Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2009, 20:31   #61
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: Air Berlin starter OSL-Berlin

Spörsmalet om hvilked equipment sendes til OSL er direkte relatert til hva skjer med TXL-GSE ruta.

Om Q400 har en fremtida i AB i det heile tatt, dette er en helt annen sak. Diskusjonen om dette begynnte alrede etter fly #3 kom i traffik...
Old 16-02-2009, 20:40   #62
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

58 Euro t/r er veldig billig - men jeg skjønner ikke hvorfor de fortsatt opererer med drivstoffavgift. Denne burde de heller bakt inn i billettprisen. Synes det blir for dumt når billetten er satt til 1 og 6 Euro - og så kommer de en drivstoffavgift på 20 Euro, i tillegg til andre avgifter.

Er Air Berlin misfornøyd med Dash'ene sine?
Old 16-02-2009, 22:43   #63
Foxtrot
Newcomer

Er det noen som vet hvem som skal handle Air Berlin på OSL?
Foxtrot is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 22:51   #64
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det jeg frykter kan ødelegge for denne ruten er avgangstidene. For videre forbindelser er den sikkert fine, men man kan ikke ta en weekend i Berlin. Et problem er mangel på søndagsavganger, men den går også såpass tidlig fra Oslo at man ikke kan ta en nesten hel dag på jobben også stikke til Berlin på ettermiddagen etter jobb. Egentlig litt synd for etter hva jeg har hørt er AB et meget bra selskap
Old 16-02-2009, 23:22   #65
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Enig dette, også tror jeg kanskje det er i overkant å kjøre denne ruten hver hverdag i starten, hadde klart vært bedre med mer fokus på helgen, dvs søndagsavgang. Men; ser for meg at denne ruten i stor grad er rettet mot det tyske markedet i første omgang?
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 06:07   #66
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Velkommen skal de være. Skal bli morsomt å prøve AB - særlig opp mot SAS for her gir de jo mer "fullprisservice" enn SAS til priser som vel bare Norwegian og Ryanair kan hamle opp med.
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 10:56   #67
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det jeg frykter kan ødelegge for denne ruten er avgangstidene. For videre forbindelser er den sikkert fine, men man kan ikke ta en weekend i Berlin. Et problem er mangel på søndagsavganger, men den går også såpass tidlig fra Oslo at man ikke kan ta en nesten hel dag på jobben også stikke til Berlin på ettermiddagen etter jobb. Egentlig litt synd for etter hva jeg har hørt er AB et meget bra selskap
Ja, jeg er også redd for at denne rutestrukturen kan medføre lavere leasure-trafikk enn man skulle forvente til en by som Berlin. Vi får se...
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 11:41   #68
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
...

Er Air Berlin misfornøyd med Dash'ene sine?
Misfornöyd er falsk ord. Frustrert treffer det bedre. Flyene ble alrede tilbyd andre aktörer til kjöp. Call +49-30-Air Berlin dersom du er interessert a ta over disse.

Jeg undrer meg - aerlig talt - over mange av de kommentarer som kom her. SK har just trukket seg fra denne ruten, rett og slett fordi de ikke tjente en dröy krona pa dette.
Volum er relativ lav fra Berlin, og fylles opp med polske statsboer som reiser fra vest-polen til TXL. Da OSL-SZZ kom pa banen, svikted dette feed til TXL og SXF. Skulle det dukke opp en rute POZ-OSL, sa vil denne feed begrense seg til meget fa, siden mange vil ha det naermere til en polsk flyplass.

Jeg tviler at AB vil klare a skape en helt ny marked for tyske turister. For en enkelt grunn. Oslo er ingen billig by. Hoteller er relativ dyrt, omkostninger er dyr. En god del dyrere enn om man reiser til CPH eller STO, og langt dyrere enn TLL og RIX.
AB's suksess pa TXL-ARN og TXL-CPH ble stötted av en harakiri konkurrent Sterling og en SAS som brukte Q400 pa begge ruter og fikk - som kjent - en stor haug problemer med dette. Tyskere er - generelt sett - sikkerhets-fanatiker. De vil ha 150% sikkerhet. En selskap som bare star i fare for a virke usikker, vil ikke ha suksess i den tyske marked.

Og i dette ligger ogsa for AB en problem. Q400 crash ble omtalt mye i tysk media og det ble henvist at denne fly ogsa opereres i Tyskland. Ikke god for en selskap som alrede na far massevis av klager pga Q400...

