Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2009, 11:11   #21
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Sommertilbud i Biz med LH/BA/AF/?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Enig med deg i det ang BA, men jeg synes det er et annet perspektiv over det når det gjelder EB Gold. Jeg flyr mye innenriks, og det gir meg ingen poeng. Men jeg har stor fordel av kortet mitt både når det gjelder å få plass på fly, få rask innsjekk og ekstra baggasje. Derfor synes jeg det er verdt å betale litt ekstra for en tur for å oppnå kravet til gullkort igjen. Nå er det ikke slik at jeg kaster bort tusenvis av kroner for å gjøre en milage run, men bruker litt flere penger på en tur jeg allerede har planlagt. Det å fly 2 ganger LHR-CAI for å få et sølvkort hos BA synes jeg personlig er tullete. Men om noen vil gjøre det, så ønsker jeg dem god fornøyelse!

BF
Det er jeg helt enig i. Jeg har selv tatt noen omveier eller kjøpt litt dyrere billetter på allerede planlagte reiser for å få poeng og sånn sett kvalifisere meg. Er man ikke så langt unna et statuskort, kan det være en god investering. Men jeg ville ikke startet på 0 poeng og så lagt opp til et voldsomt løp med mange flyturer bare for å få et statuskort.
Old 05-05-2009, 11:12   #22
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Men iblant er det jo litt morsomt å være litt urasjonell og gjøre ting rett og slett fordi man har lyst
Old 05-05-2009, 11:14   #23
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men iblant er det jo litt morsomt å være litt urasjonell og gjøre ting rett og slett fordi man har lyst
Åpenbart! Og jeg beundrer de som gjør det!
Old 05-05-2009, 11:16   #24
janarne101
ScanFlyer Blue

Hvis man reiser på Østen, er vel EB programmet det beste.

Økonomi Ekstra ut og biz hjem ga meg 21000 p forrige måned. Dvs 9000 ut og 12000 hjem.

Sølvkortet kom her om dagen, grense for det 20000.

Har man lyst på gull, grense 45000, tar man 2 turer på biz, dyrt, 44000 kr tilsammen. Eller 2,5 turer på Økonomi Ekstra, så har man 45000. To og en halv tur på ØE koster ca 31-32000. Med to og en halv tur tenker jeg jo på tur ut før året er omme, og hjem etterpå.

Jeg skrev til SAS og spurte om tilbudet de har LHR-CPH-BKK til 1600 pund, og lurte på når de kom med samme tilbud ut fra Norge. Fikk til svar at prisen ut fra Norge har sammenheng med kostnadsnivå her i forhold til GB, høyere lønn, landingsavgifter +++.

I går svarte jeg med å spørre hvorfor LH kunne kjøre tilbud for ca. 18000, og AY og LX for 17000. Det er jo litt forskjell mellom 17 og 22 laken.

Jeg skrøt jo litt av poengsystemet deres også, men synes det er litt mye å betale 5000 for å få 200 % oppjening istedenfor 150 %.

Venter i spenning.
janarne101 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 11:16   #25
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Nå som jeg og samboer har mulighet til å være litt "gale" så ser jeg ingen grunn til å ikke unne oss litt moro og sprell i hverdagen Biz er ikke noe vi vanligvis heller reiser på. Vår første longhaul i biz blir til høsten. Har fram til da kun reist i Economy, og kommer garantert til å reise mye i Economy også framover.

EDIT: Takk til Discus som fikk denne diskusjonen over i en egen tråd

Last edited by jcnorway; 05-05-2009 at 11:23.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 11:29   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by janarne101 View Post
Jeg skrev til SAS og spurte om tilbudet de har LHR-CPH-BKK til 1600 pund, og lurte på når de kom med samme tilbud ut fra Norge. Fikk til svar at prisen ut fra Norge har sammenheng med kostnadsnivå her i forhold til GB, høyere lønn, landingsavgifter +++.

I går svarte jeg med å spørre hvorfor LH kunne kjøre tilbud for ca. 18000, og AY og LX for 17000. Det er jo litt forskjell mellom 17 og 22 laken.

