Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-02-2009, 15:49   #41
apron
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by Vaskeball View Post
Det har jo blitt flere "sjefer" i SGS etter at de slo sammen Widerøe og SGS uten at det hadde vært nødvendig å få fler "ledere", og de skal omrokkere på flere stillinger blant stuerne, sender visst stuere med meget høy kompetanse på rampsiden inn i bagasjesorteringsanlegget, hvor logikken ligger hen, vet ikke jeg.
Det er vel dessverre her kjernen ligger. SGS på linjestasjoner er rimelig effektive men lider av en tung administrasjon sentralt. For SGSOSL sin del, som tilsvarer nær 50% av SGSNO, er denne for topptung med en drøss av årsverk som kun administrerer og ikke produserer. Dette er nok hovedårsaken til at SGS er 30-40% fra å være reelt konkurransekraftig.

Btw - om "gratistjenester" mellom SGS og SAS skulle prissettes ville SGS kommet i et enda dårligere lys. Når det er sagt er det vel mange av disse tjenestene flyselskapet selv kunne utført/bidratt til men kabin/pilotforeningene makter helt på egenhånd å sette stopper for fornuftige og effektive prosesser.

- Å trekke inn SGS international og kvalitet vil være det samme som at f.eks Menzies ville vært en kvalitetsleverandør og de hadde kjøpt SGSOSL. Med det mener jeg at SGS international og Menzies har samme filosofi, nemlig å kjøpe opp eksisterende organisasjoner...

Avslutningsvis er det en genistrek som er gjort av SGSNO det seneste året. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at SAS i det hele tatt tenker på å kvitte seg med en leverandør som til de grader leverer varene. Prisen blir mindre viktig i og med at kvaliteten er god. Når det gjelder SGSDK er jeg langt mer usikker.. Gudene vet hvordan kvaliteten der blir med 200 årsverk mindre, men jeg har noen antakelser
apron is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 19:37   #42
DY Tech
Banned

Det er vel mange som driver med "prosjekt" i SGSOSL også vil jeg anta?
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 20:46   #43
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Når det er sagt er det vel mange av disse tjenestene flyselskapet selv kunne utført/bidratt til men kabin/pilotforeningene makter helt på egenhånd å sette stopper for fornuftige og effektive prosesser.
Kan du gi noen eksempler på dette?

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 21:39   #44
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Kan du gi noen eksempler på dette?
Eksemplene er nok mange, her er et fåtall;

Tildels doble prosesser ved T/A checks - bør ligge hos flight deck alene.

Avlesing av remaining fuel - bare tullball at SGS skal lese av.

T/A cleaning - for liten grad utført av kabin.

Kabin mere delaktige i boarding/deboarding

..er rimelig sikker på at mange kan bygge på listen..(selv om det sikkert er diskusjoner som dukker opp rundt punkter..)
apron is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 21:52   #45
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Jeg er bare interessert i å få laget den listen så lang som overhodet mulig, så lenge den beskriver reelle forhold. Selv om mange punkter helt sikkert kan diskuteres. Jeg vet for eksempel at kabinen i langt større grad nå enn før er delaktige i cleaning og at mange er veldig flinke til å delta aktivt i å få boarding/deaboarding til å gå raskt og effektivt, særlig gjennom TAC.

Om det finnes mange ting som blir gjort dobbelt eller som flight deck/kabin kunne ha gjort selv som man betaler SGS for å gjøre, og allikevel oppnå samme resultat i form av turn aroundtid etc., sier det seg selv at det er helt unødvendig.

Om det er flere SGS'ere som har inputs, er det bare å fôre på i denne tråden, så skal det bringes videre.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 21:53   #46
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Var ikke KLM/Air France en fusjon mellom to likeverdige parter? Eller husker jeg feil?
For å si det med George Orwell: "All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Selvfølgelig var det en fusjon mellom to likeverdige parter. Minst like selvfølgelig, så var det alt annet enn det.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 06:55   #47
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Det blir spennende å høre hva som skjer. For én gangs skyld i SAS er det svært få som vet hva som vil bli presentert, først til de 100+ øverste lederne i konsernet på tirsdag kveld og så til pressen og oss vanlige dødlige på onsdag morgen kl.09:00 (da er jeg på vei inn mot LCY så det blir vel å slå på iPhone så raskt som over hodet mulig etter landing...). De få som vet holder helt kjeft og media har for en gangs skyld ikke fått snusen i hva som er på gang. Mange har sine teorier (jeg også, men de holder jeg for meg selv), men jeg er av den oppfatningen - iallefall blant de jeg snakker med - at folk flest bare venter. Å holde på å spekulere og lure og undre tjener ikke til noe, så jeg føler at det er business as usuall, med oppbrettede ermer og stå-på-vilje. Vi må snu skuta! Det er imidlertid en gjengs oppfatning at NÅ MÅ noe skje! Vi hadde forventninger rundt styremøtet før jul, så var det styremøtet i januar og nå er 03FEB D-dagen. Om det ikke kommer noe med substans nå heller, kan det tenkes at håpløsheten slår ut en del.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 12:11   #48
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

På Takeoff.dk spekuleres det:

Quote:
Store ændringer på vej i SAS
Ledelsen koncentreres i Stockholm, og de enkelte lande mister som følge heraf selvstændighed. - 89 procent af læserne tror også på denne ændring på styremødet i dag
Hele linken: http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=19831

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 13:23   #49
tackle55
Gunnar

SAS Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by apron View Post

..er rimelig sikker på at mange kan bygge på listen..(selv om det sikkert er diskusjoner som dukker opp rundt punkter..)
T/A check bør vel utføres av de/den som har muligheten til en runde rund flyet etter at alle prosseser er ferdige, og alt utstyr kjørt bort, kan tross alt ha oppstått en flyskade etter at flight deck har hatt sin runde.

