Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-04-2009, 12:18   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
OBB 84 Trains and Boats and Planes

I april-utgaven av Highlife Magazone (BA's inflight-blad) står det en artig historie om hvordan man kom seg til Afrika pr. fly (og tog og båt) for snart 100 år siden. Artikkelen er "signert" BA Museet på LHR, så det er sikkert mer info å hente hvis man stikker innom der.

En kjapp oversettelse av høydepunktene:

Quote:
16 juli 1926 ble Armstrong Whitworth Argosy biplane satt inn i trafikk mellom London/Croyden og Paris, fløyet av Imperial Airways. Flyet hadde tre motorer og kunne fly 400 miles, sjelden høyere enn 6000 ft. Det var plass til 20 pax ombord i "kurvstoler" uten setebelter. Pilotene (to stk) satt "fully exposed to the weather".

I 1931 ble Argosy satt inn på Kairo - Kartoum-ruten, og man kunne da komme seg fra London til Kartoum (stort sett) via luften. Man fløy London-Paris og deretter to netter på nattog mellom Paris og Brindisi (Italia). Dette fordi italienerene laget krøll for overflyginger. Fra Brindisi var det flybåt til Aten, dagen etter videre til Kreta og Alexandria. Så tog til Kairo. Fra Kairo og sydover fløy man med Argosy, det kostet £67 for en vei og hver langt fra non-stopp.

Etter ankomst Kairo (hvordan man nå kom seg dit), og en natt på et femstjerners hotell fløy man til Assuit for re-fueling. Videre til Aswan for enda en fuel-stopp. Enkelte ganger var man nedom Luxor og Wadi Halfa for litt ekstra fuel og/eller overnatting. Etter Aswan bar det til Kareima eller Atbara i Sudan og deretter Kartoum. Skulle man sydover fra Kartoum var det et annet fly og flytype som tok over (Overs.mrk: historien ikke noe om hva som fløy sydover)

Man dro fra London onsdag og kom frem til Kartoum mandag, fem dager og 3450 miles, hovedsaklig i luften. Det var kun flyging på dagtid.

Imperial Airways brukte Argosy-flåten from til midten av 1930-tallet, da de gikk over fra bi- til monoplanes.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
- Where planes go to die... LN-MOW Flyforum 7 25-06-2017 14:47
Et must! Planes Movie Bizflyer Småprat 1 29-04-2013 14:03
Old planes sk931 Bilder & foto 0 13-03-2012 21:31
Planes@Plaza LN-REF Samlerhjørnet 8 14-05-2008 21:27


All times are GMT +2. The time now is 06:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.