Flyprat


Go Back   Flyprat > Samlerhjørnet
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-05-2009, 20:46   #21
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Joda, som tidligere nevnt. Så blir man ikke enige i denne diskusjonen. Men kikk litt opp. Når folk har fra Busy Bee, eller Braathens. Som nå er vekke, så hadde det vært dumt om alle hadde fulgt kodeksen og ikke tatt dem. Dette er jo nå flyhistorisk materiale, og i tillegg antageligvis del-minner fra en forhåpentligvis hyggelig ferie tur.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 21:21   #22
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Et tips er å sende en mail til selskap og spørre om det er mulig å FÅ et eksemplar fra hver type...

Så slipper selskaper å få bot pga at du tok med deg ett for å ha i samlingen...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 22:39   #23
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Funker det?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 22:41   #24
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Vet ikke, men det er da bedre enn å ta fra flyet.

Det værste som kan skje er at de sier nei...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 01:18   #25
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
Default Re: Mine Safety On Board Cards

De skal alltid ha noen liggende til å erstatte manglende eksemplarer. vanligvis ligger slikt i en av hattehyllene helt fremst. Fordelen med slike er at de som regel er ubrukte mens de som er i lommene ofte er slitt ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 02:05   #26
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Som sagt tidligere, er dette en del av flyets sikkerhetsutstyr og er ikke
der for at "gud og hvermann" skal ta med seg dette hjem. Selvsagt
har man ekstra av disse ombord, men dersom man faktisk skulle komme
i en situasjon der man hadde manglet slike - og det var fullt fly
(noe som ofte er situasjonen på charterfly), så er det en "no go".
Da blir flyet stående på bakken til x antall nødvendige Safety On Board
er i hver stollomme, vil tro dette gjelder alle selskaper i Europa - i allefall
i de selskapene jeg har jobbet i.

Langt bedre å spørre, om det er noen slitte som evt. uansett skal
skiftes ut - i stedet for bare å "forsyne" seg. Eller direkte til
selskapet, dersom man gjerne vil ha en ny.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...

Last edited by Blackhawk; 28-05-2009 at 02:08.
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 06:46   #27
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Min erfaring er at flyselskapene gladelig gir ut Safety on Board-kort på forespørsel! Det forebygger jo at folk stjeler dem
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 10:38   #28
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Det er ofte det de gjør, og husk at det er cabin crewet som har ansvaret for at rules&regs følges og folk tas vare på hvis det skjer noe. De er derfor ofte mer keene på å gi bort kort enn å evt. slite med at folk er helt uforberedt på hva de har å gjøre, og ikke minst kan bli stresset av at de ikke kan følge instruksjonene. Det er også fremdeles en del folk som ikke har reist stort med fly, og husk gjerne på alle dem som sliter med å fly og finner trøst i safety demo og disse kortene.

Og hvis noen er i tvil: Det er ikke greit å rappe redningsutstyr. MOW og Blackhawk oppsummerer det bra.

LN-A330. Argumentasjonen din med eksempelet Busy Bee holder dessverre ikke mål. Jeg tror de fleste kan være enige om at uttrykket "heleren er like god som stjeleren" ikke gjelder utfasede typer. Utover det kommer vi neppe til å bli enige, til det er holdningene for forskjellige. Det er helt greit. Sammenligningen med spyposer og in-flight magazines - som gjerne er til å ta med seg... - er ikke like grei. Den synes jeg godt du kan tenke over på nytt.

Mvh Kristian

Last edited by Falcon; 28-05-2009 at 10:42.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 14:52   #29
Iberworld
ScanFlyer Blue
 
Iberworld's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 382
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Et tips er å sende en mail til selskap og spørre om det er mulig å FÅ et eksemplar fra hver type...

Så slipper selskaper å få bot pga at du tok med deg ett for å ha i samlingen...
Sendte mail til widerøe her om dagen om de hadde noen gamle, de sa at de ikke hadde noen for øyeblikket, å at det enkleste var å spørre besetningen ombord
Vet om flere som sender mail om dette , så det er en god ide det også hvis du ikke reiser med selskapet
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 15:51   #30
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Ombord hos AB stod det på safety-kortet at å fjerne disse var strengt forbudt og straffbart. Er vel kanskje det at det ikke er lov som gjør at det er ekstra stas å ta de også? Mulig det hadde vært bedre å limt de på stolryggen foran?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 16:04   #31
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Ombord hos AB stod det på safety-kortet at å fjerne disse var strengt forbudt og straffbart. Er vel kanskje det at det ikke er lov som gjør at det er ekstra stas å ta de også? Mulig det hadde vært bedre å limt de på stolryggen foran?
..som et annet flyselskap, som vi liker så godt å diskutere her inne, gjør?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 22:02   #32
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Quote:
Originally Posted by Falcon View Post
LN-A330. Argumentasjonen din med eksempelet Busy Bee holder dessverre ikke mål. Jeg tror de fleste kan være enige om at uttrykket "heleren er like god som stjeleren" ikke gjelder utfasede typer. Utover det kommer vi neppe til å bli enige, til det er holdningene for forskjellige. Det er helt greit. Sammenligningen med spyposer og in-flight magazines - som gjerne er til å ta med seg... - er ikke like grei. Den synes jeg godt du kan tenke over på nytt.

Mvh Kristian
For alle del, vi kommer ikke til å bli enige selv om vi diskutere oss ihjel

Og noe sier meg at du jobber innen bransjen?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 23:10   #33
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Hva er foresten reglene for å ta med feil Safety on Board cards all over the place (cabin?)

Fløy med en CRJ200 operatør for noen få dager siden , men i sammtlige stollommer lå det ATR cards. Og som alle flyplassbomser vet så er bla.a nødugangene på ATR ikke ved vingene...

Siden jeg hadde lyst til å komme hjem uten delay så ventet jeg til deboarding på OSL med å slippe "bomben" hos CC' , hun ble litt stresset, jeg takket for en fin tur.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2009, 23:14   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Hva er foresten reglene for å ta med feil Safety on Board cards all over the place (cabin?)
Det kan fort bli veldig dyrt. FAA regner feil kort som intet kort. Vi hadde et tilfelle av det i SEA hvor Swissport la 737-kort i en 757 som var strippet i en fullclean under nightstop... Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg var der ute for en mil-charter den natten og bare skulle sjekke at jobben var gjort ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 16:24   #35
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Quote:
Originally Posted by LN-A330 View Post
For alle del, vi kommer ikke til å bli enige selv om vi diskutere oss ihjel

Og noe sier meg at du jobber innen bransjen?
I en del år, men ikke lenger. Nå er jeg bare en vanlig passasjer som forventer at ikke en eller annen idiot har stjålet redningsvesten min.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 17:05   #36
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Mine Safety On Board Cards

Har faktisk en SAA redningsvest på rommet.
Har aldri fløyet med SAA, og har ikke tatt den selv, det tok onkelen min seg av. (Ikke fra ett rutegående fly da!)
Egenes is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mine safety on board card Norwegian15 Samlerhjørnet 83 22-11-2011 02:53
Safety cards + mer. LN-CMN Samlerhjørnet 10 09-05-2010 21:39
US Airways 757 Safety Cards BU767 Samlerhjørnet 21 05-05-2010 17:01
Safety-on-board-cards CK Samlerhjørnet 61 07-08-2007 13:41


All times are GMT +2. The time now is 12:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.