Ofte, selv om det kommer ann på, så priser selskapene seg litt høyere ut ifra hjemmemarkedene. Endel unntak finnes selvsagt, men av erfaring så begynner finner man f.eks ofte de aller billigste biz tilbudene med SAS IC fra Europeiske land utenfor Skandinavia
Old 05-05-2009, 11:31   #27
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Åpenbart! Og jeg beundrer de som gjør det!
Og det er vel nok av dem her, både når det gjelder å fly for å fly, fly for å spotte, bare spotte, drikke øl fordi Thai kommer til OSL osv.

Hvorfor ta en omvei, milagerun el.l. kan også variere. Noen ganger kan det gi god uttelling med litt investering. Puttet 2000 kr ekstra i en billett forleden, og med diverse milage-tilbud ble det opptjening tilsvarende en oppgradering fra Eco+ til C t/r USA.

Old 05-05-2009, 11:34   #28
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Ofte, selv om det kommer ann på, så priser selskapene seg litt høyere ut ifra hjemmemarkedene. Endel unntak finnes selvsagt, men av erfaring så begynner finner man f.eks ofte de aller billigste biz tilbudene med SAS IC fra Europeiske land utenfor Skandinavia
Akkurat nå er også prisene fra LHR sterkt presset hos alle selskaper i C-klasse, kan vel kalles priskrig akkurat nå. BA, VS leder an og alle de andre følger etter.

For noen år siden var det mange som fløy BA fra LHR til OSL for så å snu og fly BA tilbake til LHR og ut i verden. Det var over 10K å spare på det stuntet med C/F-billett.

Old 05-05-2009, 14:17   #29
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Ja, dette skulle sjefen din hørt/lest!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 16:38   #30
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Men hvis man likevel flyr Business Class hos BA - hvorfor skal man da ha sølvkortet?
Akkurat dette er noe jeg heller ikke skjønner. Man betaler 10K ekstra for å fly på business for å få ett sølvkort som gir tilgang til tjenester man har når man reiser i business uansett. Reiser man lite (3-4 ganger i året) må man fly i business for å beholde statusen, da blir liksom det kortet helt ubrukelig. Jeg hadde tatt mine turer med BA i biz og skippa hele kortet.

I min bok er mileage runs kun nødvendig når man har flydd nesten det som skal til for å nå det høyeste statusnivået og bare trenger noen tusen poeng for å nå dette nivået. Da kan jeg se fornuften i det.

Som meg selv: Skal i møte i Florida i slutten av uken og var heldig nok til å snatche en feilpriset full fare First Class billett til Miami (98 USD hver vei mot normalt 980 hver vei). T/R med 4 stopp hver vei gir meg nok grunnpoeng til å fornye BMI gullkortet (litt over 20K EQM for under 200 dollar). Jeg bruker en del av fritiden, samt tar en halv dag fri for å gjøre dette, billetten er betalt av arbeidsgiver.

Og selv om det blir ett mileage run, har turen til slutt mening. Jeg har enda ikke fått meg til å sette meg i ett sete uten mål og mening kun for å opptjene poeng. Da planlegger jeg (som Bizflyer) heller ut reisene mine og heller betaler opp billetter (som Discus). Men en ekstra tur, der går grensen for meg ihvertfall.

Men for all del, se på Flyertalk. Det er mange merkelige ting folk gjør for sine egne personlige mål. So by all means..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 16:50   #31
Eirik
Livsnyter

Quote:
Amen ! :-)
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 17:05   #32
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Default Re: Statuskort og milageruns

Dere får tilgi meg mine meningsløse turer framover

Old 05-05-2009, 17:20   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Dere får tilgi meg mine meningsløse turer framover
Så lenge vi får se en TR så
Old 05-05-2009, 17:26   #34
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

TR blir det selvfølgelig, både fra Torino og Amsterdam

Old 05-05-2009, 19:32   #35
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Det er moment man fort glemmer. Det er lett å gjøre narr av oss som tar en dugelig Milage run til Cairo eller noe annet for å få sølvkort hos BA.

Men kan hende man reiser mye rundt omkring med OneWorld flyvemaskiner i økonomi. Det er av en eller annen grunn ikke alle arbeidsgivere som godtar business class billetter. Min gjør ihvertfall ikke. Da gjør en MR eller to (eller gjerne tre) hverdagen min svært mye lysere.

