![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Jeg tror det sitter veldig langt inn om man skal bytte hub for SAS sin del. Men det er klart hvis CPH virkelig heller vil ha én avgang med f.eks easyjet, så synes jeg man burde ta konsekvensen av det.
Hub-spoke systemet er langt fra gått med døden. Klart at på korte ruter så er det blitt nok alternativer til å velge det bort. Men ytterst få langdistanse-ruter har vist noen gevinst med et annet system.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Det er kun på De lengre intercont strekkene "huben" vil overleve , og da er det som kjent vel kun BKK som har kortere vei fra CPH , enn OSL og ARN. /G |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Er forsåvidt enig at det kanskje ikke er så smart å ha for mange HUB for interkontinental trafikk.
Men det man nå opplever i Danmark er vel at det merkes at man nå kan fly nonstop fra OSL og ARN til andre utenlandske destinasjoner, uten å måtte bytte i CPH, noe jeg har vært tilhenger av lenge. Flyene ut fra CPH vil selvsagt ikke fylles opp av nordmenn og svensker i så stor grad lenger - selvsagt. Å tilpasse trafikken fra CPH blir en utfordring. Ruter som er "tynne" og som ikke er lønnsomme som nonstop-ruter ut fra OSL og GOT/ARN bør kunne etableres fra CPH, slik SAS har gjort i lang tid....for nesten all trafikk, men blitt gradvis mindre av nå. Dette ble tydeligere da en ble splittet opp i de ulike lands selskaper. Vil anta at man forresten vil vurdere hvorfor det er SAS Danmark som har "ansvaret" for å fly mellom Norge og CPH, mens SAS Braathens opererer billigere etter hva jeg har forstått, men det er kanskje en annen debatt. SAS har i allefall laget seg en mulighet for å sette inn det "rette" selskapet på de "rette" rutene..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Enig. Jeg synes det er lattelig at CPH er en hub fremfor ARN. Som skandinavias storebror og som skandinavias industrielle stormakt er det jo rart at svenskene i det hele tatt finner seg i å bli ned prioritert av SAS. Hva tror du nederlenderne hadde sagt om de måtte til Brussel for å skifte fly? Ikke rart at nystartede som tørr gjør sukses, og det unner jeg dem virkelig!!!!
Et hardt spark SAS nå får er jo med de nye rutene som popper opp som bare det fra ARN. Continental, Malaysian, Økning på Thai.... you name it, og spør du meg er dette rent fortjent. De har dominert markedet her oppe altfor lenge og benyttet seg grådig av dette. Jeg tror faktisk SAS hadde tjent bedre penger om deres pro CPH ikke hadde vært tilfelle. Hadde man valgt å tilpasse produktet til det beste for de reisende gjennom å bygget opp ruter fra ARN (som har markedet for det) og bygge opp tillit og bra produkter fra ARN, og i mindre grad Oslo, ville aldri Finnair vært en trussel og hatt 6 MD11!!!! Da hadde de også vært bedre rustet til den konkurransen de tydelig vis ikke er forberedt på. Hvem ville vel gått inn på det skandinaviske markedet om de skandinaviske reisende hadde et produkt de var fornøyd med!!!' Se på Finnair i et land med 5 mill! Jeg håper nå SAS endelig begynner å tenke nytt og stabler seg på beina slik at nettopp det nevnte ovenfor skjer og at de blir rustet til konkurranse og igjen blir THE PRIDE OF SCANDINAVIA (ikke bare danmark)
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Om HUB'n til SAS hadde blitt lagt til Stockholm så hadde nok ikke Finnair kunnet/klart å utvikle seg så store på langrutene vil jeg anta. Men å tildele både HUB og hovedkontor til samme land hadde selvsagt ikke gått. Er det forresten noe annet flyselskap som har 1 stor hub som er plassert i ett land, og hovedkontoret i ett annet? Vil anta at bare det har kostet SAS endel penger opp gjennom tidene. Nå ser en utviklingen av flere nonstop-ruter ut fra både Stockholm og Oslo, med dertil svekkelse av belegget/rutene ut fra København. København har i alle disse 60 årene utviklet seg til å bli en stor flyplass med forholdsvis godt tilbud. Utviklingen av flyplassen i disse årene kan nok for det meste tilskrives matetrafikken fra Norge og Sverige. Nå er nok danskene pga dette ganske "bortskjemte" med nonstop-avganger til de fleste europeiske byene, og interkontinentale flyvninger. Nå skal en ha i minne at alle passasjerene ombord i SAS ikke bare er skandinaviske. Det at man har 1 hub gjør vel SAS mer attraktiv for andre enn skandinaviere. Selv er jeg for at det nå er mulig å fly til flere destinasjoner uten å måtte bytte fly i København. Når en nå får tax-free salg ved også ved ankomst i Norge blir stoppene poå Kastrup enda mindre "nødvendige" og tidskrevende. At man ikke klarer å få holde en eneste langrute fra Oslo "oppe" synes jeg er et nederlag for SAS. Når så andre selskaper ser at dette fint lar seg gjennomføre så vil plutselig SAS forsøke....noe som i og for seg er bra, men som viser at man i utgangspunktet ikke er særlig aktiv og pågående i markedet. Hvor mange passasjerer kom fra Stockholm og København for å gå ombord i EWR-maskinen fra Oslo da den gikk? Ganske sikkert få...i allefall fra København. Nå skal sant sies at man ikke akkurat har vært forutseende når man bygget OSL med tanke på transferpassasjerer fra utland til utland. Må være tungvint å bytte fly på Gardermoen. Bare noen tanker.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
CPH som transfer hadde ikke blitt savnet her i gården. Jeg var en veldig trofast SAS-kunde, men reduksjon i bonuspoeng, høye satser for oppgradering og null USA-ruter fra Oslo har gjort at jeg har valgt andre selskap de to siste turene.
