Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-05-2009, 14:54   #21
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Hei igjen AFG!

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
...Deres track record fra tidligere programmer om å "under promise and over deliver" har så langt ikke stemt med 787 prosjektet...

...så mye har gått galt at jeg ikke tror de klarer det meget stramme tidsskjema de har satt seg for å teste og sertifisere 787...
Joda, det er greit nok at mange Boeing folk som har vaert involvert i dette programmet har egg i fjeset enda og jeg husker fortsatt han dusten som talte under rollout av verdens stoerste plastbyggesett... Det var noe som "vi har ikke de samme forsinkelsene som de andre" da han refererte til A380 problemene. Snakker om aa kaste stein i glasshus...

Poenget mitt her, og som jeg ogsaa nevner ovenfor, er at vi selskapene er ganske godt informerte om hva som foregaar og har planer aa falle tilbake paa... og jeg ser ikke poenget med en slik artikkel fra en "outsider". Vi foelger med fra maaned til maaned, ser paa markedsbehov og justerer flaateplanen deretter.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2009, 00:53   #22
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Vel Dag, skal vi ikke bare være enig i å være uenig her?

Hvis Boeing klarer å få flyet sertifisert innen den fristen de nå har satt seg, så skal jeg heller spise i meg ordene mine. I tillegg skal jeg spante en runde med Arrogant Bastard Ale på deg, hvis du er på neste SEA julebord. Har planer om å komme neste gang
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2009, 01:58   #23
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Hei igjen AFG!

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Vel Dag, skal vi ikke bare være enig i å være uenig her?

Hvis Boeing klarer å få flyet sertifisert innen den fristen de nå har satt seg, så skal jeg heller spise i meg ordene mine. I tillegg skal jeg spante en runde med Arrogant Bastard Ale på deg, hvis du er på neste SEA julebord. Har planer om å komme neste gang
Ikke noe problem og blir det mere forsinkelser blir erstatningsflyene billigere og billigere. Vi faar vaare neste B777 i april og mai neste aar og de kommer ikke til full pris...

Ingen grunn til aa spise ord og blir det SEA julebord har Rocke lovet oss en tur paa B787 flight line... og da blir det en runde med Arrogant Bastard paa min regning...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2009, 13:46   #24
Rob Mulder
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 459
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Hi,

Jeg var på Boeingfabrikken forrige uke. En venn av meg (ansatt i Boeing) fortalte meg at første flygning finner sted i midten av juni. Under omvisningen så vi hele seks maskiner under bygging. Her er et par bilder av besøket mitt. Under omvisningen var det ikke tillatt å fotografere.
Tilfeldigvis kom Dreamlifter inn. Som dere ser var det mye vind.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	787_dreamliner.jpg
Views:	381
Size:	79.6 KB
ID:	22603   Click image for larger version

Name:	Seattle_RM.jpg
Views:	373
Size:	95.0 KB
ID:	22604   Click image for larger version

Name:	Dreamlifter_RM.jpg
Views:	362
Size:	61.5 KB
ID:	22605   Click image for larger version

Name:	Dreamlifter2_RM.jpg
Views:	357
Size:	97.0 KB
ID:	22606  
__________________
med vennlig flyhilsen
Rob

For de siste bøkene sjekk: https://www.europeanairlines.no/prod...ory/new-books/
Rob Mulder is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 04:29   #25
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Og Boeing har mistet en bestilling på 25 maskiner. Det er ikke offisielt, men det er antatt at det dreier seg om RBS Aviation (Royal Bank of Scotland), som sliter litt for tiden.

http://209.85.173.132/search?q=cache...ient=firefox-a
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 04:32   #26
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Kanskje SAS skal benytte sjansen og overta denne ordren??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 07:37   #27
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

http://paineairport.com/kpae2032.htm

Og bakerst her kan fly #2 i ANA farger skimtes
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 08:22   #28
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,332
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Stilig med 787 i/med en kundes design...
EB is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 09:21   #29
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Og ikke minst artig å se B787 ved siden av B767 og B777, for sammenlikning av størrelsene.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 09:25   #30
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Og her har vi ordentlige bilder av ANAs B787-roll out.

PICTURES: Boeing rolls out 787 in ANA livery

Legg merke til at dette ikke blir første maskin til ANA. Ergo er det vel en liten sjans for at vi kan se en ny ANA-dekor når første B787 leveres, som det har blitt spekulert i diverse steder.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 11:13   #31
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Disse to første (og et par til) skal vel strengt tatt kjøres til de omtrent faller fra hverandre før de leveres. De sa vel så greit hos Boeing, at de skulle "beat the living crap out of" testmaskinene før disse blir akuell for levering. Regner med de koster en del mindre enn en fabrikkny maskin...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 16:17   #32
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Jeg er sikker på at det er ett meget bra produkt, men så mye har gått galt at jeg ikke tror de klarer det meget stramme tidsskjema de har satt seg for å teste og sertifisere 787.
Ja, mye har gått galt, men en kan ikke uten videre trekke paralleller mellom utvikling/innledende produksjon og flight testingen.
Jeg anser videre produksjon som den største usikkerheten, altså hvorvidt de er i stand til å levere 10 787 per måned i 2012.

