Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2009, 21:29   #21
Vaskeball
ScanFlyer Blue
 
Vaskeball's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 70
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by LN-TUA View Post
De er nok effektive nok! Problemet er prisen i forhold til konkurentene, som forøvrig i alle andre avdelinger. Og ja, flesket/admin må bort! Keep it simple, stupid!
Det har jo blitt flere "sjefer" i SGS etter at de slo sammen Widerøe og SGS uten at det hadde vært nødvendig å få fler "ledere", og de skal omrokkere på flere stillinger blant stuerne, sender visst stuere med meget høy kompetanse på rampsiden inn i bagasjesorteringsanlegget, hvor logikken ligger hen, vet ikke jeg.
Vaskeball is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 22:10   #22
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Nyhetene er HELT SIKKERT nye reduksjoner i trafikkprogrammet, HELT SIKKERT nye oppsigeler, og KANSKJE en reversering av oppsplittingen i flere selskap.

SAS har allerede reversert oppsplittingen i 3-4 AOC, og jeg ser dette som et tegn på at de kanskje ser at en fokusering på kjernevirksomheten må ha som basis en samling i ETT selskap som inkluderer operations, ground handling, cargo og teknisk. Kanskje det beste rett og slett er ETT gammeldag flyselskap, og ikke 4 små med 4-5 underliggende service selskap...?

Hvor grensen skal gå må gudene vite - jeg tror ikke catering, flybuss, hotell, flykart, flyskoler etc etc noensinne kommer tilbake, men hvis SAS skal ha kontroll på kostnadene så må de ha kontroll på kjernevirksomheten; Alt som direkte har med flyging fra A til B fra en pax sjekker inn til han forlater sin ankomsflyplass. Glad og lykkelig....!

Det jeg kanskje er mest usikker på er hvordan SAS vil organisere flyselskapene utenfor konsortiet (dvs SAS DK.NO,SV og IC). Hva skjer i baltikum, og hva er planen med WF, Blue1, Estonian etc etc...?

Den som har lever får se...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 22:11   #23
STUER75
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Tror nok vi får se en opprenskning i adm i SAS og dets datterselskaper i nær fremtid.
Effektive er vi og dyre kan vi vel ikke være når flere selskaper foretrekker SGS foran andre handling agenter..
Om noen vet hva en turnaround koster SAS jamfør Norwegian og hvilken service som er inkludert eller blir tilleggsfakturert hadde det vært int. og se.
Vet SGS utfører flere tjenester uten å få betalt for det.
Er vel dette som er fordelen med å ha eget handlingselskap.
STUER75 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 22:20   #24
DY Tech
Banned
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 381
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by LeftSaidFred View Post
Ja, administrasjonen må kuttes betydelig i STS. Har ikke noe grunnlag for å si noe om SGS.
Ja, i STS er det en lang tradisjon at personer som er ubrukelige i produksjonen havner i administrativt istedet. Er de ubrukelige der også blir det opprettet et "prosjekt" de kan jobbe med i årevis.
Utrolig men sant, dette pågår fortsatt i disse sparetider. Også mye overadministrert ellers, mye dobbeltfunksjoner osv.
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 22:21   #25
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,652
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by DY Tech View Post
Er de ubrukelige der også blir det opprettet et "prosjekt" de kan jobbe med i årevis.
Kjenner en som jobber som "prosjektleder" i merking av verktøy der nede..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 22:34   #26
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by DY Tech View Post
Ja, i STS er det en lang tradisjon at personer som er ubrukelige i produksjonen havner i administrativt istedet. Er de ubrukelige der også blir det opprettet et "prosjekt" de kan jobbe med i årevis.
Det gjelder ikke bare STS, gitt .......
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 22:39   #27
DY Tech
Banned
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 381
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Det er desverre slik i hele konsernet ja...

Og Kjos ler hele veien til banken!
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 22:48   #28
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by Boeing View Post
SGS Norge går i pluss og har vist at de kan levere varene utifra de forutsetninger flyselskapene gir dem.
Kanskje fordi moderselskapet betaler handlingprisen SGS forlanger.... er vel ikke akkurat reell konkurranse om SAS handling i Norge......................
kops is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 00:30   #29
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Skjer det så mye med EuroBonus før Miles&More overtar?

Ellers kan vel vi se til skipsfarten i Skandinavia - ikke særlig mye positivt i den bransjen heller - kutt, kutt og atter kutt er noe alle opplever i 2009
Tror du skal legge disse LH planene dine paa hylla inntill videre. LH har sine egne utfordringer og har parkert mange fly.

I tillegg er det nok tvilsomt at LH faar lov til aa kjoepe SK av konkurranse hensyn.

I tillegg skal de bli enige med danske myndigheter, som aldri kommer til aa gi opp SAS fordi de vet at CPH er verdiloes som base etter at LH tar over
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 06:30   #30
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,390
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Hvorfor blir CPH verdiløs med Lufthansa? Lufthansa kuttet jo ikke i Swiss, man har ikke hørt om nedskjæringer i Austrian eller brussels airlines.