Det hadde vært moro å se hvordan en USA-rute eller to fra OSL hadde gjort det, dersom ikke SAS hadde underpriset en transfer via CPH i forhold til direkteruta. FBU4Ever's kommentarer om "vinter"-problemer vitner ikke om en seriøs lufthavn, det minner om ryanairsk bissniss. Vi kan jo altids drømme om følgende: OSL-ORD/EWR/SEA/IAD ARN-ORD/EWR/NRT/PVG/PEK/HKG/BKK CPH-BKK/SIN/NRT/EWR/ORD |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Som ventet...SAS beholder CPH:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article474970.ece (Enten er det jeg som er stuptrøtt eller så sier ikke artikkelen et døyt om hvorfor...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
Det känns ändå som att dom måste göra nåt drastiskt från ARN, om dom inte vill tappa alla passagerare till Finnair och andra bolag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Nej, det var inte oväntat. Det hade troligt blivit en dyr historia att hux flux byta nav bara sådär. Det hade heller inte sett så bra ut i massmedia med ett sådant drastiskt tillgrepp. Och för att inte tala om vilka reaktioner man hade fått från anställda. Däremot skulle SAS kunna, det vill säga om man nu har intresse av det, "i smyg" succesivt flytta fokus på verksamheten från CPH till ARN, OSL eller någon annan flygplats. Ett sådant handlande brukar inte uppmärksammas lika mycket och kostar troligtvis mindre.
Hur ser möjligheterna ut för CPH att i takt med att trafiken växer byggas ut i framtiden? Den ligger nära tättbebyggt område. Finns det mark att bygga fler banor, terminaler mm? Ooo, så var det det där med börserna: Stockholm hade 2004 en aktiehandel med en årsomsättning på 3390 miljarder SEK. Tvåa är Helsingfors på 1641 miljarder SEK och troligvis trea är Köpenhamn med en årlig aktiehandel på 593 miljarder DKK. Oslo är nog minst, orkade inte kolla upp det. Storleken på börsen behöver nödvändigtvis inte vara ett mått på näringslivets storlek. Det kan betyda i det här fallet att svenskar är helt enkelt mer förtjusta i att handla med aktier än danskar, företag i Sverige är kanske mer intresserade av att bli noterade på börsen etc. Men ett visst mått ger det väl... |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
|
![]()
JA!! Til flere USA ruter fra Norge...men nødvendigvis ikke på bekostning av de andre landene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Jeg ved ikke hvad det er du har svaret på ovenstående - men det kan ikke være det jeg skrev! For i så fald giver det ingen mening...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
For resten så synes jeg Størrelsen af Børsen i de respektive byer er en relativ dårlig målestok for størrelsen af Erhvervslivet!
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Jeg trækker mig ud af denne "landskamp"!
Relativ stærke argumenter ser ikke ud til at trænge igennem - der bliver ikke enighed om dette spørgsmål af mange årsager. Nationale følelser spiller ind, hvilket formentlig betyder at argumenterne fra de forskellige debatører ingen chance har for at trænge igennem. Faktum er dog at Københavns Lufthavn er hovedhub for Scandinavian Airlines System. Faktum er at Københavns Lufthavn har det største lokale optagsområde blandt de skandinaviske Lufthavne. Faktum er at Københavns Lufthavn i Skandinavien har den bedste geografiske position i forhold til en stor del af SAS' trafiksystem. Faktum er at Københavns Lufthavn gang på gang bliver kåret som en af de bedste lufthavne i Europa og Verden. Om CPH på baggrund af ovenstående vil bebeholde sin position som hovedhub for Skandinavien må være op til den enkelte person at vurdere!
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Låt Köpenhamn förbli SAS nav, men komplettera med nya linjer från Oslo och Stockholm i den mån det är möjligt. Det vill säga som det är idag, fast en större satsning på de två sistnämnda städerna. Det är nog inte realistiskt och mest ett önsketänkande att det skulle fungera att fördela västgående långlinjer på OSL och Asientrafiken på ARN. Ett nav är tyvärr det som är bästa lösningen. Att CPH är bäst lämpad för uppgiften ska låtas vara osagt - hur det hade varit om ARN eller OSL varit navet i SAS trafik är något vi aldrig kommer få veta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Groenholt
Posts: 168
|
![]() ![]() "next week - episode 3564" |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
Ganska rolig debatt om det här på di.se hehe..
http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2005%5c04%5c04%5 c138853&SectionId=Ettan&menusection=Starts idan;Huvudnyheter |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Det hylekor på di.se kan du vel sagtens deltage i Alf
![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Svenske Sas piloter truer med rettsak | krølle | Flyforum | 12 | 12-03-2010 15:12 |
Pilotmobbing i SAS truer sikkerheten | Herlov | Flyforum | 2 | 25-08-2008 08:37 |
Truer SAS med millionsøksmål | CK | Flyforum | 8 | 04-04-2007 14:36 |
Truer SAS-piloter med oppsigelser | Hurum | Flyforum | 0 | 10-02-2006 10:16 |