Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2008, 15:50   #121
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
WF er en del av SAS konsernet, og i mine øyne ingen konkurent til SGS. Kan ikke tenke meg annet enn at ledelsen i disse to selskap snakker litt sammen om priser på anbud til fremmede selskap.
Syns ikke du svarer på spørsmålet mitt... Har du ikke dekning for slike påstander så "hold din munn"

E!
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 07:49   #122
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Når vi nå diskuterer WF/SAS. Er det noen som har tidspunktene når SAS kjøpte WF?

Var det ikke 34% i -97 for så å kjøpe seg opp til 99% i -02?
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 14:10   #123
LN-SUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 153
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

SGS og Widerøe omstrukturerer bakketjenestene i Norge

SAS Ground Services (SGS) og Widerøe endrer strukturen i bakketjenestene i Norge. Fra 1. oktober overtar SAS Ground Services Widerøes Flyveselskaps bakkeoperasjon på lufthavner hvor begge selskaper er til stede, mens Widerøe overtar SGS-stasjonene i Andenes og Lakselv.

SAS Ground Services driver i dag bakketjenster på Andenes og Lakselv der Widerøe flyr på anbudsruter. På lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og Bodø leverer både SGS og Widerøe bakketjenester. Styrene i SGS Norge og Widerøe har besluttet å overføre SGS' bakkevirksomhet på Andøya og Lakselv til Widerøe, og å overføre Widerøes bakkevirksomhet på lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og i Bodø til SGS.

Bakgrunnen for beslutningen er at det både er kostnadskrevende og strategisk uriktig å ha to
handlingselskaper i samme konsern på samme flyplass. Ved å slå sammen virksomheten bedrer SAS-konsernet resultatet med flere titalls millioner kroner i året. Den økonomiske forbedringen deles likt mellom Widerøe og SGS Norge.

- Både Widerøe og SGS er heleid av SAS-konsernet. Det er derfor naturlig at vi koordinerer aktiviteten på de lufthavnene hvor begge er til stede, sier administrerende direktør i SGS, Gorm Frimannslund.

- Widerøe har i dag et skreddersydd konsept for bakketjenester på kortbanenettet, som skal rendyrkes også i fremtiden. I og med at Widerøe har anbudsrutene på Andenes og Lakselv i dag er det naturlig at bakkeoperasjonene på disse lufthavnene blir overført til oss. Dermed vil selskapet kunne drive med en ren Widerøe-profilering på disse lufthavnene, sier administrerende direktør i Widerøe Lars Kobberstad.

I forbindelse med omstruktureringen blir 226 årsverk berørt av endringen ved at de får ny arbeidsgiver.
- SGS og Widerøe er enige om at overføringen skjer som en virksomhetsoverdragelse. Det innebærer at berørte medarbeidere i SGS og Widerøe beholder sitt arbeidsforhold uendret, selv om de jobber i SGS eller Widerøe. Alle medarbeidere overføres med den ansettelseskontrakten de har. Når overføringen er gjennomført starter arbeidet med å tilpasse virksomheten til behovet på de respektive lufthavnene, sier Frimannslund.

Virksomhetsoverdragelsen og tilpasningen skal være sluttført innen utløpet av 2008. SGS vil overholde alle forpliktelser Widerøe har med flyselskaper utenfor SAS-gruppen.
LN-SUV is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 14:41   #124
dash-7
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by LN-SUV View Post
SGS og Widerøe omstrukturerer bakketjenestene i Norge

SAS Ground Services (SGS) og Widerøe endrer strukturen i bakketjenestene i Norge. Fra 1. oktober overtar SAS Ground Services Widerøes Flyveselskaps bakkeoperasjon på lufthavner hvor begge selskaper er til stede, mens Widerøe overtar SGS-stasjonene i Andenes og Lakselv.

SAS Ground Services driver i dag bakketjenster på Andenes og Lakselv der Widerøe flyr på anbudsruter. På lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og Bodø leverer både SGS og Widerøe bakketjenester. Styrene i SGS Norge og Widerøe har besluttet å overføre SGS' bakkevirksomhet på Andøya og Lakselv til Widerøe, og å overføre Widerøes bakkevirksomhet på lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og i Bodø til SGS.

Bakgrunnen for beslutningen er at det både er kostnadskrevende og strategisk uriktig å ha to
handlingselskaper i samme konsern på samme flyplass. Ved å slå sammen virksomheten bedrer SAS-konsernet resultatet med flere titalls millioner kroner i året. Den økonomiske forbedringen deles likt mellom Widerøe og SGS Norge.

- Både Widerøe og SGS er heleid av SAS-konsernet. Det er derfor naturlig at vi koordinerer aktiviteten på de lufthavnene hvor begge er til stede, sier administrerende direktør i SGS, Gorm Frimannslund.

- Widerøe har i dag et skreddersydd konsept for bakketjenester på kortbanenettet, som skal rendyrkes også i fremtiden. I og med at Widerøe har anbudsrutene på Andenes og Lakselv i dag er det naturlig at bakkeoperasjonene på disse lufthavnene blir overført til oss. Dermed vil selskapet kunne drive med en ren Widerøe-profilering på disse lufthavnene, sier administrerende direktør i Widerøe Lars Kobberstad.