Remaining fuel er borte for lenge siden, om det da ikke er trafikk som gjør det. Men mener at det kunn er aktuell fuel som blir lest av.

Har selv opplevd at kabin står i gaten ved boarding, hva mer mener du de skal gjøre, noen må tross alt være i flyet også.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 15:01   #50
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Ryktene har nå også nådd Boarding:

Quote:
Foran styremøtet 3. februar:

SAS-ansatte vil slå sammen selskapene

Talsmenn for fagforeningene i SAS-konsernet ønsker å slå de nasjonale flyselskapene i Danmark, Sverige og Norge sammen til ett stort skandinavisk flyselskap.

Les hele saken her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=35037

Last edited by Blackhawk; 02-02-2009 at 15:05.
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 15:17   #51
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by apron View Post

Hvordan skal kabin delta mer i boarding/deboarding?
Old 02-02-2009, 15:18   #52
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Blir litt matt over slik tankegang:

Quote:
Han får støtte av senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, som heller ikke synes det er noen god ide å "skru klokken tilbake".
Er det ikke lov å gå tilbake til noe som faktisk funket?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 15:21   #53
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Hvordan skal kabin delta mer i boarding/deboarding?
Med minimum crew i kabinen, er det vanskelig for crew å hjelpe i gaten. Tidligere var det alltid flere ombord, og da hadde de ressurser å avse. Ved bruk av begge dører hadde de også en under vingen.
Radar Station KGRV3
Old 02-02-2009, 15:26   #54
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Blir litt matt over slik tankegang:

Er det ikke lov å gå tilbake til noe som faktisk funket?
Hvordan kan du påstå at det ikke funket. Endringen ble jo gjort for å synliggjøre kostnader. Og fordi man ikke tjente penger. Da som nå. Men det har vel ikke gitt den effekt man håpet på.

Når man kommer med argumentet om å slå sammen de forskjellige enhetene for å få mindre overhead så er det ikke slik at man ikke kan løse dette uten fusjon. Man har lov til å samordne funksjoner osv. HR for hele SAS Scandinavia osv. Noe dobbelt blir man nødt til å ha uansett. Man opperere tross alt i tre land med forskjellig lovgivning.

Last edited by storg; 02-02-2009 at 15:30. Reason: Glemte ordet IKKE
storg is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 15:31   #55
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Endringen ble jo gjort for å synliggjøre kostnader. Og fordi man ikke tjente penger. Da som nå. Men det har vel ikke gitt den effekt man håpet på.
Var det nødvendig å gå til slike ekstremiteter for å synliggjøre kostnadene da? Og hvordan er kostnader mer synlige i en organisasjon som blir splittet i fire enn i en? Selv en sofaøkonom som meg ser jo at dette bare gir høyere kostnader, mer byråkrati og lavere produktivitet!

Quote:
Hvordan kan du påstå at det ikke funket. --- Men det har vel ikke gitt den effekt man håpet på.
Det tar jeg som et bevis på at du er enig med meg i at det ikke funket ..
Radar Station KGRV3
Old 02-02-2009, 16:27   #56
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Var det nødvendig å gå til slike ekstremiteter for å synliggjøre kostnadene da? Og hvordan er kostnader mer synlige i en organisasjon som blir splittet i fire enn i en? Selv en sofaøkonom som meg ser jo at dette bare gir høyere kostnader, mer byråkrati og lavere produktivitet!
Det behøver ikke å gi høyere kostander. Ofte er det lettere å stille ledere og deler av organisajsone til ansvar for sine egne tall, når det blir gjort tydelig hva som hører til hvor. Og av diverse indre politiske årsaker, kan det være ok å splitte opp selskapene. Og man vil ha like store kordineringsutfordringer i et stort SAS.

Quote:

Det tar jeg som et bevis på at du er enig med meg i at det ikke funket ..
Jeg er enig i at man ikke har spart nok penger. Men at det er selskapsstrukturen som er feil, det er jeg ikke sikker på. Jeg vet ikke hvor stor SAS administrasjonen er, men hvis den bare er små feit så vil ikke en effektivisering her alene redde SAS. Da må det hardere lut til.
storg is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 16:38   #57
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Med minimum crew i kabinen, er det vanskelig for crew å hjelpe i gaten. Tidligere var det alltid flere ombord, og da hadde de ressurser å avse. Ved bruk av begge dører hadde de også en under vingen.
Det er det jeg også mener, derfor kan ikke cabin crew i dag brukes på oppgaver utenfor kabinen. Så hvor skal de delta apron?
Old 02-02-2009, 16:40   #58
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

La merke til at Styreformann Schur ikke hadde tenkt å høre på pilotenes råd i saken. Han konstaterte bare at han synes at pilotene skulle konsentrere seg om å fly så skulle ledelsen drive virksomheten.

Det lyder en smule arrogant i mine ører!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 16:41   #59
GFL
ScanFlyer Gold

Det vil si at flygerne gjør en veldig bra jobb, og ledelsen en særdeles dårlig jobb. Glad jeg ikke har kjøpt noen aksjer i SAS, for hvis man følger den har ledelsen/styret gjort en dårlig jobb de siste årene.
Old 02-02-2009, 16:52   #60
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

Har ikke dette noe med Lufthansa å gjøre da? Jeg har ingen anelse altså, men tippe kan man jo gjøre

Posting Rules