![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
I mina efterforskningar kring 747-100/-200 har jag upptäckt att motorpylonerna skiljer sig i utseende mellan olika flygplan som har JT9D.
Exempel 1: ![]() 747-238B SE-RBP. Bakkanten på motorpylonerna är rak och kort. Exempel 2: ![]() 747-212B SE-RBH. Bakkanten på motorpylonerna är längre och har en knäck. SE-RBP har JT9D-7F och SE-RBH JT9D-7J, vilket praktiskt taget är samma motor. Det finns en JT9 som ser likadan ut, men har högre dragkraft. Denna heter JT9D-7R4G2 och har en något större diameter på fläktdelen, vilket skulle ha kunnat motivera varför man konstruerat om pylonen eftersom luftflödet ökar kring den. Detta verkar dock inte ha något samband, eftersom pylonen i fråga även finns på flygplan med tidiga JT9or. Det är ingenting som skiljer mellan 747-100 och 747-200, pylonerna förekommer på alla olika varianter och med olika motorer. Finns det någon här som har några idéer om vad som avgör typen av pylon? (Trivia: SE-RBP var för övrigt den 147:e tillverkade 747:an, tillika Qantas första 747 VH-EBA en gång i tiden och den första med tio fönster på övre däck. Det var på Qantas begäran som Boeing gick över från tre till åtta (senare tio) fönster på överdäcket och alla som byggdes fr o m #147 hade 8/10 fönster där uppe. F d SE-RBP/VH-EBA tillhör sedan några år Kallat Elsaker Air och heter XT-DMS. Ingen vet riktigt var den är.) |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Resa i olika klasser | robert_06_ | Reiseforum | 6 | 27-01-2011 15:55 |
SAS flög 747-200 med olika motoralternativ? | L-1011 | Flyteknisk forum | 7 | 23-01-2011 20:23 |
DL 747 | sk931 | Flyforum | 4 | 16-01-2009 01:18 |
BA 747 | sk931 | Flyforum | 1 | 27-12-2006 13:01 |
Olika säten i ekonomiklass | Henrik | Flyforum | 6 | 05-10-2004 14:21 |