![]() |
|
![]() |
#121 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
![]() E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
Når vi nå diskuterer WF/SAS. Er det noen som har tidspunktene når SAS kjøpte WF?
Var det ikke 34% i -97 for så å kjøpe seg opp til 99% i -02? |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 153
|
![]()
SGS og Widerøe omstrukturerer bakketjenestene i Norge
SAS Ground Services (SGS) og Widerøe endrer strukturen i bakketjenestene i Norge. Fra 1. oktober overtar SAS Ground Services Widerøes Flyveselskaps bakkeoperasjon på lufthavner hvor begge selskaper er til stede, mens Widerøe overtar SGS-stasjonene i Andenes og Lakselv. SAS Ground Services driver i dag bakketjenster på Andenes og Lakselv der Widerøe flyr på anbudsruter. På lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og Bodø leverer både SGS og Widerøe bakketjenester. Styrene i SGS Norge og Widerøe har besluttet å overføre SGS' bakkevirksomhet på Andøya og Lakselv til Widerøe, og å overføre Widerøes bakkevirksomhet på lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og i Bodø til SGS. Bakgrunnen for beslutningen er at det både er kostnadskrevende og strategisk uriktig å ha to handlingselskaper i samme konsern på samme flyplass. Ved å slå sammen virksomheten bedrer SAS-konsernet resultatet med flere titalls millioner kroner i året. Den økonomiske forbedringen deles likt mellom Widerøe og SGS Norge. - Både Widerøe og SGS er heleid av SAS-konsernet. Det er derfor naturlig at vi koordinerer aktiviteten på de lufthavnene hvor begge er til stede, sier administrerende direktør i SGS, Gorm Frimannslund. - Widerøe har i dag et skreddersydd konsept for bakketjenester på kortbanenettet, som skal rendyrkes også i fremtiden. I og med at Widerøe har anbudsrutene på Andenes og Lakselv i dag er det naturlig at bakkeoperasjonene på disse lufthavnene blir overført til oss. Dermed vil selskapet kunne drive med en ren Widerøe-profilering på disse lufthavnene, sier administrerende direktør i Widerøe Lars Kobberstad. I forbindelse med omstruktureringen blir 226 årsverk berørt av endringen ved at de får ny arbeidsgiver. - SGS og Widerøe er enige om at overføringen skjer som en virksomhetsoverdragelse. Det innebærer at berørte medarbeidere i SGS og Widerøe beholder sitt arbeidsforhold uendret, selv om de jobber i SGS eller Widerøe. Alle medarbeidere overføres med den ansettelseskontrakten de har. Når overføringen er gjennomført starter arbeidet med å tilpasse virksomheten til behovet på de respektive lufthavnene, sier Frimannslund. Virksomhetsoverdragelsen og tilpasningen skal være sluttført innen utløpet av 2008. SGS vil overholde alle forpliktelser Widerøe har med flyselskaper utenfor SAS-gruppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
|
![]()
Hva er galt med dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Rent bedriftsøkonomisk håper jeg dette er til det beste for konsernet. Det neste blir jo da hvor mange kunder man mister, spesielt ved reforhandling av kontrakter, og se gevinsten av sammenslåingen opp mot dette. Regner vel med at SGS etablerer et slags "fremmedhandlings-team for non-star" med en del av WF-folkene.
Og da har OSL i løpet av tre måneder mistet to handlingsselskaper, og har faktisk bare tre tilstede. Ved åpningen for ti år siden var det vel faktisk fire handlingagenter - SK, BU, WF og Servisair.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
|
![]()
Det er ikke nødvendigvis noe problem at man mister en kunde eller to, men det kommer an på hvor mye man tjener på kunden. Det er ikke noe mål i seg selv å være størst og størrelse og lønnsomhet er to vidt forskjellige ting
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Nei, det er jo det jeg egentlig forsøker å si, men det gjør det vanskelig å si nøyaktig hvor lønnsom en slik sammenslåing som dette er, og eventuelt bortfall av kunder må(og er sikkert også tatt med) tas i betraktning. Samtidig burde det strengt tatt ikke være et direkte problem for de nåværende kundene av WF, et SAS Group Company, og være kunder av SGS, et annet SAS Group Company. Så det vil vel gå mest på prising(as usual).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... Last edited by LN-MEH; 08-09-2008 at 17:07. Reason: glemte et mellomrom.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Jaja, men tviler vel litt på at de starter opp virksomhet på et tidspunkt som dette... Tror de har mer enn nok å gjøre med å forsøke å få sin virksomhet på CPH på fote, både økonomisk og kvalitetsmessig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]() Quote:
Er øvrige tilpasningener sluttført på ramp og gate/innsjekk som pressemeldingen beskriver? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Charter handling BGO/SVG. Norport vs. SGS | Whatever | Flyforum | 9 | 27-07-2010 00:42 |
Hvem overtar for SGS (SAS-handling)? | Tally-Ho | Flyforum | 137 | 23-01-2010 13:07 |
SGS handling agent for Icelandair | Tommy777 | Flyforum | 1 | 20-12-2006 18:30 |
SGS tar overpris på handling av SAS Braathens og SAS DK/SE | dash-7 | Flyforum | 37 | 01-11-2006 23:16 |
FI dropper SAS-handling (SGS) | Guest | Flyforum | 29 | 05-10-2005 18:43 |