![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
|
![]()
Torsdag 28/5 tilbrakte jeg en del timer på KSU etter jeg kom inn fra jobb. Ikke den travelste dagen på KSU, men jeg hadde to mål :
-Bilde av en EC 225. -Bilde av Direktflyg sin maskin. Slet litt med motlyset på KSU. ![]() Mål # 1 festet på brikken, LN-OJA ![]() Denne kom litt brått på men ble fikk da dokumentert at den var der ![]() ![]() Mål # 2 festet på brikken! SE-LHC på vei inn til stand. ![]() Da var det dags at gå ombord i LN-RNG som tok oss trygt tilbake til BGO og atter en ny friperiode ![]() ![]() På Flesland stod SunExpress sin TC-SUY. ![]() I et hjørne stod LN-ONN uten rotor blader! Noen som hvorfor de er tatt av?? ![]() Lørdag 23/5 så hun slik ut da vi takset forbi, da med rotorblader. Thats it ![]() Yngve
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banned
Join Date: Nov 2008
Location: ENZV
Posts: 685
|
![]()
Bra dette her
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Flott
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]()
Fine bilder.
![]() LN-ONN uten blader: kan være flere årsaker, men muligens for å få nye blader med Rotor Ice Protection System (RIPS) som virker (ikke det at det er sesong for insing nå ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Fine bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
|
![]() Quote:
Brukte din hjemmeside flyKSU for å finne ut hvor det er greit å ta bilder på KSU ![]() Brave : Takk for info ang RIPS! HAr det vært problemer med at systemet ikke virker?? Jeg trodde at Norsk Hel......... Bristow tok alt slik vedlikehold i Stavanger. Yngve
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]()
Blir rart å se bilder fra KSU og de andre flyplassene på nordvestlandet når F 50 blir tatt ut av drift.
Må få en tur på de før de forsvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
|
![]()
Takk igjen Brave, så da har vi lært at bytting av rotorblader går under lett vedlikehold??
![]() Yngve
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Nå er det vel ikke så mange plasser igjen det er greit å ta bilder på KSU, men du var en dag for sent ute til å få med deg Norges eneste 4 stjerners general da :
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Igår var Aeroflot Nord innom ENKB, noen som fikk den?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Jo da Aeroflot Nord ble festet på brikken :
Noen bilder fra Kvernberget 2. juni Trangt om plassen : ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]() Quote:
Men det er sikkert korrekt at bladene byttes pga RIPS ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Noe som forundrer meg med rotorbladene på S-92 er hvor mye de støyer, skulle nesten tro at de var designet for å gi mest mulig støy.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Fine bilder dette! Mye som har skjedd på KSU i det siste, artig!
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
Den støyer nok mer enn foreksempel en Puma. Dette kommer blandt annet av 4 blader og at det er et tungt helikopter. På grunn av støyen er det ved noen flyplasser med mye trafikk laget egne prosedyrer for S-92. Det går på speed, høyde og stedvis også routing nær flyplassen. Rotor tippene som blir nevt over har ikke noe med støyen å gjøre. Disse er designet for å øke løft versus power required, og gevinsten utgjør faktisk rundt 4%. Med andre ord drag til løft problematikken. Denne utformingen er noe de fleste moderne rotorblader har, vi hadde det til og med på Lynx`en (BERP). Som en kuriositet kan jeg nevne at målinger visstnok viste at 70% av støyen en Lynx produserte i cruise kom fra halerotoren. Etter at Westland snudde rotasjonsretningen på nye modeller forsvant dette problemet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
|
![]()
Takk for bilder og utfyllende svar karer !!
ENKB : Jeg synes det var greit å ta bilder på KSU, men dog hadde det vært greit med en skikkelig runde med motorsag noen steder ![]() flyKSU har en fin spotterguide på hjemmsiden sin. Yngve
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et par fra BGO | Seacougar | Bilder & foto | 8 | 16-07-2011 17:07 |
BGO 22.12.09, et par bilder. | N-3PB | Bilder & foto | 1 | 23-12-2009 20:48 |
Et par fra søndags kveld BGO. | N-3PB | Bilder & foto | 2 | 03-06-2009 22:51 |
Dagens bilder fra KSU | flyKSU | Bilder & foto | 15 | 07-07-2007 13:49 |
Bilder fra KSU | flyKSU | Flyforum | 12 | 12-03-2007 18:57 |