![]() |
|
![]() |
#81 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Mange kutter frekvenser (som SAS) i paavente av at ting skal bli bedre, men aa si at man kutter to fly fullstendig, er jo merkelig? Man kan jo redusere ting midlertidig? Dersom man ser paa historien, vil alltid en oekonomisk krise overkommes og verden vil vaere tilbake til det som er normalt. Dersom SAS kutter ruter man har hatt i en aarrekke (som SEA) og kvitter seg med fly og stab, vil det bli utrolig vanskelig og meget dyrt aa kjempe seg inn i markedet som garantert blir fyllt av konkurrenter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Pressemelding, publisert 03.02.2009
Nr.: 11/09 Regjeringen positiv til å delta i emisjon i SAS AB Regjeringen er positiv til å delta med sin andel av en egenkapitalforhøyelse i SAS AB. - Dette er en løsning som vil opprettholde grunnlaget for levedyktige arbeidsplasser og et godt rutenett i Norge og Skandinavia, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad. - Selskapet har lagt frem en ny forretningsplan som virker fornuftig og som sikrer SAS sin viktige posisjon i det skandinaviske flymarkedet. Jeg registrerer at regjeringene i alle de skandinaviske landene samt den største private aksjonæren, Knut og Alice Wallenberg-stiftelsen, er positive til å delta med sine andeler, sier nærings- og handelsministeren. Hun er tilfreds med at de ansatte og ledelsen i SAS har fått til nødvendige kostnadsreduksjoner som kan gjøre selskapet mer konkurransedyktig. - Jeg forutsetter at de ansatte og ledelsen fortsetter dette arbeidet for ytterligere å styrke selskapets posisjon, sier nærings- og handelsministeren. Regjeringen tar forbehold om at Stortinget gir sitt samtykke til emisjonen og at emisjonsvilkårene er akseptable og markedsmessige. Statens andel i emisjonen vil i så fall utgjøre opp mot 800 millioner norske kroner. Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad vil være tilgjengelig for kommentarer kl. 11:30 i Nærings- og handelsdepartementet, Einar Gerhardsens plass 1. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det å redusere flåten kommer sansynligvis ikke til å bringe produksjonsprisen per sete ned, heller tvert i mot. Alt av kostnader til "reserve" deler / crew må fordeles på en mindre flåte. På IC destinasjoner så betyr heller ikke SAS sine reduksjoner at det blir vesentlig mindre kapasitet, slik at SAS ikke bør forvente seg at det blir fler reisende på rutene om de kutter noen. Klart at det å kutte de dårligste rutene vil dra opp snittet litt, men... Jeg er nå skeptisk til om dette er så lurt, de bør i alle fall kutte mange destinasjoner, og heller gå daglig til New york, tokyo osv... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
critical mind
|
![]()
Med disse tunge besluttninger har SAS en sjanse a komme seg tilbake i rette spor.
Kuttene vil bli heftig og - i motsetning til MOW - tror jeg at IC vil konsentreres i CPH og STO vil bare fa enkelte ruter som flys som W slik at man unngar a basere fly i STO. Pa sikt trenger SK for sitt IC ops flere mens mindre fly slik at de kan tilby en attraktiv nettverk. Mens det finnes vel sjanser i marked dersom man klarer a fa finanseringen i orden... Det er ogsa antydet kutt i STS og jeg har en anelse at det vil gar hardt ut over STS OSL og mange linjestasjoner. Pa en vist mate stiller SAS clocken 20 ars tilbake og disse ar - spesielt JL-perioden - vil bli minnet som de "tapte arene". La oss hape at det lykkes, fordi SAS har bare en dene forsök, og den ma lykkes. Nok en ting bör sies i retning til Tommy. Dersom lösning til alle problemer er enkelt a la "gjeninföre 100% bonus" sa ville SAS har gjört det eller ökt politisk press slik at det fa lov til a gjöre dette. Faktisk er det sann at hver bonus-poeng er kredit fra kunder som belaster SAS. Og, jeg tror ikke det er enkelt a la ABC a utkonkurrere DY. De er de förste konkurrent til SAS i sitt historie som har klart a etablere seg pa alle 3 kanter av den "gyllene triangel". Mens med den produktdifferensering som SAS na foreta vil de klare a ta seg sin del av marked slik at vi vil se en duopol i fremtida. Selv om DY skulle falle, sa vil den neste komme. Om det blir en ny aktör, Easy eller Ryan er ikke viktig. Den marked er stor nok slik at den stötter 2 aktörer. Mens, dersom SAS klarer a fa dette planen til realiteten, sa har de en fremtida som vil ligne Swiss.
