![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Posisjonen:
Statsråd Liv Signe Navarsete (Sp): Passasjertaket vart sett under den førre regjeringa, ei regjering som vart halden i live av Framstegspartiet, og der Framstegspartiet kunne ha teke mange initiativ dersom dei ynskte å gjere noko med det. Passasjertaket er nok sett – går eg ut ifrå – ut ifrå dei ulempene for nærmiljøet som finst ved å drifte ein flyplass. Etter initiativ frå Samferdsledepartementet er det kome eit brev til oss frå fylkeskommunen, Rygge flyplass og kommunane i Østfold-området. Det brevet skal svarast ut. Når det gjeld kapasiteten, har det heile vegen vore kjent det vedtaket som var gjort av den førre regjeringa. Det er utbyggjar, styre og driftsansvarleg for flyplassen som har ansvar for å sjå til at ein har ei utbygging som står i stil med dei føresegnene som ligg til grunn for drifta. Når det er sagt, har eg heile vegen sagt at eg er oppteken av å ha ein god dialog med Rygge flyplass, og eg ser viktigheita av å oppretthalde Rygge flyplass. Det er enno 300 000 passasjerar opp til passasjertaket, og me skal ha ein god del ὸg i tida framover for å løyse dei utfordringane som ligg der. Irene Johansen (A): Jeg kan ikke la være å undres over representanten Martin Engesets angrep på denne regjeringen for Moss Lufthavn Rygge, når vi vet at det var regjeringen Bondevik, der hans parti Høyre var medlem, som gav en konsesjon med tak på flybevegelser og passasjerer i 2004. Jeg har ennå ikke fått svar på hvor representanten Engesets engasjement var da konsesjonen ble gitt. Representanten Holten Hjemdal var rådgiver i regjeringen. Hvor var hun? Passasjertak og tak for flybevegelser er satt med varslingsplikt i konsesjonen. Det er også understreket av tidligere samferdselsminister Skogsholm i et intervju om forholdet til Gardermoen i Dagens Næringsliv i 2004. Denne regjeringen har gitt flyplassen et takstregulativ og utvidede åpningstider og fått åpnet flyplassen. Statsråden har svart at saken nå er til behandling, og at hun vil ha en konstruktiv dialog med flyplassen. De signalene er jeg glad for. (...) Ett eksempel er neglisjeringen av behovene for vedlikehold av jernbanen, et annet er konsesjonsvilkårene som Bondevik-regjeringen gav Moss Lufthavn Rygge med et passasjertak som gir flyplassen en langsom død, etter Høyres eget utsagn. Flyplassen og vi i Østfold ønsker dette fjernet for å beholde flyplassen. Det gjør nå angivelig Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet også. Hvor var regjeringspartiene Høyre og Kristelig Folkeparti da konsesjonen ble gitt? Saken om konkurransevilkårene for Moss Lufthavn Rygge er nå til behandling i Samferdselsdepartementet, slik statsråden redegjorde for i replikkvekslingen i dag. Last edited by FlightDeck; 12-12-2008 at 23:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
OSL "mater" overskuddet til mellomstore og regionale flyplasser i Norge, untatt Rygge, Torp osv. Sannheten ligger til grunn; OSL "tåler" ikke hard konkurranse fra Rygge, da minskes overskuddet hvorpå økonomiske overføringer til andre lufthavner blir kuttet og til slutt må stenges. Valget bør jo være enkelt. Tak på Rygge eller mindre overføringer av midler til andre lufthavner. Så rått, så ekkelt men så enkelt.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
Det var jo en svært het politisk debatt og en helvetes batalje, spesielt lokalt i mosseområdet da RYG ønsket å få utvidet åpningstidene til 0630-2300 for ikke lenge siden. De klarte akkurat så vidt å få gjennomslag for dette. Så kommer kravet om fjerning av passasjertaket (som jeg isolert sett har forståelse for). Men så klarer de altså å slenge på ytterligere utvidet åpningstid nærmest i en bisetning i forslaget. Dette er rett og slett elendig og frekt politisk håndverk.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]()
Papirmølla er i gang:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Irene Johansen (A) sier i linken over når det gjelder passasjertaket: "Flyplassen og vi i Østfold ønsker dette fjernet for å beholde flyplassen" ?????????????????????????????
Her har du politikk i et nøtteskall. Sammme damen stemte IMOT et forslag fra stortinget til samferseldep, om å oppheve passasjertaket på Rygge. Man stemmer altså imot noe man er for? PARTIPISKEN. En av hennes kollegaer på Ap benken i Østfold ble spurt om hvorfor. Han sa at han forstod hvorfor folk var forundret, men var sikker på at departementet ville ordne opp i problemet.Det gjorde de ikke. Men nå ordner det seg kanskje likevel, på tross av politikere fra Østfold? |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
|
![]()
Da er taket økt til 30000 flybevegelser pr år, og åpningstidene utvidet til 0600-2400
http://www.moss-avis.no/nyheter/na-s...ktig-1.8410777 |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Dette er jo bra for Rygge. Men Thon er jo ikke fornøyd, fordi han ikke tjener penger. Han visste hva han hadde å forholde seg til før han gikk inn. Men han er vel vant til å få det som han vil....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,604
|
![]()
Men om det har noen betyding vil tiden vise.
Jeg er skeptisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Var kapasiteten på Rygge "sprengt" før denne utvidelsen kom i orden?
E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
|
![]() Quote:
Det som kanskje kan få en effekt er dette: Quote:
Last edited by EHBK; 05-05-2014 at 13:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Det er nettopp det jeg også lurer på. Har begrensningen vært en betydelig ulempe for at Thon skal få igjen pengene han har investert? Og har FR vært hindret i flere nye ruter fra Rygge?
Har en følelse av at dette kun er en prinsippsak og et gammelt argument som henger igjen fra da de slet som mest under oppstartsårene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,321
|
![]()
Ifølge denne artikkelen så kutter jo Ryanair 9 ruter fra Rygge i sommer ift til i fjor, så det taket er vel et teoretisk problem?
Ser ut som Aarhus, Cagliari, Faro, Hahn, Malta, Palermo, Paphos, Reus, Rijeka, Toulon, Valancia, Warsaza og Weeze ryker http://www.anna.aero/2014/05/13/ryan...er-than-added/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
|
![]() Quote:
Resten ser ut til og stemme ![]() Blir forøvrig beregnet et fåreløpig kutt i vinterruter med ca 20% |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
De rutene Ryanair har kuttet utgjør følgende antall seter pr uke i det skandinaviske området:
NYO = 20412 RYG = 12196 TRF = 4536 GSE = 4158 MMX = 3402 BLL = 3024 AAR = 1890 VST = 1512 VXO = 1134 KSD = 756 HAU = 378
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Disse vil bli luftfartsdirektør | sail4fun | Flyforum | 34 | 30-03-2012 13:07 |
Vil du bli flyveleder? | LN-MOW | Flyforum | 6 | 28-03-2009 20:04 |
Handling på Rygge, noe å bli rik av ? | sail4fun | Flyforum | 9 | 16-03-2008 09:46 |
Vil du bli pilot...? | Boeing | Flyforum | 0 | 24-11-2007 19:07 |