Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2009, 01:15   #1
salmon-air
ScanFlyer Silver

salmon-air's Avatar

Default Terror panikk i NYC etter 747 lowpass.

VG.nett melder:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=542630

"SKAPTE FRYKT: Det var ved 10-tiden lokal tid mandag at «Air Force One» fløy inn over New York. Mange fikk assosiasjoner til terrorangrepene 11. september 2001, og flyktet."
Airforce one fløy over sentrum av NYC eskortert av to F16

fly.
http://www.youtube.com/watch?v=tN57C98B310
salmon-air is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2009, 07:15   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Default Re: Terror panikk i NYC etter 747 lowpass.

Kan godt forstå at innbyggerene fikk panikk gitt.

Quote:
- Hvorfor forsvarsdepartementet ønsket å ta nærbilder like ved stedet der World Trade Center-katastrofen skjedde er ufattelig. Dårlig dømmekraft vil være en fin måte å si det på, sier borgermesteren.
Når jeg så videoen fikk jeg 911 assosiasjoner, og det kan du banne på at de på videoen og fikk!
Old 28-04-2009, 07:43   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Man kan jo spørre seg om hvorfor borgermesteren & co ikke annonserte dette til befolkningen på forhånd ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2009, 10:09   #4
Polaris
Free Luigi

Æsj er det bare jeg som fniste litt inni meg av kommenarene "SHIT SERIOUSLY SHIT".

Selvfølgelig, folk får vel angst av å se sånt, så forskremt de stakkars innbyggerene i Amerika generelt har blitt etter 9/11.
Old 28-04-2009, 11:32   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Selvfølgelig, folk får vel angst av å se sånt, så forskremt de stakkars innbyggerene i Amerika generelt har blitt etter 9/11.
Tenk før du poster. Hvis du bor i en by som er blitt 'bombet' av to passasjerfly, skvetter du av å se en 747 på lowpass ... din bemerkning er upassende og følelsesløs.
Radar Station KGRV3
Old 28-04-2009, 11:51   #6
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tenk før du poster. Hvis du bor i en by som er blitt 'bombet' av to passasjerfly, skvetter du av å se en 747 på lowpass ... din bemerkning er upassende og følelsesløs.
Jeg synes det var flåsete sagt, men det er et bra poeng her. Jeg vet det var mange som døde og jeg vet det ikke har vært enkelt for de som opplevd det, men verden går videre. "9/11" er blitt til et fullstendig overbrukt begrep og selv om dette var dårlig håndtert av lokale myndigheter, så er vel det eneste rette svaret hver bidige gang "9/11" taes from: "Move on".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2009, 12:41   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
"Move on".
I hvilken som helst annen by, ja forsåvidt. I NYC, nei. Spør de som f.eks. ovelevde bombingen av LON hvor lang tid det tok for dem å komme seg over å høre flydur over hodet uten å få skrekken. Slikt kan man ikke 'slå av'.
Radar Station KGRV3
Old 28-04-2009, 12:41   #8
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Angsten er irrasjonell, og kommer uansett.

I går , ca kl 09:25, kom en norsk F-16 svært lavt over Grønland da jeg var ute og gikk, og det var et øredøvende bråk som slår veggemellom mellom bygningene uten at man kan vite nøyaktig hvor flyet er hen. Mindreårige barn som var på vei til skole eller banrehage ble redde og søkte tilflukt hos nærmeste trygge omgivelse.

Jeg vet ikke om det var noen grunn til denn lavtflygingen over sentrum, den kom tilbake motsatt vei 4 minutter seinere.

Selv om jeg normalt liker å se lowpass av slike fly, så er det noe annet når det kommer overraskende. Vi er ikke på 50-tallet lenger, da jagerflygere nærmest kunne gjøre hva de ville bare fordi de måtte ha nok flytimer.

var det varslet noe slikt over Oslo igår? Beklager om det blir off topic

Forstår jo at folk i NY kan kjenne angst ved å se et stort fly komme lavt...

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2009, 14:29   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Kan egentlig ikke vente annet etter sju års indoktrinering fra Bush junior og Cheney. Frem til 9/11 var innbyggerne i USA lullet inn i en falsk trygghet, men så døde 2 974 under terrorangrepene (+24 som er savnet). For å sette disse tallene i perspektiv, så var det over 13 100 mord i USA i 2008 og på veiene døde 41 059 i 2008. Heldigvis dør ikke alle på samme tid på noen få steder ved mordene og trafikkulykkene, for hvis det hadde vært tilfelle så hadde det vært ulevelig i USA.
Old 28-04-2009, 14:55   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Du vet å sette ting i perspektiv .....

Mange i NYC lider av såkalt post-traumatic stress disorder (PTSD) etter 9/11. Dette er reelt og er noe som ofte som rammer personer som har vært utsatt for en spesielt traumatisk handling. Å trekke inn dine statistikker her er latterlig.

Hvis du vil vite mer om PTSD gå hit

http://www.traume.org/index.html

eller hit

http://www.traume.org/Artikkel%20fra%20ncptsd.html

Da skjønner du kanskje litt bedre hvorfor mange reagerer som de gjør. Det blir som å fly en Stuka over et krigsseilerhjem ...
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 28-04-2009 at 14:58.
Old 28-04-2009, 15:04   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Kan egentlig ikke vente annet etter sju års indoktrinering fra Bush junior og Cheney. Frem til 9/11 var innbyggerne i USA lullet inn i en falsk trygghet, men så døde 2 974 under terrorangrepene (+24 som er savnet).
Altså, ikke for å gjøre dette politisk (det er vel ingen hemmelighet at jeg befinner meg til høyre for Obama!) - men dette handler ikke om indoktrinering. Dette handler om terror som rammet blindt (noe drap ikke gjør i veldig stor utstrekning - heller ikke i USA). Terror er så blindt som det får blitt, og selvsagt får man assosiasjoner av slikt som dette! Spesielt når noe så "likt" skjer. Jeg ville også kommet meg ut av en høy bygning om jeg så dette...

Quote:
så forskremt de stakkars innbyggerene i Amerika generelt har blitt etter 9/11.
Forskremt er neppe ordet, all den tid det er en reel fare...

MOW: Såvidt jeg forstår var ikke borgermesteren informert han heller...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2009, 15:26   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post

MOW: Såvidt jeg forstår var ikke borgermesteren informert han heller...
Jeg så det - men det mistenker jeg mer var et byråkratisk problem. 'Sivile myndigheter' skal ha vært informert.
Radar Station KGRV3
Old 28-04-2009, 17:19   #13
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Ref. sak på nrk.no:
Jim Peters, representant for luftfartsmyndighetene, sier fotograferingen var klargjort med borgermesterens kontor. Politi og nødnummersentralen hadde fått informasjon.

Mer her:
http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6584839

Her er det altså noen som har et logistikkproblem.

Forøvrig - verden går videre etter 11/9 (som det jo skrives på norsk, siden det skjedde 11. september og ikke 9. november ...), og man må ikke bli helt opphengt i hva bare newyorkerne føler og opplever. Det er sannelig nok av traumatiske og skremmende opplevelser folk opplever rundt omkring i verden, ikke bare i den vestlige delen.

Ja, 11/9 må ha vært traumatisk, og ja, man blir sikkert lettskremt av det. Det vet vi jo også fra alle de snodige tiltakene US har satt i verk i et ønske om å bedre sikkerheten (diskutert masse her på forumet de siste årene). Men man bør ikke bli så opprørt at man kaller folk følelsesløse og antyder at man ikke har tenkt før man postet. Det er vel fortsatt lov til å ha andre synspunkter her på forumet?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2009, 17:34   #14
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg ville også kommet meg ut av en høy bygning om jeg så dette...
Ser ut som videoen er tatt Battery Park på Hudson-siden rett nord for Museum of Jewish Heritage. De som sprang rundt der kom definitivt ikke fra noen høy bygning - løpe inn fra sjøkanten til under de gamle 10. etasjers bygningene som ligger i første rekke er ikke det mest logiske. Men hva man i panisk/hysterisk tilstand gjør er ikke alltid helt logisk. Så er det til slutt da: "Once bitten, twice shy"
Old 28-04-2009, 17:59   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
Men man bør ikke bli så opprørt at man kaller folk følelsesløse og antyder at man ikke har tenkt før man postet. Det er vel fortsatt lov til å ha andre synspunkter her på forumet?
Selvfølgelig er det det, men det må også være lov å kommentere holdninger som man finner upassende.

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post

Forøvrig - verden går videre etter 11/9 (som det jo skrives på norsk, siden det skjedde 11. september og ikke 9. november ...), og man må ikke bli helt opphengt i hva bare newyorkerne føler og opplever.
Det er jeg helt enig i, men diskusjonen bør kanskje heller tas med de som slår det opp med krigstyper på førstesiden ...
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 28-04-2009 at 18:03.
Old 09-05-2009, 06:58   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Obamas militærsjef sa opp etter bildestunt
http://www.dagbladet.no/2009/05/09/n...obama/6133182/

http://www.avweb.com/avwebflash/news...ml?CMP=OTC-RSS

Bildet ble fint det

woops , post 6500 ,"get a life".

Last edited by sail4fun; 09-05-2009 at 07:00.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2009, 23:29   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Og nå er det frigitt 145 bilder fra begivenheten ...

http://edition.cnn.com/2009/POLITICS...tml#cnnSTCText

Quote:
Three months after the White House released a single photograph taken during a photo op of "Air Force One" flying over New York -- a flight that caused panic on the streets below -- the U.S. Air Force on Friday released the remaining 145 photos taken during the flight.

The photographs show the Boeing VC-25 -- a military version of a 747 -- making three passes by the Statue of Liberty, at one point accompanied by an F-16 fighter jet and at another point making a steep bank not usually seen with passenger aircraft. That latter move may have contributed to the chaos below.
Radar Station KGRV3
Reply

Posting Rules