![]() |
#85 | |
TurbopropFlyer
|
![]() Quote:
Når staten sitter som akjeeier så er det i siste ledd de respektive politikerene som avgjør om staten som aksjeeier skal spytte inn penger i et selskap. Jeg mener bare at det ikke er staten sin oppgave å være aksjeeier og redde selskap som går dårlig der det ikke vil være samfunnsøkonomisk riktig å gjøre dette. Tidlig i luftfartens historie var det nok behov for statlige eierskap, men i 2009 er dette definitivt ikke tilfelle. Flyselskap kan klare seg bra i private hender og derfor blir det feil og holde liv i selskap bare for å ikke miste popularitet i et valg-år.
![]() |
![]() |
#86 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det blir fokus på SAS, og det som er core SAS er:
SAS (SK), Blue1, Widerøe, Deler av Cargo, SGS i skandinavia, STS. Selges: BT, JK, BD, GL, OV, JZ, Spirit, SGS UK/FIN, Trust Outsources: SGS Int, enkelte SGS linjestasjoner, deler av STS, en del call-centers SK blir ett flyselskap, i løpet av 2009, det blir tre baser STO, OSL, CPH. IC blir basert i CPH. SAS international og SGS integreres. STS, Cargo, Blue1, Widerøe er egne selskaper.
![]() |
#87 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dagens absolut dårligste nyhed er at den danske stat kaster flere penge efter SAS.
Lad falde hvad ej kan flyve! Vi så hvad der skete da NB endelige lukkede: Andre aktører kom lynhurtigt ind på markedet - det samme ville ske hvis SAS lukkede. Den sidste rest af respekt for politikerne forsvinder hvis de vælger at spytte flere penge i fallitboet. Statsejede/-støttede flyselskaber hører fortiden til - der kommer ikke noget godt ud af det: (nævner i flæng: Olympic, Alitalia, fortsæt selv...)
![]() |
#88 | |||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
On the domestic market, it serves SAS to have DY as a competitor. Outside, they're free game .. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det som SAS kvitter seg med nå, utgjorde over 98% av underskuddet!!! Først og fremst JK. "Core SAS" hadde underskudd på rundt 200 MSEK.
![]() |
#90 |
critical mind
|
![]()
MOW I got your points.
Mens jeg faktisk tror at det er rett a redusere til en hub, dermed redusere ogsa kostnader. Med de flyene som de vil beholde betyr det at denne enkelt-hub vil ha en attraktivere nettverk enn begge har for seg selv i dag. Sjanser er delivery slots for neste-generasjon-fly. For de neste 2-3 arene ma de fa dragonskiped i roligere fartsvann, deretter kan man tenke pa en sakte ekspansjon. Klarer de ikke a gjennomföre denne planen som ble fremlagt idag som planlagt, sa vil de ga samme vei som Swissair / Sabena. Konkurs og deretter vil det bli bygged opp en ny - langt mindre selskap. For min del tror jeg det skulle vaere en interesse av alle involverte at de ga Plan A. Time for bonus is over. Produkt ma differenseres annenleders, dvs först og fremst kvalitet. Der kan man gjöre mere. I tillegg til dette ma de puste bort stöved, slik at den nye SAS ogsa vil oppfatted som en ung og dynamisk selskap. Klarer de dette, har de vant mere enn det hva de vil kapre med Bonus. Bonus er bare en form av rabatt, og jeg tror SAS har försokt seg langt nok i rabatt-slager. Na er det tid a tilby superior kvalitet og ta de pengene fra de som er villige a betale for dette. Det betyr selvsagt at selskap gir opp marked-andel mens det kan forsatt lönne seg dersom yielden stigger hurtig nok.
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Bonus-reiser tror jeg man skal glemme. Istedet så bør de bruke Eurobonus til å segmentere kundene sine. Gi bedre service til de som reiser mye og lite til de uten kort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Temaet er SAS både på Tabloid (18.55) og Redaksjon En (20.25) i kveld.