Priser:
Med priser pa 29 Euro kan AB ikke betale de avgifter som de ma gi til TXL og OSL flyplass. De vet selv at de vil trenge en langt periode med ultra-lave priser for innarbeide ruten. Derfor ser vi ikke flygninger pa Lör og Sön.
Da gar samme fly TXL-KRK, en rute med en god del etnisk traffik som vil yielde höyere enn TXL-OSL.
Old 17-02-2009, 13:17   #69
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Når Norwegian går inn på en "monopol" rute så er det Halleluja

Når andre går inn på en rute Norwegian har "monopol" på , så er det slakt.... go figure
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 13:41   #70
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Lad os nu se. I CPH har AB ihvertfald haft ganske god succes, hvilket man kan se på deres priser, som langsomt er steget og steget. Idag ligger AB's priser et godt stykke over EZ og lidt under SAS generelt på CPH-BER og deres beløgning skulle efter sigende være ganske god.

Mange var tvivlende da de startede i CPH også, men taget i betragtning at de stadig flyver både TXL, PMI og DUS - så kan man vel antage at de selv er tilfredse med ruterne - ellers var de vel efter så lang tid blevet lagt ned.

Uanset, så kan I i Norge se frem til at få et rigtig godt flyselskab til OSL - de gange jeg har fløjet med AB har det været yderst positive oplevelser og jeg er forbavset over hvor mange mennesker i Danmark som kender flyselskabet - på trods af et meget begrænset antal ruter.

Lad nu tiden vise om ikke også nordmænd får en positiv oplevelse og vælger at flyve med AB - og brug så ellers kræfterne på at glæde jer over at der både kommer flere afgange (her midt i en krisetid) og ikke mindst at det bliver afgange med et flyselskab, som rent faktisk yder gode priser, rigtig god service og connections videre fra TXL.
Old 17-02-2009, 13:54   #71
jb1
ScanFlyer Rusty

Jeg kan ikke se at man er så negativ til denne ruten, men en undring over avgangstider o.l. må det jo være lov å komme med. Air Berlin er et glimrende selskap, og passer tidene flyr jeg gjerne med dem, en søndagsavgang ville dog uansett være lurt, mener jeg.
Old 17-02-2009, 14:05   #72
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Alikevel er jo man-fredag langt viktigere enn lør-søndag...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 15:24   #73
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Når Norwegian går inn på en "monopol" rute så er det Halleluja

Når andre går inn på en rute Norwegian har "monopol" på , så er det slakt.... go figure
Hvem har slaktet hva her egentlig????
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 15:31   #74
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Jeg har ogsa ikke forstatt P-A-Viking sitt kommentar.

OSL-BER er en vanskelig marked.

Deutsche BA prövde seg med TXL-FBU - uten suksess
Wideröe hadde THF-FBU/OSL - uten langvarig suksess
Germanwings prövde seg pa SXF-OSL - uten suksess
SAS flöy OSL-TXL - uten suksess (de facto ble denne ruta SAS Norge sitt svakeste rute!!!)

Da ma man ha rett a spöre om dette er en klok valg, spesielt nar man vet hvor mange pax har tysk pass...
Old 17-02-2009, 15:50   #75
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

DY flyr etter hva jeg kan se 2 daglige fordelt på OSL og RYG.
Så at noen andre som tilbyr cnx videre fra Berlin kommer på banen må da ønskes velkommen , og ikke analyzeres i hjel ?
Potensiale er vel større for AB i sin ende en hva DY har fått til fra Berlin ?,
FBU, det er 10 år siden det...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 15:54   #76
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Naja, det med Connexxions er mye svada. De facto er det limitert til 9 tyske byer plus Wien og Zürich. Regner du ut disse destinasjoner du kan fly direkte fra OSL, blir det 3 igjen, som er allesamt smabyer...
Old 18-02-2009, 08:29   #77
DY1908
Newcomer

En daglig midt-på-dagen-avgang med en Q400?? Neppe. De er nok tross alt LITT mer opptatt av å forvalte kapitalen sin der nede, selv om de har opptrått som "bull" noen ganger (f.eks UK innland). Med setekostnaden på Q400 blir de drept mot Norwegians B738 på Berlin. Connections: VIE er interessant, den har trolig underdekning fra OSL.
DY1908 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2009, 08:32   #78
JoeW
ScanFlyer Rusty

Men OS til VIE er vel også i stor grad videreforbindelser til områdene ved gamle Serbia etc.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2009, 08:34   #79
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Hvem sa at det blir Q400? Ikke mei, det ble bare resultat av spekulasjon!

Ruten flys av B737-700
Old 18-02-2009, 08:54   #80
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Hvem sa at det blir Q400? Ikke mei, det ble bare resultat av spekulasjon!

Ruten flys av B737-700
Stemmer. Ruten er satt opp med 737-700 og A320!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules