![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Større artikkel om Braathens i papirutgaven av Dagens Næringsliv idag, EB (og andre morgenfugler) kan vel glede seg til en tur i postkassa...
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
|
![]()
Jepp... Du verden som den mannen har fått mediaomtale den siste uken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Det beste med hele artikkelen er dette utsagnet fra Per G.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
et annet interessant utsagn er dette:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Høres ikke ut som han er helt med i hvordan ting fungerer i virkelighetene. Kanskje noen bør anbefale han å se på "Kandidaten" på TVNorge...bare sånn for å komme "litt" inn i det....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Men nå er det vel ikke en selvfølge at om en får et selskap til å gå med overskudd så har man peilig...og går det med underskudd så har man ikek peiling. Jeg synes verden er litt mer nyansert. SAS direktør Lindegaard ville være et ekspempel på en person som dermed har gjort en elendig jobb siden SAS aldri har tjente penger under hans ledelse.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
logikken din feiler - du kan være dritdyktig og allikevel ikke tjene penger, siden bedriften din kan bli påvirket av faktorer utenfor din kontroll, men det er svært vanskelig å tjene masse penger uten å ha NOE som helst peiling (om du ikke er foppalspiller eller Lotto-millionær, da...)
Når det gjelder KTs evner til økonomisk analyse i særlig luftfartsspørsmål er jeg ikke i tvil om Per G. har rett. For mange jurister i KT... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Leser du innlegget mitt igjen så ser du det kanskje annerledes... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
aha - det må være den turen med pulk i går som har gjort meg støl i hjernen også....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
nei, for all del - jeg tror ikke KTs folk er inkompetente, men det skorter på innsikt i bransjen - det vet jeg av egen erfaring - og da blir det lett feilslutninger. Dessuten har det norske KT falt ned på en definisjon av faste og variable kostnader i flybransjen som er helt avvikende fra det som andre lands tilsyn opererer med. Det morsomme er at på ruten OSL-CPH behendlet det danske konkurransetilsynet en klagesak fra Sterling, og fant at SAS ikke hadde solgt til under kostpris, men hva ville det norske KT ha kommet til?? Vi kan plutselig få saker der det norske KT finner at f.eks. SAS opererer ulovlig på en rute mellom Norge og et EU-land, men det andre landets myndigheter mener det ikke er begått ulovligheter. Hva gjør man da??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Nå blir dette kanskje litt for spesielt interesserte, men jeg mener å ha hørt/lest at SAS f.eks. mener at kapital-/leasingkostnaden for flyet samt til piloter/crew bør betraktes som en fast kostnad, mens KT mener at dette kan være variable kostnader. Det betyr altså at hverken fly eller piloter/crew har alternative anvendelser, eller alterntiv verdi, i den tidshorisonten vi snakker om. Fra dag til dag er dette sikkert riktig, men det høres unektelig pussig ut at man ikke kan bruke fly eller piloter til annet enn Oslo-Haugesund på noe lenger sikt.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
|
![]()
Men uttalelsene setter jo også utsagnene om at det fantes så mange andre alternativ til konkurs eller SAS i nytt lys. Tydligvis var det kun to alternativ - noe som også understrekes av det faktum at Hegnar ble og har forblitt veldig stille...
M.a.o det var et "konkursbo" SAS overtok...(...og som i mange konkursbo var det en del verdier (ansatte og arbeidsmåte) som ble kjøpt av kjøper!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Braathens gikk MOT konkurs...men var det ikke pr definisjon. Hadde SAS venta litt til så hadde de unngått alt dette oppstyret. da kunne de sikkert kjøpt hele greia billigere og fått langt mindre "pryl" i media...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
Det kan nok hende at det hadde vært enklere for SAS om man hadde latt BU gå til skifteretten, og så eventuelt plukke bitene av konkursboet billig. Imagemessig tror jeg det hadde blitt mer eller mindre det samme, og faren for at noen andre (Hegnar, Michael O'Leary eller andre) hadde kjøpt restene på billigsalg (SAS betalte jo en ekstrapris for å overta et selskap i drift) var der. Vi må også huske på at i april/mai 2001 pekte alle pilene oppover. SAS var faktisk nær en mangel på piloter og fly, noe en rask overtagelse av BU kunne hjelpe på. Hadde BU stengt butikken og lagt ned, ville vi hatt kaos på norsk innnenriks i flere måneder, før enten SAS eller en konkurrent kunne flylle tomrommet. At det var noen i ledelsen som 12. september gjerne ville sett at man slapp å overta BU tviler jeg ikke på. I ettertid tror jeg imidlertid at kjøpet var smart. Man fikk et helt flyselskap, med masse dyktige folk og et godt brand inn døra - og man fikk litt tid på å forberede seg til konkurrenten (som måtte komme) kom. At ikke alt har blitt gjor (særlig på personellsiden) like elegant kan man imidlertid ikke motsi... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
|
![]()
Ikke fem på tolv - men 10 over er et uttrykk han bruker som støtter det CK skriver om det å drive på kreditors regning. Uansett så var vel overtakelsen "best for flest"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Kjøpet har garantert vært smart av SAS. Det er det vel ingen tvil om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flest kvinner har flyskrekk | DY | Flyforum | 21 | 09-06-2009 14:41 |
Snowflake har fått en bror... | EB | Bilder & foto | 6 | 03-01-2009 22:15 |
WF har fått ny rutesjef | Klippe | Flyforum | 12 | 09-01-2006 05:34 |