IMM
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dersom lojalitetsprogrammene blir brukt riktig, som markedstool, er de verdt milliarder, faktisk mer verdt enn flere av SAS sine assets. Se f.eks. her: http://www.bizjournals.com/triad/sto...l?ana=from_rss http://www.iht.com/articles/2007/11/...ness/flier.php I tillegg til aa ha en monetary value, er Eurobonus ett redskap som KAN brukes til aa gjoere butikken mer konkurransedyktig og folk vil betale en premium for aa velge SAS. Men dessverre, i den tilstanden EB er i dag, ser SAS kun paa programmet som en kostnad, enda ett bevis paa inkompetanse. Naar man kan kontrollere uttaket og har relativt lavt belegg, er kosten administrasjonen av programmet, som garantert bringer inn mer penger enn det det koster aa drive, markedsfoeringsverdien kommer selvsagt i tillegg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
critical mind
|
![]()
Ok, enkelt svar.
Det er mange som roser SQ. Og mange flyr med dem. De allefleste angir den service/produkt de far omboard som utslagsargument for sitt valg. Det er meget fa som velger SQ fordi de far med dem sa mye bonus. Dersom SAS virkelig mener det hva de sier idag, kan de komme seg pa denne nivea. Ellers vil den höyeste bonus-uttak ikke redde SAS. Hovedproduktet din ma vaere topp. Det kan ikke ga an at en tillegg/rabatt skal utgjöre valged om passajerer flyr med SAS eller ikke.
![]() |
#95 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hovedproduktet til konkurrenten til SAS i Norge er slett ikke topp. sugeroer i pengeboka til folk som vil ha ett sete og sjekke inn bagasje er en av tingene, elendig benplass og frekvens, samt mye forsinkelser er annet. DY konkurrerer kun paa en ting: Pris. Har man vaert klar og presentert ett helhetlig produkt med bonusopptjening som folk forstaar, hadde DY hatt en mye sterkere og vanskeligere konkurrent aa forholde seg til. Si hva du vil, men bonusprogrammer er verdt utrolig mye, men i den tilstanden EB er i i dag er dessverre SAS spillt opp paa tribunen. Naar man i tillegg har et forvirrende produkt, gidder ikke Ola Dunk aa vaere kunde heller. Og da har man ett problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
critical mind
|
![]()
OK;
Bare hypotetisk. Sett SAS til Bonustopp. La de utdele poenger for alt. La dem gi 1.000 for innsjekk. Tror du folk flyr mere eller mindre med SAS dersom de oppfatter inflight produkt som sub-par? Derfor sier jeg, SAS ma rydde opp i kabinen. Service Service Service. Quality leader, not bonuspoint bargains leader. Jeg personlig ville ikke ga omboard en gammelt sliten fly med en inflight service som jeg oppfinner som ikke-konkurranseverdig selv om de tilbyr meg en Million poenger. Jeg lever her og na, og ikke for Bonuspoenger som jeg kan löse inn i fremtida. Jeg tar heller den leverandör som gir meg service her og na. Derfor lever SQ. Deres bonus er bare prikken pa i. Mens hos SAS ma man spöre seg "Hvor er den lenge streken under prikken???"!
![]() |
#98 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() Det er helt riktig, Rickard .. et godt bonusprogram er prikken over i'en. Og som gjentatt til det kjedsommelige både på dette forumet og andre steder det vesentlige å gjøre SAS til et kvalitetsselskap. På ALLE fronter. Eurobonus er bare en del av dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Litt forskjell på fokus i Norge og Sverige. Så akkurat nyhetene på SVT, der kom SAS-saken 20 minutter ut i sendingen, mens på Norge er det hyl og skrik i alt som lukter av nyhetsprogrammer.
![]() |
#100 | |
critical mind
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS sminket bort 12 milliarder | MartinL | Flyforum | 12 | 17-01-2010 22:01 |
SAS ”sminket bort” 12 milliarder | PAS | Flyforum | 1 | 17-01-2010 21:46 |
Norge skal bruke opptil 40 milliarder på nye jagerfly. | sail4fun | Flyforum | 6 | 03-05-2006 07:56 |
OA skal betale milliarder retur | Guest | Flyforum | 2 | 15-09-2005 08:34 |