Det kan også tenkes at man bare har lyst på en tur, og det er noen ganger fett å dra til "gokk-og-rett-tilbake" i fin klasse.

Det sagt, så har jeg full respekt for mennesker som aldri har kjøpt et flysete uten mening. Eller som ikke synes kort i edelmetall farger er verd det. Men kall det hobby og ikke fornuft.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 20:00   #36
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Hver sin smak mener nå jeg. På en annen side vil jeg si at statuskort er oppskrytt i mange sammenhenger, tror fint jeg skulle ha klart meg uten.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 20:06   #37
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Hver sin smak mener nå jeg. På en annen side vil jeg si at statuskort er oppskrytt i mange sammenhenger, tror fint jeg skulle ha klart meg uten.
Tja - man får litt ymse fordeler i forskjellige markeder. Jeg reiser en del innenriks i USA, og med fordelskort blir man oppgradert til F hvis det er plass. Så lenge man holder seg unna strekninger hvor 'alle' gull- og plat-kundene reiser, går det forholdsvis lett å få oppgradering. Jeg fikk oppgradering senest lørdag på Delta mellom ORD og ATL.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 20:36   #38
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Yepp - det er vel det som er poenget her, det er personlig hva folk trenger av "ekstra goder" og det varierer hva man får hos de forskjellige selskapene hva man får. De fleste greier seg ute, men noen ganger er det også praktisk å ha kortet.

Noen kan spare store summer på eks. bagasjegebyrer, i Europa og på IC får man ofte med seg noen ekstra kilo/ekstra kolli. I USA er det stort sett "pay per kolli" som gjelder, og der slipper man betaling hvis man har et glinsende kort. Enkelte må ofte reise på kort varsel, og da får man garantert plass innenfor gitte tidsrammer hvis man har status-kort. Noen kort gir loungetilgang med dusj og mat, samt fast-track og business/forst-innsjekk. Det kan man spare en del tid på osv. osv.

At noen velger å ta et milage-run for å jekke opp statusen et hakk, samt sope inn noen miles man kan bruke til oppgradering har jeg større forståelse for enn folk som kjøper fotballcupfinalebilletter koste hva det koste vil (nå må jeg vel søke politisk asyl en plass).

Old 05-05-2009, 20:43   #39
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

For all del, jeg er klar over fordelene, og jeg sier ikke at de ikke er til nytte for noen.

For min egen del reiser jeg en del innen Norge, og merker da lite til at jeg er EBG (men så er mine reiseplaner stort sett ganske enkle og fastsatte).

Interkontinentalt reiser jeg mest i business, og da ser jeg ikke helt den store forskjellen. Er et par ganger jeg har følt at jeg har blitt litt ekstra passet på pga. gullstatus, men ikke mye å skryte av.

Føler at det er sånn som det meste i livet, at når man først har fått det er det ikke så stas mer.

Mvh.
EBG gjennom 4 år.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 20:51   #40
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Hadde jeg fått biz billetter av arbeidsgiver ville status på kortet betydd minimalt. Det er jeg enig i. Men når man ikke er så heldig betyr status på kortet svært mye. Det gir meg tilgang til (litt avhengig av allianse):

- En dusj underveis i 3 timers mellomlandingen min
- Litt mat og drikke i rolige omgivelser i loungen istedenfor sirkuset utenfor
- Tidvise oppgraderinger
- Ekstra poeng jeg kan bruke på oppgradering senere
- Ikke noe mas hvis bagasjen veier litt for mye
- Fast track security
- Tilgang til å velge sete ved booking så jeg slipper midtseter
- Egen check-in når hele hurven skal på ferie
- Bedre tilbud på bruk av bonuspoengene mine.
- Ekstra service og mindre kø når jeg ringer CR
- Holdt på å glemme at jeg får flere poeng. Inntil 195 poeng t/r OSL-CPH i Eco fremfor bare 150!

For meg som kverner rundt 150 legs i året sammen med de uvaskede, så betyr status at jeg fremdeles syns det skikkelig stas å fly. Stas nok til at jeg til lørdag skal t/r OSL-LHR i Club Europe på MR for å beholde statusen min. OG fordi det er trivelig å fly.
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules