen?

Det syns jeg også, men kom til den konklusjonen at han tross alt kjenner til de grunnleggende prinsippene. Og vedkommende uttalte seg jo ikke mer enn på generelt grunnlag heller, nevnte jo svært lite om flytypen på nyhetskanalen annet enn den var sikker og hadde kort ulykkeshistorie.
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:20   #171
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Det brasilianske luftforsvaret meldte for kort tid siden at det er funnet vrakrester som kan stamme fra Air France-flyet som er savnet over Atlanterhavet, ifølge nettavisen til den brasilianske TV-kanalen Globonews.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3102311.ece

Quote:
Wreckage has been found in the Atlantic Ocean that could have come from a missing Air France jet that disappeared Monday with 228 passengers and crew on board, Brazilian aviation officials said Tuesday.

Floating objects and seats were found 720 kilometers (447 miles) from the island of Fernando de Noronha, said Brazilian Air Force spokesman Jorge Amaral.
http://www.cnn.com/2009/WORLD/americ...ing/index.html

Old 02-06-2009, 15:23   #172
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Meget godt tenkt, O K.
Det er riktig at det er AC-bus 1 som feeder ACARS. I EMERG CONFIC feedes ikke ACARS. I alle fall ikke i henhold til Airbus FCOM, section COMM.

Derfor - er det noe i dette at CDG fikk ACARS-beskjeder, så måtte AC1 fungere, noe som i seg selv indikerer at man på det tidspunkt ikke var i en EMERG CONFIC.

Men at det var noe på "g" i flyet, kan jo ha vært tilfelle.

Det er dermed, etter FCOM, en selvmotsigelse at CDG (eller hvor det nå var mottakeren satt), kunne få ACARS-meldinger under "total el. failure". Hva skulle produsere strømmen for å sende denne beskjed?

Tally-Ho
Old 02-06-2009, 15:30   #173
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Enig med Jarlabanke Vking.
Leste Dagbladet's artikkel vedr. samtale med flygesjefen i Norwegian, og den inneholdt flere fakta-feil.
Nå betyr dette sikkert ikke så mye for en legmann, men på den annen side reagerer man på at en fagmann kommer med åpenbare feilopplysninger. Da burde han kunne reservere seg, og si at "beklager, jeg kjenner kun Boeing på dette området". Dette var ikke omtale av generelle ting det gjaldt, men feilopplysninger av teknisk art.

Men så er jo ikke Dagbladet den mest etterrettelige avisen, så feilen kan ligge der også?....

Tally-Ho
Old 02-06-2009, 15:35   #174
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Hvordan er det med "Black box", tåler den dypene på 3000-4000m vi snakker om her?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 15:41   #175
BU662
critical mind

BU662's Avatar

The quotation "total loss of electrical system" was taken from the 2nd AF Press conference where the CEO stated that this could have happened.

As the facts from the ACARS Logs lay now in front of us (I am sure we did not get the full transcript here):

- Primary Flight Control Computer 1 lost
- Secondary Flight Control Computer 1 lost
- Air Data Inertial Reference Unit 1 lost
- Integrated Standby Instrument System lost

That is a terrible cascade. A little too much for co-incidence. ADIRU losses have in past lead to emergency landings with Qantas. But that system is backed up with a 2nd one (though the ACARS does not state if one or both were lost). Loosing your Inertial Reference Data is severe, as you fly blind in dark night. ISIS loss can't be compensated.

All that, plus the fact that the messages abruptly stopped, can lead to the assumption that the aircraft had severe electrical problems, which lead the pilots to either use EMER ELEC intentionally or they abruptly lost the normal electrical power supply. Both would instantly cut off:

- one of the Radios
- ACARS
- FDIU (Flight Data Input Unit)
- DFDR (Digital Fligth data recorder)
+ a long list of equipment in cabin and galley.

Again, these are assumptions. We do hear some reports that also pressurisation was lost. That could give the impression that the aircraft could have broken up in flight. Another assumption.

Let us hope that the FDR and CVR provide the answers...
Old 02-06-2009, 15:57   #176
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Enig med Jarlabanke Vking.
Leste Dagbladet's artikkel vedr. samtale med flygesjefen i Norwegian, og den inneholdt flere fakta-feil.
Nå betyr dette sikkert ikke så mye for en legmann, men på den annen side reagerer man på at en fagmann kommer med åpenbare feilopplysninger. Da burde han kunne reservere seg, og si at "beklager, jeg kjenner kun Boeing på dette området". Dette var ikke omtale av generelle ting det gjaldt, men feilopplysninger av teknisk art.

Men så er jo ikke Dagbladet den mest etterrettelige avisen, så feilen kan ligge der også?....

Tally-Ho
nå er ikke jeg ekspert på fly, men vet såpass om Airbus at det var et par ting jeg stusset på. Som regel forholder meg minst mulig til norsk media i sånne tilfeller, fordi det blir "litt enkelt" rett og slett når det kommer til innhenting av ekstern informasjon. Jeg vet ikke hvorfor de valgte å snakke med flygesjef i Norwegian, da man faktisk har et par operatører av større Airbus`er i Skandinavia som jeg ville tro er bedre rustet til å gi bedre opplysninger.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:00   #177
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Jeg vet ikke hvorfor de valgte å snakke med flygesjef i Norwegian, da man faktisk har et par operatører av større Airbus`er i Skandinavia som jeg ville tro er bedre rustet til å gi bedre opplysninger.
Har inntrykket av at de intervjuer de fleste som kan litt om fly. Bare på vei til jobben i dag morges, hørte jeg de intervjuet først formannen og deretter nestformannen i flygerforeningen.

Hvorfor har ingen intervjuet Stein Kaptein enda? Han må da kunne en masse om dette?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:07   #178
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Har du en lenke til artikkelen? Jeg finner den ikke...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 16:09   #179
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Jeg synes ingen ting om at avisene bretter opp bilde av de savnede på nettisidene!
Old 02-06-2009, 16:11   #180
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Innslag på NRK nyhetene nå kl 16 angående funn av vrakdeler og man kunne ikke bekrefte at det var AF flyet før man fant deler med serienummer eventuellt produksjonsnummer.

Posting Rules