Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2008, 16:28   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Spørmål om autofokus

Som jeg skrev er jeg blitt den lykkelige eier av en Nikon D60 og en Tamron 70-300 linse.

Da jeg var ute å testet det kom det et fly over og jeg kastet meg rundt for å få et bilde av det.

Men da gikk autofokusen helt amok og klarte ikke å fokusere på flyet.
Er dette et kjent fenomen eller gjorde jeg noe feil? Skulle jeg brukt manuell fokus/zoom på dette?

Takker for ekspertråd!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 16:39   #2
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Default Re: Spørmål om autofokus

Det er et kjent fenomen på objektiver som ikke har "supersonic" AF-motor. Noen linser har også sperre på nærgrense- f.eks at den ikke fokuserer på nærmere enn 3m avstand! Som regel er det ikke slikt utstyr på lav-budsjett objektiver! Mulig du har et objektiv uten de tingene. Å prøve å stille manuelt tror jeg trenger en god del trening! Vi gjorde jo det før i tiden, og fikk jo til enkelte treff da også, men det er nok stor sansynlihet for ikke å rekke dette. Et tips kan være å fokusere på et tre som er et stykke unna like før om du rekker det, da er det større sjangs for at AF'en vil treffe raskere. I slike situasjoner står ofte avstanden innstil veldig nærme, og når den skal gå nesten til uendelig brukes lang tid og din bevegelse i kamera hjelper nok til at den ikke finner fokus - også begynner den å lete og vandrer fram og tilbake. Tror ikke det er så mye annet å gjøre med teknikken. Det aller beste råd jeg kan gi for å omgå problemet er en anskaffelse av et dyrere objektiv med hurtig AF-motor!
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 16:44   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Takk for godt innspill!
Man lærer så lenge man lever!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 16:51   #4
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Bare hyggelig! Jeg har gått i den fellen mange ganger, så det er dyrekjøpte erfaringer kan du si Personlig synes jeg ultrasonic/USM (canonspråk) er viktigere enn IS/VR .
Old 22-12-2008, 00:00   #5
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

En annen ting er å stille inn AF på spotmåling, så du fokuserer på det midterste fokuspunktet på hele tiden.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 04:31   #6
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Quote:
Originally Posted by gilera View Post
En annen ting er å stille inn AF på spotmåling, så du fokuserer på det midterste fokuspunktet på hele tiden.
For å gjøre det hele litt vanskligere, er jeg enig i det! Men det er nok ikke den beste metoden. Det er å stille inn bruk av alle punkter og benytte AI-Servo!
Om du vil benytte spottmåling eller veid gjennomsnitt etc, er en sak du bør prøve deg fram på. Spotmåling er måling av lyset og ikke avstand, og er best når man tar motlysbilder, men jeg vil vel foretrekke en annen metode til vanlig. Spotmåling kan lett lure deg til å få feil eksponerte bilder!
Old 22-12-2008, 17:20   #7
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Ja mente ikke spotmåling av lyset, men at AF kun måler på det midterste punktet

Men en ting jeg ar funnet ut med AI servo er at du "må" ha USM for at dette skal fungere skikkelig. Har jo prøvd med mine billigobjektiver, men uten særlig hell. Når jeg fikk prøve et 70-200 med USM var det en helt annen verden !
gilera is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2008, 20:35   #8
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Quote:
Originally Posted by gilera View Post
J
Men en ting jeg ar funnet ut med AI servo er at du "må" ha USM for at dette skal fungere skikkelig. Har jo prøvd med mine billigobjektiver, men uten særlig hell. Når jeg fikk prøve et 70-200 med USM var det en helt annen verden !
Mulig!? Det har jeg ikke erfaring på- har kun prøvd med USM-Objektiver - mot fly! mot ting som går saktere fungerer det bra med ikke-USM også!

Ellers er moralen: Alt går meget bedre med USM!
Reply

Posting Rules