![]() |
|
![]() |
#161 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
Vrakdeler rapportert i Atlanterhavet.
VG NETT: Last edited by hurvert; 02-06-2009 at 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann!
Quote:
Dag
![]() |
![]() |
#163 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen som vet om CPDLC var inne i bildet her?
![]() |
#164 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En annen ting med HF-radioer, er at det er myye støy på det frekvensbåndet. Derfor har man noe som heter SELCAL, eller selective calling. Ved å gå inn på reiseplanen til en bestemt flygning, så vil man se en SELCAL-kode. ATC påkaller oppmerksomheten til crewet på det aktuelle flyet ved å "pinge" den koden på HF-båndet. I praksis kan dette bety at man ikke hører noe fra en flymaskin annet enn over obligatoriske rapporteringspunkter underveis, alternativt at et fly ikke hører noe fra hverken ATC eller andre fly mellom rapporteringspunktene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#166 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei BU662, at jeg har falske konklusjoner er meget mulig. Min hensikt var kun på en folkelig måte si at en A330 ikke faller ned fra himmlen, selv med tap av de fem (3 PRIM og 2 SEC) computere, og at den normalt kan kontrolleres kun med mech. bach up, selv om dette vil være en mer krevende affære.
Tally-Ho Last edited by Tally-Ho; 02-06-2009 at 13:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mer om A330....
A330 har to motorgeneratorer, en APU-generator og en fjerde RAT-generator. Denne kan settes ut manuelt, eller kommer ut automatisk, ved f.eks dual engine failure. Denne nødgenerator forsynes av motorenes "grønne hyd.system", eller av den beskrevne RAT. (Der kommer BU662 tall om 8,6 kVA eller 3,5 kVA inn i bildet). I tillegg har vi 2 + 1 batterier som nok kan gi strøm i inntil 30 min., ved shedding. Airbusfamilien er designet slik at tap av el. skal vare så kort som mulig, før alternativt system overtar. Denne "transition" kan være krevende nok, spesielt om natten, og hvis man skulle gå fra Normal Law til Mech back up, som beskrevet tidligere. Total el.failure har vel aldri skjedd på en Airbus før, så vidt jeg vet, men alt er jo mulig (brann, eksplosjon etc). Min A330 FCOM (A330-200 og A330-300) har i mine ti år hatt samme tekst; " Back up - to control the aircraft during a TEMPORARY complete loss of electrical power". Med andre ord - Airbus anser det som nærmest usannsynlig at man skal ende på "varig" tap av strøm. Blir interessant å følge med - vi håper på en konklusjon. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
BU662 svarer tally-ho
Quote:
I følge http://avherald.com/h?article=41a81ef1&opt=0, så er følgende rapportert: New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified. EDIT: OK, jeg leser at du skriver HINTER om totalt strømtap, og det kan være de har mottatt det, ser ut som meldingene listet på avherald.com bare er en rask oppsummering. Last edited by O_K_; 02-06-2009 at 15:07. Reason: Står som EDIT i teksten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg får virkelig ikke denne hendelsen til å stemme i det hele tatt. Men når man kommer til konklusjonen (om man gjør det) må den jo være ganske revolusjonerende?!
Og er det bare jeg som synes det er rart at Norwegian er utpekt som flyfaglige eksperter i norsk media, som aldri har hatt en A330 i stallen?
![]() |
#170 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det syns jeg også, men kom til den konklusjonen at han tross alt kjenner til de grunnleggende prinsippene. Og vedkommende uttalte seg jo ikke mer enn på generelt grunnlag heller, nevnte jo svært lite om flytypen på nyhetskanalen annet enn den var sikker og hadde kort ulykkeshistorie.
![]() |
![]() |
#171 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#172 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Meget godt tenkt, O K.
Det er riktig at det er AC-bus 1 som feeder ACARS. I EMERG CONFIC feedes ikke ACARS. I alle fall ikke i henhold til Airbus FCOM, section COMM. Derfor - er det noe i dette at CDG fikk ACARS-beskjeder, så måtte AC1 fungere, noe som i seg selv indikerer at man på det tidspunkt ikke var i en EMERG CONFIC. Men at det var noe på "g" i flyet, kan jo ha vært tilfelle. Det er dermed, etter FCOM, en selvmotsigelse at CDG (eller hvor det nå var mottakeren satt), kunne få ACARS-meldinger under "total el. failure". Hva skulle produsere strømmen for å sende denne beskjed? Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Enig med Jarlabanke Vking.
Leste Dagbladet's artikkel vedr. samtale med flygesjefen i Norwegian, og den inneholdt flere fakta-feil. Nå betyr dette sikkert ikke så mye for en legmann, men på den annen side reagerer man på at en fagmann kommer med åpenbare feilopplysninger. Da burde han kunne reservere seg, og si at "beklager, jeg kjenner kun Boeing på dette området". Dette var ikke omtale av generelle ting det gjaldt, men feilopplysninger av teknisk art. Men så er jo ikke Dagbladet den mest etterrettelige avisen, så feilen kan ligge der også?.... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan er det med "Black box", tåler den dypene på 3000-4000m vi snakker om her?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
critical mind
|
![]()
The quotation "total loss of electrical system" was taken from the 2nd AF Press conference where the CEO stated that this could have happened.
As the facts from the ACARS Logs lay now in front of us (I am sure we did not get the full transcript here): - Primary Flight Control Computer 1 lost - Secondary Flight Control Computer 1 lost - Air Data Inertial Reference Unit 1 lost - Integrated Standby Instrument System lost That is a terrible cascade. A little too much for co-incidence. ADIRU losses have in past lead to emergency landings with Qantas. But that system is backed up with a 2nd one (though the ACARS does not state if one or both were lost). Loosing your Inertial Reference Data is severe, as you fly blind in dark night. ISIS loss can't be compensated. All that, plus the fact that the messages abruptly stopped, can lead to the assumption that the aircraft had severe electrical problems, which lead the pilots to either use EMER ELEC intentionally or they abruptly lost the normal electrical power supply. Both would instantly cut off: - one of the Radios - ACARS - FDIU (Flight Data Input Unit) - DFDR (Digital Fligth data recorder) + a long list of equipment in cabin and galley. Again, these are assumptions. We do hear some reports that also pressurisation was lost. That could give the impression that the aircraft could have broken up in flight. Another assumption. Let us hope that the FDR and CVR provide the answers...
![]() |
#176 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#177 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Hvorfor har ingen intervjuet Stein Kaptein enda? Han må da kunne en masse om dette? BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg synes ingen ting om at avisene bretter opp bilde av de savnede på nettisidene!
![]() |
#180 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Innslag på NRK nyhetene nå kl 16 angående funn av vrakdeler og man kunne ikke bekrefte at det var AF flyet før man fant deler med serienummer eventuellt produksjonsnummer.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Fatal Flight 447" går nå på TV2 | 73H | Spotteralerts | 0 | 08-09-2013 23:03 |
Bokanbefaling: Understanding Air France 447 | Cecilie | Småprat | 1 | 23-08-2013 18:52 |