![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei, er det noen der ute som vet hva som skjedde med Fred Olsens gamle L-188 Lockheed Electra's? Er de hugd opp, eller flyr de kanskje nede i Afrika et sted?
Skulle vært artig å vite, da jeg arbeidet 10 måneder på disse gamle sliterne midt på 90-tallet. Flyene var fra tidlig 60-tall. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
LN-FOL
http://www.airliners.net/photo/DHL-(...80744618e0882a LN-FON http://www.airliners.net/photo/DHL-(...b7cb31514cb244 LN-FOG (lever vel pga de to ovenfornevnte) http://www.airliners.net/photo/Atlan...ce4a6241893cbf Fred Olsens flåte : http://www.airliners.net/search/phot...nct_entry=true Last edited by ENKB; 26-05-2009 at 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for bildene, ENKB. Det var et trist gjensyn....
Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Desverre, men ex FOG var fin da
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Ex. LN-FOG lever vel også på lånt tid.
Jeg har forøvrig sans for dette bildet av Jan Einar F: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, den lever nok på lånt tid. Men jeg ble veldig glad for å se at i det minste en av de fire (eller var det fem?) L-188 fra Fred. Olsens Flyselskap (FOF) lever enda.
Selskapet var faktisk Norge's eldste (såvidt eldre en Widerøe) i sin tid. Tror det ble grunnlagt i 1934, og avviklet etter at driften av L-188'ene og kalibreringsmaskinen til daværende Luftfartsverket ble avviklet i 1997. Far til Fred. Olsen var med på å grunnlegge SAS, men i starten het det vel DNL? Electra'ene kjennetegnes for øvrig med at de har dobbelt sett thrust levers, fire til CPT og fire til FO. I sin tid var det en meget avansert og rask flymaskin, men ble "upopulær" etter bl.a. vingebrudd. Dessuten ble den jo designet i overgangen til jetalderen. Men enda går den altså et par steder som fraktmaskin, snart 50 år etter "fødselen". Ikke dårlig. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]()
Hei,
Når det gjelder grunnlegging av selskapet er det litt vanskeligere enn dere skriver her. Mai 1927 - Det Norske Luftfartselskap A/S blir dannet. Okt 1933 - Nydannet som Det Norske Luftfartselskap, Fred Olsen A/S Jan 1934 - Navnet endret i Det Norske Luftfartselskap, Fred Olsen & Bergenske A/S Apr 1945 - Konsesjon til DNL gikk ut. Fred Olsen dannet et nytt selskap. 1946 - Det Norske Luftfartselskap A/S (del av SAS) dannes og har ingenting med de andre selskap å gjøre. Ikke lett å følge med her...
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I tillegg til det som Rob skriver her, så skal det vel bare kort nevnes at Det Norske Luftfartsselskap ble dannet som et eget selskap i 1946, og var operativt fra 1.april 1946 med egne fly. Og i august samme år gikk de inn på den første SAS-avtalen, men den gjalt bare intekontinentale flygnininger.
Til Tally-Ho : FOF hadde 6 Electraer: LN-FOG, -FOH, og -FOI (alle disse i FOF fra1973) og seinere (men første på ´90-tallet) også LN-FOL, -FON og -FOO. et søk på disse både på Airpics.com og Airliners.net vil gi både fine bilder og litt historikk ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for interessante opplysninger til dere begge.
Da jeg jobbet ca 10 måneder i FOF i 96-97 (like før avviklingen) mener jeg at de hadde max fem L-188, og lurer på om det var FOO som ikke var der da? Men jeg er ikke sikker. I tillegg til L-188 Electra, hadde de ansvaret for en kalibreringsmaskin? Den jobbet jeg ikke med. Kan det ha vært FOO? I FOF regnet man seg som landets eldste flyselskap, men det er riktig, som Rob Mulder skriver, at det var en sannhet med "modifikasjoner". 1934 var det året de regnet som sitt oppstartsår, selv om "gamle DNL" var eldre. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]()
Hei,
Takk for hyggelig ord. I FO bruker man 1933 som stiftelsedato og ikke 1934. I 1993 kom det et internt hefte som beskrev historien mellom 1933 og 1993. Det står forresten en del fine tegninger i dette heftet av flyene de brukte. De er ikke helt riktig, men fint nok.
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]() Quote:
R.I.P. både til FOM, de flotte Electraene og til et flott selskap - som også fløy DC-4, DC-6, Curtiss, Viscount og DA20 Jet Falcon. Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Her faller bitene på plass. Stemmer at det var en HS de brukte til kalibreringen. I 1996-97 (like før avviklingen) stod den på "langtidspakeringen" utenfor FOF-hangaren. På den tiden var et nytt kalibreringsfly tatt i bruk. Mener det var en Dash, som stort sett ble brukt ut fra Torp, men stadig med FOF-piloter.
Som en kurositet vedr. Electraene, da jeg skulle "taperates" på L-188 i 1996, var det kun to operative simulatorer igjen i verden, i Rio og Seattle. Vi tok den i Seattle, og også den sang på siste verset. Takk for info til alle som var innom her. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Unnskyld - "trykkleif" ovenfor; skulle stå "typerates"...;-)
T.H |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
BTW: Hvis du skriver feil så kan du bruke edit-funksjonen og rette opp, så slipper du å lage ny post ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det var LN-ILS som overtok for gode gamle "fommen", ja. Men vi leide også inn en King Air til å avhjelpe fommen, lurer på om ikke den tilhørte Partnair? Fommen var litt vel stor for 800 meters baner på vinteren.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hmm, Jeg var i Sao Paulo. ( VARIG ). Flyttet de den? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mener de sa at den sto i Rio... (Varig's). Men kanskje var det alle inntrykkene "gamlekara" hadde hatt i Rio, i forbindelse med sim.trening, som jeg husker;-). I 1996 var det sim'men i Seattle som ble brukt, og den var på dødsleiet husker jeg. Men vi fikk fullført programmet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Magic Nostalgic
|
![]()
Fred Olsen hade även LN-FOF CV-340
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk til alle som har gitt info vedr. Fred. Olsens Flyselskap.
Når det gjeldet LN-FOF, så tilhørte den kanskje selskapet noe tidligere? Kan ikke huske den rundt 1995, da Electra'ene enda fløy. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Magic Nostalgic
|
![]()
Ja,
LN-FOF hade de 1968-76. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fred. Olsen L188 Electra 1:400 custom made | raider66 | Samlerhjørnet | 8 | 04-10-2014 21:07 |
Fred Olsen L188 Electra - video | LN-ALP | Flyhistorisk forum | 9 | 14-01-2013 20:31 |
Fred Olsen L188 Electra dekaler nå i 1/72 | rhusberg | Samlerhjørnet | 8 | 23-12-2012 14:25 |
1/72 Fred. Olsen Lockheed Electra til salg | jewer | Samlerhjørnet | 1 | 28-09-2011 15:46 |
Braathens og Lockheed Electra | raider66 | Flyhistorisk forum | 14 | 28-08-2007 19:25 |