Når KLM kunne bli kjøpt av Air France kan nok Lufthansa kjøpe SAS også. At Lufthansa parkerer fly stopper neppe oppkjøpslysten. Senest for 2 dager siden bekreftet toppsjefen i Lufthansa at SAS passer godt inn i LH-familien.
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 12:05   #31
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Hvorfor blir CPH verdiløs med Lufthansa? Lufthansa kuttet jo ikke i Swiss, man har ikke hørt om nedskjæringer i Austrian eller brussels airlines.

...
Austrian har skjaert ned betydelig i sitt langrute nettverk, för og etter LH annonserte planer a ta over. Det du skriver er rett og slett falsk.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 16:22   #32
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,390
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Tja! Er det Lufthansa som har kuttet hos Austrian???
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 16:30   #33
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Da kan de jo ta med seg Sas Cargo og Spirit Aircargo Handling også i samme slengen
Er det noen som vil kjøpe Cargo?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 17:12   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Austrian har skjaert ned betydelig i sitt langrute nettverk, för og etter LH annonserte planer a ta over. Det du skriver er rett og slett falsk.
Njaaa ... ikke helt .. da jeg jobbet for dem i ATL og inntil de overtok Lauda, opererte de 3 A330 og 4 A340. Nå har de 10 maskiner - 4 777 og 6 767. Selvfølgelig er noe av dette ren charter, men vi skal heller ikke glemme at OS overhode ikke fløy intercont før sent på åttitallet da de fikk sine A310 (2 i 88, 2 i 91).
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 31-01-2009 at 17:16.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 23:00   #35
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Hvorfor blir CPH verdiløs med Lufthansa? Lufthansa kuttet jo ikke i Swiss, man har ikke hørt om nedskjæringer i Austrian eller brussels airlines.

Når KLM kunne bli kjøpt av Air France kan nok Lufthansa kjøpe SAS også. At Lufthansa parkerer fly stopper neppe oppkjøpslysten. Senest for 2 dager siden bekreftet toppsjefen i Lufthansa at SAS passer godt inn i LH-familien.
Var ikke KLM/Air France en fusjon mellom to likeverdige parter? Eller husker jeg feil?
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 23:08   #36
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
SAS Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by kops View Post
Kanskje fordi moderselskapet betaler handlingprisen SGS forlanger.... er vel ikke akkurat reell konkurranse om SAS handling i Norge......................
SAS betaler IKKE det SGS forlanger. Vet det er harde forhandlinger om prisen, grunnen til høy pris er heller at det er mye av det noen vil kalle ekstraservice innbakt i en totalpris. En annen grunn til at SGS er dyrere enn de andre er ansiniteten på de ansatte, men denne erfaringen gir utslag i kvaliteten på leveransene. Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 00:22   #37
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!
Off topic fra meg, men du husker riktig:

Quote:
"Emirates is delighted to announce our partnership with SAS Ground Services at London Heathrow," says Vic Sheppard, Emirates Vice President UK and Ireland. "They won the bid based on the high quality of their product."
http://www.sasground.com/sa/node.asp?node=287

Last edited by LN-RRA; 01-02-2009 at 00:26.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 00:45   #38
kops
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
SAS betaler IKKE det SGS forlanger. Vet det er harde forhandlinger om prisen, grunnen til høy pris er heller at det er mye av det noen vil kalle ekstraservice innbakt i en totalpris. En annen grunn til at SGS er dyrere enn de andre er ansiniteten på de ansatte, men denne erfaringen gir utslag i kvaliteten på leveransene. Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!
Hva de gjør på LHR er vel uinteressant, dessuten har jeg aldri sagt at kvaliteten hos SGS er dårlig heller, men når det gjelder handling i Norge har det hittil vært uaktuelt å bruke annt enn SGS for SAS og da kan vel forhandlingene være hva de vil. I en reell anbudsrunde i dag er det ingen som teller ansiennitet på arbeidstakerne, oppdragsgiver setter vilkårene, klarer man ikke dem er det "takk og god natt" ganske raskt..........
kops is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 01:09   #39
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Var ikke KLM/Air France en fusjon mellom to likeverdige parter? Eller husker jeg feil?

Njaa, riktignok ble det en såkalt "fusjon" mellom Air France
og KLM i 2004. Men rettere sagt var det Air France som
slukte KLM med hud og hår, enkelt og greit...
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2009, 07:55   #40
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,390
Default Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

KLM var så godt som konkurs...
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Innsjekk til New York med SAS 3FEB? MD80Kristian Småprat 4 03-02-2013 12:25
Ekstraordinært styremøte i Avinor fredag DY Flyforum 4 20-08-2005 12:10


All times are GMT +2. The time now is 17:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.