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Disse to første (og et par til) skal vel strengt tatt kjøres til de omtrent faller fra hverandre før de leveres. De sa vel så greit hos Boeing, at de skulle "beat the living crap out of" testmaskinene før disse blir akuell for levering. Regner med de koster en del mindre enn en fabrikkny maskin...
Bortsett fra ZA001 går det heldigvis ikke fullt så hardt for seg Men ja, ZA001-ZA006 går som øvrige flight test-maskiner til kraftig redusert pris. Jeg ser for meg at flertallet av disse seks, om ikke alle, ender opp som BBJ.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 17:41   #33
hakon1gz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: Momoen, Aurskog-Høland
Posts: 96
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Link til LEGO Dreamliner:

http://shop.lego.com/Product/?p=10177
hakon1gz is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 03:35   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Enda et steg nærmere ......

http://kpae.blogspot.com/2009/05/n78...nal-tests.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 07:44   #35
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Noen som vet dato? Skulle egentlig hjem på mandag, men den ble utsatt, så dette er iallefall verdt prisen på leiebil fra Vancouver!!
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 10:03   #36
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,566
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Disse to første (og et par til) skal vel strengt tatt kjøres til de omtrent faller fra hverandre før de leveres. De sa vel så greit hos Boeing, at de skulle "beat the living crap out of" testmaskinene før disse blir akuell for levering. Regner med de koster en del mindre enn en fabrikkny maskin...
Boeing vil nærmest nullstille testmaskiner før de blir levert en bruker.
Maskinene vil ha en pris som er nær opp til listepris.
Det vil ikke bli gitt noen rabatt fordi maskinene brukes som en del av test- og kvalifikasjonsprogrammet.
Rabatten som gies er for "launchcustomer" status til de selskapene somtar levering av de første 6 maskinene.

Til sammmenligning kan jeg nevne at da Norway Airlines tok levering av LN-NOS MSN23830 i sin tid hadde maskinen deltatt i et ising testprogram for Boeing etter avtale med selskapet uten at det ble gitt 5cent i rabatt på prisen for maskinen.
Den ble levert med et stort antall timer fløyet i Boeing regi , men med nullstillt i forhold til garantier og øvrige tekniske forhold.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 10:06   #37
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Hvordan kan man nullstille en maskin etter å ha vært i testøyemed - det vil jo nødvendigvis være noe slitasje på den?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 10:11   #38
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Alternativet er vel sikkert å komme langt bak i køen. Slik sett kan det jo være verdi i det likevel.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 10:16   #39
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,566
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Quote:
Originally Posted by brendas View Post
Ja, mye har gått galt, men en kan ikke uten videre trekke paralleller mellom utvikling/innledende produksjon og flight testingen.
Jeg anser videre produksjon som den største usikkerheten, altså hvorvidt de er i stand til å levere 10 787 per måned i 2012.


Bortsett fra ZA001 går det heldigvis ikke fullt så hardt for seg Men ja, ZA001-ZA006 går som øvrige flight test-maskiner til kraftig redusert pris. Jeg ser for meg at flertallet av disse seks, om ikke alle, ender opp som BBJ.
Ikke utenkelig at de ender opp som BBJ , men det vil ikke skje på lang tid.
Det er avgjørende og viktig for Boeing at de første par dusin maskiner opereres av flyselskaper. Boeing er i tillegg til test og kvalifikasjonsarbeidet avhengig av å få tilbakemeldinger hvordan driften av også denne flytypen initielt går. Til dette trenger de flest mulig timer for hver maskin slik at de kan ytterligere finne ut av barnesykdommer og få fikset eventuelle "findings" kjapt.
Boeing utplasserer sine tek.rep'er sammen med motorfabrikanten sine rep'er for å nøye følge opp de første maskinene.
En BBJ operatør vil ikke kunne fly så mange timer som et flyselskap i tidlig fase og Boeing kan ikke ha sine rep'er utplassert hos en BBJ operatør som flyr 50timer pr måned som et eksempel.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 10:19   #40
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,566
Default Re: Mot B787 First Flight som planlagt

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Hvordan kan man nullstille en maskin etter å ha vært i testøyemed - det vil jo nødvendigvis være noe slitasje på den?
"Slitasje" utbedres av Boeing før levering og komponenter der det er behov skiftes osv.
Selv om en maskin har et antall timer vil den nullstilles i forhold til garantier og vedlikeholds intervaller.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian bestiller ytterligere 2 stykk 787-9 Cockpitview Flyforum 3 22-03-2016 15:28
Tornadoer gir forsinkelser for 737 og 787-linja LN-MOW Flyforum 3 17-04-2012 08:26
Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser Trety Flyforum 110 30-06-2011 07:46
Boeing 787-822 eller 787-224 Dreamliner? SE-SAM Samlerhjørnet 4 08-01-2011 14:57


All times are GMT +2. The time now is 02:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.