I forbindelse med omstruktureringen blir 226 årsverk berørt av endringen ved at de får ny arbeidsgiver.
- SGS og Widerøe er enige om at overføringen skjer som en virksomhetsoverdragelse. Det innebærer at berørte medarbeidere i SGS og Widerøe beholder sitt arbeidsforhold uendret, selv om de jobber i SGS eller Widerøe. Alle medarbeidere overføres med den ansettelseskontrakten de har. Når overføringen er gjennomført starter arbeidet med å tilpasse virksomheten til behovet på de respektive lufthavnene, sier Frimannslund.

Virksomhetsoverdragelsen og tilpasningen skal være sluttført innen utløpet av 2008. SGS vil overholde alle forpliktelser Widerøe har med flyselskaper utenfor SAS-gruppen.
Vi hadde nå vel ikke forventet noe annet. Widerøe lederne er alt for svake.
dash-7 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 14:46   #125
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by dash-7 View Post
Vi hadde nå vel ikke forventet noe annet. Widerøe lederne er alt for svake.
Hva er galt med dette?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 15:23   #126
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Rent bedriftsøkonomisk håper jeg dette er til det beste for konsernet. Det neste blir jo da hvor mange kunder man mister, spesielt ved reforhandling av kontrakter, og se gevinsten av sammenslåingen opp mot dette. Regner vel med at SGS etablerer et slags "fremmedhandlings-team for non-star" med en del av WF-folkene.

Og da har OSL i løpet av tre måneder mistet to handlingsselskaper, og har faktisk bare tre tilstede. Ved åpningen for ti år siden var det vel faktisk fire handlingagenter - SK, BU, WF og Servisair....
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 15:30   #127
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Det er ikke nødvendigvis noe problem at man mister en kunde eller to, men det kommer an på hvor mye man tjener på kunden. Det er ikke noe mål i seg selv å være størst og størrelse og lønnsomhet er to vidt forskjellige ting
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 15:45   #128
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Nei, det er jo det jeg egentlig forsøker å si, men det gjør det vanskelig å si nøyaktig hvor lønnsom en slik sammenslåing som dette er, og eventuelt bortfall av kunder må(og er sikkert også tatt med) tas i betraktning. Samtidig burde det strengt tatt ikke være et direkte problem for de nåværende kundene av WF, et SAS Group Company, og være kunder av SGS, et annet SAS Group Company. Så det vil vel gå mest på prising(as usual).
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 16:00   #129
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
Når vi nå diskuterer WF/SAS. Er det noen som har tidspunktene når SAS kjøpte WF?

Var det ikke 34% i -97 for så å kjøpe seg opp til 99% i -02?
SAS kunngjorde 27/10-97 at de hadde kjøpt 29 % av aksjene i WF med en opsjon på ytterligere 34 %. 4/6-2002 kom SAS med et tilbud til WF aksjeeiere om kjøp av resten, de eide da 64 %.
__________________
Mad dog...

Last edited by LN-MEH; 08-09-2008 at 17:07. Reason: glemte et mellomrom..
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 16:10   #130
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Ved åpningen for ti år siden var det vel faktisk fire handlingagenter - SK, BU, WF og Servisair....
Ikke glem Novia da som faktisk også sitter på en handlingskonsesjon
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 16:12   #131
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Jaja, men tviler vel litt på at de starter opp virksomhet på et tidspunkt som dette... Tror de har mer enn nok å gjøre med å forsøke å få sin virksomhet på CPH på fote, både økonomisk og kvalitetsmessig.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2009, 11:43   #132
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by LN-SUV View Post
I forbindelse med omstruktureringen blir 226 årsverk berørt av endringen ved at de får ny arbeidsgiver.
- SGS og Widerøe er enige om at overføringen skjer som en virksomhetsoverdragelse. Det innebærer at berørte medarbeidere i SGS og Widerøe beholder sitt arbeidsforhold uendret, selv om de jobber i SGS eller Widerøe. Alle medarbeidere overføres med den ansettelseskontrakten de har. Når overføringen er gjennomført starter arbeidet med å tilpasse virksomheten til behovet på de respektive lufthavnene, sier Frimannslund.

Virksomhetsoverdragelsen og tilpasningen skal være sluttført innen utløpet av 2008. SGS vil overholde alle forpliktelser Widerøe har med flyselskaper utenfor SAS-gruppen.
Hva er status her - er det meningen at f.eks billettkontorer holdes utenom tilpasningene?

Er øvrige tilpasningener sluttført på ramp og gate/innsjekk som pressemeldingen beskriver?
apron is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Charter handling BGO/SVG. Norport vs. SGS Whatever Flyforum 9 27-07-2010 00:42
Hvem overtar for SGS (SAS-handling)? Tally-Ho Flyforum 137 23-01-2010 13:07
SGS handling agent for Icelandair Tommy777 Flyforum 1 20-12-2006 18:30
SGS tar overpris på handling av SAS Braathens og SAS DK/SE dash-7 Flyforum 37 01-11-2006 23:16
FI dropper SAS-handling (SGS) Guest Flyforum 29 05-10-2005 18:43


All times are GMT +2. The time